Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Och_Aye

Trådstartare
Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad!

Historia:
Köpte honom ifrån Tyskland i slutet på mars 2005. Rider en vecka, hästen får en spark på hö bak, en liten inflammation i senan. Står i 6-7 veckor. Kollar senan igen - helt ok. Börjar sätta igång försiktigt, men blir halt igen. Vilar ca en månad till och sätts därefter igång utan några mer "återfall".

Hösten kommer, och han blir vrålsjuk i kvarka och blir stående med mellan 39,5-41,5 graders feber i ungefär 11 veckor. Han har ett par "normalstora" bölder mellan ganascherna som brister och läker som dom ska. Får en enorm böld på sidan, alltså mellan "kinden" och halsen. Bölden är riktigt stor och går ändå upp över ögat och runt örat på Hö sida. Han står i en ställning med huvudet åt höger hela tiden, som får att slippa att det spänner så mycket över bölden. Får stora problem att äta och dricka, allt bara rinner ut genom näsan. Svårt att andas, och vi måste ge medicin för att lindra det hela lite, vilket antagligen drog ut på det hela ett tag. På väg till slöinge för att ta hål på bölden, eftersom att vanliga veterinären inte får hål på den då den är för hård. Till slut spricker den dock, och hästen börjar bli bättre. Vilar helt ca 1½ månad efter sista feberdagen. Börjar rida honom försiktigt, och tar ut både osteopat och tandläkare. Han har en del spänningar där bölden har suttit.

Igångsättningen går riktigt bra ett par veckor - sen går det bara nerför. Han tappar steget, blir styvare och styvare och tölten som annars alltid varit klockren i alla tempon blir passtaktig och bunden. Han får vila ett tag, och sedan börjar jag rida igen. Går okej, men efter ett tag går det stadigt sämre och sämre.

Vilar lite över vintern, får massage. Massören kan inte känna några spänningar som borde orsaka hans problem. Börjar också under hösten känna en ojämnhet fram. Inte halt, och han markerar inte, men det känns lite knepigt och det låter inte helt ok i stallgången. Börjar bli väldigt annorlunda att rida. Han vill inte gå fram, eller så är han stressad och det känns som att han tror att jag ska slå ihäl honom varje gång jag rör mig i sadeln eller tar i truten på han. Får aldrig svar i vänster tygel, utan han krampar i örat, blir arg och bara går emot. Tar ut osteopat - hon behandlar ett par ganska ordentliga spänningar i vänster bog och vill att man kollar efter t ex kotledsinflammation pga ojämnheten jag känner.

Var förra onsdagen i Helsingborg och gjorde hälutredning.
Inget fel på ryggen eller bakbenen. Longerar - är lite ojämn i Hö fram i höger varv och Vä fram i vänster varv. Dock ingen hälta, eller ens markering. Reagerar väldigt lite på bägge fram, samma här: Ingen hälta men lite ojämn. Ingen kotledsinflammation, inget fel på böj - eller sträcksenor. Röntgas även för att se om man hittar ngn gammal fångskada - inget där heller. Gör ett ridprov, och Vet håller med om han min häst tycker att det är SKIT att bli riden, men han vet inte varför.

Hans spekulationer; Det kan vara en väldigt djupt gående sena som ställer till det.
Det skulle kunna vara cystor i benen, dock tror han inte på det. Det är väldigt ovanligt, speciellt på islandshästar och framförallt på två ben.
Det KAN vara så att kvarkan gått inåt och satt sig på ett organ, eller ngn muskel och orsakat en inflammation.
Eller, så är han en sån häst som man aldrig får en riktig diagnos på.

För att få reda på t ex senskador som ligger så djupt måste man göra en skintografi (stavning?). Men, man kan inte skicka min häst till flyinge för det när han faktiskt inte ens haltar på böjprov.

Han säger att det finns en hel del veterinärer som hade skickat hem min häst som frisk, men han själv är helt med mig på att det är något fel på min pojk.

Hans råd är att skicka hästen på "hårdträning" en månad hos hans kompis och sedan komma tillbaka till honom och gå igenom honom igen tillsammans med en kripraktor. Hans "syfte" med träningen skulle tydligen vara att få fram en hälta, som han däremot inte tror kommer eftersom att det inte är något fel på min häst rent ortopediskt.
Vet säger att min häst inte har ont, samtidigt som han säger att han inte vet om han har ont i t ex musklerna, eftersom att han är ortoped.

Jag tycker att det låter osunt att skicka iväg hästen innan man vet vad det är som stör honom. Har pratat med min vanliga vet, andra hästmänniskor, osteopaten och kiropraktorn och ingen tycker att jag bör skicka iväg honom.
OM man nu får fram en hälta så har man ju förvisso någonting att behandla - men hans nuvarande problem kvarstår ju. Man vet fortfarande inte vad som stör honom.

I söndags var min vanliga veterinär ute och tog blodprov, med tanke på hans kvarka-historia vill han ha en fullständig blodbild på honom. Svaren kommer nu i veckan. Tyvärr tror inte jag att det kommer att visa något - det känns som om det skulle vara för lätt.
På torsdag ska han till kiropraktor. Nästa torsdag är det dags för tandläkaren igen och sen kommer osteopaten igen.

Om ingen av dessa människor hittar felet på min häst - vad finns mer att göra? Veterinären vet att vissa hästar blir aldrig sig själva efter kvarka, även om det inte alltid syns på blodprov.

Har någon av er erfarenhet av sånt här? Jag börjar känna mig ganska desperat nu - jag vill ju att han ska må så bra han någonsin kan!
Däremot syns eller känns "felet" inte alltid på honom. Ibland hittar han tölten, ibland ger han efter i kroppen, ibland rejsar han som en dåre i hagen och är hur lycklig som helst! Ibland är han samma vanliga häst - glad, med massor av vilja och precis hur go som helst! Ibland kommer till och med allt steg tillbaka - under kanske en halv ridtur.

Vad är det för fel på min knodd?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Låter som kastad kvarka, har en kompis som hade detta problem för några år sedan. Lustigt nog träffade jag henne just genom denna historia här på bukefalos, i hennes fall hade hästen inte kvarka själv dock hade några hästar i omgivningen haft det.
Denna häst hade alla sorters mysko symptom, men ingen kunde fastställa vad det handlade om. Jag trodde nog hela tiden på kastad kvarka, till slut for de 100 mil enkel resa för att få det hela utrett. Och jovisst var det så, kastad kvarka. Hästen var i det läget tyvärr så åtgången att musklerna började brytas ned, och det fanns tyvärr inget man kunde göra för henne i det läget.:crazy:

Ska se om jag kan be henne skriva ett par rader om det, hon är ju mer insatt i detta vad som gjordes på hästen och inte.

En sak bara, har man kollat prover på borrelia/ehrlichia?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Tack snälla, det skulle vara jättebra med lite mer information om det!
Min mamma är nästan helt säker på att det har med kvarkan att göra, själv vet jag inte. Ibland tror jag på det, ibland tror jag nästan att det bara sitter i mitt huvud, och ibland tror jag att det sitter i huvudet på både mig och hästen!

Prover är tagna i söndags, även för fästingburna sjukdomar och kommer på posten nu i veckan!
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Be vet även att ta sk CK prover, muskelprov.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Okej.

Du vet möjligtvis inte om det provet ingår när veterinären tar prover för en "fullständig blodbild"?
Vet inte allt han skulle ta, men han ville ju iallafall med tanke på hans kvarka ha en väldigt omfattande "hälsokoll" med hjälp av blodproven.
Ska ju ringa imorgon och få resultatet, så jag frågar honom då.
Lite snabbt; Vad innebär det provet? Vad blir "symptomen" om det provet inte är som det ska så att säga?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Hej! hade ett islandssto,som blev "konstig" i ridningen ,ville inte bära upp sina bakben ,blev kort i stegen,ville inte riktigt ,då tog vet ett ck prov som var högt,och hon sa att det var korsförlamning,vilket jag visste att det inte var,motionerad som vanligt ,samma mat osv,,,
finadyn,och nya prover,skrittades och nya prover togs=högt ck värde,ingång sättning,vi höll på med en massa massorer ,kiropraktorer m,m i nästan 3 års tid,innan vi blev remiterade till uppsala,där dom då tog muskelprov,redan vid provtagandet sa assistenten,att om en normal muskel är vit,då är hennes svart,(en jämförelse)provet skickades ,och dom tog kontakt med en kvarka expert i usa,den sa att det var kastad kvarka,och det fanns inget att göra. hon belastade även sina framben fel,i och med muskelproblemet i länden.och började få asmatiska problem,kolik oxå,och hon hade en kanon mage. hon stog i ett stall där vi hade kvarka,men hon visade inga symtom.
önskar dig all lycka här i världen att du får hjälp !
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

ska kanske oxå skriva att hennes andra prov resultat var bra.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Usch vad obehagligt!
Vilka följder det kan få!
Men, hur får man egentligen reda på OM det är kastad kvarka? För vad jag förstått så behöver det inte synas på t ex blodprov?
Och ska man verkligen behöva vänta 3 hela år innan man kan få reda på hur hästen egentligen har det? :crazy:

Tack för lyckönskningen, det känns som att det kan behövas!
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Får man höga värden på provet, och ingen misstanke om korsförlamning föreligger så har man nog en bra grund att tro på bl a kastad kvarka.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Naturligtvis ska du inte vänta i tre år, men i det här fallet blev det så eftersom ingen kunde fastställa orsak/diagnos och hästägaren vidhöll att problemen kvarstod.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Okej, bara så att jag hänger med.
Nu pratar vi om ck-provet?
OM det är högre än det borde vara, och man kan utesluta korsförlamning så kan det alltså tyda på kastad kvarka?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Nej, förhoppningsvis händer det något inom en rimlig framtid.

Hur är utsikterna för kastad kvarka?
Jag har absolut noll erfarenhet och kunskap om detta, och efter just det här två exemplen så låter det ju ganska bistert?
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Okej, bara så att jag hänger med.
Nu pratar vi om ck-provet?
OM det är högre än det borde vara, och man kan utesluta korsförlamning så kan det alltså tyda på kastad kvarka?

Man ska defenetivt i varje fall undersöka den saken, och INTE förkasta möjligheten. För aktuell häst är risken ännu högre eftersom den har varit exponerad av kvarka, i russans fall trodde man inte det eftersom deras häst INTE hade haft kvarka men dock i omgivningen.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Min mamma har pratat om det här hela tiden, men det har aldrig direkt känts som om att vi har fått stöd av diverse veterinärer, just kanske för att det är såpass ovanligt?

Ortopeden köpte ju det inte alls, men kunde ju samtidigt inte helt förkasta det eftersom att han är just ortoped.

Nu, när vi har "lyckats" få veterinären att ta en massa prover, känns det ju iallafall som att man kanske är på väg åt rätt håll.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

står ni på er,slipper ni detta,okunnskapen är största boven,och som boj skriver ,så är det ju så ovanligt.och det väl inte det första som veterinären tänker på ,är kastad kvar.utan dom gör väl uteslutnings metoden.vilken tar tid.
men nu får ni ju provsvar så jag hoppas dom hittar nått att gå på ,så hästen får hjälp.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

En kanonbra tråd som alla bör läsa! Det är ju faktiskt så at det är den som umgås med sin häst, skötare, hästägare, fodervärd eller vem det nu är, som känner hästen bäst och som ser den mest! Det är inte lätt för en veterinär (eller equiterapeut, massör, osteopat, chiropraktor osv) alla ggr att ställa en diagnos, därför att de ser bara hästen den korta tid en undersökning tar medan vi ser dem flera ggr/dag och varje dag samt rider dem och märker förändringarna. Man måste notera allt och alla symptom för att ge hjälp att ställa diagnosen. Tycker ni varit duktiga och verkligen försökt med era hästar! Och jag som aldrig kommit i kontakt med kvarka, och hoppas jag aldrig gör det heller, lärde mig en hel del utav den här tråden. Jag kan bara önska lycka till men nog tycker jag det låter som om det kommer från kvarkan alltid.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Nej inte är det lätt inte, men samtidigt kan det ibland vara svårt för en hästägare att göra sig hörd när man vill berätta alla symptom, att sen en åkomma är ytterst ovanlig gör ju inte saken bättre. Jag tror att veterinärer inte skänker det en tanke av flera orsaker, dels genom att den är ovanlig samtidigt så kanske man inte ens känner till att så kan ske pga en kvarka.

Om det nu handlar om kastad kvarka i det här fallet är ju väldigt svårt att veta, men samtidigt fick jag precis samma känsla som den gången när jag läste Russans tråd här på bukefalos och det var även genom den tråden vi fick kontakt. Jag bad dem stå på sig om att undersöka i fall det handlade om kastad kvarka, till en början fick de inget gehör alls för det men till sist fick de ändå remiss till Ultuna och åkte alltså 100 mil enkel resa för att får saken utredd. Nu visade det sig att det faktiskt handlade om kastad kvarka, och tyvärr så långt gången att det tyvärr inte gick att rädda hästen.

Nu har man chansen att stå på sig ordentligt, förhoppningsvis så är det inte så i detta fall men man ska absolut inte strunta i att kolla upp det risken här är ju ännu större än i Russans fall som ändå slutade så tråkigt.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Jag hoppas verkligen att du slipper detta hära med kvarka, och tack för lyckönskning!
 
Sv: Någon som har erfarenhet av detta? (Långt)

Har fått lite "snabbsvar" ifrån veterinären.
Det är flera av proverna som inte är helt okej, alltså lite högre eller lite lägre än vad dom borde vara.
Erlichias-provet var väldigt väldigt lite förhöjt, och antagligen så är det "inget att bry sig om", ska dock ändå ta nya prov på just det om 3 veckor för att se vad som hänt.
Alla prover var inte riktigt klara, så han hör av sig när dom har kommit.
Alla proverna kommer hem till mig vilken dag som helst, så att jag och mamma kan kika, man glömmer ju så lätt vilke värde som var högt, lågt eller okej.

Det var min mamma som pratade med veterinären, och tyvärr glömde hon av att fråga efter Ck.
Är det ett blodprov, eller något annat slags prov? (Tänker på liknande biopsi typ)


Imorgon ska vi till kiropraktorn, och på ett sätt hoppas jag innerligt att hon hittar någonting i t ex bogen, som gör att han är ojämn och konstig. Det känns lättare att årgärda än kastad kvarka...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 614
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp