Någon som har tips på hörselkåpor?

mandalaki

Trådstartare
Vi sitter i alldeles för tätt landskap på jobbet så vi behöver köpa in hörselkåpor/hörselskydd. De får inte kosta för mycket, vi behöver många, så är det någon som vet några vettiga för runt 500 kr?
 
Jag har inget konkret förslag men kåpor med radio/bluetooth/sd-kort är sjukt nice.
500kr/st känns som att ni kan hitta riktigt bra ergonomiska och lättvikts kåpor för
 
I den bästa av världar vill man gärna ha ett par hyfsat nätta hörlurar med aktiv ljuddämpning (brusreducering) i kontorsmiljö, det går fint att använda dem utan ljuduppspelning, bara för dämpning. Haken är att de som är riktigt bra kostar från 2500 kr och uppåt, enklare men fortfarande mycket prisvärda knappt hälften. Jag har själv föregångaren till dessa, det finns många andra men de flesta börjar runt 1500 kr. https://www.dustin.se/product/5010790231/ath-anc70-quietpoint

Det finns även stoppa-i-öronen (in-ear) lurar med aktiv dämpning, de enklaste ligger runt 500 kr. https://www.dustin.se/product/5010846310/quietpoint-ath-anc33is

För 500 kr får man bra konventionella bullerkåpor, och för mindre än så får man bra flergångs öronproppar. Proppar kommer att ge bättre dämpning, vara bekvämare att bära med avseende på värme/svett, vikt och hårstök, men med den uppenbara nackdelen att de är bökigare att stoppa i och ur än vad kåpor är. Samma sak gäller förstås in-ear lurar.

Ett alternativ kan vara den typen av proppar som sitter på en huvud-/nackbåge, de är klart enklare att ta på och av. https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/company-ndc/all-3m-products/~/Produkter/Säkerhet/Personligt-skyddsutrustning/Personlig-skyddsutrustning/Hörselskydd/Bygelproppar/?N=5002385+8709322+8711017+8711405+8720539+8720546+8720745&rt=r3
Själv tycker jag att det kan vara litet stökigt ibland med bågen som ofta skapar ljud och stör när den gnider mot krage eller nacke, men det är individuellt.

(Och i ett sådant här inlägg saknar jag verkligen den gamla funktionen för att göra löptext till hyperlänkar, @Gunnar... )
 
Jag tycker det är så himla svårt att hitta hörselkåpor som inte gör att jag efter ett tag får ont på öronen för att de sitter för hårt? (Inget svar på originalinlägget, men en sak ts kanske vill ta hänsyn till?)
 
Jag tycker det är så himla svårt att hitta hörselkåpor som inte gör att jag efter ett tag får ont på öronen för att de sitter för hårt? (Inget svar på originalinlägget, men en sak ts kanske vill ta hänsyn till?)
Ja, en kollega hade testat någon kåpa som klämde som tusan, så det är något att ha koll på.

@Snubbelfot Tusen tack! Ska lusläsa dina tips.
 
Jag hade nog letat efter hörselskydd i form av öronproppar istället för hörselkåpor. Jag själv har väldigt svårt att hitta kåpor som sitter bra, får ont på öronen och huvudvärk, och svettigt blir det också. Även lättare hörlurar på båge är obekvämt. Hade aldrig klarat av att använda hörselkåpor eller hörlurar under en större del av arbetsdagen :o
Det finns ju företag som formgjuten öronproppar, men vet inte hur dyrt det är.
 
Och jag hatar proppar som ska sitta i öronen. Hade mycket hellre suttit med dessa en hel dag.

Ska ni köpa in till många på en arbetsplats så tycker jag ni ska erbjuda möjligheten att välja mellan ett par olika modeller. Gärna provexemplar som man kan testa hur de känns att ha på också.
ak-6931_1.jpg
 
Halvt OT;
det kan vara svårt att komma tillrätta med den typen av ljudstörningar som ofta är problem i kontorslandskap - andras samtal och minimöten, telefonsamtal, telefonsignaler mm. Det beror på att graden av störning inte nödvändigtvis korrelerar med störljudens styrka, vilket kan vara lätt att anta. Således, även om någon form av bullerreduktion (kåpor, proppar, skärmar) dämpar bordsgrannens telefonsignal från exempelvis 65 dB till 45 dB så kan den upplevas som i det närmaste lika störande ändå. Graden av störningsupplevelse handlar till stor del om störljudens karaktär, frekvensområde, regelbundenhet/intermittens, skärpa/mjukhet etc och till ganska begränsad del om dess absoluta ljudstyrka. Ett kontinuerligt motorljud från en fläkt eller ett kylskåp kan upplevas som mindre störande än exempelvis ett telefonsamtal, även om det senare når lyssnaren med lägre styrka.

Det gör att de mest effektiva åtgärderna ofta handlar om ljuddisciplin och hänsyn; om att stänga av ljudliga telefonsignaler, om att minimera mikromöten och samtal bredvid andras arbetsplatser, att i förekommande fall sätta filttassar på stolsben etc. En genomtänkt plan för att minimera störande ljud redan där de skapas, tillsammans med en strukturerad akustikreglering av rummet kan göra väldigt stor nytta till förhållandevis låg kostnad. (Och med strukturerad akustikreglering menar jag inte en pliktskyldig textilbonad eller ett par takabsorbenter som täcker några få procent av rummets vägg-/takyta.)
 
@Snubbelfot Det är främst samtalsljud vi vill komma åt. Vi har ljuddämpande matta och telefonerna på vibrera. Men vi sitter så nära varann, har för få samtalsrum och pratar mycket i telefon.

Dessutom har jag en känsla av att hörselkåpor kan vara en signal till folk att dämpa sig (åtminstone de första tre dagarna ;))
 
För mig är det omöjligt att bara ha ett hörselskydd hela arbetsdagen så jag hade tagit i beaktning att folk kan behöva variera om det kan finnas utrymme för det. Har både formgjutna, en variant av vanliga proppar och Peltor. Får ont i huvudet av alla samt för hög ljudnivå men på avdelningen jag jobbar nu räcker det med att variera hörselskydd när ljudet är som värst för att inte få problem som tur är.
 
Tror som en del andra att proppar är bäst till det priset.
Jag har lite tinnitus så jag köpte ett par Bose Quiet Comfort som jag mestadels använder på jobbet.
Helt fantastiska! Min tinnitus har t.o.m. blivit mycket bättre.
Har för det mesta inget ljud i dom, men när min kontorsgranne drar på stereon på högsta volym, så sätter jag på P1 som "ridå". Inga skydd jag testat stänger ute den konserten!
"Tyvärr" är topparna på strax under 135 db, så arbetsgivaren betalade inte mina lurar.
 
Halvt OT;
det kan vara svårt att komma tillrätta med den typen av ljudstörningar som ofta är problem i kontorslandskap - andras samtal och minimöten, telefonsamtal, telefonsignaler mm. Det beror på att graden av störning inte nödvändigtvis korrelerar med störljudens styrka, vilket kan vara lätt att anta. Således, även om någon form av bullerreduktion (kåpor, proppar, skärmar) dämpar bordsgrannens telefonsignal från exempelvis 65 dB till 45 dB så kan den upplevas som i det närmaste lika störande ändå. Graden av störningsupplevelse handlar till stor del om störljudens karaktär, frekvensområde, regelbundenhet/intermittens, skärpa/mjukhet etc och till ganska begränsad del om dess absoluta ljudstyrka. Ett kontinuerligt motorljud från en fläkt eller ett kylskåp kan upplevas som mindre störande än exempelvis ett telefonsamtal, även om det senare når lyssnaren med lägre styrka.

Det gör att de mest effektiva åtgärderna ofta handlar om ljuddisciplin och hänsyn; om att stänga av ljudliga telefonsignaler, om att minimera mikromöten och samtal bredvid andras arbetsplatser, att i förekommande fall sätta filttassar på stolsben etc. En genomtänkt plan för att minimera störande ljud redan där de skapas, tillsammans med en strukturerad akustikreglering av rummet kan göra väldigt stor nytta till förhållandevis låg kostnad. (Och med strukturerad akustikreglering menar jag inte en pliktskyldig textilbonad eller ett par takabsorbenter som täcker några få procent av rummets vägg-/takyta.)
Viktig poäng. :up:
Och förebygga genom att göra arbetsmiljön mindre störningskänslig. Inte sitta så många i samma rum och så tätt. :idea: (Men som sagt inte det som är svaret för TS just idag...)
 
Viktig poäng. :up:
Och förebygga genom att göra arbetsmiljön mindre störningskänslig. Inte sitta så många i samma rum och så tätt. :idea: (Men som sagt inte det som är svaret för TS just idag...)
Fast det är väl självklart att ljudstörningarna minskar om man inte sitter tätt?

Vi har av ekonomiska skäl gått från egna rum via spatiösa landskap till astrånga landskap. Det är helt overkligt mycket folk på liten yta.
 
Njae, inte 135 väl...?
Ok, vet du vad det är för gränsvärden?
Länka gärna var det står annorledes, så får jag mina lurar betalda. :D
Det jag fick veta var att så länge genomsnittet på åtta timmar inte översteg 80db och topparna inte översteg 135 så var det "ok".
Jag trodde på det bara för att det stod Arbetsmiljöverket på papperet, godtrogen som jag är. Men var det var alltså fejkat?
 
Jag föredrar öronproppar. Jag blir så himla varm av att använda hörselskydd, och det blir så lätt att det klämmer på huvudet och ger migrän/huvudvärk om man ska ha dom på sig hela dagen.
 
Ok, vet du vad det är för gränsvärden?
Länka gärna var det står annorledes, så får jag mina lurar betalda. :D
Det jag fick veta var att så länge genomsnittet på åtta timmar inte översteg 80db och topparna inte översteg 135 så var det "ok".
Jag trodde på det bara för att det stod Arbetsmiljöverket på papperet, godtrogen som jag är. Men var det var alltså fejkat?
Då förstår jag! :up:
Jo, siffrorna stämmer absolut. Det så kallade undre insatsvärdet för daglig bullerexponering på arbetsplatsen är 80 dB(A), som "genomsnitt" över en 8-timmars arbetsdag. Det kommer knappast någon i en kontorsmiljö att utsättas för, det handlar oftast om exempelvis maskinförare eller personal i verkstads- eller industrimiljö. Över det gränsvärdet skall arbetsgivaren tillhandahålla ändamålsenliga hörselskydd.
Siffran 135 handlar om det undre insatsvärdet (135 dB(C) ) för mycket(!) snabba toppar, impulsljud precis som du skriver. Sådana toppar är för kortvariga för att vägas in i nämnvärd omfattning i ett genomsnitt över lång tid, men kan förstås vara hörselskadliga ändå. Men i en kontorsmiljö förekommer knappast så starka toppar, om inget exceptionellt sker. Om någon exempelvis tappar en plåtskål på ett stengolv eller liknande - och sådant får nog betecknas som oförutsägbara olycksfall, och inte normalfall.
Det jag reagerade på var att du skrev att toppvärdena var "strax under" 135 dB, och det har jag svårt att föreställa mig. Jag tror(!) att de som regel är en bra bit lägre än så.

Det viktiga att hålla i minnet här är att bullerskador och bullerstörningar är två helt olika saker - och konkreta gränsvärden finns egentligen bara ifråga om skaderisk. Störningsaspekten är som sagt mycket mer komplex.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 472
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 447
Senast: Badger
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp