Någon som har lyckats få i sin häst tillskott med grönläppad mussla?

Keb71

Trådstartare
På veterinärs inrådan köpte jag fodertillskott innehållande grönläppad mussla. Detta skulle vara det enda på marknaden som hade evidens i en studie.
Spelar ju ingen större roll när det inte går att få i djuret det... :cautious:
Har provat lösa upp det i vatten och spruta in i munnen, men han spottar ut det så fort jag har sprutat klart och släpper huvudet.
Kan inte klandra honom, det luktar verkligen illa...
Har provat att blanda med starkt melassvatten, hjälper inte.
 
Jag vet en person som ger det till sin häst. Hur hon ger vet jag inte men vet att hon vande inte det väldigt långsamt
 
En gång för länge sedan hade jag ordinerats medicin till en kräsen häst.

Vi löste det genom att ge i mosad banan eller mosade plommon. Bägge delarna älskade hästen. Vet också en häst som älskade mandariner. Hade säkert gått att smyga i medicin i det.

Finns det nåt som L verkligen gillar?
 
På veterinärs inrådan köpte jag fodertillskott innehållande grönläppad mussla. Detta skulle vara det enda på marknaden som hade evidens i en studie.
Spelar ju ingen större roll när det inte går att få i djuret det... :cautious:
Har provat lösa upp det i vatten och spruta in i munnen, men han spottar ut det så fort jag har sprutat klart och släpper huvudet.
Kan inte klandra honom, det luktar verkligen illa...
Har provat att blanda med starkt melassvatten, hjälper inte.
Gav det till min gamla häst blandat med äpplemos i en spruta
Då gick det ner
 
En gång för länge sedan hade jag ordinerats medicin till en kräsen häst.

Vi löste det genom att ge i mosad banan eller mosade plommon. Bägge delarna älskade hästen. Vet också en häst som älskade mandariner. Hade säkert gått att smyga i medicin i det.

Finns det nåt som L verkligen gillar?
Han älskar banan och citrusfrukter, men även melass. ;)
Efter en behandling skulle han få "butta" i ett par dagar; det var inga problem att varva "rena" melassvattensprutor med de där medicinen var upplöst, men det funkar inte nu.
Ska testa mosad banan i en ingivare utan att lösa upp "pärlorna", de luktar mindre då!
Tack!
 
På veterinärs inrådan köpte jag fodertillskott innehållande grönläppad mussla. Detta skulle vara det enda på marknaden som hade evidens i en studie.
Spelar ju ingen större roll när det inte går att få i djuret det... :cautious:
Har provat lösa upp det i vatten och spruta in i munnen, men han spottar ut det så fort jag har sprutat klart och släpper huvudet.
Kan inte klandra honom, det luktar verkligen illa...
Har provat att blanda med starkt melassvatten, hjälper inte.
Jag har sett många kämpa med att få i dem det där. De har testat allehanda tips om äppelcidervinäger, betfor, melass, juice, mash, spruta med äppelmos etc. Hade dock en elev för ett bra tag sedan som gav sin häst. Han var mkt matglad och inhalerade kraftfodret blandat med tillskottet. Och en annan som det funkade att ge om man lååångsamt började smussla ner det i fodret. De gav då dagsgiva mussla utspritt i 3 kraftfodermål.
 
Min häst är verkligen ingen "speed-eater", men brukar alltid äta upp. Jag hade delat upp dagsgivan mussla på två kraftfodermål, men det var verkligen för hög koncentration enligt honom!
Ska köpa en ingivare imorgon och testa med mosad banan (hans favoritfrukt) och varva spruta med ren banan och spruta med ett kryddmått, typ...
Tack för alla tips!
 
Nope, det verkar helt kört...
Jag hade en brun banan som dessutom varit frusen så den var riktigt smetig (favoritfrukten!) och blandade ett kvarts mått av tillskottet med denna i ingivaren. Vi snackar max ett teskedsmått. HELT kört fast jag fick in det långt bak i munnen. :crazy:
Han försökte spotta och spotta och stod sedan och slog med huvudet så att det var whiplash-varning.
Allt för att slippa svälja, till slut hade han så mycket saliv i munnen att han kunde öppna den och låta resten rinna ut...
 
Nope, det verkar helt kört...
Jag hade en brun banan som dessutom varit frusen så den var riktigt smetig (favoritfrukten!) och blandade ett kvarts mått av tillskottet med denna i ingivaren. Vi snackar max ett teskedsmått. HELT kört fast jag fick in det långt bak i munnen. :crazy:
Han försökte spotta och spotta och stod sedan och slog med huvudet så att det var whiplash-varning.
Allt för att slippa svälja, till slut hade han så mycket saliv i munnen att han kunde öppna den och låta resten rinna ut...
Finns det inget annat tillskott som ska ha motsvarande effekt? Låter ju inte roligt att få i hästen ngt den tycker är så äckligt.
 
Finns det inget annat tillskott som ska ha motsvarande effekt? Låter ju inte roligt att få i hästen ngt den tycker är så äckligt.
Det hoppas jag; detta hade ju dock vetenskapligt bevisad effekt i en stor studie (kan det bero på att det tillverkas av ett STORT läkemedelsbolag? ;) )
Jag kommer att återgå till det jag gett förut, men nu råkade ju detta vara på kampanj och blev därmed lite billigare.
"Att köpa billigt är att köpa dyrt" stämmer dock bra i detta sammanhang, eftersom det är drygt en femhundring i sjön...
Vill verkligen inte försöka tvinga i honom något så illasmakande.
 
Senast ändrad:
Det hoppas jag; detta hade ju dock vetenskapligt bevisad effekt i en stor studie (kan det bero på att det tillverkas av ett STORT läkemedelsbolag? ;) )
Jag kommer att återgå till det jag gett förut, men nu råkade ju detta vara på kampanj och blev därmed lite billigare.
"Att köpa billigt är att köpa dyrt" stämmer dock bra i detta sammanhang, eftersom det är drygt en femhundring i sjön...
Jag tycker tillverkarna av tillskott hela tiden påstår att allt är "vetenskapligt bevisat", brukar ju vara högst oklart vad det är för studier och hur det har gått till..
 
Mig veterligen ges det mot ledproblem. Har haft musslan till hund (tabletter) och det gick med leverpastej eller mjukost. Ingen erfarenhet till häst. Dock förstår jag att effekten uteblir helt om det inte går att få i patienten preparatet...

Som en sidonot kan jag istället rekommendera Glukomax glukosamin, använt c a 15 år till hundar och hästar som behövt till lederna (artros). Fått bra resultat på m e m samtliga. Prisvärt.
 
Jag gav NAF Superflex Pro till min häst, den innehåller grönläppad mussla och lite annat. Vet inte hur mycket grönläppad mussla det är i den i jämförelse med tillskottet du har nu, men det kanske är bättre än inget? Min häst åt NAFen i mash/betfor/lucern utan problem.
 
Jag ger Clavers glukosamin annars; plus deras MSM och kondroitin och har inga problem att få i honom dessa grejor, blandar dem i hans uppblötta grönpellets, så jag fortsätter med det.
Jag har jämfört halten i olika preparat; Nutrolin har också preparat för häst där grönläppad mussla ingår och det är lätt att bli gråhårig över de olika beståndsdelarna.
Min lokala butik har kampanj på NAF ibland, så jag ska kolla efter det också.
 
Nope, det verkar helt kört...
Jag hade en brun banan som dessutom varit frusen så den var riktigt smetig (favoritfrukten!) och blandade ett kvarts mått av tillskottet med denna i ingivaren. Vi snackar max ett teskedsmått. HELT kört fast jag fick in det långt bak i munnen. :crazy:
Han försökte spotta och spotta och stod sedan och slog med huvudet så att det var whiplash-varning.
Allt för att slippa svälja, till slut hade han så mycket saliv i munnen att han kunde öppna den och låta resten rinna ut...
Pratade med min vän häromdagen. Hon hade liknande problem som du men hittade något preparat som hade anissmak och det gick ner.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 295
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp