Någon som har sett

Niela

Trådstartare
Eller har korsningar mellan islandshäst och Paso Peruano ??

Det är ju 2 töltande raser så de borde ju gå att korsa dessa ?

så vore superroligt att se bilder och få lite infon om hur dessa korsningar vart.

Tackar vänligen men bestämt nej till att folk skall diskutera hur vidare det är rätt eller fel att göra denna korsning.;)
Öppna isåfall en ny tråd och prata om de där!
 
Sv: Någon som har sett

Tror Inga ängsteg i Lindesberg föder upp den korsningen. Hon har hemsida med bilder. Kolla där.
 
Sv: Någon som har sett

Tror det är en inte helt ovanlig korsning i Tyskland, där kallas de Aegidienberger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aegidienberger

Nu börjar det dyka upp lite paso-hingstar här också, så någon kanske har direkt erfarenhet. Annars kanske det blir vanligare om ett par år, eller inte. Tanken var väl att få lite smäckrare, högre "islänningar", men dagens avelsmål ger oss det utan korsning. Pasos är ju inga jättehästar, 150-155 cm, och islänningarna närmar sig där.

Så utan att generellt vara emot korsningen så tror jag man får ut mer av att köpa en paso direkt om islänningen känns för liten ;)
 
Sv: Någon som har sett

Tror det är en inte helt ovanlig korsning i Tyskland, där kallas de Aegidienberger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aegidienberger

Nu börjar det dyka upp lite paso-hingstar här också, så någon kanske har direkt erfarenhet. Annars kanske det blir vanligare om ett par år, eller inte. Tanken var väl att få lite smäckrare, högre "islänningar", men dagens avelsmål ger oss det utan korsning. Pasos är ju inga jättehästar, 150-155 cm, och islänningarna närmar sig där.

Så utan att generellt vara emot korsningen så tror jag man får ut mer av att köpa en paso direkt om islänningen känns för liten ;)

Aha att korsa en islandshäst och pasos så får man alltså en renrasig häst av rasen Aegidienberger om jag förstått de rätt?
 
Sv: Någon som har sett

Ja, det blir väl det, eller om det är tyska regler? Har inte koll på om korsningen är godkänd som ras i Sverige.
 
Sv: Någon som har sett

Nej, det är inte förrän i generation 5 som det är en Agiedenberger, ett ganska komplicerat avelsarbete.
 
I mitt förra stall, så stod det några Aegidienberger (från Walter F) och två Paso Peruaner. Som någon sa tidigare så är den smäckrare än islandshästen och mer långbent :) vissa var mer lik islandshästen i psyket medan en del av med som en Paso.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 337
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 650
Senast: Emine
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 742
Senast: Imna
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 374
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp