Någon som ger tillskott till hundar som inte är äldre?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Vi brukar börja med tillskott för leder när hundarna börjar bli äldre. Men jag har även sett att de finns liknande tillskott för även unga och vuxna hundar. Funderar på om de kanske är värt att ge. Hur gör ni?
Skriv gärna ålder på hunden, vilket tillskott och varför.

Min rottistik är 15 månader. Hon äter i dagsläget Fodax, morotspellets samt laxolja.
 
Vi brukar börja med tillskott för leder när hundarna börjar bli äldre. Men jag har även sett att de finns liknande tillskott för även unga och vuxna hundar. Funderar på om de kanske är värt att ge. Hur gör ni?
Skriv gärna ålder på hunden, vilket tillskott och varför.

Min rottistik är 15 månader. Hon äter i dagsläget Fodax, morotspellets samt laxolja.

Ledtillskott brukar inte behövas till unga hundar annat än om de har någon sjukdom/skada förutsatt att de inte tränas mycket hårt. Då kan ev ledvätskan påverkas ngt och tappa viskositet(bli för vattnig) och smörja/stötdämpa ngt sämre. Men det krävs väldigt hård träning för det.

Har den besvär i form av artros tex kan ev hyaluronsyra eller glukosamin fungera. Normalt får man vad man betalar för med ledpreparat. Det går inte att göra riktigt bra produkter hur billigt som helst.

Min 10-åriga pappi får probiotika-pellets som egentligen är hästens. Men de funkar super och hon älskar dem. Så hon får dem och har då inga magbesvär. Annars kan hon någon gång i månaden få knorrljud och inte vilja äta. Hennes mormor var likadan. Med probiotikan händer det inte.
Hon får också någon ml riskliolja på sitt torrfoder(Acana). Hon äter bättre med den på. Även den är egentligen hästens. Hon försökte alltid tjuva den i stallet. Så nu får hon en pyttedos. Riskliolja innehåller ju gamma-oryzanol som är naturligt anabolt(tror det är karens för tävling för hundar), ger blank päls, ökad aptit och motverkar magsår. Vi tävlar inte. Så hon får den lilla dutten.

Ingen av mina pappisar har fått ledbesvär trots att de blivit mellan 15-18 år. Det är ju en liten och lätt ras. Så de har inte behövt ledtillskott.
 
Vi brukar börja med tillskott för leder när hundarna börjar bli äldre. Men jag har även sett att de finns liknande tillskott för även unga och vuxna hundar. Funderar på om de kanske är värt att ge. Hur gör ni?
Skriv gärna ålder på hunden, vilket tillskott och varför.

Min rottistik är 15 månader. Hon äter i dagsläget Fodax, morotspellets samt laxolja.
Jag ger i perioder ledtillskott till min 5.5 åriga dobermann, för han fastnade med en tå i en bur som 1 åring och vred runt den - så för min egen nojjas skull får han 😂 Tror eg inte det har något betydelse men det känns bättre. Plus att han lever ju rätt vilt så, men som sagt det är nog mest för min skull snarare än hans.
 
Okej. Men som i mitt fall så innehåller ju inte fodret någon glukosamin. Tillverkar kroppen det själv då?
 
Okej. Men som i mitt fall så innehåller ju inte fodret någon glukosamin. Tillverkar kroppen det själv då?

Ja, både hyaluronsyra och glukosamin tillverkar kroppen själv.
Extra tillförsel av det behövs först då man antingen får en ledinflammation, pålagringar eller skador i leden för en normal hund. Tränas den extremt hårt kan ledvätskan påverkas. Men så mycket tränas sällan hundar.
 
Ja, både hyaluronsyra och glukosamin tillverkar kroppen själv.
Extra tillförsel av det behövs först då man antingen får en ledinflammation, pålagringar eller skador i leden för en normal hund. Tränas den extremt hårt kan ledvätskan påverkas. Men så mycket tränas sällan hundar.

Tack för tydlig och bra info 🙂
 
Vi brukar börja med tillskott för leder när hundarna börjar bli äldre. Men jag har även sett att de finns liknande tillskott för även unga och vuxna hundar. Funderar på om de kanske är värt att ge. Hur gör ni?
Skriv gärna ålder på hunden, vilket tillskott och varför.

Min rottistik är 15 månader. Hon äter i dagsläget Fodax, morotspellets samt laxolja.
Jag ger glukosamin till min 2 åriga wachtel, men det är i samråd med veterinär efter frakturer. :)
 
Kan tillägga att det glucosamin som finns i foder (tex när tillverkarna gör "rasfoder" för raser som lätt får ledproblem) så är det i de flesta fall på tok för lite av det för att ge någon egentlig effekt. Har man en hund med ledproblem och vill/behöver ge glucosamin är det bättre att köpa som tillskott och blanda i maten. Olika sorters glucosamin kan dessutom ge olika effekt. Jag har köpt av ett märke som inte påverkade alls, och av en annan sort som gav enorm effekt till min tidigare hund som fick artros som äldre.
 
Min äldsta får Djurapotekets Senior, efter att hon blev påkörd för 1,5 år sedan och fick höften slagen ur led.
Mina hundar äter också en varierande mängd av AlgGuttens foder, så via det får de ett litet tillskott av alger och prebiotika. Min mest aktiva hund får ibland lite magnesiumtillskott, eftersom han med jämna mellanrum får en onödigt hög tonus i sin bakdelsmuskulatur. Annars äter de yngre ingenting extra :)
 
Vi brukar börja med tillskott för leder när hundarna börjar bli äldre. Men jag har även sett att de finns liknande tillskott för även unga och vuxna hundar. Funderar på om de kanske är värt att ge. Hur gör ni?
Skriv gärna ålder på hunden, vilket tillskott och varför.

Min rottistik är 15 månader. Hon äter i dagsläget Fodax, morotspellets samt laxolja.
Det bästa sättet att stimulera produktionen av ledvätska är genom rörelse och då räknas kvantitet, ju fler steg desto bättre och gärna i promenadtakt.

Skillnaden mellan dyra och billiga ledtillskott är ofta molekylvikt. Det finns dock frågor kring om billiga preparat med låg molekylvikt kan ha motsatt effekt och trigga en inflammation men jag vet inte om det har gjorts några studier för att reda ut om det kan vara fallet.

Vi har hittills inte gett ngt tillskott till våra hundar, varken gammal eller ung. De motioneras regelbundet och jagar även när de blir äldre. Vi är noga med att de inte skall bli överviktiga, ha täcke på mellan såterna och är noga med uppvärmning, speciellt på en äldre hund.
 
Min hund har Spondylos och får därför glukosamin. Dock inte märkt av spondylosen på henne ännu, och ger glukosaminet förebyggande. Oklart om det gör någon nytta 🤷‍♀️
 
Min hund har fått ledpreparat sedan hon skadade en led för ganska exakt ett år sedan. Hon är visserligen väldigt ung, men jag inbillar mig att det har gett rehabiliteringen en skjuts.
 
Mina båda får Omega 3-6-9 som tillskott i maten, 3 och 5 år gamla.
Den yngre får även Ledsupport VET som tillskott pga armbågsledsdysplasi orsakad av short ulna som han också opererats för.
 
Det bästa sättet att stimulera produktionen av ledvätska är genom rörelse och då räknas kvantitet, ju fler steg desto bättre och gärna i promenadtakt.

Skillnaden mellan dyra och billiga ledtillskott är ofta molekylvikt. Det finns dock frågor kring om billiga preparat med låg molekylvikt kan ha motsatt effekt och trigga en inflammation men jag vet inte om det har gjorts några studier för att reda ut om det kan vara fallet.

Vi har hittills inte gett ngt tillskott till våra hundar, varken gammal eller ung. De motioneras regelbundet och jagar även när de blir äldre. Vi är noga med att de inte skall bli överviktiga, ha täcke på mellan såterna och är noga med uppvärmning, speciellt på en äldre hund.

Förutom molekylvikt på hyaluronsyran så handlar det också om att magsyran förstör verksamma substansen om det inte skyddas i gelatinerad eller olje-form.
Många av de billigare märkena gör inte detta korrekt.

Jag har sett suveräna resultat på hundar med hyaluronsyra med molekylvikt på 2 miljoner Dalton. Det är den molekylvikt den kroppsegna hyaluronsyran har i en frisk led. Så man vill vara så nära det som det går.
Där har det oftast inte krävts kombination med andra ledpreparat/ämnen som tex glukosamin msm etc.
Många av de billigare märkena måste ha flera olika ingredienser för att de inte skyddat hyaluronsyran, har dålig molekylvikt eller låg koncentration etc.

Jag tror inte de billigare produkterna triggar inflammation, vare sig hyaluronsyra eller glukosamin. Men de kan vara verkanslösa eller med låg effekt. Men jag har hittills inte sett någon jag reagerat på innehåller inflammationsdrivande.
 
Min hund får omega 3 och glukosamin tillskott. Bara 1år men har problem med bog och armbågsleder.
 
Mina fem får omega3 och 6 dagligen. Sen får de extra kalium (och en del andra ämnen på köpet) innan och efter träning och tävling (sjukt viktigt för speciellt greyhoundsen)
 
Jag började ge min tik ledsupport, dock så var hon äldre då. Strax efter så visade det sig att hon hade lite artros så det var ju bra att jag börjat. Hon är absolut fräschare nu när hon ätit det en längre period, smidigare och känns piggare hela hon.
 
Förutom molekylvikt på hyaluronsyran så handlar det också om att magsyran förstör verksamma substansen om det inte skyddas i gelatinerad eller olje-form.
Många av de billigare märkena gör inte detta korrekt.

Jag har sett suveräna resultat på hundar med hyaluronsyra med molekylvikt på 2 miljoner Dalton. Det är den molekylvikt den kroppsegna hyaluronsyran har i en frisk led. Så man vill vara så nära det som det går.
Där har det oftast inte krävts kombination med andra ledpreparat/ämnen som tex glukosamin msm etc.
Många av de billigare märkena måste ha flera olika ingredienser för att de inte skyddat hyaluronsyran, har dålig molekylvikt eller låg koncentration etc.

Jag tror inte de billigare produkterna triggar inflammation, vare sig hyaluronsyra eller glukosamin. Men de kan vara verkanslösa eller med låg effekt. Men jag har hittills inte sett någon jag reagerat på innehåller inflammationsdrivande.
Vilka preparat talar vi om då? Som har den nämnda molekylvikten alltså.
 
Min äldsta får Djurapotekets Senior, efter att hon blev påkörd för 1,5 år sedan och fick höften slagen ur led.
Mina hundar äter också en varierande mängd av AlgGuttens foder, så via det får de ett litet tillskott av alger och prebiotika. Min mest aktiva hund får ibland lite magnesiumtillskott, eftersom han med jämna mellanrum får en onödigt hög tonus i sin bakdelsmuskulatur. Annars äter de yngre ingenting extra :)
Vad ger du för magnesium?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp