Någon som har bra koll på stamtavlor?

Q

quinta essentia

Någon som har bra koll på stamtavlor eller har några tips på var man kan söka information? Jag har ett åttaårigt sto e Wertschatz u Penny e Passepartout (e Patras) ue Godehard som med stor sannolikhet kommer att få gå till avel pga skada och därför hade det varit bra ha lite koll på vad som ligger bakom.

Ni får hemskt gärna komma med tips på ev hingstar också. Stoet är 1,68 och högställt med en vad iaf jag tycker bra exteriör. Hon har en bra skritt och galopp och ordinär trav. Hon hoppar väldigt fint (särskilt bak) och har som unghäst vunnit stilbedömningar i Tyskland upp till 1,20. (Hopphäst alltså trots att Wertschatz väl är dressyrhingst....?) Vad man däremot hade kunnat önska är lite mer tryck bakifrån och en bättre mun.

Själv har jag funderat på Irco Mena, men han finns bara på fryst och hon är ju aldrig betäckt tidigare...
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Tack för hjälpen. Det var väl inte alltför dåliga siffror eller? Han är ju som sagt ganska gammal och vad jag vet har han nog inte använts så mycket i aveln... Werther verkar ju vara en ganska bra hingst och Humboldt är inte han känd i Sverige också?
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Wertschatz (Hann) har ju klart bättre index i dressyr än i hoppning 113 - 91.
Han har inga godkända söner. Bara 10 döttrar har testats med följande index
Skritt 98
Trav 108
Galopp 109
Ridbarhet 111
Löshoppning 95

Passepartout (ZfdP) f.84 har inga bra avkommeindex Dressyr 89 Hoppning 74.
En godkänd son och en dotter med St. Premie.
8 döttrar har testats
Skritt 97
Trav 74
Galopp 75
Ridbarhet 92
Löshoppning 78
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Nej, det är ju ingen superstam men stoet ifråga är själv väldigt fint. Hade dock varit bra ifall fölen ändå kunnat vara attraktiva att sälja, men med en bra hingst så kanske...
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Har kollat lite på mödernet till ditt sto.

Mamman Penny tävlades under namnet Penny Lane J och har vad jag kan hitta lämnat två tävlande avkommor till:

Guadalope 2 född 93 e Grundsee som går svår hoppning och Rilanda J e Ritulano född 00 som gått unghästklasser.

Så det finns ju prestation i stammen!

Det finns många hingstar att välja på. Kan du precisera lite mer vad du vill ha hos avkomman? Ska den säljas? Storlek? Modell?

Att mamman har en bror som gått svår klass i Tyskland gör ju helt klart att fölungen blir mer attraktiv!
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Vilka spännande saker man kan få reda på! Har mamman lämnat både en avkomma som gått svårhoppning och har en bror som gått svår hoppning? Kan man ta reda på hur mycket hon själv har tävlat?

Kul å läsa om mödernet, men jag måste nog hitta ett lexikon för att förstå allt... Verkar iaf inte vara en helt dålig stam han har...

Jag vill ha en hopp hingst med bra stam (gärna en hingst som är attraktiv ifall jag skulle vilja sälja fölet...) som ger bra typ (modern, högställd med bra halsansättning), stor hoppkapacitet, tryck i bakbenen och "snärtig" och bra hopphuvud. Ca 1,65-1,70. Mitt sto är 1,68. Kom gärna med flera förslag för antagligen kommer jag ju att betäcka henne flera gånger om fölen verkar lovande...
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Det beror helt på hur mycket pengar du vill lägga också.

Calido är en av de bästa vi har tillgängliga i Sverige. Dock bara på fryst.

Hans avkommor Cagancho och Camaro M lämnar bra typ men inte lika beprövade.

Casir Ask är en av de vi har med högst avkommeindex.

Förresten skulle jag kunna leta reda på en gammal tråd åt dig!
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

De jag skulle fundera mer på:

Cardento - Bequitec
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Escudo I - Flyinge
Alligator Fontaine - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Irmena AB, Sjöbo (L-G Lantz)
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff
Landlord - Markebäck
Carano - Markebäck
Casir Ask - Eklunda

Dock så är några de dyraste i Europa. Men också bäst! ;)

Dessutom så lär Cyrano de Bergerac finnas i Sverige nästa år, han får också vara med på listan sett till sina prestationer. Det kanske vore något? Om du söker här så finns det trådar om honom.
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Fina hingstar, men många av dom finns väl på fryst? Det kanske inte är idealiskt med tanke på att det blir hennes första betäckning...?Corland har jag sett finns på Eklunda och det är färskt och han har väl rätt bra avelsmeriter...
 
Sv: Någon som har bra koll på stamtavlor?

Casir Ask, Radiator, Landor S, Feliciano, Alligator finns på färskt. Kan vara någon mer.

Visst finns det många fler lovande hingstar!!
 

Liknande trådar

Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 323
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp