Någon som kan mark?

V

veronican

När kan man börja använda ett upp-plöjt fält som hästhage tror ni?

Våra blivande 2 sommarhagar är nämnligen plöjda nu i höst och ska sås för att ta hö i sommar. Jag har för mig bonden sa att hästarna inte kunde gå där i sommar... eller om det var för tidigt att ta skörd i sommar? :confused: *minns inte*

Jag bara funderade över om man inte kan låta hästarna gå där efter höskörden, efter det växt upp igen? Eller hinner inte marken bli fast nog?

Ni som kan jordbruk, vad säger ni?
 
Om det är plöjt i höstas så ska bonden så nu i vår med havre el korn och inså med vallfrö för kommande höskörd 2005, då kan ni tidigast använda vallen som hage på återväxten samma år.. men helst inte förrän efter två skördar!
 
Jag har förr mig att det behöver ett år för att växa till sig tillräckligt för att inte bli totalt förstört av att hästarna går på det. Gräset behöver sätta ett rotsystem så att klara att växa upp nästa år igen, har även för mig att det inte är lönt att ta en höskörd första året för att det inte har växt tillräckligt.

Jag har för mig att det är så här men kan ha helt fel var 10 år ungefär när vi gjorde i vid våra beten i det stallet där vi hade häst då. :confused:
 
aha, ja det var ju så jag anade att bonden sagt, men var inte säker. Lät lite för bra att det växt sig "färdigt" så snabbt.. Jaja vi har 3-4 stora vinterhagar, flyttar in i april och där har aldrig gått hästar förr så de får gå i vinterhagarna första sommaren. Men man blir ju orolig de ska äta ner och trampa upp vinterhagarna så mycket att det blir massa lera när hösten och regnet kommer... Fast växlar man mellan dem är det kanske ingen fara. Finns både stor skog och flera gräsfält till vinterhagarna.

Måste man så med havre eller korn innan man sår för hö?
Aaah kan nog blir svårt å vänta med att släppa på bete tills efter andra skörden, men man kanske kan låta ena fältet vila tills efter andra skörden iaf (är två stoora fält)...

:bow:
 
..Måste man så med havre eller korn innan man sår för hö?
Jag skrev nog lite oförklarligt :smirk:, man 'fröar in' för nästa års hö samtidigt som man i år sår havre eller korn.. vilket då fungerar som skyddssäd för fröet som är känsligt (ligger ytligt), brukar inte bli bra att bara så frö direkt har vi märkt.. ogräset tar ofta över då!
 
Jag har sått i med bara vallfrö utan skyddsgröda. Och det gick faktiskt jättebra.

Jag hade hästar på det först sent andra hösten.
Man måste välja fröblandning för vad man skall ha vallen till. Jag har sått i med en blandning för "Extensivbete", den var svindyr men har hållit mycket bra och ger en liten tillväxt hela sommaren i stället för en stor tillväxt på våren för att kunna slå hö.
 
Den verkar mkt intressant.. vad innehåller den för frösorter och vid vilken tidpunkt sår du?

Radsåning eller 'vevpåse'??
 
Blandningen innehöll väldigt litet klöver och väldigt litet timotej, men desto mera rödsvingel, ängssvingel, ängsgröe och rajgräs. Dyrt så in i h-vete, men hållbart, tramptåligt och med lugn och jämn tillväxt under hela betesperioden.

Den såddes med radsåmaskin för att få ner fröna litet i jorden. Med tratt eller vevpåse, så ligger fröna uppepå och kan blåsa bort och så torkar det lättare. Jag sådde i slutet på april för 11 år sedan, och det håller än. Jag vill ju ha magra och tramptåliga beten, och det har jag fått.
 
Tack :)!

Är väl värt det dyra inköpet då, men att så på våren när ogräset sätter fart.. eller har du minimalt med ogräs, tål denna frösort besprutning?

Vi har provat radsåning (blev inte bra, kanske kom för djupt) och vevpåse (då vältade vi efter utsådd, blev någorlunda bra) i mitten/slutet av Juli enligt råd från grannbonden :smirk:

Tramptåliga beten vill jag ha (växelbetar/tar hö), men inte magra.. får nog hålla mig till den traditionella sorten, och plöja upp vart 4-5:e år :)
 
men att så på våren när ogräset sätter fart.. eller har du minimalt med ogräs,
Det kom massor av ogräs, men det trängdes ut av vallen. Vallen blev så stark faktiskt. Och frösorterna tål inte besprutning, de skall kunna sprutas bort.

Mitten-slutet av Juli, det sade inte våra grannbönder. De sade på våren eller på hösten så att det säkert skulle vara fuktigt. Ingen av dem föreslog mitt i Juli, och en av dem odlar gräsmatta på rulle.

Tramptåliga beten vill jag ha (växelbetar/tar hö), men inte magra..
Det får du om du inte belastar betena så hårt som jag har gjort och dessutom kostar på dem litet gödning. Man kan lätt kompletterings-så också om man tycker att det blir för tunt med snabbväxande gräs. Då så kör man med kulivator eller tallriksharv och så vevpåse med gräsfrö på det. Och så väntar man till att de nya fröerna har rotat sig ordentligt, sedan så välter man det hela platt igen. Det blir jättetätt och färdigt på ett kick.
 
Vi "brukar" göra så att insådd sker i ettårsgräs (man sår helt enklet in vallen i ettårsvall). Det ger god höskörd redan år 1. År 2 kan man släppa hästarna på bete, men det rekommenderas att man tar en skörd och släpper efter midsommar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag funderar på att köpa en bit mark för att bygga en liten hästgård på. Har tittat på en jordbruksfastighet där marken, utifrån hur jag...
Svar
19
· Visningar
2 328
Senast: idaho
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 936
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 214
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp