Någon som kör INNAN frukosten??

Zandrah

Trådstartare
Undrar om det är någon som tränar sin häst innan den ätit sin frukost?
Hur funkar det isåfall?
hade tänkt ev börja köra på morgonen, men då måste jag ju köra innan frukost, eftersom det tar några timmar för hästen att smälta maten.....
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

i de flesta stall som jag vart i så kör man en halvtimma efter "frukosten" för första hästen.. de andra får ju givetvis längre tid på sig. då har man hunnit släppt ut de som inte skall köras eller köras sent och gjort rent i boxarna..
så om du ger frukost och väntar en halvtimma så ska det nog gå bra. ofta behöver man bara ge kraftfodret så kan dom äta höt ute i hagen om man har brottom
jag tror det blir väldigt stressigt för hästen och att den blir orolig om den skall ut innan den fått sin mat. det är ju det den väntar på när man tänder lyset i stallet..
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Varma sommardagar brukar jag köra tidigt på morgonen. Ger hälften av krafftfodret före och resten efter och så åker höet med ut i hagen. Fungerar bra för min häst i allafall.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Det gör jag ofta , de har ju stått och petat i höet/gräset hela natten så de är inte tomma i magen. Defenitivt bättre än att som de flesta gör köra en halvtimme efter krafftfodret.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

lucillehornline skrev:
i de flesta stall som jag vart i så kör man en halvtimma efter "frukosten" för första hästen.. de andra får ju givetvis längre tid på sig. då har man hunnit släppt ut de som inte skall köras eller köras sent och gjort rent i boxarna..
så om du ger frukost och väntar en halvtimma så ska det nog gå bra. ofta behöver man bara ge kraftfodret så kan dom äta höt ute i hagen om man har brottom
jag tror det blir väldigt stressigt för hästen och att den blir orolig om den skall ut innan den fått sin mat. det är ju det den väntar på när man tänder lyset i stallet..

Okej, jo, men våra går ute dygnet runt nu, så det blir lite skillnad.
Det funkar inte påmin häst att köra så tight efter maten. De ska ju även enligt "regler" ha minst 4 timmar på sig att smälta kraftfodret.

Jag var och körde jobb en gång då det bara gått 3 timmar, och hästen var katastrofal....:angel: Det var maaasssao gas i den magen, och stinn som om han ätit 5 pizzor...;)
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Djurjouren skrev:
Det gör jag ofta , de har ju stått och petat i höet/gräset hela natten så de är inte tomma i magen. Defenitivt bättre än att som de flesta gör köra en halvtimme efter krafftfodret.

Sant, när de går på lösdrift. Det är det jag menar, att det måste blir en chock för magen om man redan efter en halvtimme ska köra. .....funkar säkert olika på alla hästar, men som sagt, min han blir så loj....
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Zandrah skrev:
Sant, när de går på lösdrift. Det är det jag menar, att det måste blir en chock för magen om man redan efter en halvtimme ska köra. .....funkar säkert olika på alla hästar, men som sagt, min han blir så loj....
konstiga att alla hästar hos tex robert bergh klarar av att träna 30 in efter fodergiva - men hankanske skaffar specialkonstruerade hästar som klarar av det - ni får väl göra det ni åxå så dom klarar av att träna när ni vill.. fast hans hästar kanske e katastrofala?? vad vet jag?
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

lucillehornline skrev:
konstiga att alla hästar hos tex robert bergh klarar av att träna 30 in efter fodergiva - men hankanske skaffar specialkonstruerade hästar som klarar av det - ni får väl göra det ni åxå så dom klarar av att träna när ni vill.. fast hans hästar kanske e katastrofala?? vad vet jag?

Öhhh, ursäkta mig?!
MIN häst klarar inte av att gå bra då, så är det bara, och i REGEL ska man låta hästarna vila ner maten innan träning. Det är väl bara att gå till dig själv?! Hur många idrottsmän äter en stor måltid 30 minuter innan de ska ut och springa??
Alla proffstränare som kört åt mig hävdar då samtliga aatt hästen behöver tid att vila ner maten.

Specialkonstruerade hästar? Hästar fungerar ungefär som vi människor när vi ätit. KLARAR av, är en helt annan sak än MÅR bra av...som sagt, min häst mår inte bra av det, och därför var min fråga om man kunde låta honom äta kraftfodret EFTERåt....

Sen vad Robert Bergh gör är en helt annan sak, men jag har svårt att tro att hästarna får gå några hårdare jobb 30 min efter att de ätit några kilo kraft!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Zandrah skrev:
Sen vad Robert Bergh gör är en helt annan sak, men jag har svårt att tro att hästarna får gå några hårdare jobb 30 min efter att de ätit några kilo kraft!
man har inte tid att vänta längre! ska man köra fort med 10 hästar samma dag så har man inte tid att vänta i 3 timmar efter att man fodrat. om inte nån vill kliva upp kl 3 vill säga..
men visst är alla hästar olika, men jag har aldrig hittils stött på någon häst som inte kunnat jobbat efter frukosten. har ofta kört fort på banan bara ett tag efter frukost.
sen är det väl självklart att det finns rekommendationer att dom bör få smälta maten si och så länge - men alla rekommendationer kan man inte följa. har man ont om tid så måste man ju pressa på alla ramar oftast. och då har matstunderna minskat och det funkar bra iafl. sen om dom skulle må bättre av att vänta kan jag tänka mig att dom gör. men jag menar bara på att man faktiskr KAN köra direkt om man har ont om tid.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

men om du nu vet att din häst inte kan köras direkt - varför fråga oss hur du skall göra? antingen låta han vänta i 4 timmar, eller köra utan mat, eller köra på kvällen..
jag har bara sagt att man kan köra ganska direkt efter - sen om du ska tjaffsa om att det inte går hit och dit och att din häst inte klarar det - så låt bli! du känner din häst bäst och gör som den mår bra av. vet du att du inte kan köra direkt så behöver vi inte disskutera det förslaget något närmare.. då hittar vi på nån annan lösning istället!
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

lucillehornline skrev:
men om du nu vet att din häst inte kan köras direkt - varför fråga oss hur du skall göra? antingen låta han vänta i 4 timmar, eller köra utan mat, eller köra på kvällen..
jag har bara sagt att man kan köra ganska direkt efter - sen om du ska tjaffsa om att det inte går hit och dit och att din häst inte klarar det - så låt bli! du känner din häst bäst och gör som den mår bra av. vet du att du inte kan köra direkt så behöver vi inte disskutera det förslaget något närmare.. då hittar vi på nån annan lösning istället!

Jag tjafsar inte, förklarade bara att min häst ine tålde det. DÄRAV frågar jag om det finns nån här som kör INNAN frukosten. Det var ju DET frågan gällde så det är väl inte jag som tjafsar?
Jag VET ju att min häst inte pallar träning EFTER maten såvida mn inte väntar. Ville veta hur många som körde hästarna innan, och hur det funkade. Så enkelt var det. Jag kör på kvällen annars, men nu börjar det bli så knottigt och myggigt så hästarna blir bevärade.....
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

lucillehornline skrev:
men om du nu vet att din häst inte kan köras direkt - varför fråga oss hur du skall göra?
Min fråga var - hur funkar det att köra innan frukost, inte hur jag skulle göra....
Förstår att de inte hinns med i proffsstall, och jag vill inte heller gå upp och fodra kl 5 :eek: Såååå morgonpigg e jag inte....foderautomater måste vara skönt ;)
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Djurjouren skrev:
Och så undrar man varför 70 % av travarna har magsår?!?!?!?!?
70% var då att överdriva!!! vi gjorde ett försök på wången där vi kollade magarna på häsarna. vi kollade 50 hästar - 25 varmblod - 20 kallblod och 5 ponnyer, alla startbara travare. vi hittade EN häst med blödande magsår (hon kryper ur skinnet och e tokhet att köra, mager och ful - så ganska väntat - varmblod) sen hittade i två varmblod med små rodnader på slemhinnan - åxå det varmblod. ingen ponny eller kallblod hade ett enda spår av rodnader!! så vi kan säga tre hästar på 50! de e väl ca 6%??
sen är det säkerligen sklnad i olika stall - men wången skiljer sig inte så mycket från ett proffsstall.. men aldrig 70%... kan vi få ta del av faktan där du hittat den?
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

*kl*

Det här med travhästar och magsår har väl bearbetats här innan om jag inte missminner mej :crazy:

...men jag har för mej att det var ett omfattande försök i Skara som visade siffror på 70%. Rätta mej om jag har fel.

För egen del önskar jag att det inte är så många som 70%, utan hellre siffran på 6 %...
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Nä ponyer och kallblod brukar just inet ha magsår........ De är inet den stessade typen.
Travhästar däremot har enligt undersökningar det i 70 % av fallen.

Försök på vången är kanske inet riktigt att jämföra med stressade miljön i ett proffstall....
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Jag jobbade i ett proffsstall där alla hästarna ingick i ett landsomfattande forskningsprojekt om magsår, det var för ca fyra år sen! Två av våra ca. 25 st. hade det och då hade den ena alldeles nyss kommit från en amatör!
Resultatet av hela undersökningen fick jag aldrig då pengarna tog slut:crazy: Det var meningen att dom sjuka hästarna skulle testas igen efter en tid men så blev det alltså inte!
Så jag undrar också var siffran kommer ifrån?/C
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

Kommer faktidkt inte ihåg källan, det var en hiskelig massa år sen jag läste rapporten.
 
Sv: Någon som kör INNAN frukosten??

kanske har ändrats nu??bättre hästhålning!
sen så var de inte bara wångenhästar som ingick - utan även väldigt framgångsrika proffstränade häster!!
sen vad är det som säger att hästar på wången inte går att jämföra med proffsstall? jag vet mååånga proffsstall som har det mycket lugnare än vad wångens hästar har - så då kan ju inte dom heller få räknas med!?? så då har vi kanske bara det största stallet på varje bana som kan ingå i ett sånt försök. hur överrensstämmande med värkligheten blir det då?? man skall väl beräkna på medeltravaren?? eller göra tre kategorier - bond travare, harmoniska proffsstall och helvetes stallen där 70% har magsår... jag kan i nuläget inte komma på nåt stall där det kan förekomma så mycket magsår om jag tänker på hästarnas livssituation. och då har jag vart i kontakt med en heeel del stall genom sverige...
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 525
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 989
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp