Bukefalos 28 år!

Någon som testat FODMAP? (IBS)

Martina_m

Trådstartare
Det handlar om "behandling" mot IBS (Irritable Bowel Syndrome). Alltså magproblem. Har precis fått höra talas om FODMAP. Någon som har testat det?
Det är alltså ett sätt att äta, för att lära sig att undvika det man mår dåligt av, och lära sig vad och hur mkt man kan äta för att må ok. Vad jag förstod det som.

Blev väldigt nyfiken då jag börjar ge upp på min mage totalt. Hade bara velat köra in en kniv och skära ut alla tarmar, så jag slipper dem, men så fungerar det ju inte riktigt :meh::cry:
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Hade bara velat köra in en kniv och skära ut alla tarmar, så jag slipper dem, men så fungerar det ju inte riktigt :meh::cry:

Vet exakt vad du menar. Hade samma problem förut. Hade gärna transplanterat in nya fungerande tarmar, men nej det fungerar ju inte riktigt så.

Hjälpen till mina problem, som i perioder var riktigt handikappande, fick jag i misstag. Jag började med en diet för att gå ner i vikt och vips - efter ca 2 veckor så kom vändningen :) Det här är nu drygt 3 år sedan. Helt problemfri är jag inte hela tiden men har inte alls varit handikappad på det sättet efter det.

I dieten åt jag gröt med keso och bär på morgonen, lite kött/fisk och mycket sallad/grönsaker till lunch, ungefär samma till middag + lite pasta/ris/potatis, kvarg som mellanmål och kvarg som kvällsmål.
Vet inte vad av det där det var som gjorde den markanta förbättringen, men någonting var det :D
myyyyycket vatten drack jag också
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Vet inte vad du provat hittills men kan berätta lite vad jag provat.
När jag mådde som sämst blev jag insatt på antidepressiva vilket jag tror räddade mitt liv. Efter ca 2 v behandling var smärtan nästan helt borta vilket var det viktigaste för mig. Åt sedan detta under ca 6 mån, försökte sluta ett 10-tal gånger men kramperna återkom direkt. Har nu varit utan i ca 5 år och magen är okej. Har någon dag i veckan som är jobbig men den är piece of cake i jämförelse.
Mådde även oerhört bra av LCHF men fick jättejobbigt med gallan istället... :(
Idag undviker jag att äta mig för mätt och lagom mängd av allt. Blir sämre av stor mängd kolhydrater.
Vid krampanfallen var det bara Egazil duretter som fungerade. Jag hoppas du snart får börja må bättre, det finns ett liv på andra sidan av IBS'en. :)

Noa
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Vissa typer av stämningshöjare skall fungera bra på ibs med i låga doser. Jag har inte alls samma problem med min mage sedan jag började medecinera mot min depression. Det lär tydligen finnas studier på detta (Tips).
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Har inte provat just den metoden, prövat mig fram själv. Jag blev bra av att utesluta vetemjöl/säd mjölk socker och kött samt tillsätta mer bladgrönt och andra grönsaker :)

/ Mumin
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Ja, många med IBS blir mycket bättre av att undvika gluten och äta enligt FODMAPS. Jag har en annan tarmåkomma än IBS och jag håller fortfarande på att lära mig vad jag kan äta men mår mycket bättre när jag undviker gluten och en del andra grejer. Har en kollega som har svår IBS och hon har också blivit hjälpt.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Svar till alla.
Tack för tipsen! :)
Jag ska försöka ta bort gluten. Det kanske kan hjälpa mig. Även laktosen ska bort hade jag tänkt mig.

Lejonelle
Har du själv gjort alla tester och så med FODMAPs? Har du varit i kontakt med en sådan dietist? Var det svårt, hur gick det? Har du kokboken?

Det finns ingen dietist i min närhet som är insatt i FODMAPs (om man kollar deras hemsida). Så känns lite drygt, men det fanns ju något man kunde gå igenom över telefon.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Innan du börjar laborera så skulle jag råda dig att göra en test för gluten först!
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Lejonelle
Har du själv gjort alla tester och så med FODMAPs? Har du varit i kontakt med en sådan dietist? Var det svårt, hur gick det? Har du kokboken?

Jag har kontakt med dietist men inte med FODMAPS inriktning. Jag laddade ned en app och läste på själv. Sen en längre tid har jag uteslutit bröd i kosten och nu uteslöt jag allt vete och råg så gott det går. Väljer glutenfri pasta etc. Min dietist har sagt att man inte ska utesluta saker i onödan utan bara det som ger symptom så jag har försökt att vara tålmodig och komma fram till vad jag reagerar på. Först kändes det som jag reagerar på precis allting men det har blivit bättre. Vissa saker reagerar jag på ibland och inte alltid. Sen är ingredienserna i maten inte hela sanningen, jag reagerar också på stress och på oregelbundna mattider.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Innan du börjar laborera så skulle jag råda dig att göra en test för gluten först!

Jag har gjort det, men det var negativt.
Hade annars gärna varit glutenintolerant, då hade jag ju vetat vad jag inte ska äta för att må bra. :meh:
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

har läst en del om FODMAP när jag läst på om antiinflammatorisk mat, eftersom min mage inte är så glad den heller. Det är ju bara att testa och se hur magen reagerar, blir magen lugn så lägger man tillbaka saker en i taget och ser om man reagerar på något. Nu är jag iofs "matnörd" men jag ser inte vad en dietist tillför, särskilt som det kanske inte är så många som läst på om fodmap och har koll på vad det är (även om jag ska vara lite sån och anse att om man nu ska ha en flerårig utbildning så borde man väl rätt lätt kunna sätta sig in i vad det handlar om...). Att få ihop bra mat under den period man utesluter en del mat är inte heller så avancerat. Det finns ju också enkla räknesnurror som minmat mfl om man vill lägga in vad man äter för att få koll på kolh/fett/protein/kcal och en del annat om man känner sig osäker.
http://stanfordhospital.org/digestivehealth/nutrition/DH-Low-FODMAP-Diet-Handout.pdf är en rätt enkel guide till vad som funkar resp inte funkar och vad man kan tänka på.
Något jag märkt är att min mage kan reagera på tex hel blomkål, broccoli men om jag gör pure på det så fungerar det bra. Lite mer lättsmält kanske?

Hoppas du får ordning på magen!
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Jag har kontakt med dietist men inte med FODMAPS inriktning. Jag laddade ned en app och läste på själv. Sen en längre tid har jag uteslutit bröd i kosten och nu uteslöt jag allt vete och råg så gott det går. Väljer glutenfri pasta etc. Min dietist har sagt att man inte ska utesluta saker i onödan utan bara det som ger symptom så jag har försökt att vara tålmodig och komma fram till vad jag reagerar på. Först kändes det som jag reagerar på precis allting men det har blivit bättre. Vissa saker reagerar jag på ibland och inte alltid. Sen är ingredienserna i maten inte hela sanningen, jag reagerar också på stress och på oregelbundna mattider.

Är appen bra?
Tänkte att jag ville veta lite mer om FODMAPs innan jag laddar ner den. Sen är ju 10 spänn ingenting, men jag vet inte hur man gör när man ska betala för dem :p:o.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Tack för tipsen och länken! :)

Jag är ju tyvärr inte så matfixerad. Har snarare blivit att jag gett upp med maten, och då blir det så mkt lättare att inte äta alls :(.

Men ska försöka sätta mig in i FODMAPs tror jag allt! :)
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Bra och bra. Jag har inte haft så mycket nytta av den, eftersom jag går mer på mina symptom än på listor. Avinstallerade den rätt så snart. Men jag har inte för mig att den kostade något?? Kanske det finns flera olika appar.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Jag har gjort det, men det var negativt.
Hade annars gärna varit glutenintolerant, då hade jag ju vetat vad jag inte ska äta för att må bra. :meh:

Fast de där testen är inte vidare säkra enligt min läkare..

Jag har en annan tarmsjukdom och enligt test så är jag inte allergisk mot gluten, men jag mår mycket bättre utan gluten...

Jag är laktosintolerant, men jag mår dåligt även av laktosfria produkter..
Så nu försöker jag utesluta sånt och har börjat gå över på tex havregrädde när jag vill använda sånt och det fungerar bättre för mig :)

Så du får nog försöka hitta en väg som passar dig.
Hela min familj har chrons/ulcerös colit men det är VÄLDIGT olika vad vi kan äta utan att må mer dåligt än nödvändigt.

Tittade på Fodmaps lista över undvika och istället för och det stämmer för mig till stor del, men inte fullt ut.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Hoppar in i denna tråden, hoppas att det inte stör TS?

IBS, glutenintolerant samt mjölkproteinallergiker – det är jag det. Fick det konstaterat i höstas genom läkarbesök, flera provtagningar och sedan röntgen. Har därefter träffat dietist två gånger, kört eliminationsdieter och naturligtvis provat att äta/undvika enligt Foodmap. Till stor del fungerar foodmap ok, men jag måste i stort sett också avstå från de flesta grönsakerna och frukterna på den ätbara listan. Äter sedan några månader enligt en strikt matlista som passar mig, men jag kan inte precis jubla åt den då urvalet av produkter är otroligt begränsat. Basen för mig är ris, majs, havre och potatis, till det blir det ägg, kyckling, nötter, vegetabiliskt fett och sist ytterst lite frukt och grönt. Så jäkla tråkigt och enformigt även om man kan variera smakerna lite. Men jag mår mycket bra på den kosten så det är bara att gilla läget.

Det här gör ju numera mina livsmedelsval/inköp lite jobbigare och bra mycket dyrare. Jag bor i Stockholmsområdet och undrar nu om ni har förslag på vilken butik/kedja som har det största utbudet av mina produkter, förslag önskas också på den bästa ”fejkosten”.

Till TS, hoppas att även du tillslut hittar det som passar dig, så att du kan leva bättre/normalt igen!


/ kayoba
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Jag ska försöka ta bort gluten. Det kanske kan hjälpa mig. Även laktosen ska bort hade jag tänkt mig.

Testa en sak i taget, annars vet du ju inte vad som funkar.

Jag har just slutat med laktos, och min mage är som ny. Jag trodde att jag hade IBS, men det tror jag inte längre. För första gången på 35 år har jag inte ont i magen, det känns helskumt.

Gluten är mer krävande att få bort ur maten, tycker jag, så det skulle jag inte ge mig på om jag inte verkligen måste.
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

*KL*
Jag har IBS & jag kan bara prata för vad som funkat för mig & det är att utesluta så mycket fett som möjligt... Ja, det låter skitkonstigt för många haha, jag förstår det, har så länge jag kan minnas mått skitdåligt av för mycket fett, även om det är sådant som anses nyttigt.
Jag mår bättre av att öka på "kolisarna" & minska på fettet. Min mage kollapsar helt & hållet av LCHF... Nu är jag iofs vegan också så vill oavsett inte äta det, men ja. :D
IBS är ju en slaskdiagnos, det finns ingen total sanning som fungerar på alla & det vet du nog, men ville bara skriva vad som fungerar bäst för mig.
Äter både laktulos & inolaxol som finns receptfritt på apoteket, verkar vara lite 50/50 när det gäller hur nöjda folk är, många fungerar det inte för, men det ger mig en liten extra knuff framåt iaf...

Har som du märker ingen egen erfarenhet av FODMAP & det var ju det du egentligen var intresserad av, meeeeeen jag tycker att om du tycker att det verkar vara något för dig så pröva. :)
 
Sv: Någon som testat FODMAP? (IBS)

Har du provat att utesluta lök? Det hjälpte min mot min jobbiga mage. Jag hade inte ont utan blev bara extremt gasig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 222
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp