Någon som har en Mustang???

Nenneh

Trådstartare
Sitter å tittar på Hidalgo å då slog d mig :idea:bara att är d någon här på Buke som har en riktig Mustang??? För jag e väldigt nyfiken på dom hur dom e som hästar m.m. Så har någon en mustang skulle jag uppskatta om någon kunde skriva lite om dom å hur det kom sig att ni köpte en???
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Lite förenklat kan man säga att Mustangerna lever vilda i USA och staten kontrollerar dem. Varje år finns möjligheten för människor att få köpa ett antal mustanger som fångats in. Om jag har förstått saken rätt så krävs dock mycket för att få köpa en av dessa hästar, vem som helst får inte det. Det är också förknippat med en hel del regler.

Jag är inte säker, men jag tror inte att de säljs till utländska köpare överhuvudtaget.

Så jag tror inte att du kommer att få något svar som innebär att någon här på Buke har en Mustang. Själv har jag alltid velat ha en Ford Mustang, årsmodell 64, röd med vit skinnklädsel... ;)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jamen man kan alltid ställa frågan för ja har för mig att jag har läst i nån häst tidning för många år sen ang mustanger (hästar) å att d fanns nån som hade varit över i usa å hämtat hem ett par mustanger hästar inte bilar hihihi
 
Sv: Någon som har en Mustang???

åååå tack d tog lita tid att hitta trodde först d va ett skämt forum för jag fick upp såna knasiga sider som fanns där hihihi
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Mustanger är vildhästar. Vill man ha en sådan så är det för att betrakta den när den går i sin flock. Man behöver en gigantisk stor lösdrift och sedan behöver men en liten flock. Därefter är det bara att beundra dom på avstånd.
För det var väl inte en ridhäst du ville ha??!!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Mustanger är vildhästar. Vill man ha en sådan så är det för att betrakta den när den går i sin flock. Man behöver en gigantisk stor lösdrift och sedan behöver men en liten flock. Därefter är det bara att beundra dom på avstånd.
För det var väl inte en ridhäst du ville ha??!!

.......... :)
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Jag har hört att man får köpa mustanger :crazy: Men nu när ni säger att man inte får så blir jag fundersam...
Men egentligen, duger inte de hästarna man redan har? :idea:
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Har ingen mustang... Om inte....
Funderade lite. En mustang är en korsning av alla de slag i botten.
Tror vi har tama mustanger här hemma i Sverige. Eller blev jag för "djup" här?
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Mustanger är vildhästar. Vill man ha en sådan så är det för att betrakta den när den går i sin flock. Man behöver en gigantisk stor lösdrift och sedan behöver men en liten flock. Därefter är det bara att beundra dom på avstånd.
För det var väl inte en ridhäst du ville ha??!!
Det finns både vilda och tama mustanger, och det finns rancher som avlar mustanger så det är inte självklart att de måste vara vilda. Kigern t ex avlas och finns att köpa ! http://kigermr.bendnet.com/ Mustanger fungerar alldeles utmärkt som ridhästar !
BLM auktionerar ut infångade mustanger och du kan adoptera en mustang för c:a 150 USD o efter ett år är den din sen BLM har kollat upp läget. Det torde dock bli dyra hästar innan de är hemma i Sverige, mht fraktkostnader. Bl a i Riverton, Wyoming finns ett ställe där du kan skaffa dej en alldeles egen mustang.
En Kiger Mustang har speciella kännetecken , färgen ( Dun ; black på svenska) o zebraränder på benen, ål o mörka kanter på öronen och den kan direkt härledas via blodtypning till den vilda spanska/ portugisiska Sorraiaponnyn www.sorraia.org/ som lever vild i gränslandet Sp/Portugal o är nästan utrotad. Som sagt, det duger med ett vanligt stall om du har en tämjd mustang, det behövs ingen stor lösdrift, den är en vanlig ovanlig häst! ! Så visst, vill du ha en mustang som ridhäst - köp en!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som har en Mustang???

Vet att det var en norsk NH snubbe (Per Werner Vogel) som importera en, tror det sas att den var den första i europa!

Fanns det överhuvudtaget med nån mustang i Hidalgo?
Hästarna som spelar Hidalgo är ju paintar, och den gigantiska flocken i slutet tror jag mer är tamhästar...

Filmer ger alltid en så förskönande bild av mustanger, ståtliga och välnärda, nåt helt annat än det man ser på dokumentärer...:D
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Vet att det var en norsk NH snubbe (Per Werner Vogel) som importera en, tror det sas att den var den första i europa!

Fanns det överhuvudtaget med nån mustang i Hidalgo?
Hästarna som spelar Hidalgo är ju paintar, och den gigantiska flocken i slutet tror jag mer är tamhästar...

Filmer ger alltid en så förskönande bild av mustanger, ståtliga och välnärda, nåt helt annat än det man ser på dokumentärer...:D
Har läst nånstans att nån i Skåne har importerat mustanger, men det var av människan uppfödda mustanger!? Hidalgo på filmen är en liten paint, och alla medverkande hästar i slutscenerna är tamhästar. En mustang har inte Hidalgos breda bak. De som är "renrasiga" mustanger med dokumenterad spansk härstamning kallas för spanish mustangs, där bl a Kigern ingår. Sen var det ju så att kavalleriet släppte lös 1000-tals hästar när de övergick till pansarförband, så alla hjordar är inte mustanger med spansk bakgrund. Det har även släppts hingstar av olika raser, från percheron till Fullblod, för att "höja" kvalitén och storleken på vildhästarna, när man fångade och tämjde dom för ranchbruk i slutet av 1800 - och början av 1900talet.
Frank Hopkins och Hidalgo har funnits i verkligheten, men resan till Arabien och deltagandet i tävlingen är en påhittad historia. Hemma i USA vann de många långdistansritter. Fiction and fact! Läs o lär! http://www.frankhopkins.com/hopkinshome.html http://www.southwestspanishmustangassociation.com/Index2.html Här kan du komma i kontakt med uppfödare som skeppar en mustang till Sverige!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som har en Mustang???

har inte orkat läsa tråden :p har hört att dom inte säljer mustanger utomlands utan ser dom lite som en nationalras eller vad man ska säga.

verkar som att jag hade fel då :p
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har en Mustang???

har inte orkat läsa tråden :p har hört att dom inte säljer mustanger utomlands utan ser dom lite som en nationalras eller vad man ska säga.

verkar som att jag hade fel då :p
Det tar ett år innan en adoption blir klar och du blir rättmätig ägare till en vildfångad BLM mustang, de ska kolla hur den mår o hur du klarar att tämja den innan du får ägarbeviset. Men det finns massor av privatuppfödare som säljer en mustang precis som vilken annan häst som helst, så visst kan du importera en utan problem. Det är ju "bara" att slanta upp , gräva ett litet litet hål i madrassen o dra fram en lagom näve dollarsedlar.
 
Sv: Någon som har en Mustang???

Amen:banana::banana::bump::bump::D:D
Hidalgo e den perfekta (storlek ,färg)
Sorry, Hidalgo på filmen är en American paint . En mustang har inte den breda baken utan är en smal, torr häst, liten utanpå, stor inuti!
 
Sv: Någon som har en Mustang???

När filmen började tänkte jag vilken fin paint! Den var kraftig även huvet med kraftiga ganascher (hingst kanske)kanske inte ens var d.
Men sen pratade dom om mustang så jag hade väl fel då. Lättlurad e man:p
Jag har varit in o kollat mustangerna påminner om tunnare ponnies....om jag inte har helt fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har en Mustang???

Då är det en Paint, en Overo du vill ha.

Gå in på www.spha.se och välj "Rasinfo", där hittar du bra bilder på Tobiano kontra Overo samt förklaring till skillnaden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 329
Senast: Shixle
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 784
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 027
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp