Bukefalos 28 år!

Någon som kan gener och registreringsregler

ACP

Trådstartare
Med risk för digital lynchning kastar jag ändå ut en desperat fråga och vädjan om hjälp med detta...

Har en helt underbar liten islandskille på foder (10 år i år). Hans ägare är beredd att sälja honom och jag att köpa. Men nu är det så att han saknar pass.
Har försökt vända varje sten, men då modern gick bort 2012, inte har registrerat dna, inga fler avkommor och inte heller några helsyskon verkar det som att köra in i en vägg med SIF - inget dna inget pass...
Detta trots att dna finns på pappan, längre tillbaks på mammans sida också samt beteckningsrapport från att mamman var vid hingst.

Problemet är att om man inte kan regga honom som islandshäst återstår pass som svensk ridponny och i förlängningen att vi inte ens kan delta i tävlingar på klubbnivå (skojtävling).

Någon som vet om man kan dra detta vidare på något vis - tycker ju att det borde gå att med HANS dna påvisa att han är renrasig islandshäst...eller????

(Har hört om andra rasföreningar som inte alls har dessa hårda/obstinata regler/tolkningar)
 
Stamboken för islandshästar är stängd, d v s man registrerar bara avkommor till registrerade hästar.
Du kan inte avgöra en hästs ras via DNA, och i en sluten stambok spelar det ingen roll eftersom stammen måste vara känd.

Du kan inte dra detta vidare på något sätt om du inte har DNA från båda föräldrarna, och dessutom ska alla avgifter vara betalda till hingsthållare och annat som man brukar betala i samband med betäckning.

Varför kan du inte delta i tävlingar på klubbnivå med ett pass från SH?
 
Med risk för digital lynchning kastar jag ändå ut en desperat fråga och vädjan om hjälp med detta...

Har en helt underbar liten islandskille på foder (10 år i år). Hans ägare är beredd att sälja honom och jag att köpa. Men nu är det så att han saknar pass.
Har försökt vända varje sten, men då modern gick bort 2012, inte har registrerat dna, inga fler avkommor och inte heller några helsyskon verkar det som att köra in i en vägg med SIF - inget dna inget pass...
Detta trots att dna finns på pappan, längre tillbaks på mammans sida också samt beteckningsrapport från att mamman var vid hingst.

Problemet är att om man inte kan regga honom som islandshäst återstår pass som svensk ridponny och i förlängningen att vi inte ens kan delta i tävlingar på klubbnivå (skojtävling).

Någon som vet om man kan dra detta vidare på något vis - tycker ju att det borde gå att med HANS dna påvisa att han är renrasig islandshäst...eller????

(Har hört om andra rasföreningar som inte alls har dessa hårda/obstinata regler/tolkningar)
Det enda jag kan tänka mig är om det går att typa honom mot far och sen mormor+morfar om de finns typade. Men om SIF inte tycker att det är okej, så är det inget att göra. Det är upp till varje avelsorganisation att bestämma vilka regler som gäller för registrering och för islänning krävs tydligen DNA. (jag är inte insatt i islänningarnas regelverk) Så det spelar liksom ingen roll hur andra rasföreningar ser på saken. (shetland måste DNA-typas mot mamma och pappa om registreringsansökan kommer in efter 31/12 det år fölet föddes)

Sen det där med svensk ridponny...
FÖRUT var det ASRP som registrerade ponnyer med okänd härstamning. De registrerades då som korsningsponnyer. Problemet är bara att det råkade stå Avelsföreningen för svensk Ridponny på deras pass, vilket gjorde att alldeles för många ägare till korsningsponnyer/ponnyer utan känd härstamning trodde att deras ponnyer var registrerade som svenska ridponnyer - vilket de INTE var! Det är ENBART ett fåtal raser som är godkända som inkorsningsraser i svensk ridponnyavel och ponnyer som har andra raser i sig är INTE ridponnyer, utan rätt och slätt korsningsponnyer.
Idag är det SH som registrerar korsningar med eller utan härstamning (i vissa fall tas de emot av andra rasföreningar, men det är en annan fråga) samt även renrasiga som av någon anledning inte tas emot i ordinarie rasförening.
Det som styr vilken ras hästen anses ha är raskoden = de två första siffrorna i registreringsnumret, inte var ponnyn är registrerad.
 
Stamboken för islandshästar är stängd, d v s man registrerar bara avkommor till registrerade hästar.
Du kan inte avgöra en hästs ras via DNA, och i en sluten stambok spelar det ingen roll eftersom stammen måste vara känd.

Du kan inte dra detta vidare på något sätt om du inte har DNA från båda föräldrarna, och dessutom ska alla avgifter vara betalda till hingsthållare och annat som man brukar betala i samband med betäckning.

Varför kan du inte delta i tävlingar på klubbnivå med ett pass från SH?
Jag menade inte att man skulle se vilken ras, men mamman ÄR registrerad, fast död nu och det lämnades inte in något dna prov på henne då hon levde. Passet på mamman finns kvar och dna finns ju längre tillbaks på henne också. Jag tycker att det borde gå att jämföra i alla fall dna:t mot pappans och det finns ju som sagt papper på att mamman betäcktes med honom och hennes pass finns. Kanske kan man även hitta dna från mammans förfäder som ytterligare styrker hans härkomst...
Det finns kvitto på beteckningen också...

Har kollat - inget islandspass ingen tävling (inte ens klubbnivå) i den lokala klubben...
 
Det enda jag kan tänka mig är om det går att typa honom mot far och sen mormor+morfar om de finns typade. Men om SIF inte tycker att det är okej, så är det inget att göra. Det är upp till varje avelsorganisation att bestämma vilka regler som gäller för registrering och för islänning krävs tydligen DNA. (jag är inte insatt i islänningarnas regelverk) Så det spelar liksom ingen roll hur andra rasföreningar ser på saken. (shetland måste DNA-typas mot mamma och pappa om registreringsansökan kommer in efter 31/12 det år fölet föddes)

Sen det där med svensk ridponny...
FÖRUT var det ASRP som registrerade ponnyer med okänd härstamning. De registrerades då som korsningsponnyer. Problemet är bara att det råkade stå Avelsföreningen för svensk Ridponny på deras pass, vilket gjorde att alldeles för många ägare till korsningsponnyer/ponnyer utan känd härstamning trodde att deras ponnyer var registrerade som svenska ridponnyer - vilket de INTE var! Det är ENBART ett fåtal raser som är godkända som inkorsningsraser i svensk ridponnyavel och ponnyer som har andra raser i sig är INTE ridponnyer, utan rätt och slätt korsningsponnyer.
Idag är det SH som registrerar korsningar med eller utan härstamning (i vissa fall tas de emot av andra rasföreningar, men det är en annan fråga) samt även renrasiga som av någon anledning inte tas emot i ordinarie rasförening.
Det som styr vilken ras hästen anses ha är raskoden = de två första siffrorna i registreringsnumret, inte var ponnyn är registrerad.
Det enda jag kan tänka mig är om det går att typa honom mot far och sen mormor+morfar om de finns typade. Men om SIF inte tycker att det är okej, så är det inget att göra. Det är upp till varje avelsorganisation att bestämma vilka regler som gäller för registrering och för islänning krävs tydligen DNA. (jag är inte insatt i islänningarnas regelverk) Så det spelar liksom ingen roll hur andra rasföreningar ser på saken. (shetland måste DNA-typas mot mamma och pappa om registreringsansökan kommer in efter 31/12 det år fölet föddes)

Sen det där med svensk ridponny...
FÖRUT var det ASRP som registrerade ponnyer med okänd härstamning. De registrerades då som korsningsponnyer. Problemet är bara att det råkade stå Avelsföreningen för svensk Ridponny på deras pass, vilket gjorde att alldeles för många ägare till korsningsponnyer/ponnyer utan känd härstamning trodde att deras ponnyer var registrerade som svenska ridponnyer - vilket de INTE var! Det är ENBART ett fåtal raser som är godkända som inkorsningsraser i svensk ridponnyavel och ponnyer som har andra raser i sig är INTE ridponnyer, utan rätt och slätt korsningsponnyer.
Idag är det SH som registrerar korsningar med eller utan härstamning (i vissa fall tas de emot av andra rasföreningar, men det är en annan fråga) samt även renrasiga som av någon anledning inte tas emot i ordinarie rasförening.
Det som styr vilken ras hästen anses ha är raskoden = de två första siffrorna i registreringsnumret, inte var ponnyn är registrerad.

Finns det alltså en möjlighet att man kan skaffa ett hästpass från någon annan rasförening /SH där han registreras som islandshäst? (Han har ju inte registreringsbevis...)
 
Du kan inte registrera hästen som islandshäst någon annanstans än i Islandshästföreningen. Du kan registrera i Svenska Hästavelsförbundet som korsningsponny eller korsningshäst med okänd stam.

Vad är det för tävlingar som du inte får vara med på utan islandshästpass? Det finns ju vuxna som tävlar ponny.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ACP
Stamboken för islandshästar är stängd, d v s man registrerar bara avkommor till registrerade hästar.
Du kan inte avgöra en hästs ras via DNA, och i en sluten stambok spelar det ingen roll eftersom stammen måste vara känd.

Du kan inte dra detta vidare på något sätt om du inte har DNA från båda föräldrarna, och dessutom ska alla avgifter vara betalda till hingsthållare och annat som man brukar betala i samband med betäckning.

Varför kan du inte delta i tävlingar på klubbnivå med ett pass från SH?
 
Du kan inte registrera hästen som islandshäst någon annanstans än i Islandshästföreningen. Du registrera i Svenska Hästavelsförbundet som korsningsponny eller korsningshäst med okänd stam.

Vad är det för tävlingar som du inte får vara med på utan islandshästpass? Det finns ju vuxna som tävlar ponny.
 
Våran lokala islandsklubb tillåter inte hästar utan islandspass att delta.
Du kan inte registrera hästen som islandshäst någon annanstans än i Islandshästföreningen. Du kan registrera i Svenska Hästavelsförbundet som korsningsponny eller korsningshäst med okänd stam.

Vad är det för tävlingar som du inte får vara med på utan islandshästpass? Det finns ju vuxna som tävlar ponny.
 
Jaha:( vad tråkigt allt är ibland....
Inga andra raser och islandspass är det som gäller på alla de lokala klubbtävlingarna (islands).
Tävlar (eller har tävlat - lägger nog av nu dock) trail, distans och var väl sugen på lite gångart också med den här valacken då, men det verkar vara superkört...

Känns ju faktiskt för.jvlgt att regga honom som korsningsponny när man vet precis vad han har för stam. Tyvärr med de regler som är blir han ju då utestängd från mycket och får en jättetråkig "ryggsäck". Gnälla tjänar inget till och är det på det viset och man inte kan göra mer så får man ju dessvärre bara resignera inför faktum.
Tack för rediga svar utan att påtala hur många hästar med papper det finns att köpa, heder till dig som verkar ha förstått att det är den här det handlar om:love:
 
Du kan inte ens få vara med utom tävlan på era klubbtävlingar då?

Ang registrering i SH borde du kunna få in pappan i passet om du kan jämföra med DNA. För mamman verkar de ha samma regler där: betäckningsrapport är endast giltigt om hästen kan signalementbeskrivas vid moderns sida, annars krävs DNA.
 
Jag håller med om att det är otroligt frustrerande när det faktiskt finns papper på att det var en planerad betäckning. Men här är det inte avelsförbundet som har gjort fel utan uppfödaren. Himla synd!

Hoppas du får rejält ett rabatterat pris för hästen. Och ge inte upp hoppet om att få tävla icke-reggad häst på klubbtävling!
 
Varför ska du köpa en häst utan pass (inte lagligt) ? Jag tycker det är nuv ägares skyldighet att se till att hästen har de papper/pass som man SKA ha . De hade ända till 2012 på sig att fixa det. Nä, köp en islandshäst med pass så du kan ha lite roligt på tävlingar.
 
Det enda jag tycker är för djävligt här och det som stoppar hästen är att uppfödaren/ägaren inte sett till sina skyldigheter och registrerat hästen som det ska göras. Rasföreningen har klara tydliga regler så där är inget konstigt.
Jag också misstänka att det kan var så illa att det kan finnas en skuld till ägaren till hans pappa. Vilket inte är en helt ovanlig orsak till att föl inte blir registrerade när de ska. Man har helt enkelt inte betalt avgifterna till hingsten och får inte ut underlaget för registrering.
 
Det enda jag tycker är för djävligt här och det som stoppar hästen är att uppfödaren/ägaren inte sett till sina skyldigheter och registrerat hästen som det ska göras. Rasföreningen har klara tydliga regler så där är inget konstigt.
Jag också misstänka att det kan var så illa att det kan finnas en skuld till ägaren till hans pappa. Vilket inte är en helt ovanlig orsak till att föl inte blir registrerade när de ska. Man har helt enkelt inte betalt avgifterna till hingsten och får inte ut underlaget för registrering.
 
Beteckningen är betald och kvitto finns. Nu var det mammans sjukdom och frånfälle, samt en separation som gjorde att pappren inte kom in...(två ganska tuffa smällar att få i livet)
Vi har ett par islänningar till som har papper, men den här lilla killen har gått framåt i träning och det skulle vara kul att vara med lite på klubb som sagt.
Ägaren ordnar ju så klart pass före köp, men jag vill ju eftersom reglerna här är sådana att deltagande i tävling kräver islandspass ha ett sådant och det är fortfarande svårt att ta in att det verkligen är kört bara för att...
För tillfället har jag lagt ner det hela, jag har inte löst ny avgift i klubb och sif, kanske längre fram om jag hittar glädjen i det igen, annars får det bli hobby hemmavid och ev. körtävling... :cool:
 
Var glad att du inte råkat ut för samma sak som en tidigare tjej i stallet.
Hon köpte en islänning med pass och stamtavla.
Efter ägarändring blev passet indraget/ogiltigt.
För att uppfödaren hade fått djurförbud och enligt dom skensålt hästen till en mycket nära vän, som var den som sålde hästen till stallkompisen.
Så hennes dyra renrasiga islänning blev en korsningsponny registrerad i SH och hon fick inte längre vara med på klubbens träningar eller tävla.
Inte sjyst gjort enligt mej :mad: :mad: :mad:
 
Var glad att du inte råkat ut för samma sak som en tidigare tjej i stallet.
Hon köpte en islänning med pass och stamtavla.
Efter ägarändring blev passet indraget/ogiltigt.
För att uppfödaren hade fått djurförbud och enligt dom skensålt hästen till en mycket nära vän, som var den som sålde hästen till stallkompisen.
Så hennes dyra renrasiga islänning blev en korsningsponny registrerad i SH och hon fick inte längre vara med på klubbens träningar eller tävla.
Inte sjyst gjort enligt mej :mad: :mad: :mad:

Fast det där låter väldigt konstigt. Uppfödarens djurförbud har ingenting med hästens identitet och pass att göra. Det borde inte vara möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp