Någon som jobbar på posten?

Barbabelle

Trådstartare
Jag bor i ett lägenhetshus med portkod eller tagg för att ta sig in. Funderar på hur ni brevbärare gör, har ni massor av portkoder eller taggar med er när ni jobbar? Eller hur funkar det?

Vissa dagar får jag ingen post, som i dag och nästan alltid på fredagar. Hur kommer det sig?
 
Jag bor i ett lägenhetshus med portkod eller tagg för att ta sig in. Funderar på hur ni brevbärare gör, har ni massor av portkoder eller taggar med er när ni jobbar? Eller hur funkar det?

Vissa dagar får jag ingen post, som i dag och nästan alltid på fredagar. Hur kommer det sig?

Nu är det hundra år sen jag var brevbärare 😳😉
Men jag minns att vi hade en lista, på den tiden pappers, där adress och kod stod. Och vi taggar till de dörrar som det behöver på den rundan.
Där jag jobbade delade vi inte ut post alla dagar på alla rundor 😊
Men detta var som sagt 15 år sen så det kan ju ha ändrats 😉
 
Jag bor i ett lägenhetshus med portkod eller tagg för att ta sig in. Funderar på hur ni brevbärare gör, har ni massor av portkoder eller taggar med er när ni jobbar? Eller hur funkar det?

Vissa dagar får jag ingen post, som i dag och nästan alltid på fredagar. Hur kommer det sig?
När jag delade ut reklam när jag var liten hade vi portkoder på papper för att ta oss in i trapphusen där det var portkod.

Skulle kunna tänka mig att de har taggar/nycklar/portkord till de rundor där det krävs.
Har kört något liknande nu i jobbet, fast då har vi haft en stor nyckelknippa med nycklar och sen haft koder till larmen, skulle inte alls förvåna mig om posten gör något liknande, där koderna istället är portkoder och nyckelknippan är antingen nycklar/taggar eller liknande.
 
Nu är det ca 9år sen jag slutade som brevbärare men ibland hade vi en universal portkod som även tidningsbud använde. Ibland hade vissa lägenhetshus egna portkoder/taggar och då stod dessa på papper men man memorerade dom efter ett tag. Och jag kommer ihåg väggrinden upp till Mölle hade en fjärrkontroll så vi enkelt kom upp till bostäderna på Kullaberg.
På citymail delades posten bara ut var 3dje arbetsdag. Så man delade in kommunen i 3 områden och så roterade detta.
 
@Red_Chili jobbar väl som brevbärare? :)
Stämmer bra!

Jag bor i ett lägenhetshus med portkod eller tagg för att ta sig in. Funderar på hur ni brevbärare gör, har ni massor av portkoder eller taggar med er när ni jobbar? Eller hur funkar det?

Vissa dagar får jag ingen post, som i dag och nästan alltid på fredagar. Hur kommer det sig?
Det är väldigt olika och beror på vad ansvarig BRF eller hyresvärd bestämt sig för. Det är också olika mellan olika aktörer på marknaden.

Som jag förstått det så har brevbärarna på Postnord "sina egna" brickor som kodas att fungera på deras rundor. De kör ett begränsat antal rundor per brevbärare. Jag själv jobbar på Citymail (tidigare hette det Bring) och vi har istället en nyckelknippa per runda och på den sitter de brickor som behövs.

För oss så är det så att vi i de allra flesta fall har en bricka eller kod per BRF/hyresvärd. Så ett hus med 5 olika portar har för de boende 5 olika koder, men vi har då en kod som fungerar till alla portarna. Ibland har vi kod när de boende har bricka, ibland har vi bricka när de boende har kod. Vissa portar får nya koder med bara några månaders mellanrum, andra har haft samma kod i många år. Våra koder byts alltså inte med samma intervaller som de boendes koder och vissa av våra brickor är bara giltiga en viss tid och måste sedan uppdateras igen. Inne på kontoret har vi all info som behövs om de olika rundorna, så att vi vid behov kan kolla upp hur vi ska göra för att komma in överallt.

När det gäller postmängden så är det så att Postnord delar varje dag (om de inte fått igenom att det blir varannan nu?) men de delar olika saker olika dagar. Hos oss har jag hört att tex torsdagar är deras dag för oadresserad reklam, och olika typer av post har "sin dag" så att säga. Vi har istället 4 olika utdelningsdagar som går på rullande schema, så varje runda körs var fjärde dag. De rundor som kördes idag körs igen på fredag, morgondagens rundor körs nästa gång på tisdag osv.
 
Kan också säga att vissa rundor är lite roliga just pga det där med koder osv...

Den runda jag ska köra imorgon är en av mina favoriter. Jag kan den i sömnen och då blir den oerhört enkel. Med lite till normal mängd post tar den mig max 1 1/2 timme. Är det mycket eller svårhanterad post så tar den 2 timmar. När någon ny kör den, då är jag förvånad om de kommer in på mindre än 3 timmar. Helt enkelt för att det är så mycket koder osv att hålla koll på.

Sådana rundor är hos oss mycket ovanliga (vi har bara några enstaka sådana), men ja, då hamnar oftast samma brevbärare på dem oavsett hur många andra som är sjuka, på semester eller liknande för annars blir det bara rörigt :p
 
När jag satt i styrelsen i bostadsrättsföreningarna jag bott i tidigare har vi fått en kod från posten som de vill ha på dörren och då har vi programmerat in den.
 
Som tidningsbud hade jag en knippa för mitt distrikt, hade både taggar och nycklar. Minns inte om jag hade någon kod i programmet som visade utdelningsrutten, det var iaf inget jag använde då nycklarna och taggarna funkade överallt
 
Portkoder samlas ihop av något oberoende företag som sedan posten, brandkår, ambulans etc. kan få tillgång till såvitt jag vet. Hur det funkar med nycklar och brickor vet jag inte.
 
Portkoder samlas ihop av något oberoende företag som sedan posten, brandkår, ambulans etc. kan få tillgång till såvitt jag vet. Hur det funkar med nycklar och brickor vet jag inte.

Fungerar sådär.

Har mer än en gång under mina år som tidningsbud och brevbärare släppt in blåljuspersonal.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 061
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Senast: movi
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 651
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 497
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp