Någon som använder öronproppar i aktivitetsbaserat kontor?

I övrigt kan jag bara säga att min arbetsgivare också pratade om abk när vi skulle flytta och tacka gudarna att planerna slopades. Jag kan jobba precis som jag vill ändå med kontor. Och temperarur, ljus, bordshöjd osv är precis som jag vill eftersom jag ställer in det själv i mitt egna kontor.

Lämnar jag dörren öppen är folk välkomna att brainstorma med mig, är den stängd är man välkommen att meddela mig om huset brinner. Lagomt aktivietetsbaserat, tycker jag.
 
Jag förstår, det är en utmaning att gå från egna rum till aktivitetsbaserat.

Det är så klart ofta en ekonomisk aspekt när man väljer aktivitetsbaserat. I alla fall för staten. Det gäller att hantera skattemedel så bra som möjligt och det är bättre att köpa handläggare för pengarna än kontorsyta. Ibland är det en inkörsperiod. Vi gjorde en mätning hos oss innan vi bestämde hur det skulle bli. Och det visade sig att handläggarna ansåg att de satt vid sina skrivbord ca 90% av arbetstiden. Men i verkligheten har jag för mig att det var kring 60%. Sen är det klart att vissa kolleger faktiskt sitter vid sina skrivbord precis hela tiden när de inte har rast. Nu efter pandemin lär det bli ännu mindre då folk kommer att få ännu större möjligheter att ibland jobba hemifrån.

Men många missbedömer hur mycket av tiden som de faktiskt spenderar med annat.
Jag tror det är bättre att man har glada och produktiva medarbetare än att man sparar några kronor på lokalhyra.
 
Fast hos oss vill faktiskt alla ha egna rum. Vi har ett fåtal möten, kanske ett möte i veckan, annars sitter vi och jobbar fritt. Jobbar inte i team utan individuellt. Alla jobbar dessutom typ samma tider, det kanske är någon enstaka person som kommer in redan klockan 7 och någon som sitter kvar längre om dagarna men när vi var på kontoret jobbade nästan alla 8-16.30. Hos oss hade det inte funkat. Det säger ju inte att det inte fungerar på en annan arbetsplats.

Nä, det låter ju som en typisk arbetsplats där ABK inte skulle passa eller tillföra något. Själv skulle jag dö uttråkningsdöden av att alltid sitta likadant, och varvar även utan ABK att sitta vid mitt skrivbord, att sitta i sofforna i lobbyn, att stå i ett projektrum med teamet eller att sitta hemma eller hos någon av våra samarbetspartners (inte för att vi ska ha något möte, utan för att få omväxling). Detta trots att jag är ljudkänslig och har nedsatt koncentrationsförmåga och absolut inte kan jobba om det är för rörigt.

Människor och arbeten är olika helt enkelt, och om det bara finns en typ av sittplats kommer det aldrig kunna vara bra för alla.
 
Jag tror det är bättre att man har glada och produktiva medarbetare än att man sparar några kronor på lokalhyra.
Jo, det är det säkert många som tycker. Men myndigheterna beskostas av skattepengar. Och de flesta skattebetalare vill att myndigheterna drivs så kostnadseffektivt som möjligt. Få vill nog betala mer i skatt för att statsanställda ska få egna kontorsrum.
 
ABK förutsätter att man har ett digitalt arbetssätt. Man tar sin dator och går vidare.

Min ryggsäck att transportera dator till och från jobbet är inte digital. Inte heller mina ytterkläder, väska att ha hemnycklar i, bilnycklar, plånbok, lunchlådan efter att jag ätit upp lunchen och allt annat jag kan behöva ha med mig. En kollega till mig har med sig en egen kaffetermos för att hen är kaffenörd som helst undviker automatkaffet. Någon har med sig träningsväskan för hen ska åka direkt till träningen efter jobb. Osv.
 
Min ryggsäck att transportera dator till och från jobbet är inte digital. Inte heller mina ytterkläder, väska att ha hemnycklar i, bilnycklar, plånbok, lunchlådan efter att jag ätit upp lunchen och allt annat jag kan behöva ha med mig. En kollega till mig har med sig en egen kaffetermos för att hen är kaffenörd som helst undviker automatkaffet. Någon har med sig träningsväskan för hen ska åka direkt till träningen efter jobb. Osv.
På mitt jobb får man ett skåp. Där kan jag förvara alla de där prylarna. Inte ytterkläderna då men de hänger i kapprummet precis som de gjorde innan vi flyttade till aktivitetsbaserat.
 
Jag tror det är bättre att man har glada och produktiva medarbetare än att man sparar några kronor på lokalhyra.
Fast det är vanligen inte fråga om några kronor. För oss är personal och lokal de enskilt största kostnaderna och det tror jag inte är unikt.

Jag sa nyligen upp vårt kontor eftersom det är för dyrt. Lång uppsägningstid, så det är inte klart ännu var nästa kontor blir eller hur det ska organiseras (utredning pågår). Helt klart är dock att lokalhyran måste ner rejält, för annars måste den fasta personalstyrkan minskas och övergång göras till konsulter och behovsanställd personal. Med det valet är det självklart att försöka slimma lokalbehovet. Personalen må vara en kostnad men också den största tillgången och policyn är att ha personal som är tills vidareanställd (korttidskontrakt är vanligt i branschen).

Alla jobb och verksamheter passar naturligtvis inte för aktivitetsbaserade kontor. För vår del är hela jobbet aktivitetsbaserat, vilket innebär att kontoret står tomt halva året och att personalens skrivbord står tomma en del av den tid vi jobbar från kontoret för att arbetet just då kräver externt möte/besök utanför huset, högre datakapacitet än de vanliga jobbdatorerna, referensbibliotek, möten i grupp med (ofta högljudda) diskussioner etc. Nu har många flaggat för att de gärna ser en fortsatt del hemarbete även efter pandemin.

Ekonomin är snäv för många företag. Valet att behålla personalen som kan bidra till bättre ekonomi genom att de jobbar in pengar och att ha luftiga lokaler känns självklart i alla fall för mig när jag ser hur just vår verksamhet ser ut. Sedan ska arbetsmiljön naturligtvis vara vettig och i vissa fall kan det innebära att egna rum är det enda alternativet. Men inte i alla.
 
Jo, det är det säkert många som tycker. Men myndigheterna beskostas av skattepengar. Och de flesta skattebetalare vill att myndigheterna drivs så kostnadseffektivt som möjligt. Få vill nog betala mer i skatt för att statsanställda ska få egna kontorsrum.

Fast om man får betydligt lägre produktivitet vid akb på grund av att det inte passar verksamheten så innebär det att antingen att skattebetalarna får vänta längre på handläggning och beslut vilket inte brukar vara populärt. Alternativt att anställa mer personal och öka kostnaderna i den änden. Om arbetsmiljön är dålig och anställda har för mycket att göra konstant så leder det till sjukskrivning och kostnader i den änden. Så att snåla på lokalerna är oftast kontraproduktivt och leder till kostnader i någon annan ände.
 
Jag kommer att ha suttit i "eget" rum i nästan 9 år (- 8 månader FL) när vi flyttar till aktivitetsbaserade lokaler i januari 2022. Innan dess har jag jobbat lite i kontorslandskap med fasta platser.

Jag kan se vissa men inte några enorma fördelar så som jag suttit under dessa 9 år, tyvärr har vi ganska kassa (dålig ventilation mm) och lyhörda lokaler trots alla rum. Jag hör i princip allt som mina rums"grannar" säger ofta trots stängda dörrar.

Sett till den nyttjade ytan är det ett stort slöseri, absolut max i beläggningsgrad innan pandemin var 70%. I mitt yrke spenderas nog runt 50 % av tiden på annan plats än kontoret. Jag jobbar på en kommunal myndighet och utövar tillsyn (det innefattar en del telefonsamtal också). Självklart finns även kollegor men andar uppgifter som är i princip all sin tid på kontoret.

Jag har kollegor med samma yrke som mig som har mycket svårt att förstå konceptet aktivitetsbaserat och hur det ska fungera. Men för mig är det enkelt. Tillbaka till gymnasiet/universitet, det var över 10 år sedan men jag har inga problem med att minnas hur jag klarade mig då. Jag ska vara där jag behöver vara utifrån min arbetsuppgift för tillfället. Skulle jag ha ett stort behov av att helt avskilt så kommer vi fortfarande ha möjlighet till att arbeta på distans en eller två dagar per vecka.

Min man är konsult (ingenjör) på ett stort företag, de ändrar också till aktivitetsbaserat nu i samband med återgången till kontoren. För några år sen sa han att han inte ville arbeta så men nu finns det inte så mycket att välja på då allt fler skapar aktivitetsbaseradekontor. Han har suttit i landskap innan och använder brusreducerade hörlurar.

Jag kan förstå att det bästa är BRA egna kontor för de som mestadels sitter på kontoret men i valet mellan traditionellt kontorslandskap och aktivitetsbaserat så tycker jag fördelarna med att själv kunna välja vart man jobbar för stunden överväger stort. Att kunna välja bort att sitta vid den personen som man stör sig på exempelvis vilket inte går lika enkelt om man är hänvisad till ett och samma skrivbord.

Jag tänker inte gräma mig för flytten utan ser fram emot de nya och fräscha lokalerna med en fungerade ventilation. Sen anpassar jag mig efter situationen i övrigt.
 
Sjukskrivningar och rekryteringskostnader är ännu mer slöseri med skattemedel
Precis! Och den forskning som finns tillgänglig så här långt visar att folk normalt trivs lite bättre med att sitta aktivitetsbaserat jämfört med traditionella landskap. Så generellt är det bättre.

Men det måste förstås göras rätt. Jag har också hört om en del gräsliga exempel och kanske är det i ett sådant som @Islandshästryttare jobbar? Men vårt kontor skulle jag säga är ett av de bra exemplen. Och med tanke på hur mycket vi sitter i möten, är på resa, jobbar hemma mm. så skulle det vara ekonomiskt oansvarigt att hyra lokaler där alla har eget rum. Så får man inte göra med skattemedel.
 
@Hermelin jag kan absolut förstå att inte alla behöver eget rum om man har en generös policy om att jobba hemma och också har jobb som utförs utanför kontoret.

Men när man måste gå till chefen och be om tillstånd för varje dag man ska jobba hemma och då måste ha en godkänd anledning som typ att en hantverkare kommer eller liknande och normen är att man ska sitta på kontoret och ta inkommande samtal 8-16 så är ABK helt värdelöst enligt mig och de flesta av mina arbetskamrater. Vi har dessutom inget jobb som görs utanför kontoret.
 
Jo, det är det säkert många som tycker. Men myndigheterna beskostas av skattepengar. Och de flesta skattebetalare vill att myndigheterna drivs så kostnadseffektivt som möjligt. Få vill nog betala mer i skatt för att statsanställda ska få egna kontorsrum.
Som skattebetalare är jag noga med att myndigheters verksamheter drivs på ett effektivt sätt, ja. I det anser jag ingår att lokalerna och arbetssättet är utformade på bästa sätt för just det arbete som myndigheten är satt att utföra. Det är inte givet att det är akb. Det är heller inte givet att lägsta möjliga lokalkostnad ger lägsta möjliga totalkostnad eller störst kostnadseffektivitet.
 
Som skattebetalare är jag noga med att myndigheters verksamheter drivs på ett effektivt sätt, ja. I det anser jag ingår att lokalerna och arbetssättet är utformade på bästa sätt för just det arbete som myndigheten är satt att utföra. Det är inte givet att det är akb. Det är heller inte givet att lägsta möjliga lokalkostnad ger lägsta möjliga totalkostnad eller störst kostnadseffektivitet.
Fint! Då tror jag att du resonerar som de flesta myndigheter gör.
 
Precis! Och den forskning som finns tillgänglig så här långt visar att folk normalt trivs lite bättre med att sitta aktivitetsbaserat jämfört med traditionella landskap. Så generellt är det bättre.

Men det måste förstås göras rätt. Jag har också hört om en del gräsliga exempel och kanske är det i ett sådant som @Islandshästryttare jobbar? Men vårt kontor skulle jag säga är ett av de bra exemplen. Och med tanke på hur mycket vi sitter i möten, är på resa, jobbar hemma mm. så skulle det vara ekonomiskt oansvarigt att hyra lokaler där alla har eget rum. Så får man inte göra med skattemedel.
Det jag läst är tvärtom, att det bättre för arbetsförmåga och samarbete att man har egna kontor.
 
Min ryggsäck att transportera dator till och från jobbet är inte digital. Inte heller mina ytterkläder, väska att ha hemnycklar i, bilnycklar, plånbok, lunchlådan efter att jag ätit upp lunchen och allt annat jag kan behöva ha med mig. En kollega till mig har med sig en egen kaffetermos för att hen är kaffenörd som helst undviker automatkaffet. Någon har med sig träningsväskan för hen ska åka direkt till träningen efter jobb. Osv.

Men, du pratar om en väska eller 2. Oftast finns det praktiska lösningar för att förvara de, precis som de inte ska förvaras under skrivbordet i ett kontorslandskap.
 
Men, du pratar om en väska eller 2. Oftast finns det praktiska lösningar för att förvara de, precis som de inte ska förvaras under skrivbordet i ett kontorslandskap.

Jag vill inte sitta i ett kontorslandskap heller. På mitt lilla kontor har jag plats för mina saker. Mitt te i en hylla. Foton på familjen och hästen. Mina växter i fönsterbrädan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp