Bukefalos 28 år!

Någon som ridit på postkandar?

SandraNi

Trådstartare
Hejsan alla :)

Jag undrar om det är någon som har provat eller brukar rida på postkandar? jag skulle gärna vilja höra hur just era hästar gått på det bettet och vad ni själva som ryttare tycker om det bettet :)

nämn gärna om ni använt ett med 2 eller 3 ringar, tack på förhand! :)
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

Så länge det har kindkedja blir det samma som en pelhamstång .
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

Clydesdalen vi hade reds på det.
Var inte helt lätt att hitta bett som var rätt storlek till honom, så han reds på körbettet också.
Men det fungerade bra, hade ett med 3 ringar och satte tygeln i första ringen.
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

rider bla på det, tycket det är jätte bra bett så länge som man har balans o mjuk kontakt med munnen, rider på olika ringar beroende på tex, hoppning översta ringen, då jag inte vill hålla i honom o rycka honom i munnen ( detta var när jag höll på att rida in honom ) skogstur han är het och blåsigt, nedre ringen, men då skall man kunna ge eftergift på momangen. annars kan man ha delta mellan ring 1-2 eller 1-3 tex.

När jag jämför postkandar o pelam, tycker jag att postkandaret är lite böjt medan pelhamet är rakt ( finns säkert andra varianter av det) sen är postkandarets överskänkel lite böjd utåt medans pelhamet är mer rakt, vilket gör på min häst som är kraftigare över kinden så klämmer pelhamet där, så mitt pelham är en stl större...

min häst tyckte under inridning att 3 delat blev för "rörigt" i munnen, han lyssnade inte och skakade konstant på huvudet. Det han gillade med postkandaren ( som jag tror) var att det är rakt, tyngre och rider du då med trängande tygeltag istället för ledande blir skänklarna som att dom ramar in munnen, hoppas jag förklarar så nån förstår ;) hahaha annars får ni ifrågasätta så ska jag försöka förklara på annat vis ;)

När man väljer bett så tror jag att dels ska man försöka förstå vad hästen gillar eller inte gillar, och vad de olika betten gör för inverkan/funktion. stång/trängande tygeltag el neckreining, 3 el 2-delat då kan du styra varje sida i munnen för sig, en stång tar du i höger tygel flyttas ju hela bettet tex... (grovt förklarat)

men sig att en häst är jääääätte het på 3 delat, då kanske bettet i sig stressar upp hästen mer för att det händer olika saker på varje sida i munnen, men ett helt bett "ramar" mer in och så kan hästen lite släppa. Oj nu blev det nog ännu mer förvirrande... ;)

Men jag förespråkar ändå att kunna rida mjukt o följsamt, mitt eget mål är alltid 3-delat bett oxå, men det finns perioder som det inte är det bästa för hästen.
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

tack för svaren! :)

jag kan babbla lite om mig och min häst så ni förstår hur jag tänker

mina bett:
Jag red förut i början bara på 3delat vanligt tränsbett, men allt eftersom att jag utvecklat hästen mer inom dressyr och han har lärt sig lyssna mer på ryttaren allmänt så känns det bettet inte helt 100 perfekt längre så jag provade en del olika och kom fram till att min häst gillar rakt bett bäst att rida dressyr på!

han är inte het på något sätt bara då man galopperat väldigt mycket eller så eftersom han tycker det är så roligt! så det är inte därför jag vill köpa postkandar :)
jag har ridit honom i grimma bara till jag köpte mig ett hackamore (han hade sår i mungipan) och det va inga problem alls.

jag har ni alltså 3 olika bett jag använder beroende på ridturen och syftet: ett rakt med fasta ringar, ett 3delat och hackamore :)


varför jag vart intresserad av postkandar:
jag började fundera lite då min häst har en period nu då han inte söker sig näråt i traven (samling) på samma sätt som han brukar.. Jag vet att det krävs mycket muskler för att en häst ska kunna, i detta fall, trava i en samlad form men det har inte varit något problem tidigare

han har kunnat hålla en fin samlad form tidigare jag tror bara att han har en liten svacka för tillfället vilket är fullt normalt :)

Men i vilket fall så tänkte jag att ett pelhambett kanske skulle hjälpa min häst att söka sig näråt lite mer, men att jag rider på två tyglar så jag kan bestämma lite själv hur mycket hävstångseffekt jag vill ha, vill alltså inte rida på delta! :) och då hittade jag postkandaret och tänkte att det kunde vara ännu bättre eftersom det är i princip samma som pelham men med fler olika lägen att välja på! (pratar om 3ringars)


så jag funderar på att köpa ett 3ringars postkandar och variera mellan att rida dressyr på det och mitt raka bett som jag har nu :)
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

varför jag vart intresserad av postkandar:
jag började fundera lite då min häst har en period nu då han inte söker sig näråt i traven (samling) på samma sätt som han brukar.. Jag vet att det krävs mycket muskler för att en häst ska kunna, i detta fall, trava i en samlad form men det har inte varit något problem tidigare

han har kunnat hålla en fin samlad form tidigare jag tror bara att han har en liten svacka för tillfället vilket är fullt normalt :)

Men i vilket fall så tänkte jag att ett pelhambett kanske skulle hjälpa min häst att söka sig näråt lite mer, men att jag rider på två tyglar så jag kan bestämma lite själv hur mycket hävstångseffekt jag vill ha, vill alltså inte rida på delta! :) och då hittade jag postkandaret och tänkte att det kunde vara ännu bättre eftersom det är i princip samma som pelham men med fler olika lägen att välja på! (pratar om 3ringars)


så jag funderar på att köpa ett 3ringars postkandar och variera mellan att rida dressyr på det och mitt raka bett som jag har nu :)

Samling handlar om ganska mycket mer än att hästen ska söka sig neråt i traven. Och om hästen slutar söka sig neråt i traven så är inte stångbett lösningen, utan man får lära sig att rida bättre på tränsbettet helt enkelt.

Postkandar är ett stångbett och fungerar som ett stångbett oavsett vilken ring du sätter tyglarna i. Det är inte något som man gör som korrigering eller för att ta genvägar runt dressyrproblem. Rida på stång gör man framför allt när man i brukssammanhang behöver ha en hand fri - inte när man ska ta hästen vidare i utbildningen.

Lägg hellre pengarna på en tränare som kan hjälpa dig att lösa problemet på tränsbett.
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

Lägg hellre pengarna på en tränare som kan hjälpa dig att lösa problemet på tränsbett.


words!

För övrigt så är postkandar först och främst ett körbett. Jag förstår inte alls hur det skulle lösa dina problem.
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

ts

BRA! nu skrev du "varför" du ville ha bettet. Jag rekommenderar dig oxå tränare istället ;) det finns inget roligare och mer givande att träna för tränare ( förutsatt en bra sådan).

Jag tycker också att du skall läsa mer om olika bett och hur de inverkar och används och varför. Sen som någon annan i tråden sa att läsa mer om samling och vad det är ;)

som jag sa i mitt tidigare inlägg, jag strävar alltid efter att rida på 3 delat bett ( men ibland behövs andra alternativ ) ;)
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

Inte jag heller men funktionen är som
Sagt den samma i sig som ett pelham .
 
Sv: Någon som ridit på postkandar?

Nja, det är först när hävstången används som det blir ett endast förhållandevis skarpt hävstångsbett.

Ska man använda ett sådant för finlir så blir det speciellt. Där krävs fullständig eftergift på andra sidan när man tar ett tömtag. Inget stöd alls, för annars blir det hävstång.

Jag rider och kör alla mina tre hästar på uteslutande detta med två ringar, nån gång att jag växlar till rakt bett.

Men som så ofta förr när detta kommer upp, man måste lära sig och hästen att använda det, annars är det bara ett vasst meningslöst bett utan nytta.

Den stora vitsen för mig handlar om att jag kan släppa fram hästarna mera, kan låta dem söka sig framåt, neråt och se om de lugnar ner sig. Jag ökar marginalen och kan förhoppningsvis minska min tygel- eller töm- användning.

Att kunna rida som du skriver med enbart grimma blir nästan en förutsättning för att kunna använda ett stångbett på bästa sätt.

I slutänden finns det bara ett sätt, prova!

Men prova i lugn och ro där ni är trygga och risken för knas är liten, rid fram på det ni brukar använda, och så eftergift eftergift och mera eftergift.

Ptr
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: valy
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp