Någon som är bra på vaccinationer vs autoimmuna sjukdomar?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har fått besked om att jag inte får ta astra zenekas covidvaccin, inte heller mpr-vaccin eftersom de kan förvärra autoimmuna sjukdomar. Mnra-vaccin går bra. Men, tbe-vaccin då? Jag blir inte klok på vad det är som är skillnaden och vad det är som kan trigga?! Är det de levande om än försvagade virusen?
När jag behövde stelkrampsvaccin var det ingen diskussion alls, kanske för att det var akut och ingen läste några journaler och jag hade då inte koll alls på att jag inte får ta vissa vaccin men när jag jämför innehållet i stelkramp vs mpr så känner jag bara ??? Stelkrampsvaccin innehåller bakteriegifter som bearbetats så de är ofarliga medans mpr-vaccin innehåller försvagat virus. Tbe-vaccin innehåller inaktiverat virus. Min läkare har semester och verkar tyvärr inte vara så mycket mer insatt än att jag inte får ta mpr och astras covidvaccin. Jag är i skogen och går i högt gräs dagligen så att kunna ta tbe-vaccin känns viktigt då jag bor i ett område med tbe men vågar/kan/ska jag ta den? Eller blir jag än sämre då?
 
Rent spontant utan att kunna så mycket om just autoimmuna sjukdomar, kan det ha att göra med skillnaden vad man vaccinerar emot, om det är en bakterie eller ett virus?
 
Jag har fått besked om att jag inte får ta astra zenekas covidvaccin, inte heller mpr-vaccin eftersom de kan förvärra autoimmuna sjukdomar. Mnra-vaccin går bra. Men, tbe-vaccin då? Jag blir inte klok på vad det är som är skillnaden och vad det är som kan trigga?! Är det de levande om än försvagade virusen?
När jag behövde stelkrampsvaccin var det ingen diskussion alls, kanske för att det var akut och ingen läste några journaler och jag hade då inte koll alls på att jag inte får ta vissa vaccin men när jag jämför innehållet i stelkramp vs mpr så känner jag bara ??? Stelkrampsvaccin innehåller bakteriegifter som bearbetats så de är ofarliga medans mpr-vaccin innehåller försvagat virus. Tbe-vaccin innehåller inaktiverat virus. Min läkare har semester och verkar tyvärr inte vara så mycket mer insatt än att jag inte får ta mpr och astras covidvaccin. Jag är i skogen och går i högt gräs dagligen så att kunna ta tbe-vaccin känns viktigt då jag bor i ett område med tbe men vågar/kan/ska jag ta den? Eller blir jag än sämre då?

Jag har flera autoimmuna sjukdomar och har tagit tbe-vaccin. Som ngn skrev så får man väga in fördelarna med vaccinets skydd.
Ang covid-vaccin, är du riskgrupp borde du få Pfizer. Jag har tagit fem sprutor, alla Pfizer. Ssk sa till mig att de uteslutande gav detta till de som kallas pga riskgrupper samt äldre på särskilt boende. Men jag vet inte om det är samma i hela landet ska tilläggas.
 
Jag har fått besked om att jag inte får ta astra zenekas covidvaccin, inte heller mpr-vaccin eftersom de kan förvärra autoimmuna sjukdomar. Mnra-vaccin går bra. Men, tbe-vaccin då? Jag blir inte klok på vad det är som är skillnaden och vad det är som kan trigga?! Är det de levande om än försvagade virusen?
När jag behövde stelkrampsvaccin var det ingen diskussion alls, kanske för att det var akut och ingen läste några journaler och jag hade då inte koll alls på att jag inte får ta vissa vaccin men när jag jämför innehållet i stelkramp vs mpr så känner jag bara ??? Stelkrampsvaccin innehåller bakteriegifter som bearbetats så de är ofarliga medans mpr-vaccin innehåller försvagat virus. Tbe-vaccin innehåller inaktiverat virus. Min läkare har semester och verkar tyvärr inte vara så mycket mer insatt än att jag inte får ta mpr och astras covidvaccin. Jag är i skogen och går i högt gräs dagligen så att kunna ta tbe-vaccin känns viktigt då jag bor i ett område med tbe men vågar/kan/ska jag ta den? Eller blir jag än sämre då?
Jag ska helst inte ta levande vaccin med tanke på medicinen för den autoimmuna sjukdomen, inte så mycket sjukdomen i sig (men det är ju olika skulle jag tro). Inaktiverat virus är bättre än försvagat ur den punkten, och vad jag vet så råd min grupp att ta TBE-vaccin (och covid vaccin, astra var nog inte aktuell för någon jag känner men de andra har det inte varit något snack om). MPR är inte okej.

Det här rör immunhämmande behandling mest (och inte min sjukdom) men länken innehåller en lista av olämpliga/lämpliga vaccin:

https://www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-3/reumatologi/patientinformation/vaccination/
 
Jag har fått besked om att jag inte får ta astra zenekas covidvaccin, inte heller mpr-vaccin eftersom de kan förvärra autoimmuna sjukdomar. Mnra-vaccin går bra. Men, tbe-vaccin då? Jag blir inte klok på vad det är som är skillnaden och vad det är som kan trigga?! Är det de levande om än försvagade virusen?
När jag behövde stelkrampsvaccin var det ingen diskussion alls, kanske för att det var akut och ingen läste några journaler och jag hade då inte koll alls på att jag inte får ta vissa vaccin men när jag jämför innehållet i stelkramp vs mpr så känner jag bara ??? Stelkrampsvaccin innehåller bakteriegifter som bearbetats så de är ofarliga medans mpr-vaccin innehåller försvagat virus. Tbe-vaccin innehåller inaktiverat virus. Min läkare har semester och verkar tyvärr inte vara så mycket mer insatt än att jag inte får ta mpr och astras covidvaccin. Jag är i skogen och går i högt gräs dagligen så att kunna ta tbe-vaccin känns viktigt då jag bor i ett område med tbe men vågar/kan/ska jag ta den? Eller blir jag än sämre då?
Det borde 1177 kunna reda ut åt dig. Det beroende på vilken medicin du äter, inte generellt "autoimmuna sjukdomar". Vissa mediciner som man kan få mot autoimmuna sjukdomar får man inte ta levande vaccin för, oavsett mot vad (en av mina mediciner är en sån).
Så det kokar ner i vad just DU tar för mediciner, vilken sort - inte kategori.
 
Jag har flera autoimmuna sjukdomar och har tagit tbe-vaccin. Som ngn skrev så får man väga in fördelarna med vaccinets skydd.
Ang covid-vaccin, är du riskgrupp borde du få Pfizer. Jag har tagit fem sprutor, alla Pfizer. Ssk sa till mig att de uteslutande gav detta till de som kallas pga riskgrupper samt äldre på särskilt boende. Men jag vet inte om det är samma i hela landet ska tilläggas.
Trots att jag vistas mycket i fästingtäta områden har jag aldrig (peppar peppar) haft någon fästing på mig. Enstaka gånger efter att ha borstat bort krypande fästingar på hunden men de har snarast hoppat av själv. Jag blir sällan stucken av insekter heller och det är ju just nyttan jag har funderat på men med tanke på vad det står i fass om just fästingvaccinet tror jag att jag avstår. Iallafall tills jag har fått rett upp varför.

Här ger de moderna och pfizer till riskgrupper.
 
Det borde 1177 kunna reda ut åt dig. Det beroende på vilken medicin du äter, inte generellt "autoimmuna sjukdomar". Vissa mediciner som man kan få mot autoimmuna sjukdomar får man inte ta levande vaccin för, oavsett mot vad (en av mina mediciner är en sån).
Så det kokar ner i vad just DU tar för mediciner, vilken sort - inte kategori.
Tyvärr kunde de inte det. Inte min vårdcentral heller. Förhoppningsvis kan läkaren ge besked när hen kommer tillbaka.
 
Men så otroligt dåligt! Att VC inte kan är jag inte förvånad över, men 1177 :eek:
Jag tycker alltid jag får goddag yxskaft från 1177 (och de vill banne mig alltid skicka ambulans vad det än är) men jag har kanske bara haft otur. Det är ju sjuksköterskor som svarar både på 1177 och på vårdcentralen så jag vet inte varför det skulle vara någon kunskapsskillnad?
 
Jag fick ta TBE-vaccin fast under särskild övervakning på infektionskliniken. Precis som någon innan sade är det pga medicineringen snarare än sjukdomen i sig och det är levande vaccin som jag ska undvika.
 
Jag får inte ta TBE-vaccin, risken är för stor att jag blir svårt sjuk av vaccinet tydligen.
Samma sak med rabies, så jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver ta det akut. Om risken finns att jag utsätts för rabies i jobbet bör jag omplaceras tycker min läkare :down: .
Levande, om än inaktiverade, vaccin tycks inte vara kompatibelt med min medicinering. Tyvärr.
 
Jag har flera autoimmuna sjukdomar och har tagit tbe-vaccin. Som ngn skrev så får man väga in fördelarna med vaccinets skydd.
Ang covid-vaccin, är du riskgrupp borde du få Pfizer. Jag har tagit fem sprutor, alla Pfizer. Ssk sa till mig att de uteslutande gav detta till de som kallas pga riskgrupper samt äldre på särskilt boende. Men jag vet inte om det är samma i hela landet ska tilläggas.

Jag tror nog det, jag fick iaf bara Pfizer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni som har en autoimmun sjukdom och/eller ME/CFS, vad har ni fått för besked från vården angående covidvaccin? Jag blir lätt knasig och...
Svar
18
· Visningar
2 977
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan. Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 272
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp