Någon som adopterat?

Poppinella

Trådstartare
Undrar om någon här på buke adopterat ett (eller flera) barn?
Ni får gärna dela med er av era upplevelser, tips och annat, jag vill veta ALLT! :D

Vi fick reda på i mars att vi inte kan få barn och bestämde oss direkt för att adoptera istället för att försöka på medicinsk väg med biologiska barn. Vi har gjort utbildningen och i augusti börjar hemutredningen. Vad har ni för erfarenheter av den? Är redan nu nervös :crazy:

Vi känner verkligen att vi gjort rätt val! Med en gång vi bestämt oss (efter ett par dagars sörjande...) försvann min bitterhet jag ibland kunde känna, jag blev med ens glad igen! Nu har livet tagit en ny vändning och det känns fantastiskt bra trots att man ju vill att det ska gå liiite fortare än vad det gör...

Blev så glad igår på jobbet med. Jag har en fast tjänst på 85%. Min chef och flera kollegor vet vad vi går igenom. Igår så frågade så min chef och en annan om jag ville ha 100% fast istället! De sa tänk så bra sen när du ska vara föräldraledig! Haha, även om det är säkert tre år till dess så är det så gulligt att de säger så! Klart jag ville ha 100%! Då har vi ju ännu bättre möjligheter att spara pengar!

Jag har tusen frågor, men nu när jag skriver kommer jag knappt på en enda... ser hur många som svarar istället så får frågorna komma efterhand!

Mvh
Poppinella
 
Sv: Någon som adopterat?

Jättebra syn på det hela tycker jag! Jag är också nyfiken på adoptionsprocessen, har dock inte gått igenom den själv ... min brors bästa vän har dock gjort det, och skall nu adoptera ett syskon :)
Hoppas ni uppdaterar oss och berättar lite under processen!

Får jag fråga vilket land ni letar i? Hur valde ni det landet? Våra bekanta tog en kinesisk flicka först, men nu har de ögonen på Taiwan för att det är så lång väntetid till Kina.

Och lycka till !! Tyvärr kan jag inte svara på frågorna, ville bara visa lite support och nyfikenhet :D
 
Sv: Någon som adopterat?

Än så länge har vi inte valt land. Vi får se vilka länder som vi passar in på, alla har ju så olika krav. Fast för tillfället är vi lite upphakade på Etiopien måste jag erkänna :love:
Det enda som vi i nuläget känner är att vi vill att det ska synas att barnet är adopterat. Man slipper på så vis många frågor för att det blir så uppenbart. Sen kommer ju självklart andra frågor fram istället - barnet kommer ju aldrig att likna oss och det kan ju bli jobbigt för barnet när dess kompisar kanske liknar sina föräldrar. Dock kommer vi ha ett kontaktnät så barnet kommer känna andra adopterade. Känner redan ett par stycken som adopterat så det är bra.
I våra tankar är det i alla fall så att barnet inte till utseendet liknar oss alls och det känns för tillfället bäst så.

Har du någon aning om vad de har hört om Taiwan? Det jag har hört är att man måste leva efter kristna värderingar ( det gör nog inte vi :angel: ), men på ett barnhem (genom FFIA tror jag) vad jag har hört så är det inte de kraven. Men vad är egentligen kristna värderingar? Är man då aktivt kristen eller är det helt enkelt att man är döpt och med i svenska kyrkan?
 
Sv: Någon som adopterat?

Såg att jag ljög i trådstarten, det var i mars vi påbörjade utredningen och i april vi fick resultatet. Snabba ryck, men skönt å andra sidan att det inte drog ut en massa på tiden.
 
Sv: Någon som adopterat?

En kompis till mig, har en 3 årig dotter från Bolivia, och de väntar på sitta andra barn från samma land. :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Jag jobbar med att göra medgivandeutredningar för adoption och kan kanske svara på en del av dina frågor.
 
Sv: Någon som adopterat?

De sa inget om kristna värderingar, men det kanske bara innebär att man är gift och har ordnade förhållanden och lite så.

Jag funderade som sagt på att adoptera förut (de tankarna är inte helt borta nu heller, även om jag fått en dotter, jag kan tänka mig adoptera ett syskon) och jag hade samma tankar som du, att barnet inte skulle likna oss för mycket. Etiopien låter som ett strålande val! Är det långa köer? Är det väldigt varierande mellan olika länder?
 
Sv: Någon som adopterat?

Å vad spännande, vad tittar man på? Vad skulle kunna vara något som gör att man INTE får adoptera?
 
Sv: Någon som adopterat?

Oj, vad kul! Buke kan vara bra till så mycket :D

Hur brukar utredningen vara upplagd? Hur lång är den? Hur många gånger träffas man? Är det ett hembesök eller flera? Har hört att det ser väldigt olika ut från kommun till kommun och även från utredare till utredare så det kanske är svårt att svara på.

Hur ser man på boendet? Nu hyr vi ett hus på landet, det är rymligt, men i antal rum inte så stort. Det finns inget blivande barnrum om vi inte isolerar och inreder vinden, men vi vet inte hur mycket vi får (och vill) göra när vi hyr det. Sedan så vill jag inte riktigt ha rummen så åtskilda så det känns ändå inte aktuellt. Dock finns det ju utan problem plats för barn och det räcker kanske? Ok, om jag tänker logiskt så är väl inte det den viktigaste punkten, man kan ju ha barn i en liten etta med, men jag behöver bara få höra det för att stilla mina nerver nu när jag har chansen... :D
Har hört att man i senare skeden till vissa länder ska ha bild på sig själva i det blivande barnrummet och egentligen är det väl det jag tänker på då och inte så mycket utredningen...

Livsåskådningen... vad går man igenom där? Hur menar man? Religion tex eller?

Och slutligen.... snälla säg att det är sällan ni inte godkänner folk... då har du gjort min dag! :laugh:
 
Sv: Någon som adopterat?

Å vad spännande, vad tittar man på? Vad skulle kunna vara något som gör att man INTE får adoptera?

Ålder. Det kommer nya riktlinjer där 42 rekommenderas som högsta ålder men att det går att göra lite undantag. De har inte kommit ännu så jag vet inte exakt.

Sociala problem. Man kan inte försörja sig, saknar bostad eller har äldre barn som man inte kan ta hand om.

Boende. Två vuxna plus ett barn i en tvåa är inte acceptabelt.

Sjukdomar. T ex att inte blivit friskförklarad från dödlig sjukdom som cancer.

Detta är det stora man tittar på.
 
Sv: Någon som adopterat?

Det är långa köer till alla länder nu, vet ej exakt hur lång tid det är till Etiopien, men vi räknar väl ändå med att vi kanske kan komma hem med barn om tre år... (men innerst inne hoppas jag såklart att det blir tidigare).
 
Sv: Någon som adopterat?

Vi är 27 och 26 så åldern är ju inget problem. Båda har fasta heltidstjänster. Inga sjukdomar. (Nu bockar jag av från listan).

Antal rum är problemet för vår del då... men samtidigt så bor vi ju stort! Det är inte på nåt sätt trångt här, men vi kanske får inreda där upp trots allt då.
 
Sv: Någon som adopterat?

Det är sällan man inte godkänner:) Om man inte kommer att godkänna får de sökande veta det innan man kommit så långt som att lämna in utredningen till socialnämnden och föreslå avslag. Vanligaste skälen är de jag skrivit ovan.

Olika kommuner lägger upp hemutredningarna på olika sätt, men hembesök ingår alltid.

Ett barnrum måste gå att ordna och ni måste också kunna visa att boendet är stadigvarande, d v s att ni får hyra det på obegränsad tid eller att ni har realisktiska planer för att skaffa ett annat boende.

Det stämmer att man ska skicka foton på sig själva och sin bostad när man skickar sin ansökan till ett land. Och glöm för allt i världen inte att ha skor på er inomhus, det ger ett mycket fattigt intryck annars;)

Livsåskådning behöver man inte skriva så mycket om. Man kan skriva att man är döpt/konfimerad/gift i kyrkan och medlem i Svenska Kyrkan om man nu är det. Att man går i kyrkan vid högtider om man gör det, eller att amn lever efter kristna värderingar om man gör det. Väljer man att adoptera från ett väldigt religiöst land är det viktigare vad man skriver, olika länder bryr sig olika mycket.
 
Sv: Någon som adopterat?

Man kan gå in på olika adoptionsorganisationers hemsidor och se kraven för de olika länderna. Många länder har krav på att man måste ha varit gifta en viss tid, att man bott ihop i många år betyder ingenting. Andra har krav på utbildningsnivå, BMI, åldersskillnad mellan makarna o s v.

Min uppfattning är att Korea har förhållandevis korta köer men de har höga krav och är nog dyrast. De har ett väldigt bra sätt att ta hand om barnen på.
 
Sv: Någon som adopterat?

Vi har varit gifta i snart två år så det är också avbockat på listan! :D
Men som sagt försöker vi att inte vara så låsta på länder i nuläget (även om det är svårt att låta bli... tex Etiopien då) eftersom vi inte ens har medgivande ännu. Blir lätt att man inte riktigt tillåter sig drömma om hur det VERKLIGEN kommer bli att få barn. Nu drömmer vi mest om bra könummer, medgivande i handen etc!
 
Sv: Någon som adopterat?

Vad spännande att adoptera, hoppas du låter oss följa er fram tills ni har barnet i famnen. Under tiden får du krama dina syskonbarn :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Jag (vi) har inte själv adopterat med är Faddrar till ett adopterat barn, min bror+ fru har adopterat en son-Liam från thailand underbaraste killen :love: Jag är ju även hans Faster!
Det har nu ännue en gång gått igenom allt igen och är nu ännu en gång en väntans familj så just nu är det ca 2 års vänte tid på att få ett nytt barn, detta är genom FFIA. Jag och sambom kommer kanske hänga med ner till thailand när det är dags att hömta hem deras andra barn, så spännande!!:banana:

Himmla massa jobb och allt dem måste gå igenom innan, men helt klart värt det....för när man står där på flygplatsen och möter upp dem o ser barnet för första ggn, då :cry::cry: underbar känsla, likadant när dem får barnbeskedet o foto på sitt barn..wee underbart.

Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer, så frågar jag gärna dem, kan ju svara på en del själv oxå iom man står sin bror nära....
 
Sv: Någon som adopterat?

Vi har adopterat en tös från Brasilien. Det är femton år sedan nu. Det var en ganska lång och jobbig process. Själva medgivandet från de sociala myndigheterna var inte särskilt besvärligt. Frågorna från vår utredare var helt okay och hon var aldrig närgången.

Efter vi skickat in papperen var det att vänta och det var jobbigt. Vi hann få några barnförslag men antingen blev de adopterade i Brasilien eller dog. Så vi väntade ganska länge.

Slutligen fick vi då resebesked. Det tog nära ett år efter att vi fått reda på att vi skulle få en liten flicka. Det var som i en dröm när samtalet kom.

Efter samtalet kom tog det knappt en vecka innan vi fick åka. Vi och ett annat par åkte tillsammans. De hämtade en liten kille. Jobbigt därnere. Vi fick barnen och vår tös var sjuk. Hon hade både lunginflammation och skabb. Stod en hel förmiddag och tvättade alla kläder för att slippa bli smittade. För hand! Det tog sex veckor innan vi fick åka hem.

Det mesta har gått bra. Men man ska inte tro att det är en dans på rosor. Vi var väl mest rädda för rasism eftersom vår tös är mörkhyad men det har faktiskt inte varit speciellt många sådana problem. Hon kan säga ifrån och det har blivit respekterat på hennes skolor. Idag är hon sjutton år och på väg att bli självständig. Hon har inte varit så särskilt nyfiken på sitt ursprung. Vi var dock på återresa till Brasilien och då längtade hon mest hem till Sverige. Det mesta har väl gått ganska bra. Vi är lyckliga med vår tjej.
 
Sv: Någon som adopterat?

Vad spännande att adoptera, hoppas du låter oss följa er fram tills ni har barnet i famnen. Under tiden får du krama dina syskonbarn :)

Ja om ni orkar läsa så länge :D Det lär ju ta ett tag, risken finns att jag tjatar sönder er under tiden!

Och jag kramar mer än GÄRNA mina sykonbarn!!! De är helt underbara båda två! Har du träffat Nova än?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 696
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 759
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp