Någon som kan ge mig en lektion i tyger?

Araminta

Trådstartare
Jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer till att sy. En rejäl bromskloss just nu är alla miljoner olika tygsorter som jag inte har en aning om vad som passar till vad. Har två projekt på gång och hoppas att någon sömnadskunnig Bukefalist kan dela med sig av lite kunskap.

- Förkläde. Inget fancy alls men slittåligt och tvätttåligt (åtminstone 40 grader, gärna 60). Undviker helst plaster.
- Överdrag dyna. Någorlunda vädertåligt (inglasad balkong så solljus, kyla/värme men skyddat mot nederbörd). Slitstarkt utan att vara obehagligt mot huden.

Vad ska jag titta efter när jag söker olika egenskaper i tyg? Vilka faktorer påverkar? Mina ögon går i kors över tygsorter, tillverkningssätt, vikt och fall.
 
Förkläde: vävt bomullstyg, de flesta borde klara 60 grader, vill du ha ett kraftigare så kolla efter canvas. Annars går det att göra i två lager om du hittar ett finare mönstrat som är tunnare på utsidan och till exempel lakansväv på baksidan (lakansväv kan också kallas allväv).

Överdrag dyna: även här skulle canvas funka gissar jag. Annars kolla efter möbeltyg, de är gjorda för just möbler. Om tyget är testat mot slitstyrka så kolla om ordet Martindale står med, vardagsmöbler/tyger som används varje dag ska den skalan helst vara över 20 000.
 
Jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer till att sy. En rejäl bromskloss just nu är alla miljoner olika tygsorter som jag inte har en aning om vad som passar till vad. Har två projekt på gång och hoppas att någon sömnadskunnig Bukefalist kan dela med sig av lite kunskap.

- Förkläde. Inget fancy alls men slittåligt och tvätttåligt (åtminstone 40 grader, gärna 60). Undviker helst plaster.
- Överdrag dyna. Någorlunda vädertåligt (inglasad balkong så solljus, kyla/värme men skyddat mot nederbörd). Slitstarkt utan att vara obehagligt mot huden.

Vad ska jag titta efter när jag söker olika egenskaper i tyg? Vilka faktorer påverkar? Mina ögon går i kors över tygsorter, tillverkningssätt, vikt och fall.
Till förkläde hade jag kört linne. Tvättar mitt linne i 90 grader första gången jag tvättar det för att krympa det så mycket som möjligt och sen kör jag 40-60 grader när jag tvättar det. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp