Någon som bott i - Trosa/vagnhärad/eller i närheten av.../?

asahes

Trådstartare
Hej,
Vi funderar på att flytta från Stockholm och blev lite nyfikna på Trosa-området... Är det någon som bor eller bott där som kan ge mig lite reflektion över hur det är? Tips på bra områden, vad tänka på etc...speciellt när man har en son som snart börjar skolan och är har hund- och hästintresse, och fritidsaktiviter i övrigt.
Några önskemål fr oss är;
gärna lantligt men ändå nära skola, kommunikation till sthlm, affär etc
ett måste är att det i närheten finns trevlig skog att gå i med vovven :)
gärna stall/hästar/möjlighet till inackordera/ i närheten
badplats i hyfsad närhet

Tack på förhand!
 
Hej,
Vi funderar på att flytta från Stockholm och blev lite nyfikna på Trosa-området... Är det någon som bor eller bott där som kan ge mig lite reflektion över hur det är? Tips på bra områden, vad tänka på etc...speciellt när man har en son som snart börjar skolan och är har hund- och hästintresse, och fritidsaktiviter i övrigt.
Några önskemål fr oss är;
gärna lantligt men ändå nära skola, kommunikation till sthlm, affär etc
ett måste är att det i närheten finns trevlig skog att gå i med vovven :)
gärna stall/hästar/möjlighet till inackordera/ i närheten
badplats i hyfsad närhet

Tack på förhand!
Har bott i närheten.
Skog har du tillgång till nästan överallt då det liksom inte är så stora städer så jag tycker att det är gångavstånd för långpromenader.
Stalltätt är det ju.


Runt Åda är det väldigt fint och nära in till Trosa (och en badplats). Inte heller så långt till Vagnhärad och tågstation.
Dock ör det kanske dyrt att bo där, verkar vara en del nybyggnationer där nu.

Går buss emellan Trosa-Vagnhärad, tidtabellen vet jag inte hur den ser ut numera.
Går väl buss till Nyköping också om man vill pendla dit.
Men egentligen tror jag att du kan titta på de flesta områdena inom lagom långt avstånd. Det är ju bara kolla på en karta.

Har ni åkt ned och "gått runt lite" i Trosa och Vagnhärad och sett vad som finns och inte finns?
Man kan ju åka runt lite med bilen och titta också i utkanterna.

Skolorna har jag inte jättekoll på, mer än att gymnasium inte finns (eller fans iaf) där så det blir pendling till Nyköping eller Södertällje...
 
Hej,
Vi funderar på att flytta från Stockholm och blev lite nyfikna på Trosa-området... Är det någon som bor eller bott där som kan ge mig lite reflektion över hur det är? Tips på bra områden, vad tänka på etc...speciellt när man har en son som snart börjar skolan och är har hund- och hästintresse, och fritidsaktiviter i övrigt.
Några önskemål fr oss är;
gärna lantligt men ändå nära skola, kommunikation till sthlm, affär etc
ett måste är att det i närheten finns trevlig skog att gå i med vovven :)
gärna stall/hästar/möjlighet till inackordera/ i närheten
badplats i hyfsad närhet

Tack på förhand!
Om badplatser..
https://www.trosa.se/kultur-och-fritid/Fritid/Badplatser/
 
Har bott i närheten.
Skog har du tillgång till nästan överallt då det liksom inte är så stora städer så jag tycker att det är gångavstånd för långpromenader.
Stalltätt är det ju.


Runt Åda är det väldigt fint och nära in till Trosa (och en badplats). Inte heller så långt till Vagnhärad och tågstation.
Dock ör det kanske dyrt att bo där, verkar vara en del nybyggnationer där nu.

Går buss emellan Trosa-Vagnhärad, tidtabellen vet jag inte hur den ser ut numera.
Går väl buss till Nyköping också om man vill pendla dit.
Men egentligen tror jag att du kan titta på de flesta områdena inom lagom långt avstånd. Det är ju bara kolla på en karta.

Har ni åkt ned och "gått runt lite" i Trosa och Vagnhärad och sett vad som finns och inte finns?
Man kan ju åka runt lite med bilen och titta också i utkanterna.

Skolorna har jag inte jättekoll på, mer än att gymnasium inte finns (eller fans iaf) där så det blir pendling till Nyköping eller Södertällje...
 
Tack. Vi ska åka dit i oktober och se oss omkring och övernatta också. Ska bli intressant.
Jag tyckte både Trosa-bussen till Liljeholmen och tågen verkar vettiga.
Bra att du sa det där med gymnasium, visserligen ett tag kvar men ändå.

Såg att det ligger en ridskola där med platss för inackorderingar. Vet du om det är en trevlig ridskola/klubb?
Känner du till nga stall för islandshästar?
Inte för att jag idag har islandshäst, har varit allround ryttare på vanligstorhäst men funderar på att byta inriktning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Var ska man bosätta sig om man är hästintresserad och vill bo lantligt men kunna pendla till Stockholm? Vi tittar på Trosa...
Svar
11
· Visningar
2 658
Senast: Cattis_E
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
17 059
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 835
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp