Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

M

MamaJustify

Jag har fibromyalgi och rejält ont i kroppen ibland men det går faktiskt oftast rätt bra att rida, jag orkar inte lika mycket som när jag var frisk men det är ok ändå.
Någon mer som har ont som rider. Gärna tips på bra övningar som stärker kroppen och ger bättre balans, jag har verkligen urusel balans.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Ibland kan jag vakna med ryggont. Men det är inte värre än att jag kan komma upp på min pålle, har en uppsittarepall, och rida ut, barbacka.
När jag kommer hem känns knappast det onda i ryggen så jag tror det är bra att rida barbacka, ialla fall när man har ryggont.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Här är en till med värk och kass balans!
Jag kör mycket utan stigbyglar, skogsridning (väja för grenar, parera vid ojämn terräng o.s.v) och leka "flygplan" i uppförsbackar, sitsträning, bommar, slalom och försök styra mycket med sitsen så att man hittar sittben och "balanspunkten" :)

Sedan kan det vara en bra idé att investera i en pilatesboll och öva hemma framför tv:n, och träna över lag så att muskler och så vidare stärks :)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har också fibromyalgi , och tror faktiskt att det är just ridningen som stärkt kroppen under åren.
Att man vågar fortsätta trots att det gör ont ! Tack vare hästarna har jag fått en hel del förståelse hur min kropp fungerar ..
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har en nervskada i min vänsterarm, nervsmärtor i hela kroppen och har nu också fått utbuktningar på tre ställen i ryggen mellan diskarna som ger mej ännu mer problem med att gå. Nerverna ligger i kläm och skapar problem särskilt i höger benet.

Hästarna är min räddning :love: Utan samvaron med dem hade jag nog sakta tynat bort. Eftersom jag är så svag i kroppen kan jag inte rida som förut men min häst är inriden efter vilka hjälper jag klarar av att ge och är väldigt lyhörd. Hon är också förlåtande de dagar då jag är stel och har svårt att komma ner i sadeln även om vissa missförstånd gärna uppstår då.
Jag har en speciell sadel och speciella tyglar och handskar så att jag kan hålla i tygeln fast jag har så dålig styrka. Jag har en uppsittningspall och på önskelistan står en ramp så att jag ska kunna sitta av vid den med eftersom det gör så ont att kana av fast min lilla häst bara är 150 cm hög.
Jag rider aldrig ensam utan antingen med min vuxna dotter eller med min ledsagare. Vissa dagar klarar jag bara att rida i fem minuter men det är fem underbara minuter som ger mej så enormt mycket både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har diskbråck i nacken och någon form av whiplashskada. Nackvärk huvudvärk, trötthet, domningar i armarna.
Hästarna och stalljobbet gör att jag rör på mig fast jag har ont och på så sätt behåller jag min styrka och rörlighet. Sedan mår man aldrig så bra som i stallet då man lägger fokus på hästarna och "glömmer bort" smärtan. Har dock bra balans.

Jag får ibland be om hjälp att lyfta vattenhinkar och dra hösäckar och kärror de dagar jag har för ont. Annars hjälper hästarna mej mest. Nacken är bra när man fått vara i rörelse ett tag. Sedan om man tagit ut sig för mycket får man igen dagen efter men...

Att rida barbacka och med mjuka händer och träna lyhörhet för vikt och sitshjälper passar bra dåliga dagar med smärta. Få hästen att svänga stanna och gå med minsta minimala hjälper. Gör hästen uppmärksam och det är snällt mot din kropp.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har reumatisk värkoch åt tidigare antiinflammatorisk medicin. Nu är ridningen min medicin. Har inte ätit medicin sen jag började rida regelbundet :love:
Märker direkt stelhert om jag måste stå över en vecka eller mer.

Träna på att rida utan stigbyglar, superbra för balansen.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har en whiplashskada med massor med nervskador och Fibromyalgi. Jag rider, rätt mycket tom.

Då jag först skadade mig för 15 år sedan så var prognosen mycket dålig. Jag skulle aldrig kunna springa eller rida igen. Och aldrig få ett normalt rörelsemönster eller normal balans enligt läkare och sjukgymnast.
Idag har jag visserligen smärta dygnet runt. Men jag har lärt mig hantera den och förebygga det värsta. Jag har lärt mig rida mer på snabbhet, teknik och känsla än på styrka. Tidigare red jag betydligt sämre och fick nog stundtals kompensera brist på teknik med styrka.
Jag kunde först bara rida Islandshästar iom deras gång. Halvbloden fick jag lägga på hyllan. Efter ett par år kunde jag även rida vissa araber, någon ponny och PRE/Lusitano. Nu kan jag även rida storgångade halvblod.
Jag bytte signalsystem och till viss del utbildningstrappa iom detta. Och upplever att jag med det behöver ge mindre och färre signaler.

Idag har jag min gamla Islandskorsning kvar av sentimentala skäl. Men har även köpt mig en unghäst som är modell halvblod med helt ok gång. Unghästridning kräver ju också mer av kroppen då det rids på i friskare tempo. Det hade jag aaaldrig klarat förr på ens en arab då jag var som sämst.
Jag jobbar som dressyrtränare och rider även andras hästar väldigt mycket.
Förr var jag glad om jag kom upp i sadeln och pallade skritta 10 min.

För mig är knepet att hålla mig så vältränad som möjligt. I början så spydde jag ofta av smärta. Men värken avtar ju mer jag kan röra mig, förutsatt att jag redan är vältränad.

Skritta barbacka på en Islänning, arab eller PRE tyckte jag var guld för mina låsningar jag fick i ryggen. En ortoped som jag haft var ridkunnig. Och även han menade på att just i skritten fanns en rörelse som gjorde att låsningar förebyggdes eller om man har tur och de är lätta tom rasslar loss.

Jag skulle rekommendera att söka upp en Feldenkraisterapeut! De lär ut en enorm kroppskontroll som hjälpt mig mycket både gällande smärtan och i ridningen.

Smärtpsykolog för att lära sig hantera att alltid ha ont. Så man vågar pressa igenom vid Fibro, som inte blir konstant sämre, om det gör ont. Till slut blir det bättre.

Balansproblem är också vanligt hos whiplashindivider. Det går att träna upp med korrekta knäböj, tåhävningar på ett ben och stängda ögon. Jag skulle rek att göra dem första g med sjukgymnast.

Det finns massor med uppsuttna övningar beroende på ryttarens problem. Avsuttna med.. Jag håller lite på att jobba med detta ihop med en annan.
Vill ni veta mer kan vi PM:a
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

KL.
Det som tar störst energi med just fibromyalgi , är ju att acceptera !
Och det gäller naturligtvis i ridningen också , jag får ofta försöka tagga ner mej själv och inte bli helt galen mina dåliga dagar ... de dagar det faktiskt är bäst att bara typ "åka häst".
Viktigast dessa dagar är att inte låta bli , utan acceptera att det blir kanske 20 minuter ute i skogen på lång tygel , men jag har då iallafall bättre samvete att hästen åtminstone kom utanför hagen , att jag red som "en kratta" :grin: , det får jag försöka förbise ...

Andra dagar är man ju ruskigt stolt över sej själv och tokförvånad över hur duktig jag var !! :D
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har till ganska stor del accepterat och det dåliga samvetet jobbar jag på att lägga på hyllan för gott.
Hästarna mår ju inte dåligt för att vi inte är i toppform
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag kan inte träna hårt pga min blodsjukdom men jag känner att jag blir starkare av att röra mig mycket och på en gård får man ju varierad träning även om jag inte orkar göra det tyngsta. Jag har hundar så jag promenerar varje dag, gör stallsysslor och rider så jag känner att kroppen är ganska stark men vissa dagar är bättre vissa sämre, gäller att fokusera på det positiva.
Jag är intresserad av att veta mer om balansövningar
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Red barbacka idag, känner att det gör mycket för att träna balansen, dessutom är det mysigt:)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Förstår smärtan, jag kan iof hoppa av relativt lätt från isisen, hon är 137 men vissa dagar gör det ondare. Använder alltid pall vid uppsittning
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Tack för tipsen, ska pröva:laugh:
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Intressant....:) kanske att man får en bättre sits automatiskt utan sadeln
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har Mb Bechterew.

Visst gör det ont att rida dressyr, men jag är lycklig endå. Tänker inte låta sjukdommen ta över mitt liv, så jag håller mig aktiv, håller min vikt nede och kämpar på oavsätt dagsformen.

Tror det är jätteviktigt för dom med olika besvär att hålla sig aktiva så man håller kroppen stark och har bra muskulatur. Då tycker jag det blir lättare att rida, hålla balansen o.s.v.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag rider men kör även mycket pga smärtan, mycket skonsammare. Rider i genomsnitt 2ggr/v och kör 2ggr/v. Är under utredning, uteslutit fibromyalgi, EDS, reumatism. Vi får se vart resan tar oss och om jag får någon diagnos!

Använder alltid pall vid uppsittning, hästen är bara 140 och glider av sakta för att inte få ont, skrittar mycket under passen och framförallt - har sadlar som passar mig :)

Jag går även på ridgymnasie (började få värk i början av gymnasiet, går i trean nu), finns enbart tre hästar av 30 som jag kan rida "ordentlig" dressyr på pga deras korta steg så att jag kan sitta ner i traven. Men det är med svårighet. Min egna har jag inga problem med, fjord med kort trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Hoppas du får en diagnos snart, det är jobbigt att inte veta!
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Ja det tror jag. MEN viktigt att lyssna på kroppen när den säger stopp också, jag har haft svårt (fortfarande ibland) att göra det och då kan man köra fullständigt slut på sig själv. Det gäller att hitta balansen och vara snäll mot sig själv också
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
976
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp