Någon som provat Back on Track Royal Quick Wraps

Elekta

Trådstartare
Är det någon som provat Back on Track Royal Quick Wraps och kan dela lite info om dem? :) Har funderingar på att skaffa dem till min häst för att kunna använda innan/efter träning, vid transport samt under natten vid hårdare träning, men eftersom de är ganska dyra vore det bra att ha lite mer info om dem. Har läst lite recensioner på dem men har varit blandat vad folk tycker så gör ett försök här.

Om bra, vad har varit bra med dem?
Om dåliga, varför var de dåliga?
Hur är kvalitén?

BOT.jpg
 
Användning efter träning skulle jag inte vilja råda till pga. risk för överhettning av ansträngda strukturer, i synnerhet senor, med hänvisning till forskningsrönen on benskydds vara eller icke vara; Det blir ganska rejält varmt av back on track-skydden...

Om behov av stallbandage finns använder jag personligen hellre yllepaddar efter att ha lyckats få en häst blistrad av back on track (då BoT pad ej snabb-bandage). Hästen blev av misstag utsläppt i hagen med stallbandagen och hade dem i ett helt dygn, så ej enligt produktrekommendation, ska tilläggas.

Gällande passform av Royal så upplevde jag att de satt rätt bra. Det hände att de gled ner något under natten ibland. Hyfsat lätta att borsta rent efter användning, men drog åt sig lite av vätan.

Nu för tiden håller jag mig till BoT-produker för hästens (och min egen) rygg. Där uppllever jag att de har god effekt.
 
Användning efter träning skulle jag inte vilja råda till pga. risk för överhettning av ansträngda strukturer, i synnerhet senor, med hänvisning till forskningsrönen on benskydds vara eller icke vara; Det blir ganska rejält varmt av back on track-skydden...

Om behov av stallbandage finns använder jag personligen hellre yllepaddar efter att ha lyckats få en häst blistrad av back on track (då BoT pad ej snabb-bandage). Hästen blev av misstag utsläppt i hagen med stallbandagen och hade dem i ett helt dygn, så ej enligt produktrekommendation, ska tilläggas.

Gällande passform av Royal så upplevde jag att de satt rätt bra. Det hände att de gled ner något under natten ibland. Hyfsat lätta att borsta rent efter användning, men drog åt sig lite av vätan.

Nu för tiden håller jag mig till BoT-produker för hästens (och min egen) rygg. Där uppllever jag att de har god effekt.


Jag har hört att rekommendationen är att använda dem före och efter träning. Men blir de så varma som du säger är det ingen höjdare. Jag har vanliga BoT benskydd som jag använder vid ridning och de tycker jag är super, det var därför jag funderade om dessa kan vara ett bra komplement :)
 
Jag har hört att rekommendationen är att använda dem före och efter träning. Men blir de så varma som du säger är det ingen höjdare. Jag har vanliga BoT benskydd som jag använder vid ridning och de tycker jag är super, det var därför jag funderade om dessa kan vara ett bra komplement :)
Ja, JAG tror på att låta hästens ben svalna av i lugn och ro efter träning och att det är kontraproduktivt att tillföra värme i det läget :) .
 
Jag använde dem på min förra häst enligt rekommendation från veterinär efter lite hårdare träningspass. Kylde benen så snabbt som möjligt direkt efter träningen och sedan fick han ha dessa över natten. Det fungerade bra på honom. :)
 
Back on Track Royal Quick Wraps är en bra produkt men ska väl främst användas för att motverka inflammationer etc, dvs ska inte användas hela tiden.
 
Back on Track Royal Quick Wraps är en bra produkt men ska väl främst användas för att motverka inflammationer etc, dvs ska inte användas hela tiden.

Min tanke är ju främst om det kan vara bra att använda dem vid hårdare träningspass, men även om det kan vara bra att ha dem förebyggande.
 
Jag använde dem på min förra häst enligt rekommendation från veterinär efter lite hårdare träningspass. Kylde benen så snabbt som möjligt direkt efter träningen och sedan fick han ha dessa över natten. Det fungerade bra på honom. :)

Låter bra :) Har du även använt dem i förebyggande syfte inför träning?
 
Tycker det är bra passform och ganska lätt att få fast dem bra. Min hade som stallbandage runtom när han var konvalescent, vi har på några verksamhetshästar också nattetid. Har inte fått några blisterskador och svullnader etc dämpas.
 
Jag har använt både snabbandagen och stallpaddar på min ena häst under många år när hon stod på box och ofta blev lite gallig i benen under nätterna. Jag älskar dom! Hållbara och får ner svullnader bättre än andra paddar. Mina snabbandage är väl tio år eller så och mycket använda under ca 5 år. Slutat enbart pga att hästen nu går på lösdrift och inte behöver lindas längre. Det enda man får vara lite försiktig med är att inte linda på blöta ben eftersom det kan blistra på känsliga hästar.
 
Jag använde dom mycket till min fux som lätt blev tjock i benen när hon stod inne länge :), använt dom också vid skador och i transport på väg till tävling samt under natten efter lite tuffare pass.

Har bara bra erfarenheter av bot och dessa har fin passform och är smidiga att använda :). Vanliga paddar kan ju i vissa fall fungera lika bra som bot men då kvalitén och passformen är så mycket bättre än andra snabbpaddar jag sett är bot klart värt sitt pris enligt mig :)
 
Jag har använt både snabbandagen och stallpaddar på min ena häst under många år när hon stod på box och ofta blev lite gallig i benen under nätterna. Jag älskar dom! Hållbara och får ner svullnader bättre än andra paddar. Mina snabbandage är väl tio år eller så och mycket använda under ca 5 år. Slutat enbart pga att hästen nu går på lösdrift och inte behöver lindas längre. Det enda man får vara lite försiktig med är att inte linda på blöta ben eftersom det kan blistra på känsliga hästar.

Tack för tipset!
 
Jag använde dom mycket till min fux som lätt blev tjock i benen när hon stod inne länge :), använt dom också vid skador och i transport på väg till tävling samt under natten efter lite tuffare pass.

Har bara bra erfarenheter av bot och dessa har fin passform och är smidiga att använda :). Vanliga paddar kan ju i vissa fall fungera lika bra som bot men då kvalitén och passformen är så mycket bättre än andra snabbpaddar jag sett är bot klart värt sitt pris enligt mig :)

Det låter jätte bra :) har fastnat för att de är så smidiga att använda! Helt klart ett stort plus :up:
 
Fröken har sådana över natten på Veterinärens inrådan efter senskadan hon fick. Dock var det viktigt att benen kyldes efter arbete och att man inte slänger på dem då, utan efter de är kylda.

De är lätta att ta av och på, hyfsat lätta att rengöra.

Kompisens häst fick dock en reaktion på dem och ena benet svullnade till dubbla storleken, så lite försiktig skall man nog vara när man provar första gångerna.
 
Fröken har sådana över natten på Veterinärens inrådan efter senskadan hon fick. Dock var det viktigt att benen kyldes efter arbete och att man inte slänger på dem då, utan efter de är kylda.

De är lätta att ta av och på, hyfsat lätta att rengöra.

Kompisens häst fick dock en reaktion på dem och ena benet svullnade till dubbla storleken, så lite försiktig skall man nog vara när man provar första gångerna.

Jag var försiktigt även med mina benskydd i början och hade de bara på korta stunder innan jag gradvis höjde tiden. Tror t.o.m att det står på BoTs sida att man ska vänja in det gradvis.
 
Fröken har sådana över natten på Veterinärens inrådan efter senskadan hon fick. Dock var det viktigt att benen kyldes efter arbete och att man inte slänger på dem då, utan efter de är kylda.

De är lätta att ta av och på, hyfsat lätta att rengöra.

Kompisens häst fick dock en reaktion på dem och ena benet svullnade till dubbla storleken, så lite försiktig skall man nog vara när man provar första gångerna.
Man ska vara försiktig med back on track, Alla deras produkter ska vänjas in långsamt och max vara på 8h har jag för mig, står på hemsidan och förpackningen. Men alla hästar reagerar olika på ökad värme i musklerna beroende på vad för skick de är i, och har man back on tack på under rörelse blir det väldigt mycket större effekt än att bara ha i boxen.
Och behöver hästen inte värme för att slappna av extra i musklerna eller av ngn veterinär orsak så är det inte lönt att ha back on track öht.
Finns billigare alternativ som värmer normalt mycket och inte kostar lika mycket :p.
 
Jag använder dem på en som lätt blir gallig i benen när han gått hårt/står inne mycket. Flera andra i stallet använder också dem. Min erfarenhet är att de håller gallor och svullnader borta bättre än vanliga stallbandage :) Viktigt dock att inte sätta på dem direkt efter träning när benen är varma, utan att kyla ner benen först. Likadant använder jag dem inte på sommaren, det blir väldigt varmt då.
 
Effekten av bot tycker jag är överlägsen andra stallskydd, passformen på dessa snabblindor tycker jag inte är något vidare jämfört med andra snabblindor.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 486
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Scata
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
1 986
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp