Någon som skrivit uppsats med kvalitativ metod och kodat artiklar? Tidsåtgång?

Islandshästryttare

Trådstartare
Försöker få en överblick av vad jag har kvar att göra på uppsatsen en sån sak är att koda artiklar, materialinsamling har jag kommit en bit på vägen med. Hur mycket tid måste man räkna med att lägga på detta? Jag ska ta tidningsartiklar från media research retriever för detta. Jag förstår att det kan vara så otroligt olika för olika uppsatser men hade varit skönt att ha nån slags fingervisning om jag ska räkna 100 timmar eller 50 timmar typ.

Funderar också på om jag kan ha lite hjälp av verktyget jag använder då det finns många analysmöjligheter i detta men får sätta mig in det när jag börjar jobba aktivt med artiklarna.
 
Oj, svår fråga! Tidsåtgången lär vara helt beroende av hur många artiklar du får ihop och hur själva kodningen ska gå till. (För jag gissar att du menar att du ska ta ut likheter och skillnader i de olika artiklarnas resultat för att sedan "smälta ned" till olika underkategorier och huvudkategorier?) Tänker att tidsåtgången också är beroende av om du jobbar själv eller i grupp/par. Vad är det för verktyg du använder dig av, är det något slags program? Senast jag skrev uppsats kodade vi manuellt. Tror att vi hade nio artiklar och jag vill minnas att det tog 3-5 arbetsdagar till vi hade ett färdigt resultat som sedan såklart skulle sammanfattas i löpande text under vårt eget resultat.

Tror också att det är viktigt att specificera inom vilket område du skriver uppsatsen (för att få bättre svar på din fråga). Känns som att olika forskningsområden har olika metoder. Jag har skrivit C- och D-uppsats inom omvårdnad, och metoderna där verkar vara helt obegripliga för oinsatta trots att de också skrivit uppsats på samma nivå.
 
Försöker få en överblick av vad jag har kvar att göra på uppsatsen en sån sak är att koda artiklar, materialinsamling har jag kommit en bit på vägen med. Hur mycket tid måste man räkna med att lägga på detta? Jag ska ta tidningsartiklar från media research retriever för detta. Jag förstår att det kan vara så otroligt olika för olika uppsatser men hade varit skönt att ha nån slags fingervisning om jag ska räkna 100 timmar eller 50 timmar typ.

Funderar också på om jag kan ha lite hjälp av verktyget jag använder då det finns många analysmöjligheter i detta men får sätta mig in det när jag börjar jobba aktivt med artiklarna.
Själva kodningen går fort och är rätt enkelt, men sen ska du ju analysera också. De inbyggda analysmöjligheterna som finns i verktygen ger jag inte mycket för, utan det är i regel tankekraft och klurande som gäller.

När jag själv skriver artiklar, så ser jag kodandet av data som förberedande grundarbete innan det egentliga jobbet (=skrivandet) börjar. Så det är ett lite enklare jobb man gör som förberedelse innan de tyngre, mer krävande arbetsmomenten tar vid.

Jag är kvalitativ forskare och jobbar med detta dagligdags, 20 års erfarenhet.
 
Tack @Nordthor och @Mabuse för svaren! Jag skriver kandidatuppsats inom samhällsvetenskap. Är en gränsöverskridande uppsats inom biblioteks- och informationsvetenskap, kriminologi och juridik. Jag skriver ensam.

Kommer att hålla mig att analysera manuellt då @Mabuse . Har du några specifika tips för hur man bäst går tillväga med kodningen tar jag tacksamt emot det. Kommer såklart utgå en del från metodlitteratur men det behöver ju inte förhindra tidsödande nybörjarmisstag gissar jag :D
 
Tack @Nordthor och @Mabuse för svaren! Jag skriver kandidatuppsats inom samhällsvetenskap. Är en gränsöverskridande uppsats inom biblioteks- och informationsvetenskap, kriminologi och juridik. Jag skriver ensam.

Kommer att hålla mig att analysera manuellt då @Mabuse . Har du några specifika tips för hur man bäst går tillväga med kodningen tar jag tacksamt emot det. Kommer såklart utgå en del från metodlitteratur men det behöver ju inte förhindra tidsödande nybörjarmisstag gissar jag :D
Jag brukar läsa igenom materialet innan för att skapa kategorierna, själv använder jag NVivo som verktyg som jag tycker är enklast att använda, men det finns ju annat också. När jag väl har kategorierna så lägger man in dem i NVivo, och sen är det bara att köra. Man brukar få justera kategorierna lite efter några stycken, men själva kodandet går snabbt. Svårt att sitta många timmar i sträck för man blir lite trött i huvudet, men i princip kodar man lika fort som man läser.

Sätt inte upp för många kategorier, rent kognitivt går det inte att hålla fler än typ sju i huvudet samtidigt, då börjar man blanda ihop dem eller glömmer någon. Så, tänk igenom vilka kategorier som är analytiskt användbara, och sen är det bara att köra.
 
Jag brukar läsa igenom materialet innan för att skapa kategorierna, själv använder jag NVivo som verktyg som jag tycker är enklast att använda, men det finns ju annat också. När jag väl har kategorierna så lägger man in dem i NVivo, och sen är det bara att köra. Man brukar få justera kategorierna lite efter några stycken, men själva kodandet går snabbt. Svårt att sitta många timmar i sträck för man blir lite trött i huvudet, men i princip kodar man lika fort som man läser.

Sätt inte upp för många kategorier, rent kognitivt går det inte att hålla fler än typ sju i huvudet samtidigt, då börjar man blanda ihop dem eller glömmer någon. Så, tänk igenom vilka kategorier som är analytiskt användbara, och sen är det bara att köra.


Tack för bra svar då har jag lite att utgå från! Underlättar väldigt mycket känner mig lite vilsen i detta.
 
Tidsåtgången för att skriva en uppsats med kvalitativ metod och koda artiklar kan variera beroende på forskningsämne, datainsamlingsmetod och analysprocess. Det kan ta några veckor till flera månader att fullständigt koda artiklarna och analysera datan.


Tack för svar min uppsats blev dock godkänd i januari i år :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp