Någon som flyttat till Åland?

BuenoBull

Trådstartare
Hej!

Jag och sambon har pratat smått om att flytta till Åland. Vi vill ha en förändring i våra liv, pröva något helt nytt. I tankarna har vi svävat iväg och bosatt oss i Karibien och startat en lagom chill strandbar som vi harvar oss runt på. Men för att vara realistiska och bekväma vill vi göra en flytt till något närmre och bekant.
Jag har släkt på Åland och har varit där till och från hela livet. Älskar lugnet och närheten till naturen. Sambon har varit där ett par gånger och gillar det så långt. Vi har en dotter på 1 1/2 år, så skulle en flytt ske så måste det vara innan hon börjar få kompisar och rötter här hemma.
Min och sambons familjer bor i och runt vår hemort. Härifrån tar det ca 2 h till närmaste och snabbaste färja över till Åland.

Vad behöver man tänka på när man flyttar till Åland? Är det praktiskt väldigt jobbigt, med papper och så? Jag vet om att man inte får bygga hus eller äga mark innan man fått hembygdsrätt utan man kan köpa lägenhet eller hyra.
Eftersom det inte är särskilt långt har vi ju möjlighet att åka över och känna av läget, kolla jobb och bostäder o.s.v.

Det jag främst är ute efter är andras historier om hur det var att flytta och hur det är att bo där. Sen tar jag gärna emot tips på var jag kan vända mig gällande råd och tips vid flytt. De viktigaste hemsidorna har jag koll på, och har ju som sagt släkt där som vi säkert kan få hjälp av. Men mer kött på benen skadar inte :)
 
Angående hembygdsrätten: Du får köpa mark utan att ha hembygdsrätt, bara tomtarean inte är större än 4000m2 och inte gränsar till strand.
 
Angående hembygdsrätten: Du får köpa mark utan att ha hembygdsrätt, bara tomtarean inte är större än 4000m2 och inte gränsar till strand.
Är det så på hela Åland? Uppe i Geta tror jag det är lite strängare, eller har jag missuppfattat? Är det inte också så, att när man väl bott x antal år på Åland, får man köpa mark?

Jag älskar Åland, de gamla husen uppe i Geta är helt sagolika och t.ex. Dånö, där vi fick låna ett hus en sommar, är bland de finaste platserna jag besökt på jorden!
 
Reglerna borde vara de samma överallt på Åland. När man bott (varit skriven och vistats mer än 50% av tiden där) fem år på Åland får man hembygdsrätt och kan köpa mark obegränsat. Det är bara till för att förhindra sommastugsbygge och förvandling till semesterort som de reglerna finns, eftersom det gått så illa i skärgården på finska sidan.

komhems sida:
"
På planerad mark kan du, med jordförvärvstillstånd, äga din bostad även utan den åländsk hembygdsrätten som är ett lokalt medborgarskap."

Det krävdes planerad mark också...

Jag bor på Åland, liksom lovehorses bland andra.
 
Hur det är att bo på Åland:
20000 människor, men alla känner alla i princip. Alla fördelar och nackdelar med ett litet samhälle finns väl. Det flyttar in en del svenskar, så ingen höjer ett ögonbryn åt att ni inte pratar lika som alla andra, skulle jag tippa.
Mat & service & bränsle är lite dyrare på holmen, skulle jag tro.
Servicen är bra, om du vill få något gjort så är det bara att kolla upp vilket kontor man ska stega in i så får man prata med någon som kan göra beslut, inte bara fråga chefen i huvudstan.
Krångligt att beställa saker per post då de fastnar i tullen..
Allmänkänslan är att det är ett tryggt samhälle. Hög nivå på välstånd, låg arbetslöshet, skulle jag tro.
Ålänningar tittar på svensk tv, lyssnar på dito radio och åker till Sverige för att handla, så som svensk är det knappast en smärtsam kulturell integrationsprocess. :) Och högre utbildning gås generellt i Sverige, så många ålänningar har bott i Sverige något år.

På fasta Åland är det lätt att bo, men skärgården är lite knepigare med skola och jobb och så. Men det är säkert inte aktuellt.

Jag vet inget om att flytta in till Åland från Sverige dock, så det kan jag inte hjälpa med. Allt ovan är bara det jag reagerat på som inflytting, alla andra har säkert andra synpunkter. :)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 336
Senast: cherie
·
Träning Hej! Tar det hela från allra första början för att slippa missförstånd. Jag och en kompis blev för ca ett år sen medryttare på två...
2
Svar
30
· Visningar
4 308
Senast: Lajke
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp