Sv: någon som kan ge mig förslag?
Mitt fullblod (har gått löp) gör samma sak emellanåt. Är rätt övertygad om att det är en kvarleva från galoppen, för där tillåts hästarna ibland att gå med huvudet högt när de stressar upp sig, för de blir inte mindre stressade av att man börjar plocka med tyglarna. För många galoppörer betyder det "var beredd, vi ska snart springa!" och då blir de ju bara ännu mer på tårna... :smirk:
När hon var i full träning inför jakt 2004, så jobbade vi väldigt hårt med samspelet och att kunna jobba utan att stressa upp sig och bara gå fortare och fortare. (Det fungerar inte i ett startfält om 40 ekipage...) Till en början travade/cantrade jag henne i kanten på en äng, och när hon började "dra iväg" så gjorde jag en ganska stor volt och gick inte ut på "spåret" igen förrän hon lugnat ner sig. Med tiden gjorde jag volten mindre och mindre.
Letade också upp en lagom placerad sten på ängen, som vi använde som mittpunkt. Sedan skrittade/travade/cantrade vi på en volt runt stenen och jobbade mycket med kontakt och samling. I början var volten runt 30 meter i diameter, och bad jag henne gå närmre stenen ökade hon tempot eftersom hon inte hade balansen att göra en mindre volt i annat än skritt. Men när vi kommit som allra längst (3-4 månader senare) kunde hon gå i lugn och sansad galopp runt stenen på en cirka 8-10 meter stor volt. Träning ger färdighet!
Under den tiden så tömkörde jag litegrann på volt också, i skritt och trav, för galopp var hon inte tillräckligt balanserad för då. Utan att kräva för mycket av form och steg så bad jag henne bara att ta det lugnt, hålla sig på volten och lita till sin egen balans. Det tog tid, men det var det värt! Dessvärre ramlade hon i hagen en tid senare och skadade sig, så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Men den här gången VET jag i alla fall vad som fungerar, och det gör mödan värt!
Summan av kardemumman är att när hästen behärskar att lugna ner sig och kan gå balanserat på böjt spår, så brukar ridningen på rakt spår komma av sig självt. Och fungerar det inte, så gå tillbaka i utbildningen och gör en volt, lugna ner hästen och fortsätt framåt igen. Med balansen kommer ofta lugnet, och även tvärt om!
Lycka till med din häst, och kom ihåg att inte bli arg när det går dåligt, med löphästar får man ha överseende med att de inte alltid har balans på böjt spår.