Någon mer med asperger/autism?

Tack alla ni som delar med er i tråden! :bow:

Jätteintressant när man försöker skaffa sig lite mer kunskap och ni är duktiga på att förklara så att jag kan förstå litegrann hur det kan vara, även om det ju är svårt att sätta sig in i det helt. Jag har flera kompisar med ADHD sådär har jag fått en del "inifrånkunskap" via dem men asperger är fortfarande ganska okänt för mig annat än som teoretisk baskunskap. Faktarutorna man läser blir så opersonliga eller vad man ska säga, så det ger verkligen mycket att ni delar med er från er vardag.



Det här var intressant...jag är en sån där som ofta säger "bara man gör sitt bästa" :o Jag menar förstås väl med det och har aldrig tänkt på att det skulle uppfattas på något annat sätt. Vill du förklara lite mer hur det kan uppfattas från ett AS-håll? (Jag har inte kollat länkarna än men ska göra det också, kanske har jag svaret där...men jag hör gärna en förklaring från dig också om du vill förklara med dina egna ord)

Ska försöka förklara :)

Jag har alltid varit en svart/vit person. Antingen ska det vara perfekt eller så är det ingen idé att göra det. Jag har dålig självkänsla och ofta dåligt självförtroende också. Det jag gör måste helt enkelt vara perfekt för att jag ska känna mig värdefull och värd att leva, kan inte heller se alternativet att "misslyckas". OCH det blir panik inombords.

Jag visste t.ex. i skolan att högsta betyg var möjligt att nå eftersom det var det jag alltid fick i precis alla ämnen och kurser, helst ville jag ha extra +++poäng även om dom inte syntes i betyget sen. Fick jag ett MVG- så var jag en minusperson= misslyckad och värdelös och inte värd att leva för jag såg bara minustecknet.

Jag kan inte sätta gränser, i högstadiet fick vi en uppgift där vi skulle skriva 4 A4 sidor om ett ämne, jag skrev 34 sidor. Om det på ett prov var öppna frågor blev det problem, om jag ombads att skriva allt jag visste om Egyptens gudar eller Gotlands historia så fanns det ju inget stopp, för allt jag visste och allt jag hade kunnat läsa mig till var ju så mycket att det varken fick plats på pappret eller tidsmässigt på provet vilket var extremt stressande och oroligt för mig, jag var alltid nervös inför prov och arbeten för att jag var så rädd att misslyckas och i min lilla bubbla var ett misslyckande samma sak som att jag som person var misslyckad. När jag då fick höra att det bara var att göra mitt bästa blev det ju en enorm press, jag tolkade det som att alla andra också värderade mig efter betyg och siffror och prestationer. Som med min hund nu också, om något blir fel där bryter jag ihop. Jag visste inte som yngre och inte ens nu hur jag jag ska ta mig an samhälle jag inte känner att jag inte passade in i.

Jag lärde mig lätt, om vi hade kemi och skulle lära oss saker fastnade även sånt som andra inte ens tänkte på, detaljer som var helt onödiga men jag hade någon sorts särskilt minne, jag lärde mig av att läsa och skriva själv, men även dom där sakerna jag inte skrev med fastnade i mitt huvud, saker som var långt ifrån nödvändiga. jag visste t.ex.hur många grader olika molekyler vred sig i och sådana saker, sånt som jag var tvungen att kunna enligt aspergern som såg detaljerna. I bättre perioder har jag så att jag kan titta på en text och liksom lära mig det som står utantill, bara av att titta på sidan så fastnar det, jag behöver inte ens alltid läsa utan jag minns hur sidan sig ut.

Så om någon i min närhet säger att jag bara ska göra mitt bästa kan jag inte hindra mig, i åttan läste jag först ämnena på gymnasienivå för att lärarna på grundskolan inte kunde tillräckligt, sen gick jag över till universitet nivå och hamnade till slut på sidor som typ Nasa eller liknande.

Nu tillbaka till just det här med att göra "sitt bästa" det sägs väldigt ofta som något som ska lugna men det blev ju tvärtom vilket ingen förstått. Jag tar mycket ordagrant och då blir det så fel i mitt huvud,


Så om man vet att man kan prestera på topp så blir ju orden "Du kan bara göra ditt bästa" ett extremt problem, stressande och pressande. Jag hatade och gör det fortfarande dom orden. I vår familj levde vi dessutom enligt mottot att "När man tror att man är helt slut har man 70% kvar att ge.

I gymnasiet hade jag MVG i alla kurser förutom förutom en kurs som var matte D, jag hade fixat A-C med högsta betyg men sen blev jag sjukskriven, orkade inte vara i skolan även efter att sjukskrivningen men lyckades ta mig igenom dom kurserna ned MVG men när jag varit borta så länge låg jag 200 sidor efter i boken, och många ämnen klarade jag ju av att att fixa på egen hand om men matte är min svaga punkt. En lärare sa till mig att om jag kämpade på så skulle jag kunna få ett G, då hoppade jag av direkt och sa tack och hej till det för att det så svårr´t fö att jag ser mig som är värdelös, otroligt värdelös att inte prestera pp topp juli vill hamvg men om lggerä;VG, Gen jag gick ut med ca 34 MVG i alla fall...Och matten kunde jag skippa och lägga det utanför utanför betygsdokumentet för att jag hade läst utökat program så fanns det möjligheten,.

Jag klarar inte av öppna frågor, arbeten för där är det min favorit och att ta sig sn arbetet där det bara finns ett en gräns hur mycket jag ska jag är en pers

Så för mig har det varit en extra kamp, tårar , det har förstört stora dela av mitt liv, krav, måsten och prestation oc h.
 
Senast ändrad:
Vi har funderat på det då och då. I dagsläget har min dotter inga större problem med sociala kontakter. Hon är inte ensam och hon hamnar inte i konflikter. Jag tror hon har lärt sig mycket, kopierat andra och utvecklat strategier för att fungera socialt. Hennes grupp av vänner har fungerar mycket bra. Det är ett bra gäng. Ett önskemål är att hon själv vill göra en utredning. Jag väntar tills den dagen om det inte blir akut problem.
Men absolut, jag läser vad ni skriver och jag tar era inlägg på största allvar.

Om hon skulle få svårigheter så det påverkar hennes liv, så att hon inte kan leva normalt då känner jag att det skulle vara aktuellt med utredning. Vi är inte där. Hon fungerar bra nu. MEN det är med mycket vägledning och support av mig och min man som det fungerar så bra. Och hennes egna insatser.
Vi har under hela sommaren gjort en utredning på en knöl, och det var en rätt utdragen utredning så just nu vill min dotter ha lite distans till sjukvården.
Där jag bor är det 3 års kö för utredning...
 
Samma här. Fick förvisso inte diagnos förrän vid 20 men jäklar vad det gick åt helvete innan. Pappa bråkade tydligen med vården från att jag var 12 men fick mest höra skitsnack om anknytning och sånt trams. Under tiden gick jag bara längre ner i vad jag i efterhand konstaterat kan ha varit en depression (jag är rätt övertygad, men vill absolut inte självdiagnosticera) komplett med allt från självskada till självmordsförsök. Idag har jag inte ens gymnasiebetyg och även jag undrar hur det varit om jag fått hjälp i tid.

Autistic burnout har jag faktiskt aldrig hört talas om, så det tackar jag för! Tycker mig vara ganska välpåläst men alltid finns det något nytt att lära sig :up:
Men va f-n, du verkar ju så begåvad. Bisarrt att du inte kan få anpassningar efter din funktionsnedsättning så att du kan studera eller jobba och få utveckla dina förmågor. Jag blir så trött på hur det är.
 
@Qelina: Jag hoppas du inte tar illa upp att jag frågar :) Om läraren hade sagt att uppsatsen FÅR inte vara längre än fyra sidor, hade det underlättat för dig? Att det typ blir avdrag om man inte håller sig till fyra sidor?
 
Tack alla ni som delar med er i tråden! :bow:

Jätteintressant när man försöker skaffa sig lite mer kunskap och ni är duktiga på att förklara så att jag kan förstå litegrann hur det kan vara, även om det ju är svårt att sätta sig in i det helt. Jag har flera kompisar med ADHD sådär har jag fått en del "inifrånkunskap" via dem men asperger är fortfarande ganska okänt för mig annat än som teoretisk baskunskap. Faktarutorna man läser blir så opersonliga eller vad man ska säga, så det ger verkligen mycket att ni delar med er från er vardag.



Det här var intressant...jag är en sån där som ofta säger "bara man gör sitt bästa" :o Jag menar förstås väl med det och har aldrig tänkt på att det skulle uppfattas på något annat sätt. Vill du förklara lite mer hur det kan uppfattas från ett AS-håll? (Jag har inte kollat länkarna än men ska göra det också, kanske har jag svaret där...men jag hör gärna en förklaring från dig också om du vill förklara med dina egna ord)

Ska försöka förklara :)

Jag har alltid varit en svart/vit person. Antingen ska det vara perfekt eller så är det ingen idé att göra det. Jag har dålig självkänsla och ofta dåligt självförtroende också. Det jag gör måste helt enkelt vara perfekt för att jag ska känna mig värdefull och värd att leva, kan inte heller se alternativet att "misslyckas". OCH det blir panik inombords.

Jag visste t.ex. i skolan att högsta betyg var möjligt att nå eftersom det var det jag alltid fick i precis alla ämnen och kurser, helst ville jag ha extra +++poäng även om dom inte syntes i betyget sen. Fick jag ett MVG- så var jag en minusperson= misslyckad och värdelös och inte värd att leva för jag såg bara minustecknet.

Jag kan inte sätta gränser, i högstadiet fick vi en uppgift där vi skulle skriva 4 A4 sidor om ett ämne, jag skrev 34 sidor, tyvkerängrn gymnrdirt vr Om det på ett prov var öppna frågor blev det problem, om jag ombads att skriva allt jag visste om Egyptens gudar eller Gotlands historia så fanns det ju inget stopp, för allt jag visste och allt jag hade kunnat läsa mig till var ju så mycket att det varken fick plats på pappret eller tidsmässigt på provet vilket var extremt stressande och oroligt för mig, jag var alltid nervös inför prov och arbeten för att jag var så rädd att misslyckas och i min lilla bubbla var ett misslyckande samma sak som att jag som person var misslyckad och väckte upp i min familj där ingen själv upplevt det. känner mig som ett svarts får bland bland en massa glada och vita fluffiga får.

När jag då fick höra att det bara var att göra mitt bästa blev det ju en enorm press, jag tolkade det som att alla andra också värderade mig efter betyg och siffror och prestationer. Som med min hund nu också, om något blir fel där bryter jag ihop för att jag den usel hundägare. Jag visste inte som yngre och inte ens nu hur jag jag ska ta mig an samhälle jag inte känner att jag inte passade in i.

Jag lärde mig lätt, om vi hade kemi och skulle lära oss saker fastnade även sånt som andra inte ens tänkte på, detaljer som var helt onödiga men jag hade någon sorts särskilt minne, jag lärde mig av att läsa och skriva själv, men även dom där sakerna jag inte skrev med fastnade i mitt huvud, saker som var långt ifrån nödvändiga. jag visste t.ex.hur många grader olika molekyler vred sig i och sådana saker, sånt som jag var tvungen att kunna enligt aspergern som såg detaljerna. I bättre perioder har jag så att jag kan titta på en text och liksom lära mig det som står utantill, bara av att titta på sidan så fastnar det, jag behöver inte ens alltid läsa utan jag minns hur sidan sig ut.

Så om någon i min närhet säger att jag bara ska göra mitt bästa kan jag inte hindra mig, i åttan läste jag först ämnena på gymnasienivå för att lärarna på grundskolan inte kunde tillräckligt, sen gick jag över till universitet nivå och hamnade till slut på sidor som typ Nasa eller liknande.

Nu tillbaka till just det här med att göra "sitt bästa" det sägs väldigt ofta som något som ska lugna men det blev ju tvärtom vilket ingen förstått. Jag tar mycket ordagrant och då blir det så fel i mitt huvud,


Så om man vet att man kan prestera på topp så blir ju orden "Du kan bara göra ditt bästa" ett extremt problem, stressande och pressande. Jag hatade och gör det fortfarande dom orden. I vår familj levde vi dessutom enligt mottot att "När man tror att man är helt slut har man 70% kvar att ge.

I gymnasiet hade jag MVG i alla kurser förutom förutom en kurs som var matte D, jag hade fixat mattenivåerna A-C med högsta betyg men sen blev jag sjukskriven, orkade inte vara i skolan även efter att sjukskrivningen men lyckades ta mig igenom dom kurserna ned MVG men när jag varit borta så länge låg jag 200 sidor efter i boken på Matte D nivå , och många ämnen klarade jag ju av att att fixa på egen hand om men matte är min svaga punkt. En lärare sa till mig att om jag kämpade på så skulle jag kunna få ett G, då hoppade jag av direkt och sa tack och hej till det för att det så svårr´t fö att jag ser mig som är värdelös, otroligt värdelös att inte prestera pp ;VG, Gen jag gick ut med ca 34 MVG i alla fall...Och matten kunde jag skippa och lägga det utanför utanför betygsdokumentet för att jag hade läst utökat program så fanns den möjligheten,.

Vet inte ens om det här är läsbart inte med i läser igenom det igen imorgon med mer energi :)
 
Men va f-n, du verkar ju så begåvad. Bisarrt att du inte kan få anpassningar efter din funktionsnedsättning så att du kan studera eller jobba och få utveckla dina förmågor. Jag blir så trött på hur det är.
Nja, anpassningar får jag. Har daglig verksamhet, och hoppas så småningom kunna byta plats till något som kan leda till anställning. Det är dock svårt då jag även har en dygnsrytmstörning som periodvis är väldigt handikappande, samt har väldigt begränsad energi och ryggproblem.

Plugga vet jag inte om jag får däremot. Har fått plugga en del så jag har läst ett par kurser på komvux när jag hade aktivitetsersättning då man hade rätt till en aktivitet. Tyvärr strulade reglerna till det men det gick ett tag iaf, med fina betyg, nya tankesätt och nya intresseområden som följd :) Jag tror att jag kan få plugga enstaka kurser nu på sjukersättning också sålänge det inte krockar med jobb (så var det iaf när jag skulle ta körkort) så jag hoppas kunna plugga mer så småningom. Något slutbetyg törs jag däremot inte hoppas på och drömmen om en riktigt hög utbildning (jag är plugghäst, så barndomsdrömmen var så höga studier det gick oavsett vad man blev av det :p) har jag gett upp sen länge.

Hade gärna blivit arkivarie annars, känns som att det skulle passa mig. Men då krävs högskoleutbildning och det är där det skiter sig.
 
Nja, anpassningar får jag. Har daglig verksamhet, och hoppas så småningom kunna byta plats till något som kan leda till anställning. Det är dock svårt då jag även har en dygnsrytmstörning som periodvis är väldigt handikappande, samt har väldigt begränsad energi och ryggproblem.

Plugga vet jag inte om jag får däremot. Har fått plugga en del så jag har läst ett par kurser på komvux när jag hade aktivitetsersättning då man hade rätt till en aktivitet. Tyvärr strulade reglerna till det men det gick ett tag iaf, med fina betyg, nya tankesätt och nya intresseområden som följd :) Jag tror att jag kan få plugga enstaka kurser nu på sjukersättning också sålänge det inte krockar med jobb (så var det iaf när jag skulle ta körkort) så jag hoppas kunna plugga mer så småningom. Något slutbetyg törs jag däremot inte hoppas på och drömmen om en riktigt hög utbildning (jag är plugghäst, så barndomsdrömmen var så höga studier det gick oavsett vad man blev av det :p) har jag gett upp sen länge.

Hade gärna blivit arkivarie annars, känns som att det skulle passa mig. Men då krävs högskoleutbildning och det är där det skiter sig.
Jag pluggade under tiden med ersättning men det var aktivitetsersättning så kanske andra regler. Däremot var jag tvungen ansöka om "vilande ersättning" så själva ersättningen fick jag inget under tiden. Det ställde till det efter utbildningen när jag var tvungen ansöka för den nya perioden ersättning, eftersom utbildningen stod som heltid o jag klarade den så anser FK att jag klarar heltid trots jag bara la ner 50-75% på den och fick väldigt mycket frihet med tiderna(utbildningsledaren hade jobbat med personer med autism/asperger tidigare så hon förstod varför). Visserligen spelade det in att psyk här i stan vägrade ge mig en tid för intyg eftersom jag inte är inskriven(över 6 mån väntetid bara för att få komma på bedömning trots jag tidigare gick på psyk i annan stad i samma landsting o det är länskliniker...de har alla mina papper) så jag fick gå till vc för intyget där läkaren sa rakt ut att hon inte tror på "såna diagnoser", det är stress och socialnämnden har fel, de vill bara droga jobbiga ungar etc. :meh: Men trots hon rekommenderade samtalsterapi o långsam uppgång till heltid i intyget så pekade FK främst på att utbildningen stod som heltid o jag klarade den.

Jag ångrar inte utbildningen för det ledde till flytt till stad där jag mår bättre och bättre jobb men handskas med FK efteråt var rent hemskt. Tog flera månader utreda eftersom jag överklagade också o under den tiden kunde jag inte ens testa gå upp i tid även om jag ville prova. Nu väntar jag fortfarande på att få komma till psyk, har ökat arbetstid till 85 % men det fungerar knappt så hoppas på att när jag väl får komma dit att de kan skriva ett riktigt bra intyg så FK godkänner :meh:
 
Fick min diagnos som 9-10 åring efter att min mamma valde att skriva in mig på BUP då hon inte riktigt visste hur hon skulle hantera mig. Alltid varit tillbaka dragen från närhet. Gillade att sitta bakom soffan pch bläddra i telefonkatalogen när jag var barn. Mobbad genom skolåren tills jag började i gymnasiet som 18 åring. Har både Aspergers syndrom och ADHD diagnos. Svårt att ta saker som ändras eller vara spontan. Gillar mina rutiner. Svårt att sova alltid haft enda sedan jag var liten. Orolig själ och rastlös, gillar perfektion men orkar sällan ta mig dit förutom när de gäller mina hästar. Kan städa i tre dagar men ändå inte vara nöjd. Både jobbar och pluggar nu och har dock svårt för de här med att strukturera upp mina universitets studier tyvärr ..
 
Jag pluggade under tiden med ersättning men det var aktivitetsersättning så kanske andra regler. Däremot var jag tvungen ansöka om "vilande ersättning" så själva ersättningen fick jag inget under tiden. Det ställde till det efter utbildningen när jag var tvungen ansöka för den nya perioden ersättning, eftersom utbildningen stod som heltid o jag klarade den så anser FK att jag klarar heltid trots jag bara la ner 50-75% på den och fick väldigt mycket frihet med tiderna(utbildningsledaren hade jobbat med personer med autism/asperger tidigare så hon förstod varför). Visserligen spelade det in att psyk här i stan vägrade ge mig en tid för intyg eftersom jag inte är inskriven(över 6 mån väntetid bara för att få komma på bedömning trots jag tidigare gick på psyk i annan stad i samma landsting o det är länskliniker...de har alla mina papper) så jag fick gå till vc för intyget där läkaren sa rakt ut att hon inte tror på "såna diagnoser", det är stress och socialnämnden har fel, de vill bara droga jobbiga ungar etc. :meh: Men trots hon rekommenderade samtalsterapi o långsam uppgång till heltid i intyget så pekade FK främst på att utbildningen stod som heltid o jag klarade den.

Jag ångrar inte utbildningen för det ledde till flytt till stad där jag mår bättre och bättre jobb men handskas med FK efteråt var rent hemskt. Tog flera månader utreda eftersom jag överklagade också o under den tiden kunde jag inte ens testa gå upp i tid även om jag ville prova. Nu väntar jag fortfarande på att få komma till psyk, har ökat arbetstid till 85 % men det fungerar knappt så hoppas på att när jag väl får komma dit att de kan skriva ett riktigt bra intyg så FK godkänner :meh:
Men vilket jävla haveri! Trodde vilande var rätt bra, men inte så bra som det låter då :meh:

Jag pluggade bara en kurs i taget så jag fick plugga som aktivitet, fick tom extra pengar till böckerna (hade aktivitetsersättning jag också). När jag däremot gjorde en treårsplan bestående av stegvis ökad studietakt för att efter 3 år ha fått slutbetyg och kommit upp i heltid så var jag tvungen att söka aktivitetsersättning för förlängd skolgång och eftersom kurserna söks om terminsvis fick jag ansöka om ersättning varje termin. Fk ville dessutom ha intyg på att jag börjat plugga för att bevilja så att vara ute i god tid med ansökan var helt omöjligt. Med deras sega handläggningstid fick jag således söka socialbidrag och gå halva terminerna med stress över om jag ens får in hyran. När det sen var sommar skulle jag vara utan pengar helt en månad för att skolan var stängd... Vid det laget hade jag redan ett IG i historia på gång då flera uppgifter inte var inlämnade till följd av all stress (med mvg-nivå på det som faktiskt gjorts) så jag gav upp och sökte aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga som jag hade innan. Klarade inte ens två terminer och har inte pluggat sen dess. Men hoppas läsa upp mitt IG sen, när jag har energin till det.
 
I våras ville jag ansöka om aktivitetsersättning på 25%, men enligt FK har jag för avancerat jobb. Men vad är ett enkelt jobb?
 
I våras ville jag ansöka om aktivitetsersättning på 25%, men enligt FK har jag för avancerat jobb. Men vad är ett enkelt jobb?

Ingen aning.

När jag försökte samma sak (efter att ha gått in i väggen 3ggr under försök till att jobba heltid) blev jag nekad med motiveringen "din diagnos och de problem din diagnos innebär är av övergående art". :crazy:

Jag tror att de ibland skickar ut randomsvar.
 
Men vilket jävla haveri! Trodde vilande var rätt bra, men inte så bra som det låter då :meh:

Jag pluggade bara en kurs i taget så jag fick plugga som aktivitet, fick tom extra pengar till böckerna (hade aktivitetsersättning jag också). När jag däremot gjorde en treårsplan bestående av stegvis ökad studietakt för att efter 3 år ha fått slutbetyg och kommit upp i heltid så var jag tvungen att söka aktivitetsersättning för förlängd skolgång och eftersom kurserna söks om terminsvis fick jag ansöka om ersättning varje termin. Fk ville dessutom ha intyg på att jag börjat plugga för att bevilja så att vara ute i god tid med ansökan var helt omöjligt. Med deras sega handläggningstid fick jag således söka socialbidrag och gå halva terminerna med stress över om jag ens får in hyran. När det sen var sommar skulle jag vara utan pengar helt en månad för att skolan var stängd... Vid det laget hade jag redan ett IG i historia på gång då flera uppgifter inte var inlämnade till följd av all stress (med mvg-nivå på det som faktiskt gjorts) så jag gav upp och sökte aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga som jag hade innan. Klarade inte ens två terminer och har inte pluggat sen dess. Men hoppas läsa upp mitt IG sen, när jag har energin till det.
Vilande ersättning är bra om man inte klarar av studierna eller pluggar på samma tid man jobbade... det där med att få en bättre passande utbildning och testa långsam uppgång i tid på nya jobbet efteråt för att se om man kan gå upp i tid med de nya förutsättningarna verkar de ju tycka är onödigt :meh:

Men vad hemskt du också hade det under det försöket :eek: Leva på soc för att FK tar så lång tid för nåt som borde ligga i planeringen är ju helt galet :rage:

I våras ville jag ansöka om aktivitetsersättning på 25%, men enligt FK har jag för avancerat jobb. Men vad är ett enkelt jobb?
O_o
Säkert typ butiksjobb el Mcdonalds som det " påstås" alla kan få o inte kräver utbildning. :cautious:

Ingen aning.

När jag försökte samma sak (efter att ha gått in i väggen 3ggr under försök till att jobba heltid) blev jag nekad med motiveringen "din diagnos och de problem din diagnos innebär är av övergående art". :crazy:

Jag tror att de ibland skickar ut randomsvar.
Skrev läkaren specifikt på intyget att diagnosen är livslång och ingen förbättring kan väntas(el liknande formulering)? Första läkaren som skrev sånt intyg till mig var väldigt noga med den biten, de kan tydligen va nitiska på formuleringar.
 
@Qelina: Jag hoppas du inte tar illa upp att jag frågar :) Om läraren hade sagt att uppsatsen FÅR inte vara längre än fyra sidor, hade det underlättat för dig? Att det typ blir avdrag om man inte håller sig till fyra sidor?

Nu ska jag inte svara för @Qelina men för egen del upplever jag att det är en fördel att få den typen av begränsningar. Jag har haft liknande tendenser att ha höga krav på mig själv och att tendera att prestera på en högre nivå än vad som krävs på exempelvis gymnasienivå.

I mina nuvarande studier är nästan alla inlämningsuppgifter av den naturen att det krävs ett exakt sidantal, vilket jag med tiden kommit att uppskatta. Men jag kan tänka mig att den typen av exakta krav kan fungera annorlunda för andra med autism/asperger, eftersom det också kräver att man kan sortera ut vad som är relevant eller att man upplever det som alltför jobbigt att stryka delar av texten som man vill ha med men som inte får plats.
 
Förutom problemen med sidantal och förväntningar så är uppgifter av arten "du får skriva om vad du vill som vi pratat om under kursen" fruktansvärda.

Hur skall man kunna välja? vilken sak är bäst? I detta blir det, i alla fall för mig, för många variabler för att kunna göra ett val. De gånger man fått exempel från tidigare inlämningar har det funkat något så när, dvs jag har kunnat se ett mönster i vad som lämnats in och därför kunnat rama in ett accepterbart ämne att skriva om. Men utan det är det lögn att 'välja' någonting.

Har jag inte alla parametrar klara, då GÅR det inte att välja, för hur skall man veta att man gör det ultimata valet?
 
Ingen aning.

När jag försökte samma sak (efter att ha gått in i väggen 3ggr under försök till att jobba heltid) blev jag nekad med motiveringen "din diagnos och de problem din diagnos innebär är av övergående art". :crazy:

Jag tror att de ibland skickar ut randomsvar.
Helt sjukt.
 
Får jag fråga en sak jag tänkt lite på sedan jag var på föreläsningen? Jag sitter ju i reception på en skola där en del elever har diverse diagnoser och ganska många har koncentrationssvårigheter.
Jag tycker det är viktigt att kunna bemöta alla på deras villkor, och på ett sätt som är så lite obekvämt för dem som möjligt. På föreläsningen nämndes mängder av saker som kan vara jobbiga, så jag försöker att eliminera så många jobbiga saker som jag bara kan.

Jag har receptionen i ett "eget rum" - man går in genom en glasdörr så sitter jag här bakom mitt skrivbord med min dator och väntar. Fördelen är ju att jag kan styra omgivningsgrejer som ljus, ljud, temperatur och kan fokusera på en person åt gången och ge den hjälp enskilt, stänga dörren om det behövs och det är stökigt utanför mm. Tänker att nackdelen är att någon kanske tycker det är ett problem att det är så avskärmat/"stängt"? Hur ser ni på öppna vs "slutna" receptioner?

Jag har ändrat lite på hur jag bemöter studenterna nu på senare tiden, jag upplever faktiskt en positiv ändring. Speciellt från två studenter som jag vet har problem, det känns som de slappnar av lite mer.
Jag skulle definitivt hellre gå och prata enskilt för att kunna fokusera och kanske våga öppna mig mer
 
@Qelina: Jag hoppas du inte tar illa upp att jag frågar :) Om läraren hade sagt att uppsatsen FÅR inte vara längre än fyra sidor, hade det underlättat för dig? Att det typ blir avdrag om man inte håller sig till fyra sidor?
Ja det underlättar och försvårar samtidigt, jag behöver ramar och hjälp att hantera sådant då jag inte klarar det själv. Önskar att jag fått det från början eftersom jag överpresterade från klass ett. Jag vet nu att jag hade kunnat få MVG i alla ämnen med bara hälften av den orken, tiden och engagemanget jag la ner på skolan. I gymnasiet fick jag ofta sådana restriktioner för att lärarna inte hade tid eller möjlighet att läsa alla mina långa uppsatser då det också fanns väldigt många högpresterande elever i min klass som tenderade att skriva mycket. Men på proven drog det iväg rejält, fick inte plats med allt så fick ta extra papper.

Jag tolkar det mesta väldigt bokstavligt som t.ex en gång då vi fick ett hemprov i matte och på första sidan stod det att uppgifterna skulle räknas utan miniräknare. Sen var det ytterligare 3 sidor, jag tyckte att det var lite jobbigt att göra så svåra tal utan räknare för talen var så komplicerade att det gick åt mellan 2 och 3 A4 per tal, när min lärare kom tillbaka med provet sa han att det var imponerande och intressant hur jag hade löst allt och räknat men frågade varför jag inte använt miniräknaren. Tydligen gällde det bara första sidan och sen skulle man tydligen fatta att man fick använda den, men det stod ju inte tydligt och rakt ut så jag fortsatte som innan så jag räknade 20 tal med 3 A4 per tal...

Jag har läst journalistutbildningen också och det var jätte bra träning för mig, där fick man exakta gränser för hur många ord man fick använda och där fick det bara diffa max 10% åt båda hållen men helst inget alls. Så skönt!!!
 
Jag pluggade under tiden med ersättning men det var aktivitetsersättning så kanske andra regler. Däremot var jag tvungen ansöka om "vilande ersättning" så själva ersättningen fick jag inget under tiden. Det ställde till det efter utbildningen när jag var tvungen ansöka för den nya perioden ersättning, eftersom utbildningen stod som heltid o jag klarade den så anser FK att jag klarar heltid trots jag bara la ner 50-75% på den och fick väldigt mycket frihet med tiderna(utbildningsledaren hade jobbat med personer med autism/asperger tidigare så hon förstod varför). Visserligen spelade det in att psyk här i stan vägrade ge mig en tid för intyg eftersom jag inte är inskriven(över 6 mån väntetid bara för att få komma på bedömning trots jag tidigare gick på psyk i annan stad i samma landsting o det är länskliniker...de har alla mina papper) så jag fick gå till vc för intyget där läkaren sa rakt ut att hon inte tror på "såna diagnoser", det är stress och socialnämnden har fel, de vill bara droga jobbiga ungar etc. :meh: Men trots hon rekommenderade samtalsterapi o långsam uppgång till heltid i intyget så pekade FK främst på att utbildningen stod som heltid o jag klarade den.

Jag ångrar inte utbildningen för det ledde till flytt till stad där jag mår bättre och bättre jobb men handskas med FK efteråt var rent hemskt. Tog flera månader utreda eftersom jag överklagade också o under den tiden kunde jag inte ens testa gå upp i tid även om jag ville prova. Nu väntar jag fortfarande på att få komma till psyk, har ökat arbetstid till 85 % men det fungerar knappt så hoppas på att när jag väl får komma dit att de kan skriva ett riktigt bra intyg så FK godkänner :meh:
Jag hade vilande aktivitetsersättning på 50%när jag läste journalistik men jag hade som tur var inga problem att gå tillbaka sen, ditt fall låter dock så himla typiskt FK.

Jag är så arg på FK just nu, ALLA dvs överläkarna på på Psyk, dietisten, fysioterapeuten, hela äs-teamet, AST-teamet och min handläggare på FK anser att jag uppfyller alla kriterier för sjukersättning men dom som tar beslut anser inte det. Blir galen på det här. Jag blev sjukskriven första gången som 17-åring och sen har jag varit det och haft aktivitetsersättning sen jag var 19 år och när jag fyllde 30 och inte fick ha det blev jag sjukskriven ett år och nu är det förlängt till slutet av april. Jag har provat allt, vad mer ska jag göra? Om jag mådde bra skulle jag väl aldrig välja att leva på minimum rent ekonomiskt och gå hemma och må dåligt? Vem väljer det som har ett val?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 546
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 123
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 432
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp