Någon som är duktig på statistik?

Unafraid

Trådstartare
Jag sitter med mitt examensarbete och har gjort T-test. Jag har fått resultatet att det är en signifikant skillnad. Kan jag beskriva denna skillnad ytterligare på något sätt?
Exempel på värden från T-testet:
Test 1: 0,04
Test 2: 0,0005

Jag tänker något liknande: I test 1 såg jag en signifikant skillnad, värde 2 avvek med 10% från värde 1. (Eller något liknande). HUR mycket skiljer sig resultaten? Test 1 är relativt nära att inte vara någon skillnad, men test 2 är betydligt längre ifrån.

Det handlar om felmarginal på ett mätinstrument, företaget jag skriver åt kan alltså ha nytta av att veta hur de kan utföra mätningarna och hur stor felmarginalen är.
 
Jag sitter med mitt examensarbete och har gjort T-test. Jag har fått resultatet att det är en signifikant skillnad. Kan jag beskriva denna skillnad ytterligare på något sätt?
Exempel på värden från T-testet:
Test 1: 0,04
Test 2: 0,0005

Jag tänker något liknande: I test 1 såg jag en signifikant skillnad, värde 2 avvek med 10% från värde 1. (Eller något liknande). HUR mycket skiljer sig resultaten? Test 1 är relativt nära att inte vara någon skillnad, men test 2 är betydligt längre ifrån.

Det handlar om felmarginal på ett mätinstrument, företaget jag skriver åt kan alltså ha nytta av att veta hur de kan utföra mätningarna och hur stor felmarginalen är.
Du kan räkna ut en effektstorlek, tex Cohens D. Då får du ett mått på hur stor skillnaden är.
Vet inte om det är praxis i ditt fält eller om det finns något annat mått som är bättre lämpat dock.
 
Jag sitter med mitt examensarbete och har gjort T-test. Jag har fått resultatet att det är en signifikant skillnad. Kan jag beskriva denna skillnad ytterligare på något sätt?
Exempel på värden från T-testet:
Test 1: 0,04
Test 2: 0,0005

Jag tänker något liknande: I test 1 såg jag en signifikant skillnad, värde 2 avvek med 10% från värde 1. (Eller något liknande). HUR mycket skiljer sig resultaten? Test 1 är relativt nära att inte vara någon skillnad, men test 2 är betydligt längre ifrån.

Det handlar om felmarginal på ett mätinstrument, företaget jag skriver åt kan alltså ha nytta av att veta hur de kan utföra mätningarna och hur stor felmarginalen är.
Viktigt att förstå är att inom statistik är signifikans ett definierat begrepp och för att det skall ha någon mening måste även nivån på signifikans anges, t.ex. hypotesen kan förkastas på signifikansnivån 5 %.
 
Viktigt att förstå är att inom statistik är signifikans ett definierat begrepp och för att det skall ha någon mening måste även nivån på signifikans anges, t.ex. hypotesen kan förkastas på signifikansnivån 5 %.
Ja, det har jag koll på.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 370
Senast: Luff
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
638
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 291
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp