Bukefalos 28 år!

Någon som har erfarenhet av sk hovspalt? dvs en horisontell hovspricka.

Buzz

Trådstartare
Har en häst som fått hovspalt på båda fram en som är betydligt värre än den andra. Dock är båda behandlade hos veterinär och av hovslagare från strömsholm. Det jag egentligen undrar är hur dessa uppstår? alla säger olika, eller ingenting... för det är inte någon som kan svara på det.
allt från foder till belastning, skada etc.
Någon mer?
 
Min häst sparkade ner boxdörren en natt när någon annan häst kommit lös i stallet. Han fick en skada i kronranden som sedan blev en 4-5 cm lång hovklyfta (som jag kallar de som är horisontella) och i hans fall var det väldigt tydligt att det började med skadan.

(Bortsett från att det förstås var lite besvärligt för hovslagaren när den växt ner till "sömhöjd" och han sedan fick gå med bara ett par sömmar längst fram på den sidan tills den växt ner helt var det egentligen inga problem med den.)
 
Min gamla häst fick det efter att ha haft bandage för en hovböld, lagt av veterinär, som tyvärr orsakade en skada i kronranden som sedan ställde till en hel del bekymmer
 
"störning i hornproduktionen" kan orsakas av t ex yttre våld eller som reaktion på t ex medicinering , sjukdomstillstånd eller stresstillstånd.
Har stött på hästar som fått det efter medicinering m sulfa. En annan som fick d ständigt återkommande under tävlingssäsong.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Ida94
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp