Någon med råd?

Mysaan

Trådstartare
Min 2 åriga varmblodstravare behöver nu få lite motion. Så jag ska börja öva tömkörning med henne vilket jag gjorde i dag. Valde paddocken och gick runt på fyrkantsspåret. Vilket gick jättebra i början. SEdan ville hon inte alls utan ville bara till mig.

Fick igång henne igen men så fort jag ville ha henne lite innanför spåret för att hon skulle lyda tömtagen och inte följa staketet så vart allt knas.

Hur som helst så har jag nu 2 problem.

1. Hur sjutton ska jag få henne att förstå tygel/tömtagen när jag går bakom? Går jag brevid förstår hon. Problemet är att jag inte har så mycket hjälpsamma människor omkring mig så jag är lite på egen hand. :crazy:

2. Hon gjorde något ryck i dag med huvudet så bettet gled genom munnen. INte bra men hur löser jag detta? Hon har i dag ett rakt bett som jag trodde satt jättebra men det kanske inte gör det då. Några tips?
 
Sv: Någon med råd?

hmm.. har inte något direkt bra tips. Bara några tankar.
De bästa är om du skulle kunna få hjälp av någon.
Om du absolut inte kan de så kan du ju pröva att t.ex. lägga en volt och driva på henne så att hon förstår frammåt. Bli inte sur bara, kan ju vara så att hon inte förstår så bra.
De kan ju också vara så att hon tycker att de är tråkigt?
Om de verkar så så tycker jag du ska variera träningen med promenader, jag vet ju inte hur hon är och om hon går att ridas?
Gå promenader och tömkör bara korta pass kanske med lite promenad på slutet om hon nu tycker de är roligare. Ge mycket beröm.
Har varit i en liknande situation då en haflinger inte vile bli longerad utan bara stannade och svängde in med huvudet till mig. Hur mkt ja än drev så ville hon inte.
Jag hade lätt för att tappa tålamodet på den tiden så ibland smällde jag bara pisken i backen, men hästen var cool lugn ochbrudde sig inte, då kunde jag bli mer irriterad så de t.o.m gick ut över hästen. Vilket jag inte rekomderar.
Jag löste problemet med att först gå in i paddocken och skritta några varv på volten sedan gå en promenad och sen gå tillbaka och skritta i andra varvet på volten. Med jätte mkt beröm.
Samma sak var ridningen i paddocken då hon inte alls tyckte om att bli riden, skritten gick bra och traven i början, spöet sket hon i så de var ingen ide.
Du kanske skulle kunna pröva att tömmköra henne ut? Då ser du ju om hon förstår hjälperna eller om de är bara att hon är tjurig och inte vill?
Bettet har jag ingen aning om vad ja ska svara så de får var.
Hoppas du har fått några tips. Tack för mig!
 
Sv: Någon med råd?

Tack för svaren. Rida henne går inte hon är inte inriden ännu eftersom hon bara är 2 år. Förmodligen rä det så att hon är uttråkad. Det verkar som hon tycker att paddocken är höjden av tråkighet.

För hoppningsvis kommer jag få lite hjälp nästa vecka så hon kan få grunderna att sitta. Bara jag får till det så ska det inte vara några problem. Ska testa att tömköra ute i stället nästa vecka när jag har lite assistans.

Vad det gäller att bli sur så tror jag ändå inte att det fungerar på mina hästar. Den stora blir saken bara värre om man blir sur så jag utgår från att det är samma med henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp