Någon som jobbar med...

gunhild

Trådstartare
Jag läser just nu till förskolelärare men känner att detta kanske ändå inte är rätt, funderar över vad jag vill läsa till istället. Det ska helst vara en kortare utbildning gärna 2 år då jag förbrukat en del studiemedel redan, max 3. De jag funderar över är:

Medicinsk sekreterare
Receptarie
Redovisningsekonom (yh utbildningen)
Apotekstekniker

Någon som jobbar med ngt av dessa? Berätta gärna lite om ert jobb, arbetstider, lön (eller ungefär vad man tjänar om du inte vill berätta), hur var utbildningen, arbetsuppgifter, lätt/svårt att få jobb osv. Vet ju lite men vill ha lite input från de som jobbar. Även tips på liknande yrken/utbildningar :)
 
Sv: Någon som jobbar med...

Ingen erfarenhet av ovanstående men vill tipsa om audionom. Lön kring 26-27 000 och arbetsmarknaden skriker efter folk. Treårig utbildning som är tvärvetenskaplig med en blandning av teknik, medicin, psykologi och lingvistik.

Är inte audionom själv men läser till logoped och har mycket kontakt och gemensamma kurser med audiologistudenterna :)
 
Sv: Någon som jobbar med...

Tack för tipset men tror inte att detta passar mig, mkt smått och pilligt och det fixar inte jag :)

Ingen som jobbar eller känner ngn som jobbar med ovanstående yrken?
 
Sv: Någon som jobbar med...

Min mamma jobbar som medicinsk sekreterare. Hon gillar sitt jobb men lönen är otroligt dålig och hon har fasta arbetstider, ingen flex.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Har sett lite olika lönestatistik på nätet allt från 20 000-25 000. Får man fråga vad din mamma ligger på? Enligt utbildningens hemsida finns det möjligheter att avancera lite uppåt vet du hur det ser ut på den fronten? Är väldigt sugen på just denna utbildning men man vill ju kunna leva på sin lön, under 20 000 är ju inte lönt att utbilda sig för...
 
Sv: Någon som jobbar med...

Jag pluggar just nu till apotekstekniker och har i princip bara sista praktiken på 12 veckor kvar nu.
Tycker att det verkar vara ett väldigt roligt och givande arbete!
Utbildningen är jag åtminstone nöjd med. Sedan är det kanske inte världens bästa löner, men minst 21´000 borde man kunna få som färdigutbildad.
Arbetsmarknaden har jag hört både det ena och andra om, folk kommer att gå i pension samtidigt vill arbetsgivare (som vanligt) inte anställa fler, särskilt inte nu när det fortfarande är osäkert vilka apotek som kommer att bli kvar eller inte. Men när detta har lagt sig tror jag att det kommer att finnas ett stort anställningsbehov, särskilt om man tar sig utanför storstäderna, där skriker de efter personal redan nu -vilket därmed även får upp lönerna :)
 
Sv: Någon som jobbar med...

Tror hon har strax under 25 000.

En annan aspekt vad gäller lönen är att landstinget är i princip den enda arbetsgivaren så det är svårt att höja lönen genom att byta jobb om inte jobbet är i ett annat landsting.

Jag är inte säker men tror enda möjligheterna att avancera är ifall man får lite mer personalansvar och blir teamledare eller liknande. Jobbet är ju vad det är liksom.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Låter ju rätt intressant. Hur ser arbetstiderna ut? Är det lätt att få heltid?

Diskurs, den lönen känns ändå ok. Visst finns det många yrken med betydligt högre lön men då lär man väl få plugga betydligt längre och det är jag inte så sugen på. Jobbar din mamma heltid?

Har ju jobbat inom yrken innan med rätt låg lön, vårdbiträde, ridlärare mm och jag tycker att det ofta handlar mkt om att man ofta bara erbjuder deltidsjobb och det gör jättestor skillnad på lönen.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Min väninnas dotter utbildade sig till medicinsk sekreterare. Hon fick en ingångslön på 20 000 och det var storstad och landsting. Kom upp i samband med en diskussion vi hade om arbetsmarknad, jobb och löner rent allmänt för yngre människor.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Många apotek lever kvar i att ha öppet 9-18 eller liknande och 10-14 på lördagar (på ett ungefär).
Men det är fler och fler apotek, såsom Cura som alltid ligger i Ica Maxi då dessa skall försöka hålla samma öppettider som affären.
Så, man kan nog försöka välja det man trivs med, vill du absolut inte jobba senare kvällar så sök dig inom Apoteket AB eller liknande, vill du ha senare sök dig till Cura etc.

Det där om heltid har jag faktiskt ingen aning om för tillfället, jag är ju tyvärr inte ute på marknaden ännu. Men gissningsvis är det som i många andra yrken att det kan vara ganska svårt i början och att man får försöka visa framfötterna :) Sommarjobb är man nästintill garanterad åtminstone! (extremt stor brist på personal så de tar alla utbildade de kan få tag i)
 
Sv: Någon som jobbar med...

Ok. Hur är dagarna på utbildningen? Är det mkt schemalagd tid eller mkt hemstudier? Jag behöver jobba för att få ihop det, den utbildningen jag läser nu är sällan problem då det är korta dagar och mkt egen lästid.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Ingen som jobbar som redovisningsekonom alternativt läser till det just nu?
 
Sv: Någon som jobbar med...

Det är väldigt blandat faktiskt.
Vissa veckor har vi kanske 2-3 heldagar och resten halvdagar medan andra veckor kan vi ha 1 heldag och en halvdag eller två-3 halvdagar bara.
Inför tentorna brukar de också försöka ha lite mindre schemalagt. Sedan är det ju upp till var och en hur viktiga man tycker att vissa lektioner är, vissa av kurserna har jag missat större delen av kursen, av olika skäl, och ändå klarat av dessa utmärkt.

Däremot kör det på heltid under praktiken -trots protester från klassens del, de vägrar förstå våra argument till detta.

I vilken stad tänkte du gå i så fall?
Olika städer verkar nämligen ha lite olika upplägg och därmed också schematider etc.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Diskurs, den lönen känns ändå ok. Visst finns det många yrken med betydligt högre lön men då lär man väl få plugga betydligt längre och det är jag inte så sugen på. Jobbar din mamma heltid?

Har ju jobbat inom yrken innan med rätt låg lön, vårdbiträde, ridlärare mm och jag tycker att det ofta handlar mkt om att man ofta bara erbjuder deltidsjobb och det gör jättestor skillnad på lönen.

Jag tycker det är lite med tanke på att hon har ett helt arbetsliv bakom sig. Till skillnad från vårdyrken finns det inga möjligheter till extra betalt genom att jobba ob eller övertid.
 
Sv: Någon som jobbar med...

Nä det är ju ingen jätte lön precis det håller jag med om. Men så är det ju ofta för kvinnodominerade yrken. Vill man ha högre lön så lär man få läsa en längre utbildning och det är jag inte så pigg på. Men visst borde erfarenheten värderas högre...
 
Sv: Någon som jobbar med...

Försöker att blåsa liv i min tråd lite då jag är lika förvirrad ännu. Funderar på YH utbildning till redovisningsekonom just nu, ngn som kan berätta om detta yrke??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 632
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp