Någon som bor / bott i Visby ?

Pasha

Trådstartare
Kära vänner jag har blivit erbjuden ett året-runt- jobb i Visby och jag hoppas det finns det någon snäll Buke-människa som kan berätta om
hur det är att vara bofast på Öhn. Vilken stadsdel räknas som finast, är mysig och där man kan ha bil ? Områden att undvika ?
Jag hoppas att kunna köpa eget boende framöver. Har även en pålle som jag måste husa in någonstans och det får inte bli för låg resväg dit. Tips Berätta allt så blir jag är jätteglad !!
 
Jag bodde i Visby under fem år så jag har väl lite koll.

När det gäller områden att undvika så skulle jag nog säga att alla områden är överlag väldigt lugna, det kan väl vara lite stök i Gråbo och Bingeby men absolut inget jag direkt märkte något av under mina år där. Har du bil så kan du i princip bo vart som helst, jag ville exempelvis undvika Terranova eftersom jag inte hade bil eller cykel vilket gjorde att min promenad till hamnen där jag jobbade blivit allt för lång. Räkna inte med kollektivtrafiken oavsett om du bor i eller utanför Visby!

Jag saknar livet på ön, det gör jag. Det finns väldigt mycket att pyssla med och har du dessutom häst med dig får du en naturlig väg in och lär känna folk. Brukar säga att Visby är perfekt att bo i för du får "flytta" och uppleva storstad på sommaren och mysig familjär stämning med mycket engagerade människor på lågsäsongen.

Sen har jag väl både det ena och det andra att kommentera när det gäller lokalpolitiken (som premierar turism över lokalbefolkningen typ alltid) och bostadspolitiken... Men det är kanske en annan fråga ^^

Hojta gärna om du vill veta mer!
 
Hur är det med shoppingen, vilka kedjor finns ?...Finns det någon häst-butik på Gotland ?
 
Hur är det med shoppingen, vilka kedjor finns ?...Finns det någon häst-butik på Gotland ?
I princip de flesta kedjor finns representerade, men shoppingen är något begränsad, tror det exempelvis finns 1 kedja och en privat aktör när det gäller att köpa skor. Granngården och 1-2 privata aktörer (typ uppe på travet) finns för hästrelaterad shopping (om man inte räknar typ Biltemas grejer som hästrelaterat utbud).
 
Dahrve har sin häst butik inne på travet numera 😅 Det har bra utbud eller har iaf haft enligt min erfarenhet. Vi är mycket på Gotland året runt.
 
Innanför murarna då, är det någon ”fördel” med att bo just där i Visby ? Eller tvärtom kanske ? Och .. Vintern .. om man jämför med tex Stockholm .. beskriv beskriv den som kan.
 
Innanför muren är bökigt om du ska fara ut till ett stall och mycket dyrare att bo.

Rekommenderar skrubbs, follingbo eller traume om du letar stallplats. Gott om fina ridvägar och körvägar.

Själv om jag flyttade hem hade jag letat boende i dom krokarna och kört in till Visby för jobb. ( det är cykelavstånd vid bra väder)

Sjonhem är oxå fint. Ur hästsynpunkt. Och avståndet fungerar.

Nu fick jag lite hemlängtan.
 
Tack för info :-) Ska genast kolla stallen ... och parkeringsmöjligheter utanfor murarna, kanske inte är så svårt.
 
Tack för info :-) Ska genast kolla stallen ... och parkeringsmöjligheter utanfor murarna, kanske inte är så svårt.
Du får nog räkna med att promenera/cykla om du vill ha parkeringsmöjlighet utan för murarna (om du inte lyckas hyra en permanent). Skulle personligen tycka det var drygt att alltid behöva parkera någon annan stans, även om det självfallet ibland går att även ha privat parkering innanför murarna. Dessa brukar dock försvinna under exempelvis Almedalsveckan då man inte alls (eller under väldigt begränsade tider) ens får köra till sitt boende.
 
Här har du en gotlänning 😀 Jag älskar att bo här men så är jag uppvuxen här och gillar småstadsliv.
Ska man bo i visby så är väl som @Masqueradee skriver Gråbo och Vitkålen, även Dillen, sedda som Visbys "ghetton" vilket dock inte behöver betyda så mycket. Jag har vänner och kollegor som bor där och trivs bra och med fastlandsmått mätt är det lugnt och fint. Mest lite småstök under helgnätter. Kan vara bra att komma ihåg att låsa cykeln/bilen.
Terra Nova är trevligt, har bott här drygt 1, 5 år nu. Och härligt naturnära med Visby travet så nära att jag nästan kan följa loppen via speakern.
Innanför murarna, dvs innerstan, är krångligt att bo... Hyrde lägenhet ett tag och man visste aldrig om man skulle hitta parkering eller behöva gå... Av förklarliga skäl är boytan ofta liten och planlösningen... speciell. Om man nu inte har en 7-11 miljoner att handla boende för.
Men visst är det vackert och charmigt och troligen värt det för den som verkligen gillar den historiska charmen. Det gäller att gilla liv och rörelse sommartid också då innerstan är full av folk och det poppar upp restauranger och caféer överallt samt att gissningsvis 90 % av Visbys nattliv finns här.

Räkna med att köpa boende är DYRT. Vi köpte villa från 80 talet, lättare renoveringsbehov, 154 kvadrat boendeyta och "normalstor" trädgård för ett villakvarter i utkanten av visby för drygt 4,5 milj förra året. Priserna har inte gått ner sedan dess... Grannhuset såldes nyligen för ungefär samma pris.
Bostadsrätt på 2-3 rum får man räkna med kostar 2,5 miljoner minst om man vill bo i Visby och slippa renovera en massa.
 
Skrubbs(Visbytravet)och Rävhagen är de två stallområden som är störst. Här får man räkna med små hagar och tidigt intag på kvällen oftast. På Rävhagen finns ridskola och jag gissar att man ännu kan boka tider för att låna ridhusen som privatperson.
Annars fanns iaf för några år sedan ett kollektivstall med 10 min skrittavstånd till samma ridhus och helt okej hagar.
Traume är fint! Finns ett privatstall och ridskola där som drivs av samma person. Ridskolan har ridhus och privatstallet en upplyst ridbana. Ridvägarna är underbara, det går att rida/köra i timmar utan att behöva ta samma väg en enda gång.
Annars finns massor av stall runtomkring med 1-2 mils avstånd. En av fördelarna här är ju att allt är så nära 😊 Man bör dock ha i åtanke att vägarna inte saltas vintertid och snöröjningen kan vara lite si och så med... De flesta landsvägar är också maxfart 80 på. Motorväg existerar inte.

Och ett vänskapligt råd; att kalla Gotland för Öhn, Öijen, Öjn etc är ett utmärkt sätt att få gotlänningarna att gnissla tänder. Liksom allt annat härmande av gotländska. Det blir aldrig bra.
 
För att nämna några trevliga områden i visby förutom mitt eget så finns nybyggda Visbyslätt. Både hyresrätter och bostadsrätter, 20 min promenad till centrum och ungefär lika länge till "riktig" skog. Lugn och fräscht område. Ganska höga hyror dock, en vän betalar 11000 i månaden för sin 4:a på strax under 80 kvadrat i markplan.

Länna är ett äldre område men nära centrum(10 min promenad). En del säger att det är stökigt men jag ser aldrig nåt sånt och då jobbar jag alldeles intill.

Runt Ravinstigen finns fina lägenheter med, dessa har ofta utsikt över hamnen. Vet ej om det är hyres eller bostadsrätter.

Vill man bo i villa så upplever jag Pilhagen och Furulund som trevliga områden.

Mysigt radhusområde hittar man i södra visby på t ex Myrstigen(där har jag bott själv) och Tunstigen.

Vibble och Västerhejde strax utanför Visby är också trevligt att bo i!
 
Kära vänner jag har blivit erbjuden ett året-runt- jobb i Visby och jag hoppas det finns det någon snäll Buke-människa som kan berätta om
hur det är att vara bofast på Öhn. Vilken stadsdel räknas som finast, är mysig och där man kan ha bil ? Områden att undvika ?
Jag hoppas att kunna köpa eget boende framöver. Har även en pålle som jag måste husa in någonstans och det får inte bli för låg resväg dit. Tips Berätta allt så blir jag är jätteglad !!

Innerstan är jättedyrt och svårt med bil. (Jag har ändå en dröm om att kunna bo där som pensionär.) Områden som är lite mer miljonprogram-standard är Gråbo och Bingeby. Ingen risk att du hamnar där om du köper något, vad jag vet är det bara hyresrätter. När jag bodde på Gotland för ca 14 år sedan köpte jag en nybyggd lägenhet precis utanför ringmuren. Det har byggts ganska mycket nytt precis utanför muren mellan österport och norderport. Bra läge och var inte hutlöst dyrt då i alla fall. Men priserna har ökat mycket på Gotland.

Vad gäller stall hamnade jag i det otrevligaste stallet jag någonsin stått i. Skriver inget namn, kan skicka PM på begäran.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp