Någon som har koll på lagstiftningen runt bygglov?

Inget konstigt med marken, stängslet ska vara 2m högt och gå ut typ max 10 m från huset - för att katterna ska få gå ut.
Men jag funderar på (eftersom mina katter både hoppar och klättrar dåligt) att använda undantaget där man får bygga ut 3,6 meter från huvudbyggnad för att ha insynsskydd vid uteplats. Då får man ha plank på högst 180 cm. Det blir mindre än jag tänkt, men då borde de inte kunna säga något i alla fall.
Okej, det verkar lite märkligt alltihop. Jag trodde du skulle sätta upp ett högstängsel i tomtgräns, men du vill göra en nätad inghägnad till katterna inne på tomten. Det tror jag inte man bedömt som bygglovspliktigt här. En nätad kub hade alltså inte bedömts som bygglovspliktig. Så länge den inte hamnar närmare tomtgräns än 4 m ungefär. Sedan finns det ju också möjligheter att nyttja friggebods regeln.
 
Okej, det verkar lite märkligt alltihop. Jag trodde du skulle sätta upp ett högstängsel i tomtgräns, men du vill göra en nätad inghägnad till katterna inne på tomten. Det tror jag inte man bedömt som bygglovspliktigt här. En nätad kub hade alltså inte bedömts som bygglovspliktig. Så länge den inte hamnar närmare tomtgräns än 4 m ungefär. Sedan finns det ju också möjligheter att nyttja friggebods regeln.
Det är ju det jag tycker. Att det är märkligt. Jag vill slippa bygglovsansökan och kan göra en mindre inhägnad än tänkt, men jag förstår inte hur mitt nätstängsel kan bli ett plank. Jag vill nog mest få det utrett.
 
Har det ställts några krav på vad markutredningen ska innehålla? Det skulle kunna vara så att det räcker med att du skriver själv att marken bedöms stabil nog. Baserat på att materialet i marken är av typen X och stolparna ska gå ner Y cm /ha betongplint av storlek Z eller något liknande. Om det inte är någon tung konstruktion eller dålig mark. Så det finns tillräckligt för att se att saken är bedömd i relation till föreliggande omständigheter.
Alltså, jag skulle kunna ta hjälp med allt det där. Bygglovsansökan är inte problemet, inte hur jag kan få den godkänd heller. Jag vill bara inte. För jag tycker att det är orimligt. Så det jag egentligen vill veta är hur mitt nätstängsel kan klassas som plank.
 
KL
Kommunen där jag bor krävde en geoteknisk utredning ner till sju meters djup för att jag skulle få bygglov för min utbyggnad på knappt 70 kvm. Vi pratar om en enplansvilla med platta på mark, inte ett trevåningshus med källare... :meh:
Hela området är dessutom gammal havsbotten, ALLA vet att det bara är sand i olika partikelstorlekar, vilket utredningen också visade...
Dessutom blev det ett avslag i taget på bygglovsansökan; det gick liksom inte att speca alla grejor de hade synpunkter på i ett avslag, utan de tog dem eftersom för att jag skulle vara tvungen att betala flera gånger... :rage:
Utanför detaljplanelagt område dessutom, trots muntligt löfte att det minsann inte skulle vara några problem att få bygglov för en liten utbyggnad där.
Allt pappersarbete som krävdes hade kostat mig 60 000 innan jag fick sätta spaden i jorden. 💸💸💸
 
Alltså, jag skulle kunna ta hjälp med allt det där. Bygglovsansökan är inte problemet, inte hur jag kan få den godkänd heller. Jag vill bara inte. För jag tycker att det är orimligt. Så det jag egentligen vill veta är hur mitt nätstängsel kan klassas som plank.
Skulle tippa på att dilemmat kan vara lite skit bakom spakarna där :p vi har lite såna grejer där jag bor med.
 
Inget konstigt med marken, stängslet ska vara 2m högt och gå ut typ max 10 m från huset - för att katterna ska få gå ut.
Men jag funderar på (eftersom mina katter både hoppar och klättrar dåligt) att använda undantaget där man får bygga ut 3,6 meter från huvudbyggnad för att ha insynsskydd vid uteplats. Då får man ha plank på högst 180 cm. Det blir mindre än jag tänkt, men då borde de inte kunna säga något i alla fall.

Stängsel högre än 150 cm kräver bygglov i vissa kommuner (eller snarare enligt vissa plan- och byggbestämmelser. Det kanske det kan vara där skon klämmer i ditt fall?
 
Rakt citat från länkat dokument: "Med ett plank avses inhägnader som är högre än ett normalt staket. "

Ja, men samtidigt så är inte alla plank bygglovspliktiga:

"Hur en mur eller ett plank är utfört och utformat har betydelse för om det krävs bygglov. Vilket material som har använts och dess beständighet har betydelse. Även hur åtgärden är konstruerad och utformad spelar roll, till exempel om den har en nätt konstruktion, är en enkel åtgärd, om den är massivt utformad eller om den ger ett beständigt intryck. Även åtgärdens genomsiktlighet har betydelse. Detta är framför allt tillämpbart på plank som kan vara utformade med mellanrum mellan brädorna. Det finns dock inte någon exakt siffra på hur många procents genomsiktlighet ett plank ska ha för att det inte ska kräva bygglov".

Ett nätstaket har garanterat tillräckligt mycket genomsiktlighet för att inte kräva bygglov - givet att inte kommunen har egna regler. Det är med andra ord kommunens regler som krånglar till det för @nyttnick - alternativt att handläggaren har fått någon regel om bakfoten.

@nyttnick Det hade varit intressant att få ta del av kommunens regler, men du kanske inte vill dela med dig vilken kommun du bor i?
 
Bara för att förtydliga. Kommunerna har inte olika regler, PBL är en nationell lagstiftning. Byggnadsnämnderna kan i sina beslut ha skilda tolkningar av de regler som finns, i den mån det inte har prövats så att det finns entydig rättspraxis.

(Förutom då att det kan finnas extra regleringar i detaljplaner, så att vissa platser kan ha strängare bestämmelser.)
 
Stängsel högre än 150 cm kräver bygglov i vissa kommuner (eller snarare enligt vissa plan- och byggbestämmelser. Det kanske det kan vara där skon klämmer i ditt fall?
120 cm är det här när det gäller staket och då bor vi ändå utanför stadsplanelagt område, så vi är något "friare" än de inom stadsplanelagt område. Men på en häck finns ingen höjdregel, det tycker jag är intressant.
 
120 cm är det här när det gäller staket och då bor vi ändå utanför stadsplanelagt område, så vi är något "friare" än de inom stadsplanelagt område. Men på en häck finns ingen höjdregel, det tycker jag är intressant.
Det är för att det inte är en byggnation. Här finns det dock regler för hur hög en häck för bli om den hamnar inom sikttriangeln i en korsning. Där är maxhöjd 70 cm.
 
120 cm är det här när det gäller staket och då bor vi ändå utanför stadsplanelagt område, så vi är något "friare" än de inom stadsplanelagt område. Men på en häck finns ingen höjdregel, det tycker jag är intressant.

Min ena avkomma utnyttjade just att slippa soka om tillstand att satta ett "staket" ett par meter fran en vag genom att plantera en snabbvaxande, mycket tat, hack. Nar sedan hunden tankt ta sig igenom hacken satte han ett typ gunnebo staket innanfor.:p
 
Ja, men samtidigt så är inte alla plank bygglovspliktiga:

"Hur en mur eller ett plank är utfört och utformat har betydelse för om det krävs bygglov. Vilket material som har använts och dess beständighet har betydelse. Även hur åtgärden är konstruerad och utformad spelar roll, till exempel om den har en nätt konstruktion, är en enkel åtgärd, om den är massivt utformad eller om den ger ett beständigt intryck. Även åtgärdens genomsiktlighet har betydelse. Detta är framför allt tillämpbart på plank som kan vara utformade med mellanrum mellan brädorna. Det finns dock inte någon exakt siffra på hur många procents genomsiktlighet ett plank ska ha för att det inte ska kräva bygglov".

Ett nätstaket har garanterat tillräckligt mycket genomsiktlighet för att inte kräva bygglov - givet att inte kommunen har egna regler. Det är med andra ord kommunens regler som krånglar till det för @nyttnick - alternativt att handläggaren har fått någon regel om bakfoten.

@nyttnick Det hade varit intressant att få ta del av kommunens regler, men du kanske inte vill dela med dig vilken kommun du bor i?
Precis! Citatet som hänvisades till var dessutom ryckt ur sitt sammanhang och inte alls en definition på vad ett plank är! Det stod under rubriken "Storlek". Det fanns ett helt stycke om vad som är ett plank. Kan citera det, men känner att jag skippar det.

Jag är kanske inte så hemlig här, men känner att jag har skrivit en del i tidigare trådar som jag inte vill koppla till mitt verkliga jag - för barnens skull, men är du väldigt nyfiken så skicka ett PM!
 
@nyttnick det är höjden som är problemet.
Fast det var inte det de sa. Många kommuner har ingen som helst begränsing på höjd på stängsel av Gunnebo-typ och när folk har klagat på sina grannar som satt upp höga stängsel i tomtgräns, så har de sagt att det inte finns stöd i lagen för att hindra det. Det var någon av stockholmskommunerna tror jag. Har bara sett en kommun hittills med 150 cm som gräns. Min kommun hävdar ju 110, för sen förvandlas det till ett plank. Vilket jag tycker att domar har visat att så inte är fallet.
 
Min ena avkomma utnyttjade just att slippa soka om tillstand att satta ett "staket" ett par meter fran en vag genom att plantera en snabbvaxande, mycket tat, hack. Nar sedan hunden tankt ta sig igenom hacken satte han ett typ gunnebo staket innanfor.:p
Och jag vill VERKLIGEN inte ha en tät häck just för det här, det skulle bli supergalet på alla sätt och vis. Annars hade det varit en idé!
Men tanken har ju slagit mig att sätta någon slingrande, gles växt och kalla det för spaljé (med grind :D)
 
Fast det var inte det de sa. Många kommuner har ingen som helst begränsing på höjd på stängsel av Gunnebo-typ och när folk har klagat på sina grannar som satt upp höga stängsel i tomtgräns, så har de sagt att det inte finns stöd i lagen för att hindra det. Det var någon av stockholmskommunerna tror jag. Har bara sett en kommun hittills med 150 cm som gräns. Min kommun hävdar ju 110, för sen förvandlas det till ett plank. Vilket jag tycker att domar har visat att så inte är fallet.
Det spelar ingen roll vad andra än din kommun har för regler, det är deras som gäller. Antingen följer man det dom säger eller ej. Ingen här kan ändra det. Du kan göra det om du tycker att det är värt att driva frågan mot just din kommun.
 
Jag bor i en kommun som kräver (dyra) bygglovsansökningar för allt. Fy satan vilken pappersrumba.

Jag har med staketet (2m viltstängsel längs tomtgräns) valt att inte ansöka alls pga de är rövhål.
Det här är ju exakt det som händer. Kommunen är för bråkig, krånglig och delar inte information på ett bra sätt, och då skiter man i det.

Försökte få information om mitt stall var bygglovspliktigt men det var stört omöjligt så vi byggde också ändå 🤷🏻‍♀️
 
Det spelar ingen roll vad andra än din kommun har för regler, det är deras som gäller. Antingen följer man det dom säger eller ej. Ingen här kan ändra det. Du kan göra det om du tycker att det är värt att driva frågan mot just din kommun.
Det må så vara, men då bör det ju ändå finnas någon riktlinje eller beslut som det grundar sig på. Att det är angivet i detaljplan eller liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp