Någon som medicinerat katt mot sköldkörteln?

Tiffany

Trådstartare
Idag var jag till veterinären med Svante. Troligen har han problem med sköldkörteln. Han är otroligt mager och eländig. Vet sa att om det är sköldkörteln så kan det medicineras eller vi kan ge specialkost. Specialkost är uteslutet för han är utekatt och han äter av hundmaten och diverse annat ibland.
Är det någon här som medicinerat katt mot sköldkörteln och hur har katten mått?
Svante har blåsljud på hjärtat också och en cysta. Cystan var ofarlig än så länge sa vet.
Tyvärr har han gått med det här problemet ett tag vi var till vet tidigare men då tyckte vet att han var frisk. Tyvärr lyckades vet övertyga husse om det den gången men jag tyckte katten var sämre. ( Det var innan värsta avmagringen).
Någon här som har erfarenhet av katt med sköldkörtelpoblem?
 
Ja men det är länge sedan och medicineringen hjälpte inte mycket
Men det är över 20 år sedan nu
Om veterinären tyckte katten var frisk och inte tog några prover då så hade jag nog funderat på att vända mig någon annanstans
Sköldkörteln är väl bland det första man kollar?
 
Ja men det är länge sedan och medicineringen hjälpte inte mycket
Men det är över 20 år sedan nu
Om veterinären tyckte katten var frisk och inte tog några prover då så hade jag nog funderat på att vända mig någon annanstans
Sköldkörteln är väl bland det första man kollar?
Nu åkte vi tillbaka till samma klinik. Nu har dom tagit prover. Alla symtom säger sköldkörteln.
 
Nu åkte vi tillbaka till samma klinik. Nu har dom tagit prover. Alla symtom säger sköldkörteln.
Förutom medicin och foder kan man även behandla med radioaktivt jod. Det botar katten i ca 80-90% av fallen, men kräver att katten är inskriven och väl utredd innan det inklusive ultraljud av hjärtat då ett blåsljud finns. Katten brukar vara inskriven i ca 5 dagar för behandlingen.
 
Förutom medicin och foder kan man även behandla med radioaktivt jod. Det botar katten i ca 80-90% av fallen, men kräver att katten är inskriven och väl utredd innan det inklusive ultraljud av hjärtat då ett blåsljud finns. Katten brukar vara inskriven i ca 5 dagar för behandlingen.
Betyder det inskriven och inneliggande på djursjukhus i fem dygn i så fall?
 
Bästa missen jag någonsin haft fick hypertyreos då hon var 16 år, alltså sköldkörtelproblem. Hon fick medicin och hon hade god aptit och fick energirik mat men la inte på sig. Hon såg i alla fall inte ut att lida av det så hon fick leva tills hon dog helt naturligt. Allrafinaste Såfin blev 19 år. :heart
 
Förutom medicin och foder kan man även behandla med radioaktivt jod. Det botar katten i ca 80-90% av fallen, men kräver att katten är inskriven och väl utredd innan det inklusive ultraljud av hjärtat då ett blåsljud finns. Katten brukar vara inskriven i ca 5 dagar för behandlingen.

Min förra gamling fick hypertyreos när han var 16. Han fick jodbehandling, och fick två friska år till innan han gick bort som 18-åring.

Det här var mer än tio år sedan och jodbehandling var inte alls vanligt då, så det var en del krångel och väntetid innan det gick att få till. Sedan var det absolut noll problem rent behandlingsmässigt. Jag skulle alla gånger göra det igen.
 
Idag var jag till veterinären med Svante. Troligen har han problem med sköldkörteln. Han är otroligt mager och eländig. Vet sa att om det är sköldkörteln så kan det medicineras eller vi kan ge specialkost. Specialkost är uteslutet för han är utekatt och han äter av hundmaten och diverse annat ibland.
Är det någon här som medicinerat katt mot sköldkörteln och hur har katten mått?
Svante har blåsljud på hjärtat också och en cysta. Cystan var ofarlig än så länge sa vet.
Tyvärr har han gått med det här problemet ett tag vi var till vet tidigare men då tyckte vet att han var frisk. Tyvärr lyckades vet övertyga husse om det den gången men jag tyckte katten var sämre. ( Det var innan värsta avmagringen).
Någon här som har erfarenhet av katt med sköldkörtelpoblem?
Min katt fick förra året problem med sköldkörteln, upptäcktes på en seniorkoll (han är 16 år nu), han har senaste åren varit lite åt det magra hållet, men alla värden har varit ok tills i somras. Nu får han medicin (Felimazole) morgon och kväll och nu är sköldkörtelvärdena bra. Han har gått upp lite i vikt sen han började med medicinen, men borde gå upp mer. Dock har han andra problem också, bla med magen, njurarna och nästan inga tänder. Han lever på sitt nionde liv känns det som, men så länge han är pigg får han hänga med.
 
Betyder det inskriven och inneliggande på djursjukhus i fem dygn i så fall?
Ja exakt. Eftersom katten är radioaktiv och alltså släpper ifrån sig strålning får de inte vara hemma de första dagarna, och därefter finns det förhållningsregler i några veckor till (exempelvis att den inte får bo med barn under 18 år eller gravida under den tiden).
De flesta blir dock helt friska och de som väljer att göra denna behandling brukar vara mycket nöjda då man slipper att ge sin katt medicin 1-2 gånger dagligen för resten av kattens liv.
 
Ja exakt. Eftersom katten är radioaktiv och alltså släpper ifrån sig strålning får de inte vara hemma de första dagarna, och därefter finns det förhållningsregler i några veckor till (exempelvis att den inte får bo med barn under 18 år eller gravida under den tiden).
De flesta blir dock helt friska och de som väljer att göra denna behandling brukar vara mycket nöjda då man slipper att ge sin katt medicin 1-2 gånger dagligen för resten av kattens liv.
Tack för svar. Vet ska ringa idag och jag ska diskutera med hen. Katten har en del andra krämpor också så det är inget lätt beslut.
 
Min katt var 13 när han blev sjuk. 14 när han fick somna in. Första veterinären tolkade tyvärr inte hans symptom som sjukdom (avmagring och tydligt glupskare).

Med facit i hand hade det varit bättre att låta honom få somna in på en gång. Att slippa träffa veterinären för återkommande provtagningar, medicineringskrångel och hungerkänslor.
 
Min katt var 13 när han blev sjuk. 14 när han fick somna in. Första veterinären tolkade tyvärr inte hans symptom som sjukdom (avmagring och tydligt glupskare).

Med facit i hand hade det varit bättre att låta honom få somna in på en gång. Att slippa träffa veterinären för återkommande provtagningar, medicineringskrångel och hungerkänslor.
Det är liknande här. Första veterinärbesöket sa vet att han verkade frisk. Nu medicinerar vi. Det är svårt att ta beslutet när vi ser att han går ut och in och njuter i vårsolen och hänger med oss. Vi har återbesök om två veckor om han inte blivit bättre då får han somna in.
 
min katt äter medicin för sköldkörteln sedan 10 månader tillbaka. Trodde förra sommaren att det var åldern som började spöka då hon kräktes mer och magrade, hon fick sedan som en stroke och kunde plötsligt inte gå så vi åkte akut in beredd att avliva. Visade sig att sköldkörtelvärden låg på det dubbla, var kollad 1,5 år tidigare med normala värden. Efter TRE doser medicin var hon på benen igen (morgon och kväll)

är idag snart 17 år och hade faktist gått upp 500g nu på senaste kollen. Medicinen hade funkat så bra att nu var värdens strax under gränsvärdet så vi skall sänka dosen.
 
Uppdatering. Nu har katten ätit medicin i två veckor. Han är bättre. Lugnare och kan slappna av på ett helt annat sätt. Har gått upp lite, lite i vikt.
Vi har återbesök 1 april vi får se vad som händer hoppas han går upp lite till i vikt
 
Uppdatering. Svante fick somna in i veckan. Vi medicinerade honom över en månad och han blev något bättre. Men han gick inte upp särskilt mycket i vikt och han hade en del andra krämpor också. Efter sista veterinörbesöket var han helt slutkörd han blev så stressad av att åka iväg så jag lovade honom att aldrig mer...vi tog hem en veterinär och han fick somna in i lugn och ro här hemma.
 
Uppdatering. Svante fick somna in i veckan. Vi medicinerade honom över en månad och han blev något bättre. Men han gick inte upp särskilt mycket i vikt och han hade en del andra krämpor också. Efter sista veterinörbesöket var han helt slutkörd han blev så stressad av att åka iväg så jag lovade honom att aldrig mer...vi tog hem en veterinär och han fick somna in i lugn och ro här hemma.
Det låter som att ni fattade rätt beslut även om det är tufft. Styrkekramar till er! :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Tyvärr gick det dåligt med min lilla kisse. En vecka efter insatt behandling mot sköldkörtelproblem började han vingla ordentligt och...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp