Någon som har koll på lagstiftningen runt bygglov?

Det må så vara, men då bör det ju ändå finnas någon riktlinje eller beslut som det grundar sig på. Att det är angivet i detaljplan eller liknande.
Plank är bygglovpliktigt, det är det som är regeln i PBL.
Däremot finns inte exakta definitioner på "plank" i lagtexten. Det är inte genomförbart att ha exakta detaljregler om allt sådant.* I viss mån kan man utläsa syfte och hur man tänkt sig tillämpning från förarbeten. Annars är det en fråga om tolkning och något som formas av rättspraxis. Som t.ex. det som länkades ovan om att saken inte enbart kan avgöras av fixa måttangivelser, utan det handlar också om hur intryck/upplevelse och funktion.

* bland annat för att det inte går att i förväg tänka ut alla olika varianter av saker som folk kan tänkas vilja bygga.
 
Det här är ju exakt det som händer. Kommunen är för bråkig, krånglig och delar inte information på ett bra sätt, och då skiter man i det.

Försökte få information om mitt stall var bygglovspliktigt men det var stört omöjligt så vi byggde också ändå 🤷🏻‍♀️
Ja precis. Och då man kan hamna att fylla i miljoner papper, betala för någon som gör ritningar osv och sedan betala för massvis med ansökningar och sedan kanske få avslag pga nån liten detalj...
 
Plank är bygglovpliktigt, det är det som är regeln i PBL.
Däremot finns inte exakta definitioner på "plank" i lagtexten. Det är inte genomförbart att ha exakta detaljregler om allt sådant.* I viss mån kan man utläsa syfte och hur man tänkt sig tillämpning från förarbeten. Annars är det en fråga om tolkning och något som formas av rättspraxis. Som t.ex. det som länkades ovan om att saken inte enbart kan avgöras av fixa måttangivelser, utan det handlar också om hur intryck/upplevelse och funktion.

* bland annat för att det inte går att i förväg tänka ut alla olika varianter av saker som folk kan tänkas vilja bygga.
Alltså, jag förstår allt det där. Jag jobbar själv i offentliga sektorn, dock ej i kommun. Det jag vänder mig mot är att det bara är taget ur luften. Det står ingenstans, de baserar det inte på något beslut eller lagstiftning eller riktlinje. Det går inte att söka fram den informationen själv på hemsidan eller i dokument och handläggaren kan inte motivera varför.

Hade vi jobbat så på min arbetsplats så hade vi åkt på däng så det räckte till och blev över vid revisionsbesök.

På kommunens hemsida nämns stängsel - som något skilt från plank - men endast vid industritomter. Så då är frågan varför ett stängsel är ett stängsel vid industrimark, men plank vid privata tomter. Jag tycker inte att det är orimligt att ifrågasätta information man får när det inte kan motiveras på annat sätt än att handläggaren tycker att det är på ett visst sätt.
 
Alltså, jag förstår allt det där. Jag jobbar själv i offentliga sektorn, dock ej i kommun. Det jag vänder mig mot är att det bara är taget ur luften. Det står ingenstans, de baserar det inte på något beslut eller lagstiftning eller riktlinje. Det går inte att söka fram den informationen själv på hemsidan eller i dokument och handläggaren kan inte motivera varför.

Hade vi jobbat så på min arbetsplats så hade vi åkt på däng så det räckte till och blev över vid revisionsbesök.

På kommunens hemsida nämns stängsel - som något skilt från plank - men endast vid industritomter. Så då är frågan varför ett stängsel är ett stängsel vid industrimark, men plank vid privata tomter. Jag tycker inte att det är orimligt att ifrågasätta information man får när det inte kan motiveras på annat sätt än att handläggaren tycker att det är på ett visst sätt.
Helt OT, men det låter som om du bor i min kommun :laugh:
Alla diffusa svar styrde renoveringen av mitt hus.
 
Alltså, jag förstår allt det där. Jag jobbar själv i offentliga sektorn, dock ej i kommun. Det jag vänder mig mot är att det bara är taget ur luften. Det står ingenstans, de baserar det inte på något beslut eller lagstiftning eller riktlinje. Det går inte att söka fram den informationen själv på hemsidan eller i dokument och handläggaren kan inte motivera varför.

Hade vi jobbat så på min arbetsplats så hade vi åkt på däng så det räckte till och blev över vid revisionsbesök.

På kommunens hemsida nämns stängsel - som något skilt från plank - men endast vid industritomter. Så då är frågan varför ett stängsel är ett stängsel vid industrimark, men plank vid privata tomter. Jag tycker inte att det är orimligt att ifrågasätta information man får när det inte kan motiveras på annat sätt än att handläggaren tycker att det är på ett visst sätt.
Jo, visst är det rimligt att ifrågasätta.
Hur mycket och vilken typ av bedömningar som görs i värderingen av det enskilda fallet beror mycket på vilken lagstiftning det är man arbetar med och hur den är konstruerad. En del har mer entydiga och "avbockningsbara kriterier" med förutsägbara utfall och en del har omfattande tolkningsutrymme för den myndighet som ska besluta (t.ex. "skälig levnadsstandard" i Socialtjänstlagen) En del av det beror på att olika samhällsfenomen som ska regleras ger olika förutsättningar, en del på historiska orsaker inom rättsområde/förvaltning/samhällsutveckling.

Och hur utförlig motivering som kan krävas beror på om det är ett formellt beslut som skrivs eller inte. Det är skillnad på att informera om reglerna och att i förväg berätta vad utfallet blir av en prövning. Jag kan inte PBL i detalj, men en väg borde vara att få ett överklagbart beslut om du vill ha mer genomarbetade motiveringar och få beslutet prövat. Är inte säker på hur reglerna för det ser ut när det gäller frågan om något är bygglovfritt eller inte?
 
Jo, visst är det rimligt att ifrågasätta.
Hur mycket och vilken typ av bedömningar som görs i värderingen av det enskilda fallet beror mycket på vilken lagstiftning det är man arbetar med och hur den är konstruerad. En del har mer entydiga och "avbockningsbara kriterier" med förutsägbara utfall och en del har omfattande tolkningsutrymme för den myndighet som ska besluta (t.ex. "skälig levnadsstandard" i Socialtjänstlagen) En del av det beror på att olika samhällsfenomen som ska regleras ger olika förutsättningar, en del på historiska orsaker inom rättsområde/förvaltning/samhällsutveckling.

Och hur utförlig motivering som kan krävas beror på om det är ett formellt beslut som skrivs eller inte. Det är skillnad på att informera om reglerna och att i förväg berätta vad utfallet blir av en prövning. Jag kan inte PBL i detalj, men en väg borde vara att få ett överklagbart beslut om du vill ha mer genomarbetade motiveringar och få beslutet prövat. Är inte säker på hur reglerna för det ser ut när det gäller frågan om något är bygglovfritt eller inte?
Jag tror att problemet där är att är det bygglovsfritt och ingen bygganmälan krävs så blir det ju aldrig något beslut. Så då finns ju inget att officiellt överklaga. De prövar ju bara om man får bygglov, inte om man slipper söka bygglov (om jag har fattat handläggaren rätt).
Dock så finansieras ju mycket av kommunens jobb av skattepengar, så då borde de kunna ta sig tiden att förklara. Det kravet har vi på oss på vårt jobb. Arbetet de lägger ner påbygglov finansieras ju av avgiften de tar ut och jag förstår att man hellre drar in pengar till verksamheten via den typen av ärenden än att svara på frågor, men det ingår också i kommunens ansvar.
 
Jag tror att problemet där är att är det bygglovsfritt och ingen bygganmälan krävs så blir det ju aldrig något beslut. Så då finns ju inget att officiellt överklaga. De prövar ju bara om man får bygglov, inte om man slipper söka bygglov (om jag har fattat handläggaren rätt).
Dock så finansieras ju mycket av kommunens jobb av skattepengar, så då borde de kunna ta sig tiden att förklara. Det kravet har vi på oss på vårt jobb. Arbetet de lägger ner påbygglov finansieras ju av avgiften de tar ut och jag förstår att man hellre drar in pengar till verksamheten via den typen av ärenden än att svara på frågor, men det ingår också i kommunens ansvar.
Jag tror att en del av problemet är att de aldrig får/kan säga som ett definitivt besked att något är bygglovfritt (utom där det finns extremt entydig praxis). För det kan alltid komma in ett ärende där de genom myndighetsutövning ska avgöra frågan och då får de inte sitta fast i att ha tagit ställning på förhand.
Det handlar också om tydlighet för den som frågar, att de inte ska tro att det är ett definitivt besked eller ställningstagande de får utan bara orienterande information. Många har en tendens att bara höra "de sade att det var ok när jag frågade", vilket jag tror att det finns en tendens att överbetona att man inte kan lova någon lovfrihet så att vissa ibland kan tro det finns mer oklarhet än vad det gör.

Till viss del är det något som kommer med avgiftsfinansierad myndighetsutövning mot enskild. Samma med t.ex. lantmäteri där enskilda inte kan/vill ta en relativt stor kostnad för ett osäkert utfall.

Vet inte hur det är med möjligheten att pröva bygglovfriheten? Det har ju onekligen stor betydelse för den enskilde så hade varit logiskt om det gick att göra. Speciellt med tanke på de fall där det faktiskt skulle bli nej till bygglov så det är skillnaden mellan att kunna bygga eller ej. Men rimligtvis skulle det också kosta eftersom det är en avgiftsfinansierad verksamhet. Kanske går, bara något som sällan används?
 
Jag blev så arg på bygg i vår kommun. Vi blev enligt lag tvungna att koppla in kommunalt avlopp. Men vi måste också betala någon för att göra ritningar osv och ANSÖKA om det. Det kostade ganska mycket. Sen det vanliga lovet på det också med grannars tillstånd hit och dit.

Jag: så jag måste alltså göra det här
Bygg: ja
Jag: men jag måste ansöka om att får göra det?
Bygg: ja
Jag (lite hoppfull): men då finns det alltså risk att ni avslår ansökan?
Bygg: nej
Jag: och själva ansökan kostar 250€?
Bygg: €€€ :love:
 
KL
Kommunen där jag bor krävde en geoteknisk utredning ner till sju meters djup för att jag skulle få bygglov för min utbyggnad på knappt 70 kvm. Vi pratar om en enplansvilla med platta på mark, inte ett trevåningshus med källare... :meh:
Hela området är dessutom gammal havsbotten, ALLA vet att det bara är sand i olika partikelstorlekar, vilket utredningen också visade...
Dessutom blev det ett avslag i taget på bygglovsansökan; det gick liksom inte att speca alla grejor de hade synpunkter på i ett avslag, utan de tog dem eftersom för att jag skulle vara tvungen att betala flera gånger... :rage:
Utanför detaljplanelagt område dessutom, trots muntligt löfte att det minsann inte skulle vara några problem att få bygglov för en liten utbyggnad där.
Allt pappersarbete som krävdes hade kostat mig 60 000 innan jag fick sätta spaden i jorden. 💸💸💸
Jojustja - min kommun hade dessutom gjort om alla "bör-krav" i BBR till "SKALL-krav"... :meh:
En av grejorna jag fick avslag för var att jag inte hade någon utslagsvask i köksön.
I BBR stod det "utslagsvask BÖR placeras i samma bänklängd som spisen" men det meddelade min kommun att de gjort om till SKALL... (Ser att BBR ändrats 2020 och jag har inte kollat köksbestämmelserna i den nya.)
Detta ledde till att jag var tvungen att förlänga utbyggnaden med 60 cm för att få plats med vasken och få till rätt avstånd mot kyl och frys på sidan mot köksön osv, med de ökade kostnader det innebar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp