Någon med samma problembild...

JosephineR

Trådstartare
...som vår hund?

"Kort" sammamfattning:

Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och bukhinneinflammation.
Hon opereras och "spolas rent". Får vara kvar 2 dagar för hon kommer inte igång som hon ska.

Får hemmet henne med antibiotika etc men hon dippar i energi och blir låg redan samma kväll. Hon åker in igen någon dag senare och veterinären säger "allvarligt läge men stabilt". Får spendera ytterligare en natt med dropp och iva-vård.

Hon piggnar till och vi får hem henne. Och så dippar hon IGEN någon dag senare... Pratar i telefon med veterinär och även ett akutbesök till, men ingen förstår varför hon dippar.

Iaf, i onsdags fick vi så tid hos en veterinär (samma klinik) som lyfte blicken lite och undersökte lite bredare.
Det visar sig att hunden även har gallsten och s.k. sludgeinflammation runtomkring och viss infektion mellan tarmarna.
Eftersom veterinären tror på en underliggande orsak testar hon för Addisons sjukdom och även PSS shunt - men "tyvärr" är det ingen av dom för värdena ser normala ut.

Vi får åka hem med ny antibiotikakur samt medicin för gallstenen. Fick även med lite glukos som får vår hund att piggna till lite.

Så igår kväll pratade vi med veterinären igen och hennes råd är att låta vår lilla hund somna in, för veterinären vet inte vad felet beror på och hur vi ska lösa det. Hunden ska vid det här laget kunna reglera glukosen själv, men det gör hon inte (men jag tänker att hon kan ju vara låg för att gallstenen gör ont? Vad vet jag?). Och hon har infektion i kroppen som trots stark antibiotika inte försvinner (värdet på blodprov/sänkan går förvisso neråt men alldeles för långsamt).

När hunden får glukos piggnar hon alltså till och är sitt vanliga jag (mer eller mindre). Vi tror så klart hon ff känner av gallstenen och infektionen runt om, men den är inte så påtaglig (för oss iaf då...) som när hon dippar.

Så, är det någon "där ute" som har haft samma eller liknande problem eller erfarenhet, och som vill dela med sig?

Ställ gärna frågor om det behövs för en bättre helhetsbild.

Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp