Någon som är bra på sten/minera

nyttnick

Trådstartare
Fick denna skickad till mig. Kan inget alls om stenar. Tror den är hittad runt Filipstad i Värmland. Någon som vet vad det är? Eller jag vet att det inte bara är en och samma, men jag antar att det är det blänkande som är frågan.

Kopparkis och pyrit känner jag till teoretiskt, men jag kan inte säga att jag med säkerhet skulle känna igen det irl.
494B2193-EDD8-4D49-9DCD-2635A3364563.jpeg
 
Fick denna skickad till mig. Kan inget alls om stenar. Tror den är hittad runt Filipstad i Värmland. Någon som vet vad det är? Eller jag vet att det inte bara är en och samma, men jag antar att det är det blänkande som är frågan.

Kopparkis och pyrit känner jag till teoretiskt, men jag kan inte säga att jag med säkerhet skulle känna igen det irl.Visa bifogad fil 54022
@athena_arabians kanske vet :)
 
Fick denna skickad till mig. Kan inget alls om stenar. Tror den är hittad runt Filipstad i Värmland. Någon som vet vad det är? Eller jag vet att det inte bara är en och samma, men jag antar att det är det blänkande som är frågan.

Kopparkis och pyrit känner jag till teoretiskt, men jag kan inte säga att jag med säkerhet skulle känna igen det irl.Visa bifogad fil 54022

Extremt svårt att säga baserat på fotot. Geologi är inte något som egentligen görs på avstånd, det är mer hands on ;) Är stenen blöt på bilden?

Det som glimrar är med stor sannolikhet en sulfid, dvs ett malmineral. Sedan ska vi komma ihåg att det finns en mängd oerhört sällsynta mineral kring Filipstad som jag inte kan speciellt bra, jag har faktiskt aldrig varit till Långban.
 
Extremt svårt att säga baserat på fotot. Geologi är inte något som egentligen görs på avstånd, det är mer hands on ;) Är stenen blöt på bilden?

Det som glimrar är med stor sannolikhet en sulfid, dvs ett malmineral. Sedan ska vi komma ihåg att det finns en mängd oerhört sällsynta mineral kring Filipstad som jag inte kan speciellt bra, jag har faktiskt aldrig varit till Långban.

Tack ändå! Jag har ingen aning om den är blöt eller torr. Jag har bara den bilden och ingen annan info alls:)

Långban är trevligt utflyktsmål, men jag har inte grottat ner mig i vad som finns där trots flera besök!
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 413
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 160
Senast: Red_Chili
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 046
Senast: Klara
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp