Någon som gjort stamcellsbehandling på häst?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Jag insåg att mitt tidigare inlägg var missvisande och lyckades inte ta bort det så jag hoppas de är okej att jag startar en ny tråd.

Jag har ett bekymmer och kanske ett sista hopp. Har en häst som via MR enkelt förklarat visat en ligamentskada i hovleden. Det har även bildats artroser. Som jag förstår det på veterinären så är det en omfattande skada och ganska dyster prognos. Hon nämnde däremot att jag kan fundera på stamcellsbehandling. Finns naturligtvis inga garantier till hur bra resultatet blir.

Är det någon av er som har erfarenhet av denna behandling? Hur omfattande var skadorna och hur blev resultatet?
 
Jag insåg att mitt tidigare inlägg var missvisande och lyckades inte ta bort det så jag hoppas de är okej att jag startar en ny tråd.

Jag har ett bekymmer och kanske ett sista hopp. Har en häst som via MR enkelt förklarat visat en ligamentskada i hovleden. Det har även bildats artroser. Som jag förstår det på veterinären så är det en omfattande skada och ganska dyster prognos. Hon nämnde däremot att jag kan fundera på stamcellsbehandling. Finns naturligtvis inga garantier till hur bra resultatet blir.

Är det någon av er som har erfarenhet av denna behandling? Hur omfattande var skadorna och hur blev resultatet?
Jag har en kund som gjort det på sin häst.

Den har funkat kanon hela livet och tävlade svårklass. Ny hovslagare ändrade vinklarna vid skoning och hästen blev halt. Vid titthålskirurgi såg man ojämnheter i brosket.
De behandlade med stamceller och hästen fick återgå till sina vanliga vinklar vid skoning. Tog ett par skoningar. Sedan fick de försiktigt köra igång. Nu är hästen tillbaks i full gång igen. Men det tog tid.
 
Jag har en kund som gjort det på sin häst.

Den har funkat kanon hela livet och tävlade svårklass. Ny hovslagare ändrade vinklarna vid skoning och hästen blev halt. Vid titthålskirurgi såg man ojämnheter i brosket.
De behandlade med stamceller och hästen fick återgå till sina vanliga vinklar vid skoning. Tog ett par skoningar. Sedan fick de försiktigt köra igång. Nu är hästen tillbaks i full gång igen. Men det tog tid.

Hej!

Låter som en ljus historia och framtid för den hästen 🙂 Vet du hur lång rehabtid det var efteråt innan hästen kunde gå i vanlig hage igen?
 
Jag insåg att mitt tidigare inlägg var missvisande och lyckades inte ta bort det så jag hoppas de är okej att jag startar en ny tråd.

Jag har ett bekymmer och kanske ett sista hopp. Har en häst som via MR enkelt förklarat visat en ligamentskada i hovleden. Det har även bildats artroser. Som jag förstår det på veterinären så är det en omfattande skada och ganska dyster prognos. Hon nämnde däremot att jag kan fundera på stamcellsbehandling. Finns naturligtvis inga garantier till hur bra resultatet blir.

Är det någon av er som har erfarenhet av denna behandling? Hur omfattande var skadorna och hur blev resultatet?
Hur gick det för dig? Gammal tråd, men är nyfiken på resultatet. Har behandlat annan skada med stamceller förut med mkt goda resultat och ska nu behandla exakt samma skada som din med stamceller.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
12 053
Hästvård Har en häst av tyngre kallblodsmodell som efter en längre tids turer in och ut på klinik lett till en MR som tyvärr visar på en...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: lytesout95
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 912
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp