Någon som tagit med hunden till England?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har svärföräldrarna i England (Cornwall) och det skulle vara jättekul att ta med hunden dit på besök. Eftersom jag vägrar lämna honom på Hundpensionat, blir det knappast nåt besök hos dem för min del om han inte kan följa med. Han reser bra, var med till Åland i våras utan problem.
Men. Flyga vill vi inte, det vore väl traumatiskt. Och att köra via Tunneln skulle ta minst 3 dygn varje väg. Och nu har jag läst, att färjorna inte släpper upp hunden på däck!! Man kan ju inte lämna den inlåst i bilen under en så lång resa, det är ju orimligt! Kan man verkligen inte ta med hund på färja till England??
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

den här tråden ska jag följa, hoppas det kommer några bra tips, min dotter bor i Lambourn, Berkshire, o hon tjatar jämt om att hon vill ta med nån hund, när hon är hemma, men vi har inte kommit på hur man bäst reser
prillan
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

För att ta katt t.o.f England så måste den åka flyg i alla fall. Och får då åka som "gods" dvs man får inte ha den hos sig där man sitter.
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

För att ta katt t.o.f England så måste den åka flyg i alla fall. Och får då åka som "gods" dvs man får inte ha den hos sig där man sitter.

men det måste väl låta nåt hemskt när man sitter i bagageutrymmet eller har jag fel??
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

Otroligt att den inte kan få åka färja! På Ålandsfärjan t.ex. går det utmärkt att ta den med upp på däck! Där FICK man inte lämna den i bilen! Det är ju helt otänkbart att lämna sin hund i bilen under ... ja, vad blir det, 18 timmar?
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

3 dygn varje väg att köra till England? Hur tänker du nu? Vart i Sverige bor ni?

Hästtransporterna från Irland går på fredag eftermiddag och är i Sverige på måndag förmiddag. Då har de lagstadgade raster på vägen och måste dessutom vänta på färjan från Irland. Hur kan det ta så lång tid för er att köra till England?
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

Varför vill ni inte flyga? Snabbt och smidigt :)
Jag har aldrig hört att hundarna mår dåligt av att sitta i en bur i lastutrymmet. De brukar vara precis som vanligt när man hämtar ut dem. Är hunden van vid att ligga i bur tror jag faktiskt inte att den bryr sig att den är på ett flyg.
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

Pja, det var karln min som räknade ut. Dels från Nordöstra Skåne över bron och genom belgien, tyskland, frankrike, genom tunneln och sen ända ut till yttersta udden av Cornwall i väst. Med barn som behöver stanna ofta och rasta...!
Från oss upp till Ålandsfärjan norr om Stockholm, med hund och barn, tog det å andra sidan bara ... kan det ha varit 8 timmar?

Min hund är inte van att sitta i bur och jag tror inte jag vill utsätta honom för 2 flygresor (Sverige London, London Cornwall) bara för att hälsa på. Visserligen har han ett kanonpsyke, men jag tror inte han skulle tycka om det hela, alls!
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

Otroligt att den inte kan få åka färja! På Ålandsfärjan t.ex. går det utmärkt att ta den med upp på däck! Där FICK man inte lämna den i bilen! Det är ju helt otänkbart att lämna sin hund i bilen under ... ja, vad blir det, 18 timmar?

Jag vet inte hur det är på hund, men katter får vad jag vet inte åka färja alls, inte ens i bilen. Dom måste flyga i lastutrymmet. Jag vet också att flera kattuppfödare slutat sälja kattungar till England/Storbritannien just pga det.
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

3 dygn varje väg att köra till England? Hur tänker du nu? Vart i Sverige bor ni?

Hästtransporterna från Irland går på fredag eftermiddag och är i Sverige på måndag förmiddag. Då har de lagstadgade raster på vägen och måste dessutom vänta på färjan från Irland. Hur kan det ta så lång tid för er att köra till England?

De räknar nog på att man kör ca 8 timmar om dagen. Från Sthlm till Cornwall är det 24 timmars aktiv körning.
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

De räknar nog på att man kör ca 8 timmar om dagen. Från Sthlm till Cornwall är det 24 timmars aktiv körning.

Precis. Och "vi" bor längst bort i Cornwall, nästan vid Land´s End. I Cornwall är vägarna slingriga och små och det tar lång tid att komma nån vart.
 
Sv: Någon som tagit med hunden till England?

Något som ni oxå måste tänka på att man får inte ta in hund var som helt i england. Det måste vara en godkänd hamn och inga färjor från sverige är tillåtna tyvärr.

Här är listan över godkända hamnar och järnvägar.

http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine/pets/pdf/eu-sea.pdf

godkända flyg
http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine/pets/pdf/eu-air.pdf

Eftersom inte Sturup är godkänd så rekomenderar jag att åka från Kastrup.

Så läs på ordentligt var du får ta in hunden och hur det ska gå till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 932
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 829
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 663
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Liten spinoff på Icke-hundägare. Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp