Någon som har genomgått säkerhetsprövning i rekryteringsprocess?

Islandshästryttare

Trådstartare
Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.
 
Så påträngande frågor var det inte, däremot har jag skrivit på medgivande om full insyn på allt jag gör digitalt. Även de närmaste kollas upp, fast inte lika ingående.
O_o Så din arbetsgivare ser allt du gör på nätet även privat?
Det känns som ett stort intrång i integriteten.
 
Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.

Jag tyckte mest det var skoj att få prata om mig själv. :o Visst var det en del lite privata frågor, men i mitt fall gick det hela mest ut på att se ifall jag var en risk sett till släktingar eller ekonomi. Trots att jag hade en del ”fel” blev jag anställd, vet även en kollega som varit i polisutredning som blev anställd (hen blev inte fälld).
 
Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.
Jag är inte helt säker på vilken nivå det gällde, mer än att det var ganska hög säkerhetsklass (på nivån: inte riktigt veta vad man ska göra för arbetsuppgifter eftersom dess exakta innehåll också är hemliga tills man börjar) men en god vän till mig genomgick i skaplig närtid en sådan prövning. Den var väldigt ingående, med frågor om vad som skulle kunna få hen att 'trampa fel', vilka påtryckningsmedel mot hen som kan finnas (med explicita frågor om sex-tapes osv) utöver familj och de uppenbara i den vägen osv.
Helt klart långt över vad jag hade varit bekväm med i integritetsnivå personligen, men hen tyckte det var värt det och har u ett spännande jobb som hen inte får prata om. :D
 
Det där hade stört mig enormt! (och då lever jag också ett fullständigt laglydigt liv)
Men man är ju medveten om det när man skriver på papperna. Är man inte beredd på det så behöver man inte skriva på, och får heller inte jobbet förstås.
Ts: Jag har också genomgått säkerhetsprövning på olika nivåer. Det är ju mer att de gör en fördjupad kontroll av ens belastningsregister, ekonomi (kronofogde mm) och ens umgängeskrets. Inte så mycket intervju egentligen tyckte jag.
 
Jag håller den här typen av intervjuer. Och jag letar efter sårbarheter under samtalet. Dvs vi pratar om drickande, otrohet, spelande, skulder och liknande känsliga områden. Samtalet handlar inte bara om att upptäcka vilka olagligheter du begått utan också om att göra dig uppmärksam på vad som kan sätta dig i en sårbar situation. Så att du inte ska hamna där.
 
Men man är ju medveten om det när man skriver på papperna. Är man inte beredd på det så behöver man inte skriva på, och får heller inte jobbet förstås.
Självklart! Men grundfrågan var ju hur integritetskränkande det hela upplevdes - och jag tycker det skulle kännas väldigt kränkande på min integritet om min arbetsgivare fick ha koll på allt jag gjorde digitalt och dessutom faktiskt gick in och hade åsikter om det.
 
Självklart! Men grundfrågan var ju hur integritetskränkande det hela upplevdes - och jag tycker det skulle kännas väldigt kränkande på min integritet om min arbetsgivare fick ha koll på allt jag gjorde digitalt och dessutom faktiskt gick in och hade åsikter om det.
Jag har aldrig gjort en sån här intervju själv men jag har via kompisar osv förstått det som att de mest kollar av läget innan anställning? Dvs typ söker på en och ser så att man inte gjort suspekta saker på internet. Inte att arbetsgivaren löpande håller koll på ens digitala privata liv?
Om man får anmärkning på saker man gör på internet senare under anställningens gång är det väl för att någon i företaget har tex varit medlem i samma grupp och sett vad man skriver? Jag vet tex folk som fått påbackning för att de diskuterat sina löneprocesser på facebook (privata vårdföretag som inte vill att sånt ska spridas) men då har det varit för att tex chefen varit med i samma facebookgrupp och sett inläggen.
 
Jag har gjort två gånger, en gång ganska nyligen och en gång för 10+ år sedan. Tyckte inte det var särskilt jobbigt någon av gångerna. Pratade om hälsa, kontakter, ekonomi, tidigare synder, digitalt avtryck, alkoholvanor mm. Men det beror nog på om man har saker man skäms över eller inte, och hur hög integritet man har och så vidare.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 928
Senast: mysboll
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 111
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 329
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp