Någon som läst denna bok ?

Mynta2

Trådstartare
Djuren - I människans klor utgiven av Formas Fokuserar ? Formas är en statlig myndighet. Formas Fokuserar är en pocketserie där denna bok ingår och är ett led i Formas arbete med att kommunicera forskningsresultat. serien är ett debattforum där forskare klargör dagens kunskap och debattläge i viktiga samhällsfrågor.

ett kapitel heter: Husdjursavel - Hur mycket är nog, skrivet av en forskare från instutitionen för husdjursgenetik vid SLU samt han är argonomie doktor med. Där står följande:

Saxat:
Sällskapsdjuren skulle kunna utgöra ett frälse som inte behövde drabbas så av hårda krav som de producerande husdjurena. Men också för sällskapsdjur gäller tävlingssamhällets ständiga krav på prestationshöjning. Allt från hundar och katter till kaniner, råttor, möss och marsvin avlas med ledning av resultat från utställningstävlingar. Här gäller anpassning till aktuell modetrend om hur djuret ska se ut.

Den mest genomsnittliga individen kan inte utses till vinnare i en tävling, så som sker vid naturlig urval. Vinnaren måste vara den *bästa* i något avseende. Därför är det naturkatastrofens villkor som gäller också inom aveln på sällskapsdjur. Som en följd av det har vi alltmer omfattande problem med ärftliga defekter och sjukdomar i ett stort antal raser av sällkskapsdjur.


Gensystemet är inte konstruerad för den extrema massproduktion av enskilda individer som kommit att bli allt vanligare. Den typen av avel sätter det naturliga skyddet av ärftlig variation ur spel.


Anledningen till jag skrev detta var för att det debatteras så hårt om perfekta aveln här inne...det perfekta är inte alla gånger det rätta. Vårat moderna urval i aveln att alltid ha det perfekta går egentligen emot naturens lagar rejält. en annan anledning att jag skrev det var pga av ett inlägg om en som ville ha en långhårig Schäfer. Någon svarade att: ingen SERIÖS uppfödare skulle avla med sådana...Men om man begrundar ovansntående text så borde det nog vara högst seriös att låta sådana individer komma fram och inte gallras bort i vårat snedvridna avelssyfte...

Jag rekomenderar att köpa boken eller låna på Bibblan.

http://www.formas.se/asp/shop_detail.asp?id=686
 
Sv: Någon som läst denna bok ?

Jag har läst den och även en del av det källmateriel som boken grundar sig på. Skriver just nu på en B-uppsats där denna bok är en del av litteraturen och forskningsläget.

Jag tolkar dock inte det avsnittet såsom du gör och det finns fler arbeten som inte heller tolkar texten på det viset. Det sista stycket hänsyftar till exempel till matadoravel och alltför snäv genpool vilket ingen seriös uppfödare av någon ras vill ha. Det som handlar om avel baserat på utseenden kan jag hålla med om, men en seriös uppfödare avlar inte heller bara på utseende. När det gäller uppkomsten av rasbundna defekter så är Professor Per-Erik Sundgren av en annan åsikt.

När man läser liknande litteratur får man också ha i åtanke att det är en forskares åsikter. Det finns alltid någon annan forskare som inte håller med. All vetenskaplig litteratur ska granskas kritiskt och man ska inte svälja det med hull och hår.

Jag tror heller inte att du förstått det här med hur avelsdjur väljs ut. Man strävar inte efter perfekta individer. Det man vill ha är homogena och bra kullar efter förvärvningssäkra linjer. Det räcker alltså inte med att ta den bästa hunden utan det ska vara en bra hund ur en bra kull med bra föräldrar, fastrar, mostrar och så vidare. Det är inte direkt avel inriktat på individer, men det har författaren av detta kapitel missat. Det går inte emot naturens lagar eftersom man väljer den hund ur den släkt som är bäst lämpad. Precis samma sak sker genom det naturliga urvalet, men då genom att sämre djur dukar under och inte fortplantar sig.

Det räcker alltså inte med att ha den bästa hunden om resten av linjerna är skit.

Vad gäller Schäfer så har långhår inget att tillföra. Hundar utan underull är inte lämpligt för det jobb som Schäfern är ämnad för. Den svenska Schäfern kan ha något för snäv genpool, men det finns nytt blod att importera och den långhåriga är definitivt inte speciellt fri från de korthårigas fel. Jag vidhåller därför att ingen seriös uppfödare skulle avla medvetetet på långhår.

Om man tittar på de uppfödare som tänker på helheten och långsiktigt så har de friska hundar med korrekt temperament. De hundarna håller för hårt jobb långt upp i åldrarna och har sällan problem med vare sig matvägran, skendräktighet, klåda, valpning eller parning.

Det, Mynta, har du helt missat. Ska du läsa vetenskapliga texter får du också ta på de kritiska glasögonen och undersöka om verkligheten ser ut såsom författaren uppfattar den. Författarens resultat kan basera sig på källmaterial från hela den renrasiga sektorn och det vet vi alla att alla renras-uppfödare inte är seriösa. Hans forskningsresultat stämmer säkerligen delvis, men jag har svårt att se att hans teorier stämmer för alla. Det låter som något typiskt för de raser som drabbats hårt av utställnings och sådana uppfödare. Jag kan däremot inte känna igen resonemnaget alls när det gäller uppfödare som vill förbättra rasen som helhet.
 
Sv: Någon som läst denna bok ?

Tillägg
Det naturliga urvalet fungerar....så länge det finns något som gör att det blir ett naturligt urval. I det bekväma samhälle som hunden lever i idag finns det inget sådant. Sjuka hundar behandlas och får leva vidare. Hundar som är koko i bollen tas om hand och kan därmed föra sina gener vidare.

Om man skulle tillämpa fri avel på hund så måste man också ta sig i kragen och sätta ett skott i pannan på alla de individer som inte håller måttet. Våra hundar lever inte ett vilt liv där sjukdomar och svält naturligt slår ut de sämsta individerna.
 
Sv: Någon som läst denna bok ?

Hoppsan så du tar i...men det hade jag nästan förväntat mig av dig...Jag har inte missat något, jag citerade..dessutom så har jag inte tolkat på ett sätt...jag har heller aldrig sagt att: JUST DETTA ÄR TOTAL SANNING...Utan att man bör tänka till. Har heller ALDRIG skrivit fri avel..kanske du missförstod det jag citerade ?


Varför får du skriva ut namn då ? Är det för du råkar vara moderator eller ?? *bara en fråga*
 
Sv: Någon som läst denna bok ?

Jag tar inte i direkt mycket, dock kanske något i överkant ska erkännas.

Däremot ser jag det som att du har tolkat texten till att stödja det du tror på, nämligen att "Vårat moderna urval i aveln att alltid ha det perfekta går egentligen emot naturens lagar rejält. "

Du har ju också kommit fram till denna slutsats "Men om man begrundar ovansntående text så borde det nog vara högst seriös att låta sådana individer komma fram och inte gallras bort i vårat snedvridna avelssyfte..." och det är svårt att åstadkomma utan att göra en egen tolkning av texten.

För övrigt undrar jag vilka urvalsgrunder du då tycker att man ska ha på avelsdjur om de nuvarande inte är till belåtenhet.

Kommentaren vad gäller namn förstod jag inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp