Någon som kör INNAN frukosten??

Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Ambra skrev:
Två av våra ca. 25 st. hade det och då hade den ena alldeles nyss kommit från en amatör!C
så du har åxå en sifra på runt 8 % vilket jag tror mer på än 70 %. fast det kanske e därför bara 30% av landets hästar tävlar på hög nivå - resten har magsår:devil: :angel:
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Måste få lägga mig i lite här....
En häst är ett vanedjur, så det du vänjer din häst vid bör funka. Vissa saker tar mkt längre tid att vänja dem vid. Om hästarna blir vana att köras först och äta sen så kommer det säkert funka.
Om du hellre vill köra efter maten så kan du säkert bara göra om på givorna så de får lite "rassel" i krubban då de andra får, och sen när du har kört så får de sin giva och de andra får lite "rassel".
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Jo, så får ju gamlingarna här, de får bara lite så att de "ska få nåt" när de andra får. Får se hur jag gör här framöver. Nu är de ju så hiiiiiimla trötta på morronen, då det börjar vlir varmt, ochs å passar de på att sova innan bromsarna kommer fram.
Kanske bäst att köra på natten istället, för att slippa alla kryp!:angel:
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

*Gotlandsrusset* skrev:
fyra timmar? de har jag aldrig hört...en timme har jag hört men inte fyra???
Fyra, japp, det är vad jag hört både tränare och vetrinärer rekomendera.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

*Gotlandsrusset* skrev:
fyra timmar? de har jag aldrig hört...en timme har jag hört men inte fyra???
men alltså jag reagerar på det jag har hört - hästar är flyktdjur och har då en LIIITEN mage för att inte få problem vid flykt. alltså måste den äta 20 timar om dygnet men eftersom magen r gjord liten pga det så måste ju hästen ändå på ett vis vara gjod för att "ansträngas" utan smältningstid. inte ska det behöva ta 4 timmar iafl.. jag tror att dom som säger det har blandat ihop människan och hästen isåfall..;)
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

där jag jobbar får hästarna frukost 5 och innan dess orkar nog ingen stiga upp. :rofl:

och vi börjar köra första hästarna runt 7.30.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

radon skrev:
men alltså jag reagerar på det jag har hört - hästar är flyktdjur och har då en LIIITEN mage för att inte få problem vid flykt. alltså måste den äta 20 timar om dygnet men eftersom magen r gjord liten pga det så måste ju hästen ändå på ett vis vara gjod för att "ansträngas" utan smältningstid. inte ska det behöva ta 4 timmar iafl.. jag tror att dom som säger det har blandat ihop människan och hästen isåfall..;)

Jag pratar riktiga träningsjobb, och för att hästen ska ta det på bästa sätt. Jag får väl hitta referenser att sätta ut då eftersom folk verkar tycka det är så otroligt....men man gör väl som man vill om man tränar en eller sex timmare efter ett pass.
OBSERVERA att jag pratar om kraftfoder nu, inte GRÄS, som väl du menar när du pratar om hästar som måste kunna fly när de vill.
Jag pratar om kraft inte grovfoder. Grovfoder äter de ju när de vill (iaf mina) ......
Inte samma sak alltså....
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

cämela skrev:
där jag jobbar får hästarna frukost 5 och innan dess orkar nog ingen stiga upp. :rofl:

och vi börjar köra första hästarna runt 7.30.

Nej verkligen inte, det är därför det skulle vara perfekt med foderautomat :idea:
Menmen, för min del kvittar det, jag ger gärna morgonmat, och sen kör lite senare. Har tid till att göra så, ingen proffstränare, inte massssa hästar så det går bra :)
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

det finns garanterat folk som tycker så som du säger - och det är inte så konstigt. men jag och mina kretsar kan köra våra hästar väldigt tätt inpå kraftfodret och har aldrig känt att hästarna har påverkats negativt av det. dom känns som dom brukar oavsett om vi kör efter frukost eller sent på kvällen.och när det gäller kraftfoder så kan det säkert vara bra att vänta lite - men jag har aldrig upplevt det negativt att köra tätt inpå heller.. men det är min erfarenhet - och alla andra har säkert andra erfarenheter - därav denna diskussion.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

radon skrev:
det finns garanterat folk som tycker så som du säger - och det är inte så konstigt. men jag och mina kretsar kan köra våra hästar väldigt tätt inpå kraftfodret och har aldrig känt att hästarna har påverkats negativt av det. dom känns som dom brukar oavsett om vi kör efter frukost eller sent på kvällen.och när det gäller kraftfoder så kan det säkert vara bra att vänta lite - men jag har aldrig upplevt det negativt att köra tätt inpå heller.. men det är min erfarenhet - och alla andra har säkert andra erfarenheter - därav denna diskussion.

Absolut, det har du helt rätt i!
Min häst dock, han blir som en elefant om man inte väntar bra länge efter maten. Orkar inte, springer och är full i gaser och helt uppblåst. Min kusk påpekade detta vid ett snabbjobb och undrade när 17 hästen ätit innan. Och då hade det ändå gått 3 timmar ! :p
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

då har vi IGEN kommit fram till att din häst bör vänta för att prestera sitt rätta och jag kan köra när jag vill!! :D :D :bow:
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

radon skrev:
då har vi IGEN kommit fram till att din häst bör vänta för att prestera sitt rätta och jag kan köra när jag vill!! :D :D :bow:

Japp, det vet jag, ännu en gång!
Men frågan gällde fortfarande inte det hehe:p För det vet jag ju redan :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 093
Senast: movi
·
Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 584
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 457
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp