Någon som har en GJD?

K

KaZa

Har nu träffat på en GJD som var helt underbart vacker!
Verkade extremt trevlig och det skulle vara jätteintressant att höra mera om dem. Har Du eller känner du en GJD?
 
har du kollat rasklubbens sida för gjd och rasklubben för akitas sida?
 
Jodå! Tänkte bara att det vore roligt med lite "personligare" info. En rassida är så partiskt. :smirk:
 
Jag har träffat ett par stycken och tycker att de är underbart vackra, men de verkar svåra! :confused:
De jag har träffat har varit ganska skarpa både mot andra hundar och mot människor (inklusive föraren) så jag antar att de kräver en hel del kunskap. De verkar ganska självständiga, mycket eget huvud. Kan ju vara en tjusning om man gillar den typen av hund... :p
 
På mina två första kurser med min hund så gick det en GJD. Helt ärligt så har jag aldrig haft en så stor respekt för någon hund som jag hade för den. Det var som en tickande bomb. Härom dagen mötte jag den i skogen och nu som vuxen var den inte ett dugg bättre. Tjejen som har den är duktig så det beror nog inte på henne.

Blicken som den hade på andra hundar var inte vänlig, intresserad eller något åt det hållet. Den gjorde aldrig inviter att umgås med andra hundar däremot kunde mucka. Den var självsäker och riktigt rejält tuff.

Mitt omdöme är att det är en mycket, mycket svår ras.
 
Är ganska såld på både GJD, Akita, Siberian Husky och Alaska Malamute, men skulle nog aldrig köpa en. Tycker de är väldigt vackra och ståtliga.

Är inbiten schäferägare och håller mig nog till dessa. :love:

Måste bara säga att den GJD jag träffade ägdes av en instruktör och den verkade väldigt trevlig och gick ihop med flera andra, men ingen regel utan undantag. Eller hur brukar man säga. :)
 
Håller med geezer, har träffat en som också var en tickande bomd. Den avlivades senare av hussen, han vågade inte ha den kvar...

Dock tycker jag att det är en mycket vacker hund, men som sagt...

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 886
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 070
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp