Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Om man slutar klockan 18 så börjar man antagligen inte vid 8 på morgonen. Det går att tända en lampa på morgonen. Timers är uppfunna. Dagsljuslampor är uppfunna.


Jag äger ingen klockradio, men ja, klockslaget påverkar enormt mycket. Det avgör hur mycket tvång jag kan pressa fram för att kunna kliva upp. Är klockan för lite så tar tröttheten och lättjan över hur lätt som helst.

Så därför ställer du om din egen klocka. Problem solved.
 
Jojo, men kl 12 är ändå bara något vi hittat på. 12 kunde lika gärna vara en streckgubbe eller en femårings teckning på en sol resp måne.
Visst är det så. Men det skulle innebära viss olägenhet om vi skulle byta ut hela tidsmätningssystemet, 24-timmarsdygnet osv. Det är knappast aktuellt att göra nu. Och då kvarsår faktum att en grundläggande utgångspunkt för hela systemet är just solens högsta läge mitt på dagen och placeringen av timmarna utifrån det.
 
Jag älskar ljuset som är nu på morgnarna när jag åker till jobbet, hatar att ställa om klockan nu i helgen och att det är mörkt igen när jag åker. De helger jag jobbar så jobbar jag 07 - 19, lägg till en timmes resväg i bägge riktningarna och att djuren ska rastas och ha mat innan så börjar jag jobba 07 kliver jag upp 05 och är hemma till 20 på kvällen. :cautious:

Sätt en timer och låt den tända en stark lampa en timma innan du ska gå upp @Magiana så kan du förhoppningsvis vakna av dig själv redan innan klockan ringer. :idea:
 
Nej, men 9, och de flesta bor inte granne med arbetsplatsen utan har restid. Tända lampor på morgonen är som att du skulle göra trädgårdsarbete med pannlampa, solljuset är inte ersättningsbart.
Om klockslaget är det enda som påverkar dig är det ju bara att ställa om dina klockor hemma? Det är väl extremt mycket enklare än att trolla fram solljus.

Eller så kan du ju försöka förstå att andra har andra problem än du, som de upplever minst lika stora och svåra att åtgärda.
En pannlampa lyser upp ett väldigt begränsat område (endast framåt i en begränsad bredd och ett begränsat avstånd) och det är fel färg på ljuset. I ett rum inomhus går det att lysa upp hela rummet på en gång och man kan ha dagsljuslampor på 6000 Kelvin.

Det går verkligen inte att jämföra en pannlampa med den belysning som är möjlig att ha inomhus. Det är helt skilda världar.

Det spelar liksom ingen roll vad jag har på mina klockor. Det är omgivningen som styr. Jag har liksom redan provat (tror det är tredje eller fjärde gången jag säger det nu).

Att sätta upp dagsljuslampor inomhus är fan så mycket lättare än att försöka leva efter en annan tid än omgivningen.

Det går att tända lampan på eftermiddagen oxå, är ju inte så att lampor bara funkar på morgon/ förmiddag.

Föredrar ljust på morgonen när jag ska fodra hästarna då kvällen ändå fodras så sent att solen alltid gått ner här vid den tiden.
Va? Det finns ingen lampa som kan lysa upp runt hela mig och min omgivning i rätt färgtemperatur när jag är ute och går, rider eller påtar i trädgården. Man blir ju beroende av att vara inomhus då så att hela omgivningen kan lysas upp. De flesta ljuskällor har dessutom fel temperatur. Ljuset blir gult och återger inte färger korrekt. Det piggar inte upp något alls. Jag vet ingen pannlampa som har samma Kelvin som dagsljus.

Är det mörkt ute så blir det inga promenader, inga uteritter och inget fix i trädgården. Det finns inte på kartan. Jag hatar verkligen mörker. Jag vill kunna se hela min omgivning. En gul ljuskägla räcker inte på långa vägar (och då är min pannlampa ändå riktigt, riktigt bra).
 
Så därför ställer du om din egen klocka. Problem solved.
Hur många gånger ska jag behöva säga att det inte fungerar och att jag redan har provat?

Jag älskar ljuset som är nu på morgnarna när jag åker till jobbet, hatar att ställa om klockan nu i helgen och att det är mörkt igen när jag åker. De helger jag jobbar så jobbar jag 07 - 19, lägg till en timmes resväg i bägge riktningarna och att djuren ska rastas och ha mat innan så börjar jag jobba 07 kliver jag upp 05 och är hemma till 20 på kvällen. :cautious:

Sätt en timer och låt den tända en stark lampa en timma innan du ska gå upp @Magiana så kan du förhoppningsvis vakna av dig själv redan innan klockan ringer. :idea:
Det spelar ingen roll. Även om jag vaknar tidigt så går jag inte upp. Nu när det är ljust på morgonen kliver jag inte upp tidigare för det. Jag vill liksom inte gå upp och jobba, men gör det till slut för att jag är tvungen. Och det lär ändå inte gå att synka en udda dygnsrytm med resten av omgivningen.
 
En pannlampa lyser upp ett väldigt begränsat område (endast framåt i en begränsad bredd och ett begränsat avstånd) och det är fel färg på ljuset. I ett rum inomhus går det att lysa upp hela rummet på en gång och man kan ha dagsljuslampor på 6000 Kelvin.

Det går verkligen inte att jämföra en pannlampa med den belysning som är möjlig att ha inomhus. Det är helt skilda världar.

Det spelar liksom ingen roll vad jag har på mina klockor. Det är omgivningen som styr. Jag har liksom redan provat (tror det är tredje eller fjärde gången jag säger det nu).

Att sätta upp dagsljuslampor inomhus är fan så mycket lättare än att försöka leva efter en annan tid än omgivningen.


Va? Det finns ingen lampa som kan lysa upp runt hela mig och min omgivning i rätt färgtemperatur när jag är ute och går, rider eller påtar i trädgården. Man blir ju beroende av att vara inomhus då så att hela omgivningen kan lysas upp. De flesta ljuskällor har dessutom fel temperatur. Ljuset blir gult och återger inte färger korrekt. Det piggar inte upp något alls. Jag vet ingen pannlampa som har samma Kelvin som dagsljus.

Är det mörkt ute så blir det inga promenader, inga uteritter och inget fix i trädgården. Det finns inte på kartan. Jag hatar verkligen mörker. Jag vill kunna se hela min omgivning. En gul ljuskägla räcker inte på långa vägar (och då är min pannlampa ändå riktigt, riktigt bra).
Det låter lite som att dina bekymmer sitter i något annat än sommar/vintertid. 100% dagsljus 24/7 är ju svårt att åstadkomma.
 
En pannlampa lyser upp ett väldigt begränsat område (endast framåt i en begränsad bredd och ett begränsat avstånd) och det är fel färg på ljuset. I ett rum inomhus går det att lysa upp hela rummet på en gång och man kan ha dagsljuslampor på 6000 Kelvin.

Det går verkligen inte att jämföra en pannlampa med den belysning som är möjlig att ha inomhus. Det är helt skilda världar.

Det spelar liksom ingen roll vad jag har på mina klockor. Det är omgivningen som styr. Jag har liksom redan provat (tror det är tredje eller fjärde gången jag säger det nu).

Att sätta upp dagsljuslampor inomhus är fan så mycket lättare än att försöka leva efter en annan tid än omgivningen.
Jag är väl medveten om hur en pannlampa fungerar, du missade min poäng. Du säger att det finns extremt lätta lösningar för andra, men du kan omöjligt förändra något - ser du inte det skeva i det? Med de problem du har borde det ju inte vara ett dugg svårt att förstå att det kan vara likadant för andra, men av andra anledningar. Samma skillnad som du ser på inomhusbelysning och en pannlampa ser någon annan på solljus och inomhusbelysning.

Vad jag har läst har du skrivit att det är tiden på klockorna som varit problemet. Om det är omgivningen, vad är det då förutom ljuset?
 
Det låter lite som att dina bekymmer sitter i något annat än sommar/vintertid. 100% dagsljus 24/7 är ju svårt att åstadkomma.
Varför hittar du på saker? Var har jag påstått att dagsljus dygnet runt är något att eftersträva? Det vore faktiskt inte särskilt kul.

Jag är väl medveten om hur en pannlampa fungerar, du missade min poäng. Du säger att det finns extremt lätta lösningar för andra, men du kan omöjligt förändra något - ser du inte det skeva i det? Med de problem du har borde det ju inte vara ett dugg svårt att förstå att det kan vara likadant för andra, men av andra anledningar. Samma skillnad som du ser på inomhusbelysning och en pannlampa ser någon annan på solljus och inomhusbelysning.

Vad jag har läst har du skrivit att det är tiden på klockorna som varit problemet. Om det är omgivningen, vad är det då förutom ljuset?
Nej, jag fattar inte problemet för andra. Dagsljuslampor KAN ersätta solljus inomhus. Utomhus går det inte att ersätta. Det ena är möjligt. Det andra är inte det.
 
Fast nej, det är ju det som inte går? Då kan du precis lika gärna sätta kraftiga lampor utomhus, det finns såna också. Trist att du inte kan acceptera att andra har andra problem än du själv.

Dessutom är det tragiskt att man är så psykologiskt bunden av en viss ordning av siffersymboler, i sån grad att man gärna vill att andra anpassar sig till detta individuella problem. Tycker jag.
 
Oj, jisses vilken hysteriskt märklig diskussion! 🥶

Jag som nattjobbare ser typ inget dagsljus alls under vinterhalvåret, jag BADAR gärna i magiskt skandinaviskt breddgradsmorgonljus resten av året. Det är MAGISKT och kan en inte dra upp sin ändalykt ur sängen för att få det ljuset i sitt liv så blir man nog bitter tror jag. Hejja team morgonljuset!
 
Människan, samhället. Om man ska vara noga, grekerna (väl?)

Visst är det så. Men det skulle innebära viss olägenhet om vi skulle byta ut hela tidsmätningssystemet, 24-timmarsdygnet osv. Det är knappast aktuellt att göra nu. Och då kvarsår faktum att en grundläggande utgångspunkt för hela systemet är just solens högsta läge mitt på dagen och placeringen av timmarna utifrån det.
Möjligt, men att det skapar olägenhet för vissa betyder ju inte att det är fel.

(Kollar man den forskning som säger att folk borde kliva upp senare (skolungdomar exempelvis) så talar väl det för att normaltid är en större olägenhet än sommartid dock. Om nu samhället ska envisas med att vara anpassat efter morgonpigga vill säga)
 
Möjligt, men att det skapar olägenhet för vissa betyder ju inte att det är fel.

(Kollar man den forskning som säger att folk borde kliva upp senare (skolungdomar exempelvis) så talar väl det för att normaltid är en större olägenhet än sommartid dock. Om nu samhället ska envisas med att vara anpassat efter morgonpigga vill säga)
Det är ju snarare tvärtom? Klockan 8 sommartid är ju tidigare än kl. 8 normaltid. Så vill man kunna kliva upp senare är det normaltid som är mer fördelaktigt.
 
Människan, samhället. Om man ska vara noga, grekerna (väl?)


Möjligt, men att det skapar olägenhet för vissa betyder ju inte att det är fel.

(Kollar man den forskning som säger att folk borde kliva upp senare (skolungdomar exempelvis) så talar väl det för att normaltid är en större olägenhet än sommartid dock. Om nu samhället ska envisas med att vara anpassat efter morgonpigga vill säga)
Har sett en intressant forskning som jag tyärr inte hittar igen nu. Om man sover i tält ute i naturen där det inte finns lampor så "återställer sig" dygnsrytmen efter solen ganska effektivt på ett fåtal övernattningar då och då.
 
Har sett en intressant forskning som jag tyärr inte hittar igen nu. Om man sover i tält ute i naturen där det inte finns lampor så "återställer sig" dygnsrytmen efter solen ganska effektivt på ett fåtal övernattningar då och då.
Om man bor i en bunker utan solljus så börjar man sova i etapper om ca 4 timmar, typ 2 ggr/dygn och dygnen blir 25/h långa. Vilken planet kommer vi från egentligen? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp