Någon som bor i Norge och kan hjälpa mig köpa vallfrö?

Jag försöker iaf. men vet inte om jag lyckas, men alltså det måste ju finnas många fler som bor här som håller till på buke, någon som har eget företag som kan köpa direkt ju :)

(Min bekant säger alla kan köpa de direkt från där du länkade men nu har ju inte jag ringt och kollat med dem då :)
 
Senast ändrad:
Jag försöker iaf. men vet inte om jag lyckas, men alltså det måste ju finnas många fler som bor här som håller till på buke, någon som har eget företag som kan köpa direkt ju :)

(Min bekant säger alla kan köpa de direkt från där du länkade men nu har ju inte jag ringt och kollat med dem då :)
Frågan kvarstår - hur ska ni få det lagligt in i Sverige?
 
Frågan kvarstår - hur ska ni få det lagligt in i Sverige?

Alltså jag tänker inte göra det, man får hämta själv isåfall och ta över gränsen :)
Men jag förstod inte riktigt tror alla kan köpa de länkade säckarna och då är det ju bara att köra över gränsen och hämta om det är lagligt istället för att en bonde först ska beställa det, och ringa och fråga om lagersaldo först då om det nu inte var det ts gjort redan det förstod jag inte helt eller om det bara antogs att det inte gick :) Jag har själv inga bra erfarenheter av tull och skicka ens små presenter av lågt eller inget värde i till vänner, så skulle inte våga skicka något själv hmm med risk om att det kommer krav om stora summor i tull efteråt extra samt att jag inte vill göra något fel. Jag vill inte skicka eller förtulla det alltså.. det är ju inte så långt att åka till Norge så det borde ju vara lätt att köra hit, och sedan bara förtulla det vid gränsen om man kollat upp lagar och eventuella tillstånd man måste ha med sig tänker jag :)
 
Senast ändrad:
Alltså jag tänker inte göra det, man får hämta själv isåfall och ta över gränsen :)
Men jag förstod inte riktigt tror alla kan köpa de länkade säckarna och då är det ju bara att köra över gränsen och hämta om det är lagligt, och ringa och fråga om lagersaldo först då om det nu inte var det ts gjort redan det förstod jag inte helt eller om det bra antogs att det inte gick :) Jag har själv inga bra erfarenheter av tull och skicka ens små presenter av lågt värde i till vänner, så skulle inte våga skicka något själv hmm med risk om att det kommer krav om stora summor i tull efteråt extra.
Det ÄR inte lagligt att ta in utsäde utan sundhetscertifikat från Norge till Sverige. Det är i det närmaste omöjligt att få ett sundhetscertifikat utfärdat för växtprodukter som inte från börjar är ämnade för export. Reglerna kommer av att Norge inte är ett EU-land och utsädet tas in i ett EU-land.
 
Det ÄR inte lagligt att ta in utsäde utan sundhetscertifikat från Norge till Sverige. Det är i det närmaste omöjligt att få ett sundhetscertifikat utfärdat för växtprodukter som inte från börjar är ämnade för export. Reglerna kommer av att Norge inte är ett EU-land och utsädet tas in i ett EU-land.
Jaha ok, jag tänker inte sätta mig in i reglerna eftersom det inte är jag som ska ta in något över gränsen eller skicka det.
Ts har ju bara sagt att denne ska ordna tillstånd först innan den köper.
 
Kan man (ts) inte annonsera på en svensk lantbruksgrupp och fråga om en bonde i Sverige någonstans råkar ha dessa kvar då som ts kan köpa bara borde vara enklast? :) Eller läser jag kasst och ts redan gjort detta :rofl:
 
Jag droppar iaf att försöka hjälpa mer, hade tänkt fråga en bonde om denne kunde ordna med det ts ville :) jag vill alltid försöka hjälpa folk men ska nog sluta med det :rofl: *lesson learned* ts svarar inte längre på pmet denne skickade men har svarat i tråden.
 
Kan man (ts) inte annonsera på en svensk lantbruksgrupp och fråga om en bonde i Sverige någonstans råkar ha dessa kvar då som ts kan köpa bara borde vara enklast? :) Eller läser jag kasst och ts redan gjort detta :rofl:
Förra året (2022) tog fröet slut i februari, det har varit begränsad tillgång under många år.
Mycket av fröet har odlats i Ukraina, och kriget har gjort att det blivit mycket mindre fröexport därifrån.
Jag har varit i kontakt med flertalet fröimportörer, ingen får tag på något.
Jag har också försökt köpa inom EU, bl.a. i Polen eller Finland, men i den mån de har frö att sälja, vill de sälja till de egna kunderna.

Att någon bonde skulle ha utsäde kvar, är osannolikt. Jag har ställt frågan utan resultat på några ställen.

Någon illegal import vill jag inte ägna mig åt.
 
Förra året (2022) tog fröet slut i februari, det har varit begränsad tillgång under många år.
Mycket av fröet har odlats i Ukraina, och kriget har gjort att det blivit mycket mindre fröexport därifrån.
Jag har varit i kontakt med flertalet fröimportörer, ingen får tag på något.
Jag har också försökt köpa inom EU, bl.a. i Polen eller Finland, men i den mån de har frö att sälja, vill de sälja till de egna kunderna.

Att någon bonde skulle ha utsäde kvar, är osannolikt. Jag har ställt frågan utan resultat på några ställen.

Någon illegal import vill jag inte ägna mig åt.
Då verkar det nog som att du snällt får vänta ännu ett år. Kriget ställer till det på många oanade fronter.
 
Jag droppar iaf att försöka hjälpa mer, hade tänkt fråga en bonde om denne kunde ordna med det ts ville :) jag vill alltid försöka hjälpa folk men ska nog sluta med det :rofl: *lesson learned* ts svarar inte längre på pmet denne skickade men har svarat i tråden.
Nu är jag inte TS men ett snabbt svar i en tråd mot ett PM där man kanske behöver sitta ner och tänka mer på svaret på några få timmar känns inte som något denne bör få gliring för :)
 
Då verkar det nog som att du snällt får vänta ännu ett år. Kriget ställer till det på många oanade fronter.
Problemet med det är att det är långt ifrån varje år som jag har någon vall som ska sås om.

Vi har långliggande vallar 7-10 år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp