Någon mer med asperger/autism?

"Är det bara jag eller kan någon känna igen sig i det här med rutiner som bryts och ritualer? Att alltid behöva kriga för samma saker om och om igen? "

Ja. känns igen. Har väl delvis med brist på förmåga att automatisera att göra? Vilket är supervanligt hos autister. Det är därför vardagen blir så utmattande, inget går automatiskt. Det kan vara som att börja om på nytt varje dag, tänka på varje steg.

Jag har både jättesvårt att skapa rutiner, och att när de bryts, hitta tillbaks till dem. Behöver hjälp av arbetsterapeut med detta.

En av orsakerna till att jag faktiskt bad om att få en utredning var att jag kan så himla mycket i teorin, är ett riktigt läshuvud... men att omsätta det till praktik GÅR BARA INTE. Vad ska jag göra med all kunskap? All smarthet? Alla idéer? Allt som fyller min hjärna men som inte ens går att få ut i tal, knappt ens i skrift?
 
"Är det bara jag eller kan någon känna igen sig i det här med rutiner som bryts och ritualer? Att alltid behöva kriga för samma saker om och om igen? "

Ja. känns igen. Har väl delvis med brist på förmåga att automatisera att göra? Vilket är supervanligt hos autister. Det är därför vardagen blir så utmattande, inget går automatiskt. Det kan vara som att börja om på nytt varje dag, tänka på varje steg.

Jag har både jättesvårt att skapa rutiner, och att när de bryts, hitta tillbaks till dem. Behöver hjälp av arbetsterapeut med detta.

En av orsakerna till att jag faktiskt bad om att få en utredning var att jag kan så himla mycket i teorin, är ett riktigt läshuvud... men att omsätta det till praktik GÅR BARA INTE. Vad ska jag göra med all kunskap? All smarthet? Alla idéer? Allt som fyller min hjärna men som inte ens går att få ut i tal, knappt ens i skrift?
Ja jag är ganska säker på att det hänger ihop med automatiseringen, jag är också jätte bra på att läsa och lära mig saker men att göra det kan vara svårt. Som nu när jag ska flytta, jag kan inte vika ihop flyttlådorna, mamma visar gång på gång men det går inte in, så nu har jag spelat in en video där hon visar och berättar hur jag ska göra och så får jag följa den exakt för varje låda även om det bara är 4 minuter efter varandra som jag viker lådorna...

Rutiner är jätte viktigt, jag har vissa rutiner som jag följer tvångsmässigt och andra som jag inte klarar om jag inte planerar in dom och sen skriver in det i kalendern att jag gjort det, som att duscha,städa, klippa klorna på hunden, bakat bröd osv osv
 
Jag blir så oerhört frustrerad på detta! Jag arbetar som specped på en skola. Det är vårdnadshavare som godkänner en ev basutredning eller inte. Alla vh vill inte. En del har svårigheter själv, en del vill inte se eller förstå. En basutredning måste syfta till att skolan behöver mer kunskap, inte för att en elev ska få en diagnos. Det är inte skolans uppdrag. Det är mao lite prestige att inte skicka vidare elever till bup, eftersom man då också säger att skolan inte vet. Detta gör att elever och vh inte får tillgång till allt vad det innebär. Lägg därtill att skolan absolut inte ska behöva en diagnos för att göra anpassningar. Inga konstigheter, så ska det vara. Men det innebär ju också att så mkt annat blir stängt; Lss, föräldragrupper, arbetsterapeuter etc.

Det är faktiskt helt sjukt att det är skolan som ska ansvara för en basutredning innan bup. Skolan ingår inte i ngn vårdgaranti, där finns inte utbildad personal, vi omfattas inte av rätt lagar, skolan är patetiskt känslig för ”vad som är inne” och massa löst tyckande och gurus. Det är sjukt otillfredställande.
Vad gäller organisatoriska bitar finns hopp! Har uppe i Norrbotten är inte basutredning (aka WISC-testning) ett begrepp överhuvudtaget sen ett par år tillbaka (förutom när BUP el HC har stafettare söderifrån). Skolpsykolog utreder endast när frågan är intellektuell funktionsnedsättning vilket ju är den enda diagnos som ska spela roll i skolans värld. Pedagogiska utredningar görs ju såklart men för mig är det en annan sak: det är ju något som ska kunna hjälpa skolan att hjälpa eleven, och som ofta är mer användbart i pedagogisk verksamhet. Begåvningstest är bra för att bedöma begåvning, men min upplevelse är att det ger sällan några fantastiska insikter hur vi kan anpassa pedagogiken för eleven. Ofta konstaterar spec och mentorer ungefär att "jamen att hen är starkare verbalt än visuellt visste vi ju redan!". De flesta har ju så pass koll på sina elever.

Tycker diskussionen om skolan som psykiatrisk förstalinjen är snett ute för det mesta. Visst låter det fint att finnas nära barnen osv, men ärligt talat, hur många vuxna skulle vilja har sin behandlande och/eller utredande psykolog i kontoret vägg i vägg med egna kontoret inne på sin arbetsplats?
 
Vad gäller skolan är jag glad att jag gick grundskolan medan det fortfarande var standard med katederundervisning. Självständigt lärande och egna projekt hade inte funkat alls för mig. Tack vare att jag läser snabbt, är bra på att se vad som är viktigt när jag skumläser och har gott läsminne klarade jag ändå ett antal år på universitet men det var en evig vånda. Kombinationen ADD och autismspektrumstörning var inte helt lyckad i det avseendet. Någon examen tog jag aldrig, jag kraschade när jag hade ungefär ett år kvar. Trots att flera läkare tyckt att jag borde må bättre av att slutföra studierna var det faktiskt en lättnad när jag insåg att det bara skulle innebära ångest att återuppta studierna och att en examen inte skulle tillföra mitt liv något. Så jag har bestämt mig för att strunta i att läsa klart.
 
Vad gäller skolan är jag glad att jag gick grundskolan medan det fortfarande var standard med katederundervisning. Självständigt lärande och egna projekt hade inte funkat alls för mig. Tack vare att jag läser snabbt, är bra på att se vad som är viktigt när jag skumläser och har gott läsminne klarade jag ändå ett antal år på universitet men det var en evig vånda. Kombinationen ADD och autismspektrumstörning var inte helt lyckad i det avseendet. Någon examen tog jag aldrig, jag kraschade när jag hade ungefär ett år kvar. Trots att flera läkare tyckt att jag borde må bättre av att slutföra studierna var det faktiskt en lättnad när jag insåg att det bara skulle innebära ångest att återuppta studierna och att en examen inte skulle tillföra mitt liv något. Så jag har bestämt mig för att strunta i att läsa klart.
Skönt at du kunde landa i det beslutet, men tråkigt att det behövde gå så långt som till en krasch!
Det är tyvärr många som har det tufft i skolan idag, senaste resultaten från Attentions enkäter är ju rent tragiska. Och det är verkligen inte en unik situation för barn med NPF heller, men ibland håller jag med de som hävdar att kunskapsmålen idag är formulerade som en slags lista på att du ska kunna precis det som personer med autism (generellt) har svårt med.
Skolan är så extremt känslig för politiska svängningar, där upplever jag att sjukvården inte blir behandlad på samma sätt. Inte lika många politiska "tyckare" utan relevant utbildning där, medan skolan känns som att det varit en jäkla experiment-arena där saker som forskning och evidens inte alltid varit så intressant vid beslutsfattande :meh:
 
Allt jag gör känns som första gången så det blir som att uppfinna hjulet varje dag. Som nu i förra veckan, då missade jag ett päron som jag brukade äta, och bara för att jag missat det en dag så kan jag nu inte ta tillbaka det och våga äta det igen, för jag åt det ju inte dagen innan och då blir det som att ta kampen om att börja äta det igen lika svårt som det var första gången. Det blir en spärr där.

Är det bara jag eller kan någon känna igen sig i det här med rutiner som bryts och ritualer? Att alltid behöva kriga för samma saker om och om igen?
Jag tänker om rutiner att det är ett väldigt effektivt och praktiskt sätt att avlasta från beslutsfattande. (som vi skrev om innan hur mycket det kunde belasta). Rutinen är inte ett behov i sig men ett hjälpmedel, som gör att man inte ens behöver fundera på frågan om man ska borsta tänderna/äta päron etc. För då blir uppgiften bara ATT äta, men INTE att besluta om ätandet.

Och därför blir det problem om du missar en dag, för att rutinen är bruten och det helt plötsligt inte blir 100% icke-beslut av det, utan man öppnar just för att börja fundera om du ska äta päron (eller något annat, eller inget, eller kanske päron men vid en annan tid...osv.???) När du redan har problem med maten och hänger upp mycket på att rutinerna hjälper dig där så blir en liten rubbinng just där en större grej än om någon annan rutin spricker tillfälligt.

Kan det hjälpa dig om du inte tänker direkt på steget att äta äpplet (genomföra aktiviteten konkret), utan först hanterar det som att du ska ta ett beslut i frågan om päronet ska "läggas till baka på schemat" som det fallit bort ifrån (som mer abstrakt princip, typ)? Och sedan när du uppdaterat beslutet om att det är så rutinen ska se ut så går du till imorgon till tanken att det ska vara lika självklart som innan pga det nu är på plats i rutinen igen. (kanske inte så klart skrivet, hoppas du förstår tanken med vad jag menar)

Jag gillar ordet "rutinburen". Rutinerna har inte ett egenvärde i sig, men är betydelsefull genom att de "bär" en genom utförandet av de aktiviteter man ska göra. Man är inte beroende eller bunden av dem som det kan framställas vid dåliga/förenklade beskrivningar av autism. De bidrar till att kompensera svårigheter.
Sen kan rutiner bli ohälsosamma tvång och troligen kan autister lättare utveckla det eftersom rutinerna från början är betydelsefulla för en. Så det kan bli omfattande praktiska konsekvenser när de brister och delvis vara en välgrundad rädsla i botten. Jag tror det kan vara viktigt att försöka skilja på vad som är bärande (=positiva) rutiner och vad som är tvång (=negativt)
 
Jag tänker om rutiner att det är ett väldigt effektivt och praktiskt sätt att avlasta från beslutsfattande. (som vi skrev om innan hur mycket det kunde belasta). Rutinen är inte ett behov i sig men ett hjälpmedel, som gör att man inte ens behöver fundera på frågan om man ska borsta tänderna/äta päron etc. För då blir uppgiften bara ATT äta, men INTE att besluta om ätandet.

Och därför blir det problem om du missar en dag, för att rutinen är bruten och det helt plötsligt inte blir 100% icke-beslut av det, utan man öppnar just för att börja fundera om du ska äta päron (eller något annat, eller inget, eller kanske päron men vid en annan tid...osv.???) När du redan har problem med maten och hänger upp mycket på att rutinerna hjälper dig där så blir en liten rubbinng just där en större grej än om någon annan rutin spricker tillfälligt.

Kan det hjälpa dig om du inte tänker direkt på steget att äta äpplet (genomföra aktiviteten konkret), utan först hanterar det som att du ska ta ett beslut i frågan om päronet ska "läggas till baka på schemat" som det fallit bort ifrån (som mer abstrakt princip, typ)? Och sedan när du uppdaterat beslutet om att det är så rutinen ska se ut så går du till imorgon till tanken att det ska vara lika självklart som innan pga det nu är på plats i rutinen igen. (kanske inte så klart skrivet, hoppas du förstår tanken med vad jag menar)

Jag gillar ordet "rutinburen". Rutinerna har inte ett egenvärde i sig, men är betydelsefull genom att de "bär" en genom utförandet av de aktiviteter man ska göra. Man är inte beroende eller bunden av dem som det kan framställas vid dåliga/förenklade beskrivningar av autism. De bidrar till att kompensera svårigheter.
Sen kan rutiner bli ohälsosamma tvång och troligen kan autister lättare utveckla det eftersom rutinerna från början är betydelsefulla för en. Så det kan bli omfattande praktiska konsekvenser när de brister och delvis vara en välgrundad rädsla i botten. Jag tror det kan vara viktigt att försöka skilja på vad som är bärande (=positiva) rutiner och vad som är tvång (=negativt)
 
Jag tänker om rutiner att det är ett väldigt effektivt och praktiskt sätt att avlasta från beslutsfattande. (som vi skrev om innan hur mycket det kunde belasta). Rutinen är inte ett behov i sig men ett hjälpmedel, som gör att man inte ens behöver fundera på frågan om man ska borsta tänderna/äta päron etc. För då blir uppgiften bara ATT äta, men INTE att besluta om ätandet.

Och därför blir det problem om du missar en dag, för att rutinen är bruten och det helt plötsligt inte blir 100% icke-beslut av det, utan man öppnar just för att börja fundera om du ska äta päron (eller något annat, eller inget, eller kanske päron men vid en annan tid...osv.???) När du redan har problem med maten och hänger upp mycket på att rutinerna hjälper dig där så blir en liten rubbinng just där en större grej än om någon annan rutin spricker tillfälligt.

Kan det hjälpa dig om du inte tänker direkt på steget att äta äpplet (genomföra aktiviteten konkret), utan först hanterar det som att du ska ta ett beslut i frågan om päronet ska "läggas till baka på schemat" som det fallit bort ifrån (som mer abstrakt princip, typ)? Och sedan när du uppdaterat beslutet om att det är så rutinen ska se ut så går du till imorgon till tanken att det ska vara lika självklart som innan pga det nu är på plats i rutinen igen. (kanske inte så klart skrivet, hoppas du förstår tanken med vad jag menar)

Jag gillar ordet "rutinburen". Rutinerna har inte ett egenvärde i sig, men är betydelsefull genom att de "bär" en genom utförandet av de aktiviteter man ska göra. Man är inte beroende eller bunden av dem som det kan framställas vid dåliga/förenklade beskrivningar av autism. De bidrar till att kompensera svårigheter.
Sen kan rutiner bli ohälsosamma tvång och troligen kan autister lättare utveckla det eftersom rutinerna från början är betydelsefulla för en. Så det kan bli omfattande praktiska konsekvenser när de brister och delvis vara en välgrundad rädsla i botten. Jag tror det kan vara viktigt att försöka skilja på vad som är bärande (=positiva) rutiner och vad som är tvång (=negativt)
:bow:
Tack, ja jag tror att det är så, jag är extremt rutinbunden som du skriver och då är det så himla jobbigt och svårt om en rutin faller en dag. Och det där du skriver om att det avlastar en om man har rutiner, så är det ju verkligen. Att inte sitta och fundera på samma saker och ha samma ångest och ovisshet varje gång gör att det sparas energi som kan läggas på annat. Att låta ett beslut bli till en rutin istället för att varje dag ta det beslutet är nog väldigt klokt.
 
@Gry och @Vassi
Vad jag förstått skiljer det sig som sagt väldigt mycket åt, kan vara i samma stad också men på olika skolor. Det är inte diagnoserna i sig som är viktiga utan barnets behov, där kan det dock ibland hjälpa till att ha en förklaringsmodell till varför barnet reagerar si eller så och vad som kan vara ett bra sätt att jobba. Men det borde ju räcka med att se barnen som individer med olika behov och att man tar reda på vad som just det barnet behöver, det görs nog på vissa håll men tror många är långt därifrån.
 
Jag är 30 år och fick min asperger/autism diagnos i vuxen ålder, det var en terapeut som äntligen förstod mig och anpassade behandlingen efter mig. Det var 2012 men själva utredningen och diagnosen fick jag 2014. För mig har diagnosen hjälpt otroligt mycket för vården förstår mig bättre och kan hjälpa mig mer, mina anhöriga och vänner kan anpassa och förstå mig och jag själv förstår och accepterar att det som förut bara sågs som fel hos mig inte är det, att jag bara har ett annorlunda sätt att tänka, agera och förstå omvärlden.

Sen jag var barn har jag levt med känslorna av att inte vara gjord för att leva, att jag inte passar in samhället, att något blev fel när jag föddes och att jag inte borde leva, tungt att bära som barn och som vuxen, tankar som blivit lättare att hantera när jag vet att jag inte är ensam och när jag vet varför men fortfarande finns dom där.

Är det någon mer med asperger/autism här? Hur fungerar nio vardagen? Förstår andra omkring er mer efter diagnosen?

Och ni som inte autism, vilka fördomar och/eller tankar har ni om autistiska personer?

Underbar tråd, ikväll skall jag läsa hela men här kommer mina tankar:

Min man har två kusiner, samt en syster med aspergers. Alla tre har haft så svår asperger att de inte har fungerat i normalt liv, det har blivit missbruk, total avskärmning från världen. De har inte i vuxen ålder kunnat leva ett fungerande liv. Mycket ångest som har dövats på eget sätt med missbruk i form av alkohol, droger, ätstörning etc. Totalt kaos i hemmet, disk och sopor från 4 månader är kvar i lägenheten. Ingen får komma in i lägenheten. Det är total misär hos en av dem. Min svägerska dog på grund av alkoholmissbruk. Hon hade jättesvårt att leva i sociala sammanhang. Hennes favoritlåt handlade om att någon var kär i alien. Jag tror hon kände sig som en alien i vårt samhälle. Och hon ville bara bli älskad, även om hon var en alien.

Vår dotter tror själv att hon har asperger, jag tror inte att hon har det, men hon har helt klart mycket starka tendenser dit.
Som barn var hon ganska lik det jag har läst här i tråden. Hängde lite med killar i när hon började skolan, fick svårt med kompisar. Har haft kusin som ställt upp mycket, tack och lov för henne.
Min man och jag har pressat oss massor och kämpat som fan för att hålla hennes sociala skills på färsk nivå. Jag har haft många samtal med henne om hur man kan läsa av människor, vad människor säger och vad de egentligen säger med mimik, ironi etc. Sådant är svårt och ointressant för min dotter. Raka puckar är hennes melodi. Säg det du vill eller håll käften. Kom inte med; säg en sak mena en annan…
Vi har från dagistiden alltid haft fokus på att underlätta att hon skall ingå i ett sammanhang. Vare sig det gällde att skjutsa till alla matcher/träningar, låta kompisar sova över, låta kompisar äta middag hos oss. Ju mera hon var ensam, desto svårare blev hennes problem. Ju mera vi underhöll sociala kontakter desto lättare blev det för henne.
Det som förbryllar mig är att hon idag säger att vara tillsammans med människor ger henne energi, och det brukar ju vara tvärt om. Däremot så när hon är med människor så dräneras min energi för hon har ingen som helst koll på att hon behöver ge mig viss information om vart hon är, om hon åker in till Stockholm etc. Hon är väldigt mycket ”där hon är” och hon har ingen koll på vad som förväntas av henne. Hon har lärt sig nu att fråga sina kompisar, eller så säger de till. Missar hon bussen och blir 1,5 timme sen så förstår hon inte att hon behöver meddela mig det som skall hämta henne på busstationen. Hon är bara där och då. Jag och min man lär oss fortfarande hur vi ska agera så att det blir så friktionsfritt för henne.

Min dotter har svårt att förstå andra människor. Hur de fungerar. Hon kan inte och är inte särskilt intresserad av att läsa av människor. Däremot har hon en fantastiskt förmåga att stänga människor ute och koncentrera sig på sina studier, matematik. Nu går min dotter på gymnasiet och går en mycket matteinriktad linje så nu kommer hon verkligen till sin rätt. Senaste åren har hon vänner, umgås inte med flick-flickor utan en tjejkompis som är lite pojkflicka, samt ett några killar. Jag tror det underlättar för min dotter att slippa intriger, maktspel och annat som vissa tjejergäng kan ägna sig åt. Hon skulle vara uträknad från dag ett om hon var i ett sådant gäng. .

Jag har ibland funderat på hur hennes liv skulle vara om hon fått vara mycket ensam som barn, utan vänner. Hur hade det då gått? Hade hon utvecklat mera tendenser mot asperger eller hade det varit det samma? Jag tycker mig se att när hon har haft kompisar så har de liksom fostrat henne i hur man fungerar i ett socialt sammanhang.
Hur hade min svägerskas liv sett ut om hon hade fått adekvat hjälp som barn? Det har jag funderat på så mycket. Jag och min svärmor pratar ofta om det. Min svärmor har dåligt samvete för att hon inte förstod att hennes barn behövde hjälp när hon var liten.
 
Vad gäller skolan är jag glad att jag gick grundskolan medan det fortfarande var standard med katederundervisning. Självständigt lärande och egna projekt hade inte funkat alls för mig. Tack vare att jag läser snabbt, är bra på att se vad som är viktigt när jag skumläser och har gott läsminne klarade jag ändå ett antal år på universitet men det var en evig vånda. Kombinationen ADD och autismspektrumstörning var inte helt lyckad i det avseendet. Någon examen tog jag aldrig, jag kraschade när jag hade ungefär ett år kvar. Trots att flera läkare tyckt att jag borde må bättre av att slutföra studierna var det faktiskt en lättnad när jag insåg att det bara skulle innebära ångest att återuppta studierna och att en examen inte skulle tillföra mitt liv något. Så jag har bestämt mig för att strunta i att läsa klart.
Jag provade psykologprogrammet 2016, jag klarade inte ens två dagar. Jag var där första dagen men åkte hem innan det var slut och valde att inte vara med på någon nollning.Sen dag två var jag med på förmiddagen men när det var rundtur på området så orkade jag bara inte mer eftersom lyssnat pålärarna i någon timme så då åkte jag hem.

Det blev total härdsmälta i huvudet. Att förstå deras nätverk, hur man hittade scheman och kurser, att placeras in i en basgrupp, att lyssna och vara fokuserad, att klara av det sociala vilket går mycket bättre om man är bara jag och en till men här var vi ju 50 stycken, jag visste inte vem jag skulle äta med, jag avbröt folk insåg jag efteråt och då skämdes jag rejält, jag var både påträngande och undandragen om vartannat och jag kände mig bara så totalt fel. Jag vet att jag anses som udda i nya sammanhang fördes får jag höra ofta, jag kan också ses som antingen väldigt social och pratsam eller som att jag inte hänger med alls och gör fel enligt sociala koder. Vet aldrig hur jag ska vara så efteråt skäms jag alltid och går igenom i huvudet, även om jag träffat mina föräldrar eller mina närmsta vänner.

Jag var också helt nerbruten av hur vissa av mina klasskompisar var där på universitetet, jag förstod inte och ringde både mamma och ett par kompisar för att fråga dom, på andra dagen frågade jag en av faddrarna om dom där personerna och undrade över hur konstiga dom var och om dom verkligen var så där och hon intygade hon mig att det var vanliga studenter och det trodde jag så klart på. Det var inte förrän en lärare lite senare frågade oss vad vi tyckte om faddrarnas fuskstudenter som jag insåg att det var på skämt. Det enda realistiska i efterhand för det var helt galet men jag litade på vad dom sa.

Pratade med min mentor om autismen och att jag får göra två jobb om det är grupparbeten, både själva skolarbetet och det sociala och ha sa att vi skulle berätta för gruppen och att vi kunde lösa det som så att jag var med en gång i veckan på basgrupp men att arbetena fick jag göra min del själv och maila till gruppen. Så himla bra att dom var redo att anpassa sig. Men det räckte ändå inte.

Hämtade hunden hos min kompis andra dagen och bröt ihop i hallen och storgrät. Bestämde där och då, impulsivt men det enda rätta att jag skulle hoppa av skolan. Kanske ses det av andra som ett misslyckande eller att jag gav upp för snabbt men jag vet att det var det rätta, men jag kan också sörja det och önska väldigt starkt att det skulle varit och vara annorlunda, att JAG skulle vara annorlunda mot vad jag är nu
 
Senast ändrad:
Underbar tråd, ikväll skall jag läsa hela men här kommer mina tankar:

Min man har två kusiner, samt en syster med aspergers. Alla tre har haft så svår asperger att de inte har fungerat i normalt liv, det har blivit missbruk, total avskärmning från världen. De har inte i vuxen ålder kunnat leva ett fungerande liv. Mycket ångest som har dövats på eget sätt med missbruk i form av alkohol, droger, ätstörning etc. Totalt kaos i hemmet, disk och sopor från 4 månader är kvar i lägenheten. Ingen får komma in i lägenheten. Det är total misär hos en av dem. Min svägerska dog på grund av alkoholmissbruk. Hon hade jättesvårt att leva i sociala sammanhang. Hennes favoritlåt handlade om att någon var kär i alien. Jag tror hon kände sig som en alien i vårt samhälle. Och hon ville bara bli älskad, även om hon var en alien.

Vår dotter tror själv att hon har asperger, jag tror inte att hon har det, men hon har helt klart mycket starka tendenser dit.
Som barn var hon ganska lik det jag har läst här i tråden. Hängde lite med killar i när hon började skolan, fick svårt med kompisar. Har haft kusin som ställt upp mycket, tack och lov för henne.
Min man och jag har pressat oss massor och kämpat som fan för att hålla hennes sociala skills på färsk nivå. Jag har haft många samtal med henne om hur man kan läsa av människor, vad människor säger och vad de egentligen säger med mimik, ironi etc. Sådant är svårt och ointressant för min dotter. Raka puckar är hennes melodi. Säg det du vill eller håll käften. Kom inte med; säg en sak mena en annan…
Vi har från dagistiden alltid haft fokus på att underlätta att hon skall ingå i ett sammanhang. Vare sig det gällde att skjutsa till alla matcher/träningar, låta kompisar sova över, låta kompisar äta middag hos oss. Ju mera hon var ensam, desto svårare blev hennes problem. Ju mera vi underhöll sociala kontakter desto lättare blev det för henne.
Det som förbryllar mig är att hon idag säger att vara tillsammans med människor ger henne energi, och det brukar ju vara tvärt om. Däremot så när hon är med människor så dräneras min energi för hon har ingen som helst koll på att hon behöver ge mig viss information om vart hon är, om hon åker in till Stockholm etc. Hon är väldigt mycket ”där hon är” och hon har ingen koll på vad som förväntas av henne. Hon har lärt sig nu att fråga sina kompisar, eller så säger de till. Missar hon bussen och blir 1,5 timme sen så förstår hon inte att hon behöver meddela mig det som skall hämta henne på busstationen. Hon är bara där och då. Jag och min man lär oss fortfarande hur vi ska agera så att det blir så friktionsfritt för henne.

Min dotter har svårt att förstå andra människor. Hur de fungerar. Hon kan inte och är inte särskilt intresserad av att läsa av människor. Däremot har hon en fantastiskt förmåga att stänga människor ute och koncentrera sig på sina studier, matematik. Nu går min dotter på gymnasiet och går en mycket matteinriktad linje så nu kommer hon verkligen till sin rätt. Senaste åren har hon vänner, umgås inte med flick-flickor utan en tjejkompis som är lite pojkflicka, samt ett några killar. Jag tror det underlättar för min dotter att slippa intriger, maktspel och annat som vissa tjejergäng kan ägna sig åt. Hon skulle vara uträknad från dag ett om hon var i ett sådant gäng. .

Jag har ibland funderat på hur hennes liv skulle vara om hon fått vara mycket ensam som barn, utan vänner. Hur hade det då gått? Hade hon utvecklat mera tendenser mot asperger eller hade det varit det samma? Jag tycker mig se att när hon har haft kompisar så har de liksom fostrat henne i hur man fungerar i ett socialt sammanhang.
Hur hade min svägerskas liv sett ut om hon hade fått adekvat hjälp som barn? Det har jag funderat på så mycket. Jag och min svärmor pratar ofta om det. Min svärmor har dåligt samvete för att hon inte förstod att hennes barn behövde hjälp när hon var liten.
Tror absolut att hjälpen med det sociala underlättat mycket nu. Har sett samma sak hos mig själv, isolation ger dåliga social skills helt enkelt medan ledsagare gjort allt mycket lättare.
Även aspergare kan vara extroverta för övrigt så att hon får energi av att umgås förvånar mig inte ett dugg :)
 
Tror absolut att hjälpen med det sociala underlättat mycket nu. Har sett samma sak hos mig själv, isolation ger dåliga social skills helt enkelt medan ledsagare gjort allt mycket lättare.
Även aspergare kan vara extroverta för övrigt så att hon får energi av att umgås förvånar mig inte ett dugg :)
Tack för ditt svar och tack för att du berättar att det är möjligt att vara både extrovert och ha Asperger. Det visste jag inte. En pusselbit faller på plats för mig när jag nu tänker på min svägerska.
 
Tack för ditt svar och tack för att du berättar att det är möjligt att vara både extrovert och ha Asperger. Det visste jag inte. En pusselbit faller på plats för mig när jag nu tänker på min svägerska.
Det är det många som inte vet :) Minns hur förvånad jag blev första gången jag gick i en tjejgrupp med andra aspies - hade väntat mig att alla skulle sitta och titta ner i bordet typ, som jag gjorde. Istället var flera väldigt utåtriktade och med tiden (=övning) har jag blivit alltmer utåtriktad jag också.
Kort och gott - asperger är inte något som påverkar behovet av social samvaro på det viset (nåja, en del väljer förstås ensamhet, men det är just en del), men det påverkar hur man förstår innehållet i den. Typ så.
 
Underbar tråd, ikväll skall jag läsa hela men här kommer mina tankar:

Min man har två kusiner, samt en syster med aspergers. Alla tre har haft så svår asperger att de inte har fungerat i normalt liv, det har blivit missbruk, total avskärmning från världen. De har inte i vuxen ålder kunnat leva ett fungerande liv. Mycket ångest som har dövats på eget sätt med missbruk i form av alkohol, droger, ätstörning etc. Totalt kaos i hemmet, disk och sopor från 4 månader är kvar i lägenheten. Ingen får komma in i lägenheten. Det är total misär hos en av dem. Min svägerska dog på grund av alkoholmissbruk. Hon hade jättesvårt att leva i sociala sammanhang. Hennes favoritlåt handlade om att någon var kär i alien. Jag tror hon kände sig som en alien i vårt samhälle. Och hon ville bara bli älskad, även om hon var en alien.

Vår dotter tror själv att hon har asperger, jag tror inte att hon har det, men hon har helt klart mycket starka tendenser dit.
Som barn var hon ganska lik det jag har läst här i tråden. Hängde lite med killar i när hon började skolan, fick svårt med kompisar. Har haft kusin som ställt upp mycket, tack och lov för henne.
Min man och jag har pressat oss massor och kämpat som fan för att hålla hennes sociala skills på färsk nivå. Jag har haft många samtal med henne om hur man kan läsa av människor, vad människor säger och vad de egentligen säger med mimik, ironi etc. Sådant är svårt och ointressant för min dotter. Raka puckar är hennes melodi. Säg det du vill eller håll käften. Kom inte med; säg en sak mena en annan…
Vi har från dagistiden alltid haft fokus på att underlätta att hon skall ingå i ett sammanhang. Vare sig det gällde att skjutsa till alla matcher/träningar, låta kompisar sova över, låta kompisar äta middag hos oss. Ju mera hon var ensam, desto svårare blev hennes problem. Ju mera vi underhöll sociala kontakter desto lättare blev det för henne.
Det som förbryllar mig är att hon idag säger att vara tillsammans med människor ger henne energi, och det brukar ju vara tvärt om. Däremot så när hon är med människor så dräneras min energi för hon har ingen som helst koll på att hon behöver ge mig viss information om vart hon är, om hon åker in till Stockholm etc. Hon är väldigt mycket ”där hon är” och hon har ingen koll på vad som förväntas av henne. Hon har lärt sig nu att fråga sina kompisar, eller så säger de till. Missar hon bussen och blir 1,5 timme sen så förstår hon inte att hon behöver meddela mig det som skall hämta henne på busstationen. Hon är bara där och då. Jag och min man lär oss fortfarande hur vi ska agera så att det blir så friktionsfritt för henne.

Min dotter har svårt att förstå andra människor. Hur de fungerar. Hon kan inte och är inte särskilt intresserad av att läsa av människor. Däremot har hon en fantastiskt förmåga att stänga människor ute och koncentrera sig på sina studier, matematik. Nu går min dotter på gymnasiet och går en mycket matteinriktad linje så nu kommer hon verkligen till sin rätt. Senaste åren har hon vänner, umgås inte med flick-flickor utan en tjejkompis som är lite pojkflicka, samt ett några killar. Jag tror det underlättar för min dotter att slippa intriger, maktspel och annat som vissa tjejergäng kan ägna sig åt. Hon skulle vara uträknad från dag ett om hon var i ett sådant gäng. .

Jag har ibland funderat på hur hennes liv skulle vara om hon fått vara mycket ensam som barn, utan vänner. Hur hade det då gått? Hade hon utvecklat mera tendenser mot asperger eller hade det varit det samma? Jag tycker mig se att när hon har haft kompisar så har de liksom fostrat henne i hur man fungerar i ett socialt sammanhang.
Hur hade min svägerskas liv sett ut om hon hade fått adekvat hjälp som barn? Det har jag funderat på så mycket. Jag och min svärmor pratar ofta om det. Min svärmor har dåligt samvete för att hon inte förstod att hennes barn behövde hjälp när hon var liten.
Låter som ni kämpat rejält för er dotter. Fantastiskt bra gjort. Som jag förstått skiljer sig tidsuppfattningen för de med autism, det verkar som tiden inte riktigt uppfattas på samma sätt som hos oss normalstörda. Stämmer det?
 
Det är det många som inte vet :) Minns hur förvånad jag blev första gången jag gick i en tjejgrupp med andra aspies - hade väntat mig att alla skulle sitta och titta ner i bordet typ, som jag gjorde. Istället var flera väldigt utåtriktade och med tiden (=övning) har jag blivit alltmer utåtriktad jag också.
Kort och gott - asperger är inte något som påverkar behovet av social samvaro på det viset (nåja, en del väljer förstås ensamhet, men det är just en del), men det påverkar hur man förstår innehållet i den. Typ så.
Ja om fler kunde förstå det! Mina två barn med denna funktionsvariation är sociala! De vill prata med sina kompisar, de vill vara i sociala sammanhang. Rätt mänskligt kan jag tycka.
 
Låter som ni kämpat rejält för er dotter. Fantastiskt bra gjort. Som jag förstått skiljer sig tidsuppfattningen för de med autism, det verkar som tiden inte riktigt uppfattas på samma sätt som hos oss normalstörda. Stämmer det?
Stämmer bra ja!

Ja om fler kunde förstå det! Mina två barn med denna funktionsvariation är sociala! De vill prata med sina kompisar, de vill vara i sociala sammanhang. Rätt mänskligt kan jag tycka.
Eller hur! Jag vill umgås och sådär ofta jag också, men är blyg och vet inte hur man gör alla gånger. Skitprat i telefon är ju tex viktigt tydligen, men ack så jättesvårt och folk tar bristen som att man är osocial.
 
Låter som ni kämpat rejält för er dotter. Fantastiskt bra gjort. Som jag förstått skiljer sig tidsuppfattningen för de med autism, det verkar som tiden inte riktigt uppfattas på samma sätt som hos oss normalstörda. Stämmer det?
Tack. Det är en pågående process. Jag har insett att vi alltid måste vara ett bollplank till vår dotter och att vi alltid kommer att vara på alerten och läsa av hur det går för henne i sociala sammanhang. Det sitter nog i oss båda, min man och jag.
Ang tidsuppfattning, det kanske stämmer. I vårt fall så känner jag att när hon utsätter sig för mycket intryck, då "håller hon ihop sig" och gör som hon har lärt sig. Hon hanterar då sociala kontakter tämligen bra. Men hon slirar fullständigt mot oss. Jag tror inte hon förmår både och. Där är det viktigt för mig att förstå det och inte bli arg. Jag vill inte skapa friktion om sådant hon inte riktigt klarar av. Det här tagit mig några år att komma dit för mig själv.
För övrigt så sa min dotter att jag ska inte vara ledsen för detta att hon tror att hon har aspergers. Hon sa att hon själv var inte ledsen. Det är ju därför jag är så bra på matte.
 
Låter som ni kämpat rejält för er dotter. Fantastiskt bra gjort. Som jag förstått skiljer sig tidsuppfattningen för de med autism, det verkar som tiden inte riktigt uppfattas på samma sätt som hos oss normalstörda. Stämmer det?
Hur menar du med tidsuppfattningen?
 
Vad gäller skolan är jag glad att jag gick grundskolan medan det fortfarande var standard med katederundervisning. Självständigt lärande och egna projekt hade inte funkat alls för mig. Tack vare att jag läser snabbt, är bra på att se vad som är viktigt när jag skumläser och har gott läsminne klarade jag ändå ett antal år på universitet men det var en evig vånda. Kombinationen ADD och autismspektrumstörning var inte helt lyckad i det avseendet. Någon examen tog jag aldrig, jag kraschade när jag hade ungefär ett år kvar. Trots att flera läkare tyckt att jag borde må bättre av att slutföra studierna var det faktiskt en lättnad när jag insåg att det bara skulle innebära ångest att återuppta studierna och att en examen inte skulle tillföra mitt liv något. Så jag har bestämt mig för att strunta i att läsa klart.

Åh så spännande reflektion! Pga (eller tack vare ;)) min mamma speciallärarinnan har jag mer kunskap om inlärning än vad jag kanske egentligen vill ha och faktiskt ett visst intresse. Jag pratade med en av hennes kollegor för några år sedan och han tyckte det här med självständigt lärande är da shit och jag är extremt skeptisk, på lägre nivå iaf. Det kan man börja lite med på gymnasiet och sedan på allvar på universitetsnivå. Under det anser jag att katederundervisning är det absolut bästa. Det ger struktur (vilket inte bara de med NPF behöver utan även de med "myror i brallorna" som inte har någon diagnos).

Min mamma ägnade ju större delen av sitt yrkesliv till de där stökiga killarna (oftast var de killar, med eller utan diagnos) och lyckades faktiskt med de flesta av dem. Jag blir så ledsen när jag läser om så många som inte får rätt hjälp idag för jag vet ju att det går att hjälpa dem. En av hennes killar sommarjobbade på mitt sommarjobb och frågade mig om hon var min mamma och jag sa att det var hon. Då bad han mig hälsa till henne och berättade att det var tack vare henne han kunde läsa och skriva :heart

Själv var jag väldigt ängslig som yngre (mkt pga mobbing) och kände mig tryggare av ramar och regler så jag föredrog absolut katederundervisning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 537
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 086
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp