Nágon som är kunnig pá gräs!

P

Pirayan

Jag blir snart tokig....
Hur ska man kunna räkna pá vad gräset inneháller i form av näring?
Jag vet att om det inte växer pá vintern sá finns ingen näring i det, men om temperaturen ligger pá plus och man ser att gräset kommer upp, grönt och fint, visst máste det väl ändá vara näring i det?
Har en shettis som självklart föredrar gräs hela dagen, medan halvblodet är snäll och äter sitt hö ocksá.
Nu är dá frágan om jag máste se till att shettisen fár i sig sitt hö ur näringssynpunkt eller om det finns tillräckligt i gräset? (Obs: Bor i Belgien)
Torrsubstans niván klarar hon ju galant med gräs hela dagen och hö pá natten. Sá hon äter dock hö men inte hela mängden.....
Tacksam för svar.
M V H Lotta
 
Det är ju väldigt svårt att veta hur mycket gräs hästen sätter i sig, så jag skulle nog hålla noggrann koll på vikten i första hand! En häst som ratar sitt hö - och speciellt en shettis - har nog så den klarar sig!
 
Är shettisen mager ? eller varför ska den äta hö.
Jag tror att i ett fall där en shettis är inblandad så kan man utgå ifrån att den definitivt får i sig det den ska.
Det är ingen skillnad från sommarbete - det kan också vara dåligt. Man får gå på hullet helt enkelt eller stänga gräshagen om man nu absolut måste kontrollera fodermängden. Men det vore väl lite tokigt. Jag har en vbl travare, ett halvbl och en nordis bruks ute på 4 hektar bete och nordisen äter knappt höt hon får på natten, kraftfoder har jag bara börjat med än för att dom ska vilja komma in på natten.Det verkar vara en hel del krut i gräset än för hbl o kbl är smällfeta och den 3 1/2 åriga travaren är superpiggelin trots knappt 1 kg havre utöver hö, jag har inte vågat fodra på honom vintermaten än.
 
Ja, jag är ju mest orolig för att näringen inte räcker till om shettisen endast äter gräs.... (Har en ettáring)
Men och andra sidan sá lever ju shettisar i vilt tillstánd pá nästan ingenting och lägger ju pá sig ändá.
Halvblodet är ocksá ganska rund, men jag är rädd för att mixtra med henne eftersom hon är dräktig..... :smirk:
Inte lángt gángen men det byggs ju ändá upp ett föl inne i magen.
Men kan man verkligen säga att hästar som inte äter sitt hö dá dem är mätta, inte behöver mer näring :confused:
Självklart föredrar de ju gräs, även om det är mindre näring i det.....
M V H Lotta
 
Hade du analys på höet?

Till en ung shettis skulle jag ge t.ex lucern om den inte ville ha höet. Du får titta på den om den ser ut att få i sig nog med protein. Energin är säkert inte så stor fara med, men mkt protein och mkt kalcium är ju viktigt att den får i sig.
 
Har tyvärr ingen analys ännu.... eftersom jag inte har haft möjlighet att köpa ett större parti hö för lagring sá har det tyvärr varit skiftande hö.
Nu äntligen har jag hö för tre mánader och ska skicka analysen snarast.
Kan man inte ge shettisen soya protein?
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Jaaa, sá vad ska jag göra nu.... Fick hem hästarna för ca en och en halv vecka sedan och har ännu sá länge bara stängslat rasthagen...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Gumman
·
P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp