Bukefalos 28 år!

Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

ako

Trådstartare
För oss har det alltid varit självklart att hundarna ska sova i sovrummet (och den lilla cockern sover t o m i sängen, medan springern trivs fint i Biabädden). Nu är det dock så att vi fick barn i oktober, en alldeles fantastik liten gynnare :love: tycker jag själv ;) . Problemet är ett när han vaknar på sennatten (säg vid fyra) vaknar hundarna oxå och börjar grymta och böka runt och tycka att det är morgon, vilket gör att lillemannen och vi har svårt att somna om. Jobbigt! Och jag lovar att man tänker annat än snälla tankar om sina rara långörade voffsingar när de tjatar om frukost kl 04.00 (vilket vi ännu har lyckats att ignorera) och man precis har ammat och vill somna om...

Framöver ska vi byta sovrum, vi ska göra ett sovrum till oss och ett (för framtida bruk) barnrum på övervåningen (än så länge vill vi ha bebben i samma rum), och jag funderar faktiskt på att vara så elak at låta hundarna ha sin sovplats i det gamla sovrummet på nedervåningen. Det känns inte helt rätt, då de är vana att sova med oss, och då de ju faktiskt ÄR flockdjur, men samtidigt måste ju resten fungera oxå, även om man gillar sina djur kan de ju inte få styra HELA livet. Och även om L börjar sova hela nätter, så kommer ju problemet åter om / när vi får nästa barn (vi vill gärna ha en liten till om ett par år), och det är ju nu i samband med sovrumsbytet som det känns som att tillfället att ändra rutiner finns.

Kan tilläggas att hundarna inte är ensamma hemma speciellt mycket, några timmar här och där såklart, men aldrig heldagar, samt att de ju faktiskt i allafall är två och trivs väldigt bra i hop (hade det varit en enda hund hade jag inte ens övervägt at låta den sova ensam).

SÅ, vad har ni för synpunkter och erfarenheter av att låta hundarna sova "själva"? SKulle det i vår situation kunna vara ett alternativ eller är det för elakt?

Tack för svar :)!
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Min hund får sova var han vill, oftast sover han i sin del av min säng eller på golvet brevid men ibland väljer han att sova i vardagsrummet.

Vet hundarna vad "Gå och lägg dig betyder"? Superbra kommando när man vill att hunden ska ligga och vara tyst, oftast så somnar min hund då.

Men sen är jag "blessed" med en hund som helst inte går upp före 11 på morron, och sova ska man göra innan 00 annars blir han grinig ;)
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Klart att det går att lära om hundarna.

Men det kommer att krävas energi, tid och tålamod. Plus kanske ett par sömnlösa nätter. Så man ska nog vara i form innan man stänger ute hundarna första natten och vara beredd på att hundarna inte ger upp så lätt.

Så man inte står där vid fyra på morgonen och skriker "Håll käft hunddj*vlar!", för sina lungors fulla kraft och väcker grannar och bebisar som just somnat.

I övrigt är det bara att stänga in hundarna där de ska vara.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Självklart går det att lära om så att hundarna sover i eget rum. De har varandra så inte tycker jag att du behöver ha så dåligt samvete heller:-) Men visst, ett par nätters inställnignsperiod kanske du får räkna med. Ett alternativ skulle kunna vara att du är väldigt tydlig med att man som hund inte stiger upp mitt i natten. Kanske helt enkelt anvisar en hörna i sovrummet som du skärmar av med ett par kompostgaller och lägger hundsängen innanför.(Nu menar jag inte bur- det förespråkar jag inte). Där ligger de kvar till det är morgon och du bestämmer att det är dags att gå upp. Krävs säkert ett par nätter innan de vänjer sig med det också, viktigt att man igorerar dem och inte ger någon uppmärksamhet på natten! Det är precis som med små barn, man får lära dem att det är TRÅKIGT att vara vaken på natten - det händer inget kul alls.

Har själv haft hund och bebis samtidig. Jag valde att aldrig tända lampan på natten (hade en svag nattbelysning bara) och på så sätt tror jag att hundarna begrep att det inte var dags att gå upp. Så funkar det ju fortfarande. Om jag tassar upp på toa i mörkret lyfter inte hundarna på huvudet men om jag sätter mig upp och tänder lampan alt klockradion går igång - då blir de genast snabba på benen....
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Blev sambo med allergiker och då var det slut på att sova i sängen. Stängde bara dörren till sovrummet. De är också två så dom tog det med ro, nu går de inte över tröskeln även om dörren är öppen.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Klart det går men jag tror det går lika fort och lätt att lära dem skillnad på nu är det morgon och nu ska bara matte vakna och sköta om bebis. Jag är lite blödig, skulle inte klara av att stänga ute hundar ur sovrummet av den anledningen. Klart det är skillnad på hund och bebis men jag skulle nog bli sådan att jag ändå skulle ha dåligt samvete för att vovve inte får samma tid och uppmärksamhet och därför försöka ändra hans liv och rutiner så lite som möjligt...
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Stäng dörren/grinden bara.

I samband med lillknattens ankomst fick hundarna lära sig att oavsett om matte är hemma eller ej sover man i mattes sovrum. Innan har Utter (4½ år) sovit var han vill när matte inte är hemma, och den lilla hade de första veckorna bara sovit i mattes rum med matte hemma.

Men sen när jag jobbade, så mamma sa 'natt natt', släckte lampan och stängde grinden. Första natten låg hon på soffan för att lyssna, det var lite gråt men sen tyst. Sen dess har det varit problemfritt.

I samband med lillknattens ankomst blev dessutom övervåningen hundfri zon. Utter har tidigare gått som han vill. Inga problem det heller, han såg mycket häpen ut första gången han insåg det satt en grind, men går nu (2 mån snart) inte ens upp för att kolla om grinden är där.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Du kan ju börja med att ha dörren stängd till sovrummet på dagarna, när ni ändå inte är där så mycket, då vänjer de sig ju vid att man inte har tillgång till rummet hela tiden.
Sedan är det ju inte säkert att de bryr sig om att de inte får sova med er. Prova och se hur det går?
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Har precis vant av mina (öronproppar är att rekommendera;)) och det funkar väldigt bra. Tog ett par nätter eftersom vi gjorde miljöombyte samtidigt, men de har accepterat det finfint.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Jag tycker det låter som ett tillfälle att ta i akt att ni ska byta sovrum. Hundarna får ju liksom ha kvar "sitt" sovrum. Det hade nog varit värre att helt plötsligt skicka ut dem (även om det nog också skulle gått bra). Det lät också som en bra ide som någon skrev att ha dörren till det nya sovrummet stängd när det inte används...

Lycka till!
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Mina får inte sova i sovrummet, har aldrig fått, det vänjs in redan första natten.. däremot har det hänt att jag fått sova på soffan när valpis vaknat ensam i världen och varit lite gråtmild.. och sen fått smyga tillbaka till sängen ;)

Tror det är att vara konsekvent och som nån sa räkna med sömnlöshet i början, och inte vika en tum, får de inte vara i nya sovrummet så får de inte. tror det kan underlätta massor att ni liksom ändrar om nu så det inte bara är att allt är som vanligt men man får inte följa med.. om du förstår hur jag tänker.

Tror inte det ska vara några stora problem alls, lycka till!
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

*kl*
Mina hundar sover inte i sovrummet. Dels för att sambon som ung var lite småallergisk emot hund (vill för allt i världen inte få tillbaka det!) och dels för att vi tycker det är skönt att ha ett helt hundfritt rum.

Till en början fick hundarna var i sovrummet men efter en renovering bestämde vi att de var bannlysta. Jag har ärligt talat aldrig ens övervägt att hundarna skulle klaga. Ställer för en stol i dörröppningen som en markering att hit men inte längre. Vill vi stänger vi dörren. Hundarna accepterade direkt och sover istället i hallen utanför sovrummet.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Vant av:confused:

Fixa hundarnas bäddar där det blir bra för dom, dagtid, så hinner dom ligga där lite innan kvällen. Sen är det bara att stänga sovrumsdörren när ni lägger er för natten. Ge inte upp om det låter från dom och släpp inte in dom. I värsta fall kan du få gå upp och säga till hundarna, om dom typ försöker ta sig igenom dörren. Annars ignorerar du dom bara.
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Tack för alla svar :)! Jag tror, styrkt av Buke, att det blir så att de får sova kvar i gamla sovrummet när vi byter.

Det räcker tyvärr att jag tänder lila nattlampan eller att Ludvig skriker lite för att de ska ha bestämt sig för att det är morgon om klockan är efter tre eller så.

Tack, tack!
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Tack för alla svar :)! Jag tror, styrkt av Buke, att det blir så att de får sova kvar i gamla sovrummet när vi byter.

Det räcker tyvärr att jag tänder lila nattlampan eller att Ludvig skriker lite för att de ska ha bestämt sig för att det är morgon om klockan är efter tre eller så.

Tack, tack!

*viskar* Då kan man vara en gestapomatte i några dagar. Sömnen blir lidande, men när du skenat upp som hade du akut urinvägsinfektion några nätter, så trubbas de små djuren av. Extra effekt om du dessutom på morgonen 'ändrar dig' när klockan drar igång etc, och bestämmer dig för att snooza lite.

/Gestapomatte som INTE var road att bli väckt klockan jävla halv sex varje morgon av en herre som sa NU ÄR DET MORGON :devil: eller få höra samma sak klockan ett om jag var tvungen att gå på toaletten, av samma herre..
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Klart ni kan vänja om hundarna. Så länge inte ni själva går runt o tycker synd om dom så går det nog smidigt.

Får jag fråga om hunden får sova i sängen nu medan det är bäbis där? Det är något jag inför framtiden oroar mig för (även om det är många år kvar till jag planerar kalva). Jag gillar inte ha hund i sängen o får väl säga att jag kommer passa på att vänja av husse vid det om det blir utökning :D
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Ludvig sover intill mig när han sover i sängen, dvs ungefär från klockan 05 o framåt. Innan det sover han i spjälsäng alldeles intill. Tassa, den lilla cockern, sover alltid intill husse på hans bortre sida, samt att jag är så himla lättväckt när L sover intill, så för den delen känns det ganska lugnt. När han var nyfödd hade han en egen liten "säng i sängen" , som han sov i hela nätterna, så att han var extra skyddad, men den har han vuxit ur. Men jag förstår mycket väl att man inte vill ha barn o hund i sängen samtidigt. Här funkar dock just det bra om de bara inte vore så morgonpigga...
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

Jag borde lära av min hund att sova i sovrummet, det är rätt jobbigt att försöka sova med hennes supersnarkningar från golvet brevid :crazy: dessutom brukar jag ha en katt på huvudet på min kudde som spinner som en gris så katterna borde åka ut också ;)
Med hunden hade jag tänkt, inte gjort -skaffa en bur i textil eller något som blir som hennes lilla grotta som det blir naturligt för henne att gå till när hon inte får vara med oss.
Det skulle nog funka, hon blir nog sur till en början men det skulle nog släppa.. kanske :p
 
Sv: Någon som vant hund av med att sova i sovrummet?

När vi utökade våran hundflock från 2 (småhundar) till 4 (två stora hundar!) sade min sambo nej till gruppsamling i sängen. Ett tag prövade vi att ha hundarna utanför sovrummet bakom en grind. Det var egentligen inga större problem för hundarna, men jag saknade "närheten". Det kändes som att flocken försvann. :cry:

Vi har lärt hundarna att de får vara i sängen OM vi säger; "var så goda". De får inte hoppa upp på "infall". Och det accepterar de nu utan problem. Vi sover alla i sovrummet, men unghundarna sover i sina stora burar där de själva kliver in när det vankas sovande - pomeranianen under sängen- Jack Russel:n i sin lilla tygkoja, men ibland får hon tillåtelse att sova med mig i sängen (på min sida ska tillägga). Ibland ligger hon kvar hela natten, men oftast skuttar hon ner till sin koja efter en stund när jag sover.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Nej, nu överdrev jag. Men Bruce byter faktiskt sovplats störande mycket ibland. Han sover i sängen med oss och somnar alltid på sin egen...
Svar
11
· Visningar
8 726
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp