Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Riley

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på att undersöka om det är möjligt att få fram någon information om min biologiska familj, och kontaktade den organisation som Adoptionscentrums hemsida hänvisade mig till. Fick svar innehållandes ett dokument jag ska fylla i, och jag. Förstår. Verkligen. Ingenting. Jag tycker det är pinsamt att skriva tillbaka och säga att jag inte fattar (dels för att personen som svarade mig inte var någon fena på engelska, mest för att jag inte vill framstå som tappad), så därför vänder jag mig såklart till Buke istället.

Så:

HJAumlLP.jpg



  • Vadå name Korean/English? Menar de att de vill ha mitt namn med koreanska bokstäver också? För jag kan inte så mycket som ett ord koreanska och misstänker starkt att Google translate inte är att lita på.
  • Vad skriver jag på "petition details"? Jag skrev i mitt första mail att jag/mina adoptivföräldrar tappat bort mina adoptionspapper och således inte har en aning om varken adoptionsbyrån, fosterhemmet eller mina biologiska föräldrars uppgifter. Det enda jag vet är mitt födelsenamn, datum (duh) och ort, men that's it.
  • Och var ska jag skriva i den information jag har på petition details? Eller menar de att jag bara ska bocka i rutorna och skicka informationen separat? Det är ju lite dåligt med plats...
  • Vad är disclosure method?
  • Ska jag fylla i fee/none längst ned på papperet?


Hjälp en svagbegåvad, snälla.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

[*]Vadå name Korean/English? Menar de att de vill ha mitt namn med koreanska bokstäver också? För jag kan inte så mycket som ett ord koreanska och misstänker starkt att Google translate inte är att lita på.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är ifall man har bytt namn på dig som liten. I många fall hade ju barnen koreanska namn redan, som man sedan bytte till svenska namn.

[*]Vad skriver jag på "petition details"? Jag skrev i mitt första mail att jag/mina adoptivföräldrar tappat bort mina adoptionspapper och således inte har en aning om varken adoptionsbyrån, fosterhemmet eller mina biologiska föräldrars uppgifter. Det enda jag vet är mitt födelsenamn, datum (duh) och ort, men that's it.
Petition är du och du skriver allting du vet, dvs det du räknat upp nu och vad du kan tänkas komma på.


[*] Och var ska jag skriva i den information jag har på petition details? Eller menar de att jag bara ska bocka i rutorna och skicka informationen separat? Det är ju lite dåligt med plats...

[*]Vad är disclosure method?
Jag tolkar det som att du ska skriva ner den informationen någonstans och sen fylla i hur du skickar med den informationen, det är disclosure method. Alltså, om du skickat den informationen på en papperskopia, via email, på ett usb-minne, etc.
[*]Ska jag fylla i fee/none längst ned på papperet?
Finns det en kostnad för att få din ansökan hanterad så ska du fylla i den kostnaden det kostar.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Svenska myndigheter älskar papper, det borde ju finnas några dokument om dig i något arkiv någonstans. Folkbokföringen?
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Nej, mitt namn innan adoptionen står nämnt under petition details.
Men tack, då klarnade det en aning, även om jag nu tycker det var himla opraktiskt att behöva bifoga information på ett separat papper. Det blir liksom sammanlagt tre rader mtp hur lite jag vet. Och om det kostar något att få ansökan hanterad har jag absolut ingen aning om (heller....).
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Bokför Skatteverket verkligen sådan bakgrundsinformation? Men jag får kolla med dem, tack för tipset.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Kontakta kommunen där dina föräldrar bodde när adoptionen genomfördes. De ska ha kvar en akt om dig och i den ska handlingarna som ditt födelseland skickade med dig finnas. Kommunen ska alltid få en kopia av handlingarna som adoptionsföräldrarna får, som säkerhet om originalpapprena skulle försvinna.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Bara en tanke: Finns det ingen på den svenska adoptionsbyrån som kan hjälpa dig? Kan tänka mig att det inte är så lätt att få allt som det ska med papper och så om du ska skicka fram och tillbaka till Korea. Kan ju vara värt ett försök att se om det finns någon hjälp att få här i Sverige med papper och kontakter.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Jag tillägger att jag jobbat med adoptioner på socialtjänsten i många år och vet hur det fungerar.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Vad jag förstår behöver jag inte göra mer än maila över allt till den anställda som svarade, så just den biten är inte så komplicerad. Jag vet dessutom inte ens vilken adoptionsbyrå som hade hand om min adoption (tjejen med koll här, som ni nog märker!).

Men jag får kolla med kommunen först och annars se om Adoptionscentrum kan ha någon aning om det här med papper. Tack båda för svar!
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

i sista hand kan du ju alltid be Tv4s "Spårlöst" om hjälp... :idea:

Spännande att börja rota i såntdär! Hoppas du hittar det du söker.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Aldrig i livet.
biggrin.gif
Bortsett från att jag inte vill träffa någon biologisk familj hade jag hellre sprungit in med ansiktet först i en tegelmur än varit med i TV.

Tack, jag hoppas också att det finns någon info att få fram. Vem vet, man kanske är avlägsen släkting till landets största popstjärna eller varför inte president, haha.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

kl

Okej, ursäkta att jag drar upp tråden med en fullständigt onödig fråga, men jag vill verkligen dubbelkolla innan jag skickar papperet och gör bort mig, haha.

Eftersom jag bara känner till mitt födelsenamn/datum/ort (jag har av olika skäl inte haft möjlighet att kontakta kommunen angående några adoptionspapper), tror ni det är OK att bara göra petition-boxen lite större och skriva det direkt på papperet? Det är liksom tre rader, och jag känner mig dum om jag skriver ner de tre uppgifterna i ett helt blankt dokument.

Om ja: Vad kryssar jag då i på disclosure method och för den delen receipt method? Perusal på disclosure och mail på receipt? (För jag gissar att receipt method innebär hur jag vill ha den information de eventuellt får fram?)
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

kl

jag vill verkligen dubbelkolla innan jag skickar papperet och gör bort mig, haha.

Eftersom jag bara känner till mitt födelsenamn/datum/ort (jag har av olika skäl inte haft möjlighet att kontakta kommunen angående några adoptionspapper)

Förstår inte? Är det lättare att skicka ofullständiga uppgifter till Korea än att kontakta din egen kommun? Jag tror att du har större chans att få veta det du vill veta från koreanska myndigheter om du gör det lätt för dem och fyller i så mycket bakgrundsinformation som möjligt. Du kan maila till kommunen, det är inte ett dugg svårt. Läs Görels inlägg vart du ska vända dig. Om mailet kommer fel är kommunens tjänstmän skyldiga att se till att det hamnar rätt och du ska få svar på din fråga, och få reda på vilka handlingar som finns arkiverade.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Jag har varit nere i en depression i några veckor och verkligen inte haft ork till att ringa eller besöka någon på kommunen. Senast jag mailade dem i ett ärende tog det ungefär en vecka innan jag fick svar, och då ombads jag att just ringa. Så jag skippar det just nu.

Ber de koreanska myndigheterna om mer information får jag väl försöka ordna det på något vis då, men eftersom jag klargjorde redan i det ursprungliga mailet att jag saknar all information utöver den jag uppgav, så förmodar jag att det går bra ändå eftersom de inte nämnde något om kompletterande uppgifter i svaret.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Nu har jag ringt kommunen och blev kopplad till en människa som inte hade en aning om var de här papperen fanns, vem som hade hand om dem eller hur man fick ut dem, och skulle kolla med några kollegor och eventuellt återkomma nästa vecka eller så.

Så igen: Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på mina frågor i inlägg #13?
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Jag kanske fattar trögt, men hur ska de koreanska myndigheterna kunna identifiera dig, om de inte har något annat än ditt födelsedatum och kön att gå på? Det måste ju vara tusentals koreaner som är födda det datumet.

Edit: såg nu att du också har namn och födelseort, hoppas det räcker!

Angående frågorna så skulle jag skriva uppgifterna på ett separat papper, precis som de anger, helt enkelt försöka fylla i blanketten så korrekt som möjligt.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Födelsenamnet och födelseorten borde väl rimligen öka chanserna något?

Men går det sedan inte så är det väl så, det är ju inte viktigt.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

k Det är liksom tre rader, och jag känner mig dum om jag skriver ner de tre uppgifterna i ett helt blankt dokument.

Gör som de begär ändå och låt dumheten stå för dem. Nu vet jag inte hur långt framskridet de koreanska administratörerna är men ett korrigerat, ändrat och förvridet dokument som ev. ska scannas eller läsas in maskinellt funkar ju inte.

Det är bara ett papper, skriv i rutan "appendix 1" och skriv på det separata papperet "appendix 1" och sätt ett gem i hörnet så är det löst.

Om ja: Vad kryssar jag då i på disclosure method och för den delen receipt method? Perusal på disclosure och mail på receipt? (För jag gissar att receipt method innebär hur jag vill ha den information de eventuellt får fram?)

Disclosure är hur du vill att de ska rapportera det de hittar, vill du bara att de "berättar" för dig eller vill du ha kopior på ev. dokument de hittar (rekommenderas).
Receipt method är du vill att de kontaktar dig och där skulle jag rekommendera mail och skriv din mailadress übertydligt.
 
Sv: Någon som kan hjälpa till med ett adoptionsrelaterat papper?

Nu blir jag osäker på om det är du eller Ramona som har rätt angående disclosure.
wink.gif


Tänkte inte på det angående maskinell inläsning. Jag ska förvisso maila formuläret, men det är kanske ändå säkrast att göra som du säger och skriva ned uppgifterna i ett separat dokument då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp