Någon som har genomgått säkerhetsprövning i rekryteringsprocess?

Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.
Ja, men det var länge sedan.

Det var ganska mycket fokus på ekonomi, droger och huruvida man hade kontakter med iranska medborgare. Förmodligen speglar frågorna samtidens risker, så anar att de är lite annorlunda riktade idag. Jag upplevde det som rimligt trots allt för det arbete det gällde. Det är ju inte så att alla på företaget direkt får veta allt man sagt, utan det är professionella som gör detta som sitt jobb för att kunna bedöma risker.
 
Det är balansgång att få personen att känna sig trygg i intervjun samtidigt som säkerligen några kan känna att det är jobbigt. Det kan bli ingående om frågor som kanske inte frågas i andra intervjuer men svara på alla. Framförallt, va ärlig. Säkerhetsprövningen är precis lika viktig för verksamheten som för den som ska jobba i den. Man vill inte att du ska hamna i en sits som skapar otrygghet för dig.
Och skulle du få jobbet måste jag råda dig, SKULLE något hända, på jobbet eller fritiden, BERÄTTA det för ansvarig. Håll inte på det.
 
Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.
Jag gjorde en för 18 månader sen ungefär. Hade en duktig intervjuare och tyckte det hela var ganska trevligt med fullt begripliga frågor som ställdes. Men så gillar jag att vrida och vända på frågor, tänka högt på och vara väldigt ärlig i anställningsprocesser (med inställningen att det hjälper både mig och arbetsgivaren i långa loppet). Tänker att just det där med begriplighet och att förstå varför man får frågorna gör hela situationen bekvämare :)
 
Ja två gånger.
En för egen del inför arbete i "försvarsindustri".
Teknologi av sorten viktig för Rikets säkerhet.
Det var före internet som vi känner det nu.

Och en gång som partner när vi skulle ha känslig teknologi hemma. Vi hade ett säkerhetsklassat separat hus för verksamheten.
Det var precis i början av Internet, vid Bukefalos födelse.

Fokus var på sådant som skulle gå att använda för att utöva utpressning på mig. Och så fick jag inte ha några släktingar i Sovjetunionen (Warszawa-pakten). Att jag var krigsplacerad och hade en viss militär utbildning räknades som positivt.
 
Jag håller den här typen av intervjuer. Och jag letar efter sårbarheter under samtalet. Dvs vi pratar om drickande, otrohet, spelande, skulder och liknande känsliga områden. Samtalet handlar inte bara om att upptäcka vilka olagligheter du begått utan också om att göra dig uppmärksam på vad som kan sätta dig i en sårbar situation. Så att du inte ska hamna där.

Tack för informationen! Värdefullt att veta :)
 
Jag tyckte inte frågorna var speciellt påträngande, även om det i vissa fall kändes för privat sas. Frågorna gällde bl.a. droger, spel, alkoholvanor, ekonomi, hälsa, umgängeskrets (t.ex. nolltolerans till att ha kriminella i bekantskapskretsen) och sociala medier.

Jag fick också skriva under på att min arbetsgivare har rätt att kontrollera min digitala aktivitet.
 
Det är balansgång att få personen att känna sig trygg i intervjun samtidigt som säkerligen några kan känna att det är jobbigt. Det kan bli ingående om frågor som kanske inte frågas i andra intervjuer men svara på alla. Framförallt, va ärlig. Säkerhetsprövningen är precis lika viktig för verksamheten som för den som ska jobba i den. Man vill inte att du ska hamna i en sits som skapar otrygghet för dig.
Och skulle du få jobbet måste jag råda dig, SKULLE något hända, på jobbet eller fritiden, BERÄTTA det för ansvarig. Håll inte på det.
Tack för bra input jag är ganska öppen som person både mot arbetskamrater och chef om det händer något i mitt privatliv så det ser jag inte som något konstigt. Tycker alltid det är bra att jobbet får veta om man har det tufft i livet på något sätt. Har inga andra planer än på att vara ärlig när jag ska dit.
 
Ska på säkerhetsintervju för säkerhetsprövning i en rekryteringsprocess efter midsommar. Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken säkerhetsklass det här jobbet är i men det bör vara två eller tre för det är arbetsgivaren som ska göra intervjun. Jag undrar om nån vill dela med sig av hur ni upplevde intervjun, kändes det som väldigt påträngande frågor för integritet och så? Har fått en del information såklart men undrar mest praktiskt hur det kändes under intervjun och så för er.
Har gjort nyligen, och nej jag kände snarare förvåning att det inte kändes som så "farliga" frågor.

Edit: Men frågorna berörde de områden som @Hermelin tog upp.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig gjort en sån här intervju själv men jag har via kompisar osv förstått det som att de mest kollar av läget innan anställning? Dvs typ söker på en och ser så att man inte gjort suspekta saker på internet. Inte att arbetsgivaren löpande håller koll på ens digitala privata liv?
Om man får anmärkning på saker man gör på internet senare under anställningens gång är det väl för att någon i företaget har tex varit medlem i samma grupp och sett vad man skriver? Jag vet tex folk som fått påbackning för att de diskuterat sina löneprocesser på facebook (privata vårdföretag som inte vill att sånt ska spridas) men då har det varit för att tex chefen varit med i samma facebookgrupp och sett inläggen.
Det kollas innan anställning ja, men beroende på vilken tjänst man har så kan kollen behöva förnyas regelbundet även när en är anställd. Samt om en blir sambo/gifter sig eller skiljer sig, återigen beroende på nivå av koll som görs. Om ens ekonomi har kraschat pga skilsmässa eller om man gifter sig med en person med um, väldigt tvivelaktiga kontakter eller stora skulder kan det ses som lite väl stor säkerhetsrisk. Nån löpande koll på ens privata digitala liv borde det inte vara frågan om 🙂
 
Jag gjorde en för två år sen. Var som flera beskriver frågor om alkohol, droger, min umgängeskrets, familj, om jag hade någon kontakt med kriminalitet på något vis. Jag som har flera MC människor i min bekantskapskrets fick en del frågor om dessa o en vän jag har som är ryss. Kändes inte integritetskränkande dock var han som intervjuade väldigt auktoritär och hade ett sätt som gjorde att jag absolut inte kände att jag kunde undanhålla något, han fick nog ur mig lite mer än jag planerat att säga ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 082
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp