Någon som har tips på hörselkåpor?

Jag jobbar på en myndighet som ställer om från kontor till aktivitetsbaserad arbetsmiljö. Dvs landskap som bas.

Personalen protesterar, två olika fackförbund protesterar med all kraft de kan. Och kontor efter kontor efter kontor ställs om. Hela myndigheten ska ställas om.

Och facket kan inte stoppa det. Eller påverka det. (Tyvärr!!)

Tillägg: Det sitta för tätt, saknas samtalsrum och tysta rum i tillräcklig omfattning etc etc. Dvs det är ett arbetsmiljöproblem (enligt personal och facket, ej enligt AG)
Tråkigt att det är så eländigt hos dig.
Man skulle kunna tycka, att myndighetens ledning, borde vara tillräckligt läskunnig, för att orka läsa de många rapporter som finns om baksidorna med aktivitetsbaserade kontor, och det faktum att stora "landskap" i allmänhet kan fungera bra för vissa typer av arbetsuppgifter, men är urusla för andra arbetsuppgifter.

Att inte ens säkra mängden mötesrum, samt antalet "tillfälliga egna rum" för arbetsuppgifter som t.ex. kräver sekretess eller extra koncentration verkar fullkomligt idiotiskt.

Det har ändå gått att åtminstone få fram förbättringar av det usla konceptet "aktivitetsbaserat kontor" på andra arbetsplatser inom mitt verksamhetsområde.

Men att facket inte kommit någonstans hittills, betyder inte att man i defaitistisk anda bara ska ge upp.

Att fortsätta att påtala problemen, ta fram och visa upp statistik på ökad ohälsa, större personalomsättning med mera måste fortgå.

Det är ett elände, att man försöker spara pengar på "dålig arbetsmiljö".

I kontorsarbete, så har man under de senaste dryga 20 åren, sopat många frågor runt arbetsmiljö, och psykosociala frågor lite grann under mattan, vilket såklart lett till en massa sjukskrivningar, och minskad produktivitet.

Ett problem, är att det är väldigt svårt att mäta produktivitetsförluster i administrativt (kontors-) arbete.

Det som som är enklare att konkretisera, är sjukskrivningar, orsaker och deras längd, samt personalomsättning.

Hoppas att ni får någon ändring på eländet!
 
Tråkigt att det är så eländigt hos dig.
Man skulle kunna tycka, att myndighetens ledning, borde vara tillräckligt läskunnig, för att orka läsa de många rapporter som finns om baksidorna med aktivitetsbaserade kontor, och det faktum att stora "landskap" i allmänhet kan fungera bra för vissa typer av arbetsuppgifter, men är urusla för andra arbetsuppgifter.

Att inte ens säkra mängden mötesrum, samt antalet "tillfälliga egna rum" för arbetsuppgifter som t.ex. kräver sekretess eller extra koncentration verkar fullkomligt idiotiskt.

Det har ändå gått att åtminstone få fram förbättringar av det usla konceptet "aktivitetsbaserat kontor" på andra arbetsplatser inom mitt verksamhetsområde.

Men att facket inte kommit någonstans hittills, betyder inte att man i defaitistisk anda bara ska ge upp.

Att fortsätta att påtala problemen, ta fram och visa upp statistik på ökad ohälsa, större personalomsättning med mera måste fortgå.

Det är ett elände, att man försöker spara pengar på "dålig arbetsmiljö".

I kontorsarbete, så har man under de senaste dryga 20 åren, sopat många frågor runt arbetsmiljö, och psykosociala frågor lite grann under mattan, vilket såklart lett till en massa sjukskrivningar, och minskad produktivitet.

Ett problem, är att det är väldigt svårt att mäta produktivitetsförluster i administrativt (kontors-) arbete.

Det som som är enklare att konkretisera, är sjukskrivningar, orsaker och deras längd, samt personalomsättning.

Hoppas att ni får någon ändring på eländet!


Håller med om att facket och skyddsombuden inte bara ska släppa utan fortsätta påtala problemen - däremot har vi liksom @Alexandra_W hamnat i en stillastående position i förhandlingen.

Ljudvolymen och trängsel i arbetsrummen har varit uppe med skyddsombuden i över två år och vi kommer inte särskilt långt fackligt. Volymen är inte på fysiskt skadlig nivå, men störande och skapar stress eftersom det är mycket spring och samtal i arbetsrummen. Flytt har varit planerad i ett drygt år men hela tiden skjutits fram, samtidigt som vi har fått in nyanställda så att flera personer idag delar skrivbord med en annan person och får använda varsin halva.

Lösningen som är godkänd av ledningen är att vi har möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån, samt tillgång till hörlurar på plats. Facket säger att det inte är någon ide att anmäla till Arbetsmiljöverket, frågan kommer inte att komma vidare och ledningen har de facto erbjudit tillfälliga lösningar. Vi kan inte heller bara arbetsvägra.

Så... vi befinner oss i en mellanposition där lurarna i alla fall blir en metod för de flesta att kunna utföra sitt jobb.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 477
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 456
Senast: Badger
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp