Någon som är bra på bilar? Fel på rattlås

Jag har assistansförsäkring genom Falck. Kostar inte jättemycket och vi har haft användning för den flera gånger, så jag är nöjd.
 
Jag servar/repar min bil på en Autoexperten-verkstad, då ingår assistansförsäkring! :love:

Har du läst villkoren ordentligt? Särbon fick haveri på sin gamla C4 och hade faktiskt just gjort service på den hos en verkstad där sådan ingick (tror tom att de hör till Autoexperten). Han fick inte ett skit i ersättning, de lyckades hitta något som gjorde att den absolut inte gällde. Han var rätt förbannad kan jag säga.
 
Har du läst villkoren ordentligt? Särbon fick haveri på sin gamla C4 och hade faktiskt just gjort service på den hos en verkstad där sådan ingick (tror tom att de hör till Autoexperten). Han fick inte ett skit i ersättning, de lyckades hitta något som gjorde att den absolut inte gällde. Han var rätt förbannad kan jag säga.
Den försäkringen är väl just genom Assistansbolaget?
 
Finns det någon som anlitar dem? De är ju superoseriösa med sina konstanta utskick med fakturor som är erbjudanden. Undrar hur många som i stressade situationer råkar betala för detta "erbjudande". Borde vara förbjudet att skicka ut sådant men antar att de kommer undan med att det står erbjudande på fakturan
Om ingen nånsin använde dem, skulle deras utskick nån gång sluta.

Slutsats: Gott om folk tycker det låter tillräckligt bra för att offra 400 för ett år.
 
Här är Assistansbolagets finstilta villkor.

Pappret är lite malätet, eftersom jag klipper bort det som kan knytas till min person (som alltså fanns på papprets andra sida), innan jag lägger papper till återvinningen. Där jag alltså grävt fram detta elände.

5A895E2A-CB29-4A0C-878C-863CFCB02A69.jpeg
 
Affärsidéen med assistansförsäkring är att få folk att betala för den, och se’n ha finstiltat bort möjligheten att använda den.

Det kan ju tyckas vara en bra idé att assistansförsäkra sin gamla skrotbil, men har du den t.ex bara trafikförsäkrad, då kommer nån och hjälper dig - men du får betala kalaset själv eftersom du inte har uppfyllt försäkringskraven.


Det är inte för inte som villkoren är en så tätskriven A4-sida att ingen med normal vuxensyn kan läsa den.
Ingår den i servicen och inte går att förhandla bort är det ju bara att tacka och ta emot. Har samma men på annan verkstad (och annat bolag). Ser det inte som ett problem ?
 
Ingår den i servicen och inte går att förhandla bort är det ju bara att tacka och ta emot. Har samma men på annan verkstad (och annat bolag). Ser det inte som ett problem ?
Såklart att det inte är ett problem.

Fram till det ögonblick du får för dig att använda tjänsten, blir bärgad - och det efteråt visar sig att du inte uppfyllt försäkringsvillkoren.
Så du får pröjsa för bärgningen själv.

Och om inte det är ett problem vet jag inte varför du skulle behöva försäkringen från första början.
 
Såklart att det inte är ett problem.

Fram till det ögonblick du får för dig att använda tjänsten, blir bärgad - och det efteråt visar sig att du inte uppfyllt försäkringsvillkoren.
Så du får pröjsa för bärgningen själv.

Och om inte det är ett problem vet jag inte varför du skulle behöva försäkringen från första början.
Denna försäkring tar även om jag får soppatorsk utan kostnad så det ska nog mycket till innan denna inte gäller 🤷
 
Läs villkoren ordentligt om du skaffar någon form av assistansförsäkring.

Jag hade en på min bil, vid något tillfälle började den hacka, jag svängde in på närmaste ställe, som var en bilfirma. Men se då jäklar gällde inte försäkringen, för bilfirman hade bilverkstad, så dom kunde ju ta bilen. Bara att verkstan ville inte ha min bil. Det blev ganska mycket strul och slutade med att jag fick ta bärgning på min egna bilförsäkring och betala för det. Så se till att bilen går sönder på rätt ställe 😁
 
Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i.
Felmeddelandet försvann och kom tillbaka och försvann igen på de ca 500 metrarna jag hade kvar hem.

Läste i instruktionsboken som förklarade att jag troligtvis inte kan låsa bilen och att den inte kommer att starta. Men den gick att låsa och den gick att starta.

Har googlat och sett att det är ett vanligt problem på just SAAB 9-3, men det verkar vara en rad olika orsaker till problemet. Alla som skriver om det är mekaniker eller hemma-meckare, så jag fattar faktiskt inte hälften som står.

Ringde Verkstad som har tid att felsöka först på måndag och tyvärr behöver jag verkligen köra med bilen i helgen.

Så - vad kan hända om jag fortsätter att köra med bilen?
Min mardröm är ju att den inte går att starta igen och att den därför inte ens kommer till verkstaden på måndag. Vad gör jag då liksom? Jag har ingen som på kort varsel kan komma och bogsera den dit.

Dessutom pratas det om att man ska använda den "vanliga" nyckeln i förardörren. Jag har ingen "vanlig" nyckel utan bara två fjärrnycklar. Borde jag haft en annan variant också?

Gammal bil och köpt av bilfirma för många år sedan, så svårt att se att jag har något att hämta där. I övrigt är bilen toppen och har varit otroligt samarbetsvillig under alla år.
Jag har också en 9-3, den har varnat för fel på rattlåset i två år. Jag har felsökt på verkstad och det beror på tändningslåset (på min alltså). Det ska inte kunna bli så att ratten låser sig och jag har inte haft några andra problem. Den låser, låser upp och startar som den ska. Med tiden har den börjat skicka en del andra meddelanden också, om lampor osv, trots att dessa funkar :p.
 
Hej!

Jag har haft liknande på min Saab 9-3. När jag skulle sätta nyckeln i tändningen så kom det plötsligt upp att det var rattlåsfel och att jag skulle stanna bilen. Gick inte att vrida nyckeln i tändningen och alltså inte att starta bilen. Bilen fick bärgas till verkstad. (Hade som tur var gratis vägassistans via Saab försäkring) På verkstaden kunde man (genom att koppla ur och sen i batteriet tror jag?) lösa det så att det funkade igen och vid felsökning hittade man inte något fel som orsakat detta.

Sedan funkade bilen bra i 4-5 månader, men sedan hände exakt samma sak igen. Denna gång hittade de fel på styrdonet tror jag det var. Efter att det var utbytt har jag inte haft problem.
 
Denna försäkring tar även om jag får soppatorsk utan kostnad så det ska nog mycket till innan denna inte gäller 🤷
Testa, och berätta sedan hur det gick!

En gratis försäkring, som till och med kommer och tankar upp din bil vid soppatorsk låter lite för bra för att vara sann. Vad är det för försäkringsbolag?
 
Tack alla för svar i tråden!

Jag har kört bilen i två dagar nu och den har inte sagt något. Den sköter sig helt enkelt och jag håller alla tummar och tår för att det fortsätter i samma anda!
Tack också för alla tankar om assistansförsäkring. Jag har landat i att jag tills vidare klarar mig med den försäkringen jag har :)
 
Den försäkringen är väl just genom Assistansbolaget?
Har du läst villkoren ordentligt? Särbon fick haveri på sin gamla C4 och hade faktiskt just gjort service på den hos en verkstad där sådan ingick (tror tom att de hör till Autoexperten). Han fick inte ett skit i ersättning, de lyckades hitta något som gjorde att den absolut inte gällde. Han var rätt förbannad kan jag säga.
Hm, jag får väl erkänna att jag inte läst det finstilta...
Jag hade dock Assistansbolaget först för att den försäkringen inte var knuten till en specifik bil (jag kör Amazon också under barmarksperioden), men när min mekaniker anslöt sig till Autoexperten sa han att jag inte behövde den längre.
(Han kommer att få sina fiskar varma om den inte funkar. :angel1: )
(Amazonen kör jag inte så långt utanför stan att jag inte har någon vän att ringa ifall den mot förmodan skulle haverera. :D )

Använde dock Assistansbolagets försäkring när jag fick en ispropp i -30 och det blev inget krångel efter det.
 
Det går att plocka isär nyckeln jag vet det för jag har gjort det. Innanför sitter en vanlig nyckel på dessa saab nycklar. Min sambo har hållit på i flera månader och krånglat med rattlåset på sin. Den startar inte, den går inte att låsa osv. Till slut kom det på att det var batteriet som inte satt fast ordentligt på hans bil iaf sen dess har den inte varnat en ända gång. Vet att han fick öppna och stänga motorhuven i början innan han kom på vad det var som felades.
 
Testa, och berätta sedan hur det gick!

En gratis försäkring, som till och med kommer och tankar upp din bil vid soppatorsk låter lite för bra för att vara sann. Vad är det för försäkringsbolag?
Heh.. nä inte medvetet hördu. Så gott om tid i mitt liv har jag inte. Har dock för mig att det var det stället vi använde för dåligt batteri i ena bilen och det gick ju vägen i alla fall.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 448
Senast: ptr
·
Äldre kör en Saab 9-5 automat från 2000 med 2 liters turbo.....och nu är den besatt av demoner Den dör nämligen när man är ute och kör...
Svar
17
· Visningar
1 568
Senast: Tarnin
·
Äldre Hade min bil inne förra veckan på service. Helt vanlig milservice och självklart hos en Saab-auktoriserad märkesverkstad. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 154
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp