Någon mer som har häst som ej gillar fiberunderlag med mkt "grepp"?

Karoliten

Trådstartare
Har en 5-åring som inte verkar gilla fiberunderlag med lite mer grepp.Han är lite känslig ( ömfotad), men på fiberunderlag tappar han framåtbjudningen och blir snubblig.Blir mer korsgalopp också. I skog och mark inget sådant och inte heller om jag rider lite dressyr i gräshagarna hemma.Fler som upplevt samma?
 
Min förra och jag höll på att gå omkull på fibersand (travade) så den tävlingen var helt bortkastad. Vi båda blev jättespända och när man kollade på filmen så var hon halt på båda bakbenen :( Så nej alla gillar inte fibersand.
 
Blev likadant för mig första gången jag red i ett ridhus med fibersand.
Bakhovarna "fastnade", jätteläskigt! :o
Red i ett annat ridhus med fibersand i sommar utan problem, så det kanske finns olika sorter.
 
Vad jag fick lära mig när vi la in fibersand i ridhuset på mitt gamla jobb var att hästarna behövde tid att vänja sig vid de. Vi promenerade en hel del inne på underlaget innan de började arbeta där. Men absolut alla hästar gillar de inte. Jag personligen är inte så förtjust i fibersand.
 
Min snubblar både fram och bak på fibersand. Det fungerar bättre om jag rider på det regelbundet men jag längtar alltid tills ridbanan tinar, inget snubbel där. Kompisens häst tappar bjudningen och vill inte göra annat än Skritta på det. Värdelöst underlag enligt mig.
 
Är verkligen jätteolika. Vet också flera som tappar bjudning helt på fiber. Min ponny älskar det och svävar fram på det!
 
Jag rider på fibersand ca 1 ggr/mån när vi är i väg och tränar. Hästen har bra framåtbjudning men jäklar vad han snubblar! Har legat på halsen ett antal gånger innan han lärde sig underlaget. Nu är min häst något av en klumpeduns, har sett när han lade krokben för sig själv ute i en platt gräshage.
 
Det är ju ett annat grepp och när jag var på kurs på Evidensia i Helsingborg berättade de att de har otroligt mycket fibersand-skadade hästar.
 
Har hört att oskodda hästar ska klara det sämre? Jag har en som brukar snubbla i början, men sedan har hon gått och hoppat bra.
 
Fiber måste skötas på rätt sätt annars blir det gropigt och det är då hästarna snubblar.
Det har ingenting med gropar att göra. Vårt ridhus hålls efter noggrant och är jämt och fint. Även det ridhus jag förut hopptränade i. Hästen fastnar i underlaget och "snubblar" men det är snarare att han blir hindrad i steget vilket gör att nästa steg blir ett snubbel eller hur jag ska beskriva det.

Det är alltså inte regelrätta snubblingar på knölar det handlar om.
 
Min häst går som bäst på fibersand MEN hans uppfödare hade fibersand hemma så att han går bra kan säkert bero på att han ridits mycket på det innan.
 
Det har ingenting med gropar att göra. Vårt ridhus hålls efter noggrant och är jämt och fint. Även det ridhus jag förut hopptränade i. Hästen fastnar i underlaget och "snubblar" men det är snarare att han blir hindrad i steget vilket gör att nästa steg blir ett snubbel eller hur jag ska beskriva det.

Det är alltså inte regelrätta snubblingar på knölar det handlar om.

Det bör ju dränkas i vatten och vältas helst varje dag. Det minsta lilla det torkar blir det övre lagret löst och då snubblar hästarna. I sommar med bevattningsförbudet kan det inte varit enkelt att få det bra. Jag skulle aldrig valt att ha det , det går bra att tävla på där det sköts ordentligt men tyvärr görs det inte på alla ställen.
 
Min häst gillar det men jag har sett många andra som snubblar och t.o.m. tappar bak även jämnheten därifrån.
Jag gillar det också.:)
 
Det bör ju dränkas i vatten och vältas helst varje dag. Det minsta lilla det torkar blir det övre lagret löst och då snubblar hästarna. I sommar med bevattningsförbudet kan det inte varit enkelt att få det bra. Jag skulle aldrig valt att ha det , det går bra att tävla på där det sköts ordentligt men tyvärr görs det inte på alla ställen.
Jag rider inte i ridhuset på sommaren så jag vet inte hur torkan har påverkat.
 
Min häst trivs oerhört bra på fiber , men som alla underlag krävs det ju att det sköts på rätt sätt. Underlag är levande material oavsett vad de består av.
Vi har haft fiber i ridhuset i tidigare stall och jag upplever inte alls att det behöver vattnas/vältas vareviga dag- snarare tvärtom. En av anledningarna att lägga fiber är just att det behåller fukten väldigt länge , det är därför det används på stora tävlingsbanor bla, för att slippa att det blir torrt för snabbt och behöver vattnas/harvas mellan klasser osv.

Hur underlaget beter sig handlar ju givetvis även om belastningen det utsätts för och vilken typ av arbete som sker på det.

Det optimala som vi haft är sprinklers i taket för bevattning av underlag - (oavsett vilket).
 
Allmänt att hästar reagerar olika på fiber så tror jag en del har att göra med hur de rör sig. Hästar som rör sig mer markbundet och kanske inte riktigt ännu är bärigare kommer ”fastna” i underlaget lättare. Fiberunderlaget per sin ”natur” erbjuder inte lika stort glidmoment och utifrån det blir det ”utslag” på olika hästar.
 
Tror också glidmomentet är problemet.Det är ju naturligt med ett visst glidmoment

Ja det är det, men det är ju inte så att fiber erbjuder noll glidmoment i sak, men som sagt - beroende på olika hästars mekanik och balans så kan det självklart skilja sig osv 👍
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp